آلت‌کویناتریومتحلیل ارز دیجیتال

پیش بینی اتریوم و آلت کوین ها در سال ۲۰۲۲

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

همان‌طور که به پایان سال ۲۰۲۱ رسیدیم، به یاد جمله زیبایی می‌افتم که یکی از همکارانم درست قبل از پرواز برای تعطیلات سال نو با من به اشتراک گذاشت – “این تازه اول راه است.” نه! او به گردش تعطیلات آینده‌اش اشاره نمی‌کرد؛ او فقط از این‌که زود وارد کریپتو شد احساس غرور می‌کرد. سال ۲۰۲۱ بهترین نقطه‌عطف تعریف شده در تمام صنعت رمزارزها بود. این که بگوییم فراز و نشیب‌هایی (بیشتر فراز) وجود داشته است، کتمان حقیقت است. یکی از اتفاقات برجسته، ظهور یک سیستم مالی دیگر بود، که کاملا مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است (یعنی DeFi). به لطف اتریوم (و برخی لایه‌های جایگزین دیگر) این امکان فراهم شد. در اینجا نظرات Ayvan نویسنده این مقاله، درباره پیش بینی اتریوم و آلت کوین ها در سال ۲۰۲۲ را می‌خوانیم.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۴، آبان ماه۱۴۰۰

پیش بینی اتریوم و آلت کوین ها در سال ۲۰۲۲

پیش بینی اتریوم و آلت کوین ها در سال ۲۰۲۲

اتریوم خود دستخوش یک دوره‌ تغییر بود؛ تبدیل اتریوم ۱.۰ از یک ارز دیجیتال با کاربرد صرفا پاداش بلاک برای گواه اثبات کار (PoW) که هنوز در حال اجرا است، تا یک دارایی با ارزش ذاتی. به عبارت دیگر، ارزش آن فقط تابع بلاک چین نبود، بلکه به دنیای دیفای نیز بستگی داشت (و هنوز هم دارد) که به شکل‌گیری آن کمک کرد.

همین امر را می‌توان در مورد آلت کوین‌ها در سال ۲۰۲۱ نیز گفت. در حالی که بسیاری از آنها فاقد هر گونه ارزش ذاتی هستند، برخی از آنها توانسته‌اند همراه با برخی الگوهای قیمتی دیوانه‌کننده، طرفداران باورنکردنی به دست آورند. اما سال ۲۰۲۲ برای آلتکوین‌ها چگونه خواهد بود؟ آیا مانند اتریوم دوام می‌آورند؟

قبل از ادامه مقاله، اجازه دهید فقط این سلب مسئولیت را اضافه کنیم که هیچ یک از آنچه در زیر نوشته شده توصیه مالی نیست. موارد زیر صرفا نظرات یک نویسنده است و با این دید به آن نگاه کنید. یادآوری می‌شود که این صنعت مبتنی بر تحقیقات شخصی (DYOR) است. قبل از این‌که چیزی را به عنوان تعصب و باور در نظر بگیرید، تحقیقات خود را روی آن انجام دهید.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱: پیشرفت اتریوم

سود سالانه اتریوم نزدیک به ۳۰۰ درصد بوده است. در دسامبر سال ۲۰۲۰، قیمت اتریوم تنها ۷۰۰ دلار بود. با وجود سقوط بازار در تابستان سال ۲۰۲۱، اتریوم توانست تا انتهای این سال به مرز ۴ هزار دلار برسد. در زمان نگارش، جفت ETH/USD چند صد دلار کمتر از ۳۶۰۰ دلار است. با افزایش ارزش بازار (Market Cap) آن به تقریبا ۴۱۰ میلیارد دلار، فقط نیمی از ارزش بازار بیت کوین را دارد (ارزش بازار بیت کوین حدود ۸۰۰ میلیون دلار است).

اتریوم به عنوان یک پشتوانه قدرتمند برای کل دنیای امور مالی غیرمتمرکز ظاهر شده است. این قابلیت دومین ارز دیجیتا برتر برای DeFi، قبلا در تابستان ۲۰۲۰ به کار گرفته شد، زیرا چندین پروتکل پس از اتریوم ظاهر شدند؛ پروتکل‌هایی مانند Maker و Compound احتمالا امن‌ترین شانس برای سرمایه‌گذارانی بود که در سال ۲۰۲۰ وارد دنیای دیفای و کریپتو شده بودند.

تعداد آدرس‌های فعال در اتریوم در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۲۱، رشد بسیار سریع‌تری داشته است.

تعداد آدرس‌های کیف پول فعال اتریوم در سال ۲۰۲۰
تعداد آدرس‌های کیف پول فعال اتریوم در سال ۲۰۲۰
تعداد آدرس‌های کیف پول فعال اتریوم در سال ۲۰۲۱

تعداد آدرس‌های کیف پول فعال اتریوم در سال ۲۰۲۱

اتریوم در سال ۲۰۲۰ و حتی در اوایل سال ۲۰۲۱ با موفقیت به عنوان لایه پایه برای چندین برنامه DeFi مورد استفاده قرار گرفت. با این حال، به زودی مشخص شد که اگرچه این شبکه فوق‌العاده قدرتمند بود و چیزهای زیادی برای ارائه داشت، اما محدودیت‌های خود را نیز داشت؛ یکی از این محدودیت‌ها، افزایش هزینه گس (Gas) در شبکه بود؛ مواقعی بود که کاربران بیش از مبلغی که قبلا برای انتقال پرداخت می‌کردند، کارمزد پرداخت می‌کردند!

هزینه‌های گس اتریوم در سال ۲۰۲۱
هزینه‌های گس اتریوم در سال ۲۰۲۱

این بالا بودن هزینه گس، باعث شد چندین پروتکل لایه ۱ (که قبلا در پس‌زمینه فعال بودند و سهم زیادی از بازار نداشتند) از همه جلو بزنند. همه این L1ها شروع به به‌دست آوردن سهم بازار کردند؛ زیرا مردم متوجه شدند که به طور بالقوه، راهی آسان‌تر، کارآمدتر و ارزان‌تر برای انجام معاملات وجود دارد.

این امر باعث کاهش فشار به شبکه اتریوم شد، که این موضوع منجر به کاهش کارمزدها شد. اگر به گذشته نگاه کنیم، علیرغم کاهش سهم بازار، اکثر پروژه‌های توکن‌های بی‌همتا (NFT)، مبتنی بر شبکه اتریوم هستند (از کلکسیون‌ها گرفته تا بازی‌ها)؛ احتمالا به همین دلیل است که دومین رمز ارز بازار به عنوان یکی از پربازده‌ترین شبکه‌ها در جهان حکمفرما است. حتی امروزه، Ethereum رایج‌ترین زنجیره‌ای است که برخی از بزرگ‌ترین برنامه‌های دیفای روی آن وجود دارند (از لحاظ ارزش کل قفل شده (TVL)).

ارزش کل قفل شده برخی از بزرگ‌ترین پروتکل‌های دیفای روی شبکه اتریوم
ارزش کل قفل شده برخی از بزرگ‌ترین پروتکل‌های دیفای روی شبکه اتریوم

علیرغم همه مخالفانی که تلاش می‌کنند اتریوم را کنار بگذارند، این شبکه به‌عنوان یکی از انعطاف‌پذیرترین شبکه‌ها در این صنعت، با قدیمی‌ترین برنامه‌های DeFi ظاهر شده است.

یکی دیگر از عوامل حیاتی که به خوبی در رشد دومین کریپتوی بزرگ نقش دارد، اجرای پروپوزال EIP-1559 بود (که هزینه‌های گس را به دو قسمت تقسیم می‌کند و قسمت اول یعنی کارمزد پایه (Base Fee) را می‌سوزاند). این طرح پیشنهادی، بیشتر به حمایت از اتریوم به عنوان یک دارایی تورمی کمک می‌کند؛ اثری که پیش‌بینی می‌شود، این است که پس از انتقال اتریوم به مکانیزم گواه اثبات سهام (PoS) و حذف شدن فرآیند استخراج و در نتیجه پاداش‌ها، این شبکه تبدیل به یک شبکه تورمی شود.

پذیرش رسمی

به لطف انعطاف‌پذیری طولانی‌مدت اتریوم، اکنون چندین اجرا کننده سازمانی به سمت دیفای حرکت می‌کنند و از آنجایی که گام‌های اولیه آنها با احتیاط انجام می‌شود، بیشتر آنها به سمت منابع سنتی‌تر در این صنعت یعنی وام‌دهی می‌روند. بنابراین پروتکل‌های کامپوند، Aave و چندین پروتکل وام دهی دیگر توجه آنها را به خود جلب می‌کنند.

اکوسیستم DeFi تنها در سال ۲۰۲۱، بیش از ۲۰ برابر رشد کرده است. این رشد با افزایش علاقه به این پروتکل‌ها، حتی از سوی اجرا کنندگان سازمانی محتاط، تقویت شده است.

رشد پروتکل‌های لایه ۲

در حالی که چندین پروتکل لایه ۱ مختلف در سال ۲۰۲۱ ظهور کرده‌اند، برخی از لایه‌ دوها نیز وجود دارند که اکنون در بازار رایج هستند. سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش چندین مجموعه حریم خصوصی (ZK) بوده‌ایم. Arbitrum و Optimism رقابت را شروع کرده‌اند. TVL نیز یک جهش ناگهانی داشته است؛ ارزش کل قفل شده آپتیمیزم در زمان نگارش این مقاله، ۳۴۷ میلیون دلار بوده است.

ارزش کل قفل شده Optimism
ارزش کل قفل شده Optimism

انتقال اتریوم به مکانیزم اثبات سهام (PoS)

این ما را به وضعیت فعلی شبکه اتریوم می‌رساند که بر اساس مکانیزم اجماع Proof of Work اجرا می‌شود. در حالی که شبکه اصلی اتریوم از PoW پیروی می‌کند، Beacon Chain (با به کارگیری PoS) قبلا منتقل شده است. این دو زنجیره در حال حاضر به طور مستقل کار می کنند؛ زیرا “ادغام” این دو زنجیره در سال آینده اتفاق می‌افتد و هنگامی که این کار انجام شود، کاربران می‌توانند از زنجیره Proof of Stake نیز استفاده کنند و کل شبکه به گواه اثبات سهام تغییر مکان خواهد داد.

چندین عامل دیگر نیز وجود دارد که بر رشد اتریوم در سال ۲۰۲۲ تاثیر می‌گذارد، که در بخش بعدی به طور خلاصه به آنها نگاه خواهیم کرد.

رشد اتریوم در سال ۲۰۲۲

چندین عامل وجود دارد که بر رشد اتریوم در سال ۲۰۲۲ تاثیر می‌گذارد و محاسبات مختلفی وجود دارند، که قبلا میزان این افزایش را پیش‌بینی کرده‌اند. در حالی که چشم‌انداز بلندمدت این ارز دیجیتال قطعا صعودی است، دیدن این که چگونه با رشد دیوانه‌کننده سال ۲۰۲۱ مقایسه می‌شود، هیجان‌انگیز است.

چندین الگوریتم تلاش کرده‌اند که افزایش قیمت اتریوم را در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کنند. با این حال، اکثر آنها فقط چندین فاکتور فنی را در نظر می‌گیرند. برخی از این الگوریتم‌ها افزایش حدود ۷۰ درصدی به ۷۰۰۰ دلار را پیش‌بینی کرده‌اند؛ در حالی که برخی در حال بحث هستند که آیا قیمت واقعا می‌تواند تا پایان سال آینده به مرز پنج رقمی برسد یا خیر.

سال ۲۰۲۱ نقطه شروعی برای بسیاری از کاربرانی بود، که به دنبال کلاس نوظهور برای سرمایه‌گذاری بودند. برنامه‌های کاربردی متعددی که در سال ۲۰۲۱ ظاهر شدند، با رشد فزاینده‌ای تقویت شدند. در حالی که ممکن است این رشد تا سال آینده نیز ادامه پیدا کند، احتمال بازگشت مجدد در رشد تعداد کاربران وجود دارد. این می‌تواند به چند دلیل باشد:

  • مقررات: در حالی که چندین دولت (به ویژه ایالات متحده) به روشنی بیان کرده‌اند که قصد ممنوعیت ارزهای دیجیتال را ندارند، کاربرانی در کشورهای دیگر وجود دارند که به روش‌های مختلف، از دسترسی به این بازار منع شده‌اند.
  • میزان زیان‌هایی که کاربران در سال ۲۰۲۱ متحمل شده‌اند: در حالی که قطعا ۲۰۲۱ سالی با رشد بسیار زیاد بود، برخی از معامله‌گران نیز با لیکویید شدن در چندین معامله لوریج‌دار، ضررهای زیادی را تجربه کردند.
نمودار حجم لیکویید شدن پوزیشن‌های لوریج‌دار
نمودار حجم لیکویید شدن پوزیشن‌های لوریج‌دار

بنابراین، پیش‌بینی افزایش پنج رقمی کوین اتر تا پایان سال ۲۰۲۲ دشوار است. من سود سالم ۷۰ تا ۸۰ درصدی را از جایگاه فعلی بازار پیش‌بینی می‌کنم. با توجه به تغییرات شبکه و به ویژه پس از موفقیت در ادغام، این پیش‌بینی می‌تواند افزایش یابد.

علاوه بر این، به لطف مکانیزم کارمزدسوزی (Fee-Burning) که اتریوم اکنون دنبال می‌کند (طبق پروپوزال EIP-1559)، می‌توانیم انتظار رشد ثابتی در قیمت داشته باشیم. این بدیهی است که اتریوم تابع چندین شاخص دیگر بازار نیز (اعم از بنیادی و تکنیکالی) هست.

یک تحلیلگر مستقل در توییتر که از galaxyBTC@ استفاده می‌کند، پیش بینی کرده است که اتریوم به زودی به حالت “پارابولیک (سهموی)” می‌رود. او به نمودار ETH/BTC اشاره می‌کرد که سال‌ها به صورت عمومی (Publicly) حرکت می‌کرد.

قیمت ETH در ۱۰ نوامبر به ۴,۸۵۹ دلار رسید (بالاترین قیمت ثبت شده) و قیمت BTC به اوج خود یعنی ۶۸,۷۸۹ دلار رسید. در حالی که هر دو دارایی به سرعت سقوط کردند، اتریوم از آن زمان تاکنون توانسته است (به طور ضعیف) بالای محدوده ۳۵۰۰ دلار باقی بماند.

ارتباط (Correlation) بین بیت کوین و اتریوم را نمی‌توان نادیده گرفت و اگر حقیقت گفته شود، چندین ماکسیمالیست بیت کوین وجود دارند، که هنوز به دنبال این هستند که بزرگ‌ترین ارز دیجیتال، فضای DeFi خود را داشته باشد. اگرچه ممکن است اجرای آن کمی دشوار باشد، اما آنچه که می‌دانیم این است که تمایل بلندمدت برای اتریوم، صعودی است.

پیش بینی آلت کوین‌ها در سال ۲۰۲۲

اکنون که کل جریان اتریوم را ارائه کردم، زمان آن فرا رسیده است که به سراغ ارزهای دیجیتال دیگر برویم.

لیست برترین آلت کوین‌ها
لیست برترین آلت کوین‌ها

برای واضح و مختصر بودن، من فقط برخی از ۸ آلتکوین برتر را بر اساس ارزش بازار بررسی می‌کنم (دو مورد باقی‌مانده بیت‌کوین و اتریوم هستند) و جزئیات مفصل را برای هر کدام توضیح نمی‌دهم. من عمدا از XRP و USDC صرف نظر می‌کنم.

بایننس کوین

بایننس کوین (BNB) ارز دیجیتال بومی شبکه بایننس اسمارت چین است. این ارز دیجیتال یکی از بهترین کوین‌های سال ۲۰۲۱ بوده، که بیش از ۱۳۰۰ درصد رشد داشته است! این سود بسیار بیشتر از نزدیک‌ترین رقیب آن، یعنی بیت کوین است.

مقایسه رشد ۳ کوین برتر بازار
مقایسه رشد ۳ کوین برتر بازار

چند دلیل پشت رشد جنون‌آمیز این ارز دیجیتال وجود دارد؛ یکی از آنها محبوبیتی است که BSC (زنجیره هوشمند بایننس) در سال ۲۰۲۱ به‌دست آورده است. با افزایش هزینه‌های گس اتریوم، BSC به دلیل کارمزدهای فوق‌العاده پایین و سرعت بالا، مورد توجه بسیاری از کاربران بوده است (بدیهی است که این موارد به قیمت حذف تمرکززدایی تمام می‌شود).

دلیل دوم ظهور چندین برنامه سپرده‌گذاری (Staking) است، که بایننس در صرافی خود معرفی کرده است. در حال حاضر، Binance حدود ۶.۲۷٪ سود سالیانه را برای استیک کردن BNB به شما ارائه می‌دهد. این بیشتر از استیکینگ ETH در برخی از بزرگ‌ترین استخرها است که APY آنها از ۴.۳٪ تا ۵.۴٪ متغیر است.

دلیل سوم، محبوبیت فزاینده خود این صرافی است، که تعداد زیادی از کاربران را در حال حاضر به خود ملحق کرده است. برای اکثر کسانی که وارد دنیای کریپتو شده‌اند، بایننس همراه با تعداد معدودی از صرافی‌های دیگر، به‌عنوان رمپ رمزارز (تبدیل پول فیات به رمزارز) عمل کرده‌اند. از آنجایی که بایننس خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد (از ترید گرفته تا سپرده‌گذاری)، یک مدل کسب و کار موفق ایجاد کرده است که کاربران را دعوت می‌کند و تمام تلاش خود را می‌کند تا سرمایه آنها را برای مدت طولانی‌تری قفل کند.

همه این عوامل در محبوبیت بایننس کوین نقش دارند. این کوین به عنوان بخشی از پاداش استخراج صادر می‌شود. طبق آخرین به‌روزرسانی، BSC در حال کار برای معرفی یک مکانیزم کارمزد سوزی (Fee-Burning) برای BNB نیز هست. در حالی که چند ماه تا اجرای کامل آن فاصله داریم، اگر این اتفاق بیفتد، به BNB کمک می‌کند تا در بلندمدت ارزش بیشتری پیدا کند. علاوه بر این، این ارز دیجیتال توانسته سومین جایگاه بزرگ را از نظر مارکت کپ حفظ کند – که می‌تواند در سال آینده نیز ادامه یابد. در نیمه اول سال آینده (حداقل) می‌توان افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ درصدی قیمت BNB را انتظار داشت.

تتر (USDT)

اگر اتریوم لایه پایه برای کل اکوسیستم DeFi باشد، تتر دارایی پایه است. USDT به‌عنوان یک استیبل کوین معتبر برای میلیون‌ها کاربری عمل کرده است، که قصد دارند از نوسانات عظیمی که دیگر ارزهای رمزنگاری شده مملو از آن هستند، جلوگیری کنند. البته پیش‌بینی قیمت Tether منطقی نیست؛ زیرا قیمت آن ثابت است. من می‌خواهم محبوبیت و موقعیت فعلی آن در بازار را بررسی کنم.

این استیبل کوین علیرغم انتقادات مختلفی که به دلیل داشتن ذخایر ناکافی ارز فیات ثابت خود یعنی دلار آمریکا دریافت کرده، توانسته است سرپا بماند. در حال حاضر، ارزش بازار این استیبل کوین ۹۳ میلیارد دلار است. این ۸۵ درصد بیشتر از ارزش بازار نزدیک‌ترین رقیب خود، یعنی USDC است.

شکی نیست که افزایش سرمایه بازار تتر، به دلیل افزایش گسترده تعداد کاربران این استیبل کوین است. با این حال، همان‌طور که در چند ماه گذشته دیدیم، برخی از معامله‌گران اکنون به استیبل کوین‌های الگوریتمی روی می‌آورند؛ زیرا مانند تتر متمرکز نیستند.

برای سال ۲۰۲۲، تتر می‌تواند شاهد کاهش قابل توجهی در ارزش بازار باشد؛ زیرا کاربران بالغ کریپتو، به استیبل کوین‌های الگوریتمی مانند DAI و UST رویگردان می‌شوند.

تتر ممکن است همچنان یکی از بزرگ‌ترین ارزهای رمزنگاری شده در سال ۲۰۲۲ باشد؛ اما موضوع قانونی در برابر صادرکنندگان متمرکز آن، می‌تواند منجر به سقوط آن شود.

سولانا

برای کریپتو و شاید حتی DeFi، سولانا سردمدار همه نوآوری‌ها بوده است. این پروژه لایه ۱ احتمالا تنها در سال ۲۰۲۱ شاهد برخی از بزرگ‌ترین جهش‌ها در تاریخ شبکه‌های بلاکچینی بوده است.

اگر یک زنجیره وجود داشته باشد که ثابت می‌کند یک چالش شانه به شانه برای اتریوم است، آن سولانا است – ارز دیجیتال بومی این شبکه بیش از ۱۰۰ برابر رشد کرده است.

نمودار رشد قیمت سولانا
نمودار رشد قیمت سولانا

زیرساخت دیفای در این L1 که به سرعت در حال رشد است نیز گام‌های بزرگی را شاهد بوده است. TVL در این زنجیره، به سرعت به ۱۱.۴ میلیارد دلار رسیده است. چندین صرافی جدید نیز در این پلتفرم ظاهر شده‌اند و حتی برخی از پروژه‌های NFT سولانا، طرفداران باورنکردنی را برای خود به‌وجود آورده است.

TVL شبکه سولانا
TVL شبکه سولانا

هنگامی که صحبت از سرمایه‌گذاری به میان می‌آید، این پروژه میلیون‌ها دلار از منابع مختلف غیر از وب ۳ نیز دریافت کرده است. به عنوان مثال، اخیرا یکی از بنیان‌گذاران Reddit، صد میلیون دلار برای یک رسانه اجتماعی غیرمتمرکز در Solana سرمایه‌گذاری کرده است و ۱۰۰ میلیون دلار نیز توسط صرافی FTX برای استفاده در بازی‌های بلاک چینی سرمایه‌گذاری شده است.

تعداد کاربران شبکه نیز افزایش چشمگیری داشته است. ارزش بازار فعلی سولانا ۴۶ میلیارد دلار است و با توجه به این‌که این شبکه با وجود راه‌اندازی کمتر از دو سال پیش توانسته به این سطح برسد، در مورد خود شبکه چیزهای زیادی می‌گوید. همان‌طور که رایان سلکیس در کتاب Crypto Thes 2022 خود می‌نویسد، ما نباید به Solana فقط به عنوان یک شبکه لایه ۱ نگاه کنیم که تلاش می‌کند تا با Ethereum رقابت کند، ما باید به آن به عنوان یک زنجیره مفید نگاه کنیم که در تلاش برای حل بسیاری از مشکلات شبکه‌های دیگر در لایه پایه است. به این ترتیب، سولانا را می‌توان یک تحول فنی ضروری در فضای ارزهای دیجیتال در نظر گرفت؛ نه صرفا یک چالش برای تسلط به اتریوم.

این اثر احتمالا در سال آینده جاری خواهد شد. به لطف ویژگی‌های باورنکردنی و تمرکززدایی، سولانا به عنوان یک رقیب امیدوارکننده برای بایننس اسمارت چین می‌ایستد. به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت که این ارز دیجیتال در سال آینده جذب گسترده‌ای (امیدواریم ۱۰۰ درصد) به دست آورد.

کاردانو

کاردانو در سال ۲۰۲۱ کمی خسته کننده بود؛ عمدتا به این دلیل که پیشرفت‌ها در شبکه کند بوده است، اگرچه به نظر می‌رسید که به موقع اتفاق افتاده است. اکوسیستم DeFi در Cardano کمرنگ است. قابلیت قرارداد هوشمند در این شبکه، به تازگی راه‌اندازی شده است و تعداد کاربران نیز در شبکه کم است.

توسعه این بلاک چین، اغلب به تحقیقات بررسی شده (که شبکه مبتنی بر آن است) وابسته است؛ شاید این تمرکز آکادمیک است که منجر به رشد کند کاردانو شده است. در حال حاضر، ارزش بازار کاردانو ۴۲ میلیارد دلار است.

کاردانو در سال ۲۰۲۱ به دلیل اکوسیستم دیفای رو به رشد شناخته نشده است؛ با این حال، دیدن این نمودار ممکن است برای شما تعجب‌آور باشد.

اکوسیستم کاردانو
اکوسیستم کاردانو

کریپتوکارنسی بومی Cardano یعنی ADA، امسال شاهد قیمت زیادی نبوده است (با وجود این واقعیت که قابلیت قراردادهای هوشمند اخیرا معرفی و راه اندازی شده است). از این رو، ممکن است این احتمال وجود نداشته باشد که ADA در نیمه اول سال آینده، حتی به ۲ دلار هم برسد.

ترا (لونا)

لونا یکی از هیجان انگیزترین پروژه‌های سال ۲۰۲۱ بوده است. مکانیزم مینت یا تولید کوین منحصر به فرد بین LUNA و استیبل کوین UST، پایه موفقیت این Stablecoin است.

Terra به عنوان یکی از قدرتمندترین رقبای DAI ظاهر شده است. جدیدترین ارتقای Columbus-5 نیز به فعال کردن ارتباط بین بلاک چین از طریق IBC Cosmos کمک کرده است.

اخیرا راه‌اندازی پل بلاکچین Wormhole V2 باعث شده که این استیبل کوین الگوریتمی، اکنون وارد سولانا و اتریوم نیز بشود؛ این رشد سریع به نفع LUNA نیز بوده است، که در طول سال ۲۰۲۱ شاهد رشد قیمت‌های هیجان‌انگیزی بوده است. با ارزش بازار ۲۷ میلیارد دلاری، این ارز دیجیتال توانسته است خود را به عنوان یک رهبر در استیبل کوین‌ها قرار دهد.

نمودار رشد قیمتی لونا
نمودار رشد قیمتی لونا

آینده “چند زنجیره‌ای” است و ترا در حال ساخت اکوسیستم سازگار خود برای تحقق این رویا است. بدون شک DAI یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌های الگوریتمی بوده است؛ با توجه به این‌که علیرغم ضربه‌های متعدد به شبکه اصلی، همیشه به وعده خود مبنی بر پایدار بودن قیمت عمل کرده است. علاوه بر این، حذف مقررات اخیر سایر استیبل کوین‌های متمرکز، تا حد زیادی توکن‌هایی مانند دای را دست نخورده باقی گذاشته است.

بنابراین، می‌توان انتظار داشت که لونا در سال آینده نیز گام‌های بزرگی بردارد. این با کاهش محبوبیت استیبل کوین‌های متمرکز تکمیل خواهد شد؛ اما من انتظار ندارم که لونا یا DAI به زودی عمده سهم بازار را به خود اختصاص دهند.

پولکادات

Polkadot شبکه‌ای است که هرگز ما را شگفت‌زده نمی‌کند. با توجه به این‌که این شبکه از سوی یکی از بنیان‌گذاران اتریوم نیز راه‌اندازی شده است، نوعی آشنایی با این شبکه وجود دارد و شاید این چیزی است که برخی از تحولات اخیر در این شبکه را بسیار جالب می‌کند.

شاید یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این شبکه، مزایده‌های پاراچین (Parachain) در حال انجام باشد؛ مزایده برای ۱۰۰ پاراچین، که سپس به زنجیره رله مرکزی شبکه متصل می‌شوند. پولکادات قصد دارد “لایه ۰” برای بلاک چین و زنجیره مرکزی، برای برنامه‌های مختلف دیفای باشد. این برخلاف زیرساخت اتریوم است، که هدف آن هدایت کاربران و توسعه‌دهندگان به سمت راه حل‌های مقیاس پذیری بهینه است.

همه اینها تاثیر سالمی بر عملکرد قیمت DOT نیز دارد. کوین دات در چند ماه گذشته شاهد قیمت‌های جالبی بود؛ به ویژه زمانی که اولین دسته از مزایده‌های پاراچین آغاز شد.

تغییرات قیمتی کوین دات در سال ۲۰۲۱
تغییرات قیمتی کوین دات در سال ۲۰۲۱

برای انجام موفقیت‌آمیز مزایده‌های پاراچین، کاربران توکن‌های DOT خود را به شبکه «قرض» می‌دهند. با اضافه شدن Parachainهای جدید، پیوندهای جدیدی شکل می‌گیرد و اگر جامعه تصمیم به حذف پاراچین داشته باشد، آن پیوند از بین می‌رود.

همانطور که در مزایده‌های پاراچین پیش می‌رویم، می‌توانیم انتظار قیمت مناسبی برای DOT داشته باشیم.

پالیگان

برای پالیگان از کجا شروع کنیم؟ بیایید با قیمت شروع کنیم. مانند سولانا، توکن MATIC یک رالی تقریبا غیرطبیعی ۱۰۰ برابری از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا به امروز داشته است!

رالی قیمتی توکن MATIC
رالی قیمتی توکن MATIC

احتمالا بزرگ‌ترین دستاورد این پروتکل لایه ۲ اتریوم، این واقعیت است که پالیگان توانسته از تعداد آدرس‌های کیف پول فعال در شبکه اتریوم، عبور کند.

چندین کاربر، زنجیره Polygon را به عنوان یک Rollup اشتباه گرفته‌اند. زنجیره اثبات سهام Polygon با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است؛ زیرا از طریق گروهی از سهام‌داران MATIC در اتریوم، به این شبکه متصل است. این یک تجمیع‌کننده نیست؛ زیرا اعتبارسنجی جداگانه خود را دارد. همچنین نباید آن را به عنوان یک زنجیره جانبی اشتباه گرفت؛ زیرا اعتبارسنجی‌ها در Polygon اغلب تغییرات حالت در شبکه را به اتریوم منتقل می‌کنند.

Polygon در واقع یک راه حل کاربردی لایه ۲ برای همه کاربران اتریومی است که نمی‌خواهند امنیت و انعطاف‌پذیری ارائه شده توسط شبکه را به خطر بیاندازند. به همین دلیل است که این شبکه توانسته جایگاه بزرگی در بازار به دست آورد.

اخیرا پالیگان SDK خود را نیز راه‌اندازی کرده، که چارچوبی برای توسعه‌دهندگان برای ساخت بلاک چین‌های جدید است. این امکان وجود دارد که توکن MATIC در سال آینده به سودهای سالمی دست یابد؛ اما من شک دارم که به این زودی‌ها به مرز دو رقمی برسد.

آوالانچ

سال ۲۰۲۱ سالی بود که چندین بلاک چین در پس‌زمینه اتریوم ظاهر شدند. آوالانچ یکی از بلاک چین‌هایی است که بیش از ۴۵۰۰ تراکنش در ثانیه را می‌تواند پردازش کند؛ ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از اتریوم فعلی.

این پروژه توسط یک استاد علوم کامپیوتر دانشگاه Cornell به نام امین گون سیرر (Emin Gün Sirer) رهبری می‌شود. این بلاک چین از چندین بلاکچین مختلف تشکیل شده است، که همگی از مکانیزم اثبات سهام برای کمک به دستیابی به حداکثر توان عملیاتی تراکنش استفاده می‌کنند.

به لطف پل Avalanche-Ethereum که اخیرا راه‌اندازی شده است، کاربران می‌توانند به راحتی دارایی‌های مبتنی بر اتریوم را به آوالانچ منتقل کنند. پیشرفت‌هایی مانند این، برای این شبکه کافی بوده تا در دنیای گسترده‌تر کریپتو محبوبیت پیدا کند. قیمت AVAX در حال حاضر ۹۵ دلار است و یازدهمین ارز دیجیتال بزرگ در CoinMarketCap است.

در حالی که قیمت کوین آواکس در پایان سال ۲۰۲۱ به وضوح کاهش یافته بود، این توکن توانسته است در سال ۲۰۲۱ قیمت هیجان‌انگیزی را تجربه کند.

توان تراکنش بالا و قطعی بودن، قطعا به نفع Avalanche است؛ اما سال ۲۰۲۲ آزمایشی برای این شبکه خواهد بود؛ وقتی که اتریوم ۲ راه‌اندازی شود، خواهیم دید که آیا اکثر کاربران به لایه ۱ اتریوم باز خواهند گشت یا خیر.

جمع‌بندی

دو موضوع وجود دارد که در پایان سال ۲۰۲۱ شما را با آنها می‌گذارم: ترکیب‌پذیری و قابلیت همکاری. اولی تمرکز چندین پروتکل دیفای بوده است، که اکنون قصد دارند راه‌های مختلفی را برای ترکیب سود دارایی‌های خود به کاربران ارائه دهند (موضوعی که ما اکنون معمولا به عنوان DeFi 2.0 از آن یاد می‌کنیم). مورد دوم هدف چندین پروتکل لایه ۱ و لایه ۲ در حال ظهور بوده است؛ زیرا آنها توانسته‌اند سهم بازار غالب را در شبکه اتریوم به دست آورند. فضای کریپتو به سرعت حرکت کرده است؛ سال ۲۰۲۰ سال پروتکل‌های لایه پایه بود. سال ۲۰۲۱ سال ساخت پروتکل‌ها بر روی این پروتکل‌های لایه پایه بود و در سال ۲۰۲۲ قرار است همه این پروتکل‌ها روی هم ساخته شوند و قابلیت همکاری داشته باشند. این مقاله، بازتاب تحلیل و بررسی Ayvan نویسنده این مقاله، درباره پیش بینی اتریوم و آلت کوین ها در سال ۲۰۲۲ بود.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا