ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC)

چالش‌های یوآن دیجیتالی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
آرجون خارپال/ سی ان بی‌سی

بحث درباره ارز دیجیتالی بانک مرکزی از مدت‌ها پیش در جهان مطرح بوده و تعداد زیادی از کشورها در مراحل مختلف رواج این نوع ارز قرار دارند. در برخی کشورهای کوچک از پیش این ارز از سوی بانک مرکزی رواج پیدا کرده است. چین یکی از کشورهایی است که در این حوزه پیشرو بوده، البته هنوز ارز دیجیتالی بانک مرکزی به‌طور گسترده در این کشور مورد استفاده نیست. بانک مرکزی چین تلاش کرده یوآن دیجیتالی را به شکل فراگیر در اقتصاد رواج دهد. در تعدادی از شهرهای چین به شکل آزمایشی یوآن دیجیتال در اختیار مردم قرار گرفته است؛ البته ارز دیجیتالی بانک مرکزی مثل هر فناوری جدید دیگر برای گسترش یافتن با چالش‌‌هایی مواجه است و یک پرسش بسیار مهم این است که آیا مردم چین که از پیش در حال استفاده از سیستم‌های پرداخت موبایل یعنی وی چت‌پی و علی پی تحت مدیریت دو غول فناوری یعنی علی بابا و تنسنت هستند حاضر خواهند بود از یوآن دیجیتالی استفاده کنند یا نه؟

چالش‌های یوآن دیجیتالی

بانک مرکزی چین از سال ۲۰۱۴ مشغول کار روی پروژه یوآن دیجیتالی بوده است. هدف این است که یوآن دیجیتالی جایگزین سکه و پول نقد در گردش در چین شود. برخی تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی چین عجله‌ای برای رواج یوآن دیجیتالی ندارد و مایل است با احتیاط عمل کند. یوآن دیجیتالی یک رمزارز مثل بیت کوین نیست زیرا این ارز از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود  و تحت کنترل این نهاد است، درحالی که بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است که تحت کنترل و پشتیبانی هیچ بانک مرکزی یا نهاد دیگری نیست. یوآن دیجیتالی چین شکلی از ارز دیجیتالی بانک مرکزی است که بسیاری از دیگر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان مشغول کار روی آن هستند. البته بانک مرکزی چین در مقایسه با دیگر بانک‌های مرکزی در اقتصادهای بزرگ در این حوزه پیشروتر است.

  جهت دانلود فایل Pdf و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۲۲، مردادماه۱۴۰۱ اینجا کیلک نمایید.

دولت چین در مراحل گوناگون ده‌ها میلیون یوآن دیجیتال در اختیار شهروندان در برخی شهرهای این کشور قرار داده و مقامات بانک مرکزی قصد دارند بر تعداد افرادی که از این ارز استفاده می‌کنند بیفزایند. به نظر می‌رسد دوره آماده شدن و بررسی‌ها به اندازه کافی طول کشیده و بانک مرکزی چین از این پس باید با قدم‌های بزرگ‌تر در مسیر رواج یوآن دیجیتالی گام بردارد. شرکت‌‌های بزرگ فناوری چین در این پروژه با بانک‌مرکزی همکاری خواهند کرد.چند ماه پیش بانک مرکزی چین اپلیکیشنی را راه‌اندازی کرد که به استفاده‌کنندگان از آن در ده‌ها منطقه از جمله شهرهای بزرگ نظیر شانگهای و پکن اجازه می‌دهد از یوآن دیجیتالی استفاده کنند. وی‌چت‌پی و علی‌پی دو سیستم اصلی پرداخت در چین هستند. شرکت تنسنت اعلام کرده که اپلیکیشن پرداخت این شرکت از یوآن دیجیتالی پشتیبانی خواهد کرد.

وی‌چت‌پی یک میلیارد کاربر دارد و بخشی حیاتی از زندگی روزمره مردم چین است. علی‌پی نیز در این پروژه همکاری خواهد کرد. یکی از چالش‌‌های بزرگ برای بانک مرکزی چین تشویق مردم به دانلود اپلیکیشن یوآن دیجیتالی و استفاده از آن به جای دو اپلیکیشن علی‌پی و وی‌چت‌پی است. یک سوال مهم این است که آیا مردم در آینده پیوسته از یوآن دیجیتالی استفاده خواهند کرد یا نه؟ برای آنکه مردم به استفاده از این اپلیکیشن تشویق شوند باید این کار آسان باشد. در حال حاضر مردم برای استفاده از علی‌پی و وی‌چت‌پی کافی است حساب بانکی خود را به این دو اپلیکیشن متصل کنند اما برای استفاده از یوآن دیجیتالی کاربران ابتدا باید در یک اپلیکیشن دیگر ثبت نام کنند و سپس آن را به اپلیکیشن وی‌چت‌پی یا علی‌پی متصل کنند یا از همان اپلیکیشن یوآن دیجیتالی استفاده کنند. یکی از تحلیلگران می‌گوید: «به عقیده من مردم برای استفاده از یوآن دیجیتالی انگیزه قوی ندارند و چند‌مرحله‌ای بودن استفاده از یوآن دیجیتالی یک مانع محسوب می‌شود.» انتظار می‌رود بانک مرکزی چین به تلاش برای رواج یوآن دیجیتالی ادامه دهد اما ضروری است نگرانی‌هایی که درباره این ارز دیجیتالی وجود دارد رفع شود.

منبع: اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا