سلامت و پزشکی هوشمندگزارش

چگونه انقلاب دیجیتال بر گسترش مراقبت‌های بهداشتی تاثیر می‌گذارد؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

در این مطلب به تبیین ابعاد انقلاب دیجیتال و چگونگی تاثیر آن بر فراگیری و گسترش مراقبت‌های بهداشتی پرداخته شده است.

به نقل از weforum، پزشکی کاملا فردی اکنون در دسترس است و یک رویکرد کاملا جدید در مراقبت‌های بهداشتی را ممکن می‌کند.

ما سه نمونه را برجسته می‌کنیم که به جای جایگزینی، از تماس دنیای واقعی بین بیماران و پزشکان با استفاده از ابزار‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. دیجیتالی شدن در مراقبت‌های بهداشتی نیازمند همکاری چندجانبه بین موسسات پزشکی، شرکت‌ها و دولت‌هاست.

بهداشت و درمان در حال گذر از یک انقلاب دیجیتالی است. داده‌های بزرگ، دستگاه‌های تلفن همراه و سایر نوآوری‌ها مرز‌های جدیدی را در پزشکی باز می‌کنند، روندی که به ویژه در طول همه گیری کووید-۱۹ قابل مشاهده است. اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند در حال ردیابی شیوع ویروس هستند و هوش مصنوعی (AI) به پزشکان کمک می‌کند تا ریه‌های افراد را برای نشانه‌هایی از ذات‌الریه که می‌تواند ایجاد کند، جستجو کنند.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

با نگاهی فراتر از همه‌گیری، انتظار می‌رود دیجیتالی‌سازی در مراقبت‌های بهداشتی طیف گسترده‌ای از نتایج را از پیشگیری و درمان بیماری گرفته تا مراقبت‌های پرستاری بهبود بخشد. این به سیستم‌های بهداشت ملی اجازه می‌دهد تا از منابع به‌طور کارآمدتر استفاده کنند و با افزایش سن جوامع، آن‌ها را موثرتر و پایدارتر کند.

استفاده حداکثری از انقلاب دیجیتال نیازمند یک تغییر مفهومی اساسی است. بیشتر سیستم‌های بهداشتی برای ارائه مراقبت‌های یکنواخت به تعداد زیادی از افراد طراحی شده‌اند با هدف چیزی که فیلسوف جرمی بنتام آن را «بزرگ‌ترین خوشبختی از بیشترین تعداد» می‌خواند.

این رویکردی است که در گذشته برای ما منطقی بود، زمانی که ایجاد درمان‌های سفارشی برای هر فردی دشوار و پرهزینه بود. اما دیجیتالی شدن بازی را تغییر می‌دهد. پزشکی کاملا فردی اکنون در دسترس است و یک رویکرد کاملا جدید در مراقبت‌های بهداشتی را ممکن می‌کند. ما آن را «بزرگترین شادی از بزرگترین تنوع» می‌نامیم.

در مرکز مجمع جهانی اقتصاد برای انقلاب صنعتی چهارم ژاپن، ما برای بهبود استفاده از داده‌ها و فناوری در مراقبت‌های بهداشتی کار کرده‌ایم. ما بر این باوریم که تغییر از یک رویکرد یک اندازه مناسب برای همه به رویکردی متمرکز بر تنوع به منظور به حداکثر رساندن سلامت و رفاه بسیار مهم است. بزرگترین شادی از بزرگترین تنوع ایده‌ای برای آینده دور نیست. حرکت برای تحقق بخشیدن به آن از قبل آغاز شده است.

یک رویکرد مبتنی بر داده و تنوع محور در مراقبت‌های بهداشتی چگونه به نظر می‌رسد؟

انقلاب دیجیتال برای شروع، فراگیرتر خواهد بود. سیستم بهداشتی که به سبک زندگی فردی، مشخصات بیماری و نیاز‌های مراقبت پرستاری پاسخ می‌دهد، سیستمی است که افراد کمتری را پشت سر می‌گذارد.

با پیشرفت در داده‌ها، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها، پتانسیل مراقبت‌های بهداشتی سفارشی در حالی که هزینه‌ها کاهش می‌یابد، گسترش می‌یابد و طیف وسیعی از احتمال‌ها را باز می‌کند، از توانایی طراحی موثرترین برنامه‌های پیشگیری و درمان برای هر فرد، تا اقامت بهتر.

مجمع جهانی اقتصاد چگونه مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر داده‌ها را زنده می‌کند؟

استفاده از «پزشکی دقیق» برای نجات و بهبود زندگی به داده‌های با کیفیت خوب و قابل دسترسی آسان در مورد همه چیز از DNA ما گرفته تا سبک زندگی و عوامل محیطی متکی است. برخلاف یک سیستم مراقبت بهداشتی یکسان، این سیستم پتانسیل گسترده و بکر برای تغییر درمان و پیش‌بینی بیماری‌های نادر و به طور کلی بیماری دارد.

اما هیچ چارچوب حکومتی جهانی برای چنین داده‌هایی وجود ندارد و هیچ پورتال داده مشترکی وجود ندارد. این مشکلی است که به مرگ زودرس صد‌ها میلیون بیمار نادر در سراسر جهان کمک می‌کند.

ابتکار «شکستن موانع برای مدیریت داده‌های سلامت» از سوی مجمع جهانی اقتصاد بر ایجاد، آزمایش و رشد چارچوبی برای حمایت از دسترسی موثر و مسئولانه به داده‌های بهداشتی حساس برای درمان و تشخیص بیماری‌های نادر متمرکز است.

داده‌ها از طریق «سیستم داده فدرال» به اشتراک گذاشته خواهند شد: یک رویکرد غیرمتمرکز که به موسسات مختلف اجازه می‌دهد به داده‌های یکدیگر دسترسی داشته باشند بدون اینکه این داده‌ها هرگز از سازمانی که از آن نشئت گرفته است، خارج شود. این کار از طریق یک رابط برنامه نویسی انجام می‌شود و بین ادغام ساده داده‌ها (ایجاد نگرانی‌های امنیتی) و محدود کردن دسترسی به طور کامل تعادل برقرار می‌کند.

این پروژه با همکاری نهاد‌هایی در انگلیس(Genomics England)، استرالیا (Australian Genomics Health Alliance)، کانادا (Genomics۴RD) و آمریکا (Intermountain Healthcare) است.

موانع ایجاد این نوع سیستم بهداشتی چیست؟/ کدام شرکت‌ها با استفاده از این روش ترکیبی موفق شده‌اند؟

در مرکز چهارمین انقلاب صنعتی ژاپن، چندین ابتکار توسط شرکت‌های درگیر در مراقبت‌های بهداشتی را بررسی کردیم که دقیقا با این رویکرد ترکیبی در گزارش ما، مراقبت‌های بهداشتی و انقلاب صنعتی چهارم: تحقق «بزرگ‌ترین شادی از بیشترین تنوع» موفق شدند.

داروسازی تاکدا: بزرگترین شرکت داروسازی ژاپن در یک پروژه آزمایشی از ابزار‌های پوشیدنی و پزشکی از راه دور برای نظارت بر بیماران مبتلا به پارکینسون استفاده کرد. در نتیجه تاکدا امکان کاهش بار مدیریت بیماری و بازدید از بیمارستان را کشف کرد.

Salesforce: غول نرم افزاری مبتنی بر ابر با متمرکز کردن داده‌های دیجیتالی بیماران، کارآیی عملیاتی و مشارکت بیماران برای ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را بهبود بخشید.

SOMPO Holdings: یک گروه بیمه ژاپنی داده‌ها را برای رسیدگی به کمبود کارکنان به کار گرفته است و در حال حاضر خدمات شخصی‌سازی‌شده‌تری در مراقبت‌های پرستاری ایجاد می‌کند.

همه این تلاش‌ها وجه اشتراک داشتند: آن‌ها از ابزار‌های دیجیتال برای حمایت از تماس واقعی بین بیماران و پزشکان، یا سالمندان و مراقبان استفاده می‌کردند تا جایگزینی آن تماس. این ایده تقویت و تکمیل خدمات سنتی «آنالوگ» با استفاده از داده‌ها و فناوری بود. این رویکرد ترکیبی به ارائه دهندگان سلامت اجازه می‌دهد تا به نیاز‌های فردی و چالش‌های اجتماعی به روش‌هایی پاسخ دهند که تنها از طریق ابزار‌های آنالوگ یا دیجیتال غیرممکن بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا