اپلیکیشن و نرم افزارمقاله کسب و کار دیجیتال

چت بات هوشمند با چت بات معمولی چه فرقی دارد؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مدتی است که مفهوم و فناوری تازه‌ای به نام «چت بات» به ادبیات حوزه دیجیتال وارد شده است؛ ولی در همین زمان کوتاه به دلیل کارایی‌اش، توانسته جایش را در زمینه‌های کاری و صنایع مختلف باز کند. از سوی دیگر، اینکه این فناوری چه انواع و اشکالی هم دارد، بین کارشناسان حوزه فناوری و مارکتینگ، اهمیت یافته است. تنوع فناورانه و تکنولوژیک چت‌بات‌ها موجب شده، انواع مختلفی از آنها با کارکردهای گوناگون، در بخش های مختلف صنایع و کسب و کارها به کار گرفته شوند. در اینجا ما به ساده‌ترین نوع دسته‌بندی چت‌بات‌ها یعنی تفاوت چت بات هوشمند با چت بات ساده می‌پردازیم و درباره این صحبت می‌کنیم که هر کدام از این چت‌بات‌ها در چه موقعیت هایی کاربرد دارند؟

چت بات ساده چیست؟

ساده‌ترین شکل چت‌بات‌ها، چت‌بات‌های ساده یا معمولی هستند. آنها نرم‌افزارها یا ربات‌هایی هستند که منبع دانش آنها، یک پایگاه اطلاعاتی اولیه است. وقتی کاربر با این چت بات‌ها در یک سایت روبرو می‌شود، معمولا باید از گزینه‌های مشخصی که به صورت لیستی از سوالات است، پرسش خود را انتخاب کند. در حالت دیگر، کاربر پرسش خود را باید با دقت و بدون هیچ غلط نگارشی وارد کند و چت بات با تطابق دادن آن پرسش با پایگاه اطلاعاتی اش، به این پرسش پاسخ می‌دهد. مثلا کاربر بپرسد: «ساعت کاری چند است؟» و چت‌بات پاسخ تعریف‌شده از قبل را ارائه کند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

منظور از «هوشمند» بودن چت بات چیست

هوشمند عبارتی است که برای توصیف چت‌بات‌های مجهز به فناوری «یادگیری ماشین» و «هوش مصنوعی» استفاده می‌شود. چت‌بات‌های دارای این فناوری‌ها، می‌توانند اطلاعات ورودی را پردازش و از آنها در فعالیت‌های بعدی استفاده کنند. اما یک چت بات ساده که از این فناوری‌ها بهره نمی‌برد، محدود به مجموعه اطلاعات اولیه‌ای است در پایگاه داده‌اش جای گرفته است. اگر سوال کاربر، حتی کمی خارج از چارچوب آن پایگاه اطلاعاتی باشد، چت بات قادر به پاسخگویی نیست. ولی چت بات هوشمند می‌تواند در گذر زمان متوجه تفاوت‌های نگارشی افراد، منظور آنها از برخی مفاهیم غیرمستقیم و مواردی این‌چنینی بشود و مخاطب را به شکل بهینه‌ای راهنمایی کند.

مثلا چت بات پس از چند پرسش و پاسخ متوجه می‌شود منظور کاربران از عبارت «کی بسته رو می‌فرستید» زمان ارسال سفارش است. این چت بات هوشمند هم نوع نگارش محاوره‌ای را تحلیل کرده است و هم توانسته منظور کاربر را فهمیده و تاریخ ارسال را از پایگاه اطلاعاتی‌اش به او ارائه دهد. اما یک چت بات ساده، توانایی پاسخ به چنین سوالی را ندارد.

چت بات هوشمند و درک عمیق‌تر زبان انسانی

چت بات های هوشمند برای درک نیاز کاربران، علاوه بر فناوری یادگیری ماشین، باید بتوانند پیچیدگی‌های زبان‌های انسانی را متوجه شود. افراد در زمان نوشتن پرسش‌هایش درون پنجره گفتگو چت بات، ممکن است پرسش‌ خود را محاوره‌ای تایپ کنند، ممکن است غلط تایپی یا املایی داشته‌اند و شاید لحن کنایه‌آمیزی داشته باشند. مثلا یک کاربر بپرسد: «نمی‌خواید بسته منو بفرستید» ما به عنوان یک انسان متوجه می‌شویم که کاربر احتمالا کمی آزرده است و از دیرکرد ارسال بسته‌اش ناراضی است. حال یک چت‌بات باید بتواند منظور کاربر را به همین ترتیب متوجه شود، شماره سفارش را از او پرسیده و وضعیت ارسال سفارش را کنترل و به کاربر منتقل کند. به این فناوری «تحلیل زبان طبیعی» یا NLP می‌گویند و کامپیوترها را توانمند می‌سازد تا زبان انسانی را متوجه شوند.

از چت بات ساده استفاده کنیم یا هوشمند؟

اگر مقیاس کسب و کار و سطح تعاملی که قصد دارید به صورت آنلاین با کاربر خود برقرار کنید، شاید یک چت بات ساده نیاز شما را برآورده کند. اما با توجه به نیاز روز افزون کسب و کارها به ارتباط عمیق و هدفمند با کاربران، به نظر می‌رسد سرمایه‌‌گذاری نه چندان بزرگ روی چت‌بات هوشمند، آورده مناسبی در بلندمدت خواهد داشت. کاربرانی که به سرعت پاسخ پرسشان را دریافت کرده‌اند، رسیع‌تر به مشتری تبدیل می‌شوند و مشتریان وفاداری نیز خواهند بود. با توجه به اینکه چت‌بات های هوشمند نیازی به سخت افزار یا سرمایه‌گذاری مالی گسترده ندارند، توصیه می‌کنیم حتما آنها را امتحان کنید.

منبع: چات

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا