پیشنهاد سردبیرفناوری بلاک چینمتاورسمقاله

چه چیزهایی محرک‌های کلیدی فناوری متاورس را تأمین می‌کند؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مفهوم متاورس (Metaverse) در دنیای فناوری مدام در حال تکرار است و در هر مرحله نیز بهبود می‌یابد و ما را به یک واقعیت مجازی فراگیر و تقویت‌کننده نزدیک‌تر می‌کند و ما این موضوع را مدیون محرک‌های تکنولوژیکی کلیدی تأمین‌کننده متاورس (بلاک‌چین، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، ۵G، هوش مصنوعی) هستیم. در حقیقت، از زمانی که فیس‌بوک به نام «متا» تغییر نام داد، اصطلاح متاورس به‌عنوان کلیدواژه جدید در فضای فناوری بر روی کار آمد. با سوار شدن بر این موج و ظهور محرک‌های کلیدی فناوری متاورس، چندین شرکت پیشگام در توسعه متاورس، پیشرفت کردند و به‌طور قابل توجهی رو به رشد هستند.

در حقیقت، هدف نهایی از رشد تکنولوژی و روی کار آمدن دستاوردهای فناوری پیشرفته، این است که انسان‌ها یک دنیای مجازی همه‌جانبه‌ای داشته باشند، تا در آن به‌خوبی زندگی کنند، کار کنند و با یک دستگاه واقعیت مجازی (VR) در آرامش و آسایش معاشرت داشته باشند. با این حال، با وجود اینکه فناوری‌های اصلی مانند ۵G، واقعیت افزوده (AR) و فناوری واقعیت مجازی (VR) و محاسبات لبه‌ای (که هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند)، به وجود آمده‌اند، اما احتمالاً سال‌ها تا به ثمر رسیدن یک متاورس کامل و شناسای دقیق محرک‌های کلیدی فناوری متاورس فاصله است. با نگاهی به آینده، به طور واضح می‌توان دریافت که متاورس به طور تصاعدی در حال پیشروی است و به زودی ما را با واقعیتی فراگیر نزدیک‌تر می‌کند.

محرک‌های تکنولوژیکی کلیدی تأمین‌کننده متاورس

از جمله محرک‌های تکنولوژیکی کلیدی تأمین‌کننده متاورس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بلاک‌چین

در رأس زنجیره غذایی، فناوری بلاک‌چین نقش مهمی در توسعه متاورس ایفا می‌کند که زیرساختی غیرمتمرکز و شفاف را ارائه می‌دهد و در واقع می‌توان گفت کلید موفقیت متاورس و محرک‌های کلیدی فناوری متاورس است. قدرتمندان بلاک‌چین مانند ارزهای دیجیتال، NFTها و قراردادهای هوشمند در ارائه مدارک دیجیتالی مالکیت، قابلیت جمع‌آوری دیجیتال، انتقال ارزش، حاکمیت، قابلیت دسترسی و قابلیت همکاری در محیط، بسیار حیاتی خواهند بود. به‌عنوان مثال، کریپتو می‌تواند برای خرید زمین‌های مجازی در Decentraland (یک پروژه متاورس) استفاده شود، جایی که بازیکنان می‌توانند قطعات زمین را در قالب توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) با ارز رمزنگاری‌شده بازی MANA خریداری کنند.ب

راد هال، تحلیلگر ارشد سهام گروه گلدمن ساکس، گفت که بلاک‌چین تنها فناوری است که می‌تواند «به‌طور منحصر‌به‌فرد هر شیء مجازی مستقل از یک مرجع مرکزی را شناسایی کند» و این توانایی برای شناسایی و ردیابی مالکیت برای نحوه عملکرد متاورس بسیار مهم است. جالب توجه است، این موضوع به افراد همفکر این امکان را می‌دهد که جوامعی را تشکیل دهند که تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، اقتصادهای موازی را توسعه دهند و با هم محتوا تولید کنند و بدین طریق، پیشروی هر چه بهتر محرک‌های کلیدی فناوری متاورس به طور دقیق انجام خواهد گرفت.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

فناوری‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) به‌عنوان محرک‌های تکنولوژیکی کلیدی تأمین‌کننده متاورس، دروازه‌ای به فراجهان را در اختیار ما قرار می‌دهند و غوطه‌ور شدن در دنیای سه‌بعدی آن را ممکن می‌سازند. واقعیت افزوده (AR) از نشانه‌های بصری، عناصر دیجیتال و شخصیت‌ها برای تغییر شکل دنیای واقعی استفاده می‌کند. از سوی دیگر، واقعیت مجازی (VR)، بسیار شبیه مفهوم متاورس، یک محیط مجازی کاملاً کامپیوتری تولید می‌کند که در آن کاربران می‌توانند با استفاده از هدست‌های VR، دستکش‌های لمسی و سایر دستگاه‌های حسی به کاوش بپردازند.

با این حال، تجربه واقعیت مجازی (VR) به تجهیزات گران‌قیمتی مانند هدست واقعیت مجازی نیاز دارد. خوشبختانه، فناوری واقعیت افزوده (AR) در اکثر گوشی‌های هوشمند تعبیه شده است که پتانسیل تبدیل شدن به یک نیروی محرکه جایگزین در پشت توسعه متاورس را دارد و این باعث می‌گردد این موضوع به‌عنوان یکی از محرک‌های کلیدی فناوری متاورس، اهمیت پیدا کند.

۵G

 به‌طور کلی، متاورس در مورد اتصال تجربیات مجازی است، اما شبکه‌سازی با دستگاه‌های واقعیت مجازی (VR) می‌تواند روی پهنای باند زیرساخت شبکه تأثیر بگذارد، به‌ویژه زمانی که جریان واقعیت مجازی (VR) فرایندی با منابع فشرده باشد. ساخت متاورس سه‌بعدی کاملاً تعاملی، پر از رسانه‌های بافت‌دار حاصل از ویدئو و صدای فراگیر، بر فایل‌های دیجیتالی متکی است که سنگین و بسیار متراکم‌تر از انواع فایل‌های مورد نیاز برای ویدئو یا محتوای دیگر است.

فناوری ۵G به‌عنوان یکی از محرک‌های تکنولوژیکی کلیدی تأمین‌کننده متاورس به‌تدریج در سرتاسر جهان پیاده‌سازی می‌شود و کمک می‌کند سرعت و پهنای باند لازم برای انتقال داده‌ها در زمان واقعی در متاورس فراهم شود. به دنبال این روند، شرکت‌های سخت‌افزار تلفن همراه نیز در حال توسعه تراشه‌ها و دستگاه‌های مجهز به ۵G هستند که قادر به تقویت فناوری‌ها و اجرای نرم‌افزارند.

هوش مصنوعی

با وجود حجم عظیمی از داده‌ها که با سرعت به زندگی ما سرازیر می‌شوند، باید به‌موقع امکان پردازش آن‌ها وجود داشته باشد که هوش مصنوعی (AI) به‌عنوان یکی از محرک‌های کلیدی فناوری متاورس این امکان را ایجاد می‌کند. در واقع، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند از تجربیات قبلی و داده‌های تاریخی بیاموزند، تا خروجی‌ها و بینش‌های منحصربه‌فردی را استنتاج کنند.

به عقیده ژروم پسنتی، معاون هوش مصنوعی متا، هوش مصنوعی یکی از محرک‌های تکنولوژیکی کلیدی تأمین‌کننده متاورس است و هوش مصنوعی متا در حال حرکت به سمت رویکرد خودنظارتی دیگری است، جایی که هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را بدون نظارت انسانی بیاموزد. او در خصوص این موضوع می‌گوید: «به‌عنوان مثال، هنگام پرداختن به زبان، سیستم هوش مصنوعی می‌تواند کلمات را از متن ورودی حذف کند و سعی کند با استنباط الگوهایی در کلمات اطراف، آن‌ها را به دست آورد.» در حال حاضر، موارد استفاده از هوش مصنوعی در متاورس، حول محور بهینه‌سازی تعامل و تبلیغات است.

بسیاری از طراحی‌های متاورس، موجودات دیجیتالی را هدف قرار می‌دهند و هوش مصنوعی برای اشکال پیچیده‌تر ورودی، پردازش، حرکات، تولید صدا و عبارات، حیاتی محسوب می‌شود. حال با نگاهی به آینده در خواهیم یافت که افراد در کنار هوش مصنوعی، تجربیات جدیدی را کسب می‌کنند و همچنین در آینده، مدل تعامل و پارادایم‌های همکاری نیز تغییر خواهند کرد و بدین طریق، محرک‌های کلیدی فناوری متاورس روزبه‌روز بهبود خواهند یافت.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا