ارزدیجیتالاقتصاددیجیتالگفت و گو

چالش‌ها و تهدیدات رمز ارزها به فرصت بدل می‌شوند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

یک کارشناس پولی و بانکی گفت: شناسایی استخراج کنندگان رمز ارزها و کنترل و نظارت بر خرید و فروش و جابه جایی رمز ارزها از مجاری قانونی می‌تواند چالش‌ها و تهدیدات رمز ارزها را به فرصت تبدیل کند.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

حسن گلمرادی اظهار کرد:‌ امروزه پول و قدرت خرید تبدیل به اطلاعات ذخیره شده ای بر روی تراشه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی کامپیوتری شده است. این تغییرات بنیادی در مفاهیم نوین پولی نشان می‌دهد که رفتار و برخورد سنتی با مفاهیم نوین پول و رمز ارزها ناکافی و نامناسب است.

وی با بیان اینکه از نظر اقتصادی، ‌افزایش اشکال پول دیجیتال و رمز ارزها امکان نظارت دولت‌ها بر اقتصاد را محدود می‌سازد، ‌تصریح کرد: پول الکترونیکی و رمز ارزها بعضا توسط افراد و موسساتی خلق می‌شود که ممکن است در کنترل و نظارت دولت ها نبوده و با تبدیل، ‌جابه جایی و انتقال این رمز ارزها در بستر اینترنت و فراتر از مرزهای جغرافیای مسائل و مشکلاتی را برای اقتصاد کشور فراهم سازد.

گلمردای ادامه داد: بنابراین اگرچه از ورود رمز ارزها به عنوان یک پدیده نوین بایستی استقبال کرد، اما به دلیل ابهامات و چالش‌هایی که می تواند برای اقتصاد کشور داشته باشد لازم است جانب احتیاط نیز دیده شود

کارشناس ارشد پولی و بانکی عنوان کرد:‌ در این زمینه، ‌بایستی توجه داشت که خلق و ایجاد پول الکترونیکی رمز ارزها که به راحتی از طریق بسترهای اینترنتی نقل و انتقال پیدا می کنند، می تواند پایه پول و نقدینگی را افزایش داده و در صورت عدم کنترل بانک مرکزی سبب خروج سرمایه از کشور شود.

وی ادامه داد: در یک نگاه کوتاه می‌توان گفت که اگرچه تولید و استفاده از رمز ارزها می‌تواند فرصت‌هایی نظیر سهولت در پرداخت‌ها و نقل و انتقالات مالی، ‌راحتی کار، ‌انعطاف پذیری و کاهش هزینه‌های زمان و مکان را در بر داشته باشد که حقیقتا برای اقتصاد و جامعه مفید است، اما در عین حال می‌تواند تهدیدات و چالش‌های‌ اقتصادی، ‌اجتماعی و حقوقی ایجاد کند.

گلمرادی خاطرنشان کرد:‌ از جمله این چالش‌های اقتصادی و اجتماعی می توان به جعل و کلاهبرداری، ‌فرار مالیاتی، ‌پولشویی، خروج ارز و سرمایه از کشور، افزایش حجم اقتصاد زیرزمینی، قدرت گرفتن اقتصاد غیررسمی و عدم شفافیت مالی و فساد اشاره داشت.

وی تاکید کرد: یکی از نگرانی‌های اصلی دولت و بانک مرکزی آن است که گسترش دامنه استفاده بالقوه از رمز ارزها بتواند به عنوان ابزاری برای اهداف مجرمانه و پولشویی، عدم شفافیت مالی و فساد، ‌فرار مالیاتی و  ‌خروج سرمایه ها از کشور عمل کند که در این صورت ثبات و سلامت بخش پولی و مالی اقتصاد را به خطر می اندازد.

کارشناس ارشد پولی و بانکی تصریح کرد: با توجه به نکات فوق، شناسایی استخراج کنندگان رمز ارزها و کنترل و نظارت بر خرید و فروش و جابه جایی رمز ارزها از مجاری قانونی نظیر صرافی‌ها ضمن اینکه امکان سیاستگذاری و نظارت دولت و نهادهای ناظر را فراهم می‌سازد، بلکه می‌تواند چالش‌ها و تهدیدات رمز ارزها را به فرصت تبدیل کند.

منبع: ایبنا

بیشتر از ارز دیجیتال در ایران در اقتصادالکترونیکی:
دولت از رفتارهای سلبی در مورد رمزارزها دست بردارد
ضرورت ضابطه‌مند کردن مبادلات رمز ارزها
هشدار بانک مرکزی: تنها ارز دیجیتال استخراج‌شده داخل کشور می‌تواند در پرداخت‌های ارزی استفاده شود
رمز ارز می‌تواند جایگزین دلار شود؟ / جایگاه ایران در اقتصاد دیجیتال جهانی کجاست؟ / اطلاعات و دیتا استراتژیک‌ترین کالا در اقتصاد نوین
طرح جامع ارزهای دیجیتال به‌زودی در مجلس قرائت می‌شود
برخوردهای قهری و خروج دارایی‌های دیجیتال از کشور
چرا دستور توقف درگاه‌های رمزارز ابلاغ شد
قوانین لازم در مورد رمزارزها تدوین شود
درباره رمزارزها و پلتفرم‌های معاملات ارزهای دیجیتال در ایران چه می‌دانید؟
حل مشکل بورس با ممنوعیت ارزهای دیجیتال ممکن نیست


کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا