انقلاب صنعتی چهارمپیشنهاد سردبیرمقاله

چگونه باید دوقلو دیجیتالی ایجاد کرد؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

از جمله مزایای دوقلو دیجیتالی آن است که ارزش ملموسی برای شرکت‌‌‌ها ایجاد کرده، جریان‌های جدید درآمدی به وجود آورد، و به شرکت‌ها کمک کند تا سؤالات راهبردی حیاتی را پاسخ دهند. شرکت‌ها با توانمندی‌های فناورانه جدید، انعطاف، چابکی و هزینه کمتر قادر خواهند بود تا سفرهایشان را برای ایجاد دوقلو دیجیتالی با سرمایه‌گذاری کمتر و زمان کوتاه‌تر از همیشه برای کسب ارزش از آنها آغاز کنند.

«تولید، دوقلو خود را پیدا ‌‌می‌کند» این گزاره، عنوان مقاله‌ای است که به همت مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران ترجمه شده و به مفهوم دوقلودیجیتالی در تولید ‌‌می‌پردازد. از جمله مزایایی که در این نوشتار برای دوقلودیجیتالی عنوان شده، آن است که‌‌ ارزش ملموسی برای شرکت‌‌‌ها ایجاد کرده، جریان‌های جدید درآمدی به وجود آورده و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا سؤالات راهبردی حیاتی را پاسخ دهند.

بیشتر از کاربرد فناوری ‌های هوشمند بخوانیم:

  • آشنایی با مفاهیم انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry)
  • آشنایی با مفاهیم انقلاب صنعت چهارم (بخش دوم)؛ فناوری‌ها، نتایج و آینده تولید
  • توسعه پایدار با پیشرفت‌های انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry)
  • ۵ فناوری مدرن و تاثیرگذار برای تولیدکنندگان صنعتی
  • ۵ دلیل برای پیاده‌سازی فناوری IIoT در کارخانه‌ها
  • سه ملاحظه اخلاقی برای تولیدکنندگان سرمایه‌گذار در هوش مصنوعی

در ابتدای این مقاله که عنوان «صنعت ۰/ ۴ و دوقلودیجیتالی» برای آن برگزیده شده، اهمیت دیجیتالیزه شدن فرایند‌‌‌های تولیدی مورد اشاره قرار گرفته است: «راه برگشتی وجود ندارد. فرآیندهای تولیدی بیش از پیش دیجیتالی ‌‌می‌شوند. هم‌چنان که پیداست، بسیاری از شرکت‌ها اغلب در تلاشند تا بفهمند برای آنکه بتوانند ارزش واقعی را هم به صورت عملیاتی و هم به صورت راهبردی به پیش ببرند و ارائه کنند، چه باید بکنند. تا همین اواخر، دوقلودیجیتالی ـ و مقادیر عظیم داده‌‌‌هایی که پردازش ‌‌می‌کند ـ با توجه به محدودیت‌های قابلیت‌‌‌های فناوری دیجیتالی و رایانش، ذخیره‌سازی و نیز هزینه‌‌‌های پهنای باند برای شرکت‌ها اغلب دور از دسترس مانده بود. اما این موانع طی چند سال اخیر به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است. هزینه‌‌‌های بسیار کمتر و قدرت و قابلیت‌‌‌های بهتر، منجر به تغییرات شتابانی شده‌اند که ‌‌می‌تواند رهبران را قادر سازد فناوری اطلاعات را با فناوری عملیات ترکیب کنند تا امکان خلق و استفاده از دوقلوهای دیجیتالی را فراهم سازند.

این مقاله با طرح این پرسش ادامه یافته است که «چگونه باید دوقلودیجیتالی ایجاد کرد؟» و در ادامه آمده است: به طور کلی ایجاد دوقلودیجیتالی شامل دو موضوع «طراحی نیازمندی‌‌‌های اطلاعاتی و فرآیندهای دوقلودیجیتالی در چرخه عمر محصول ـ از طراحی دارایی تا استفاده میدانی و نگهداری دارایی در دنیای واقعی» و «ایجاد فناوری توانمندساز برای یکپارچه‌سازی دارایی فیزیکی و دوقلودیجیتالی آن برای جریان بی‌درنگ داده‌‌‌های حسگر و اطلاعات تراکنشی و عملیاتی از سیستم‌های اصلی سازمانی» ‌‌می‌شود.

این مقاله، یکی از چالش‌‌‌های اساسی در پیاده‌سازی فرآیند دوقلودیجیتالی را «تعیین سطح بهینه جزئیات در ایجاد مدل دوقلودیجیتالی» عنوان کرده و توضیح داده است: در حالی که یک مدل بسیار ساده نمی‌تواند منجر به ایجاد ارزش از دوقلودیجیتالی شود، اتخاذ رویکرد زیاده از حد سریع و گسترده نیز ‌‌می‌تواند منجر به گم شدن در پیچیدگی میلیون‌ها حسگر، صدها میلیون سیگنال تولیدشده توسط حسگرها و مقادیر عظیم فناوری هنگام فهم معنای مدل شود. بنابراین رویکردی که بیش از حد ساده یا بیش از حد پیچیده است می‌تواند شتاب حرکت رو به جلو را از بین ببرد.

از جمله مزایای دوقلودیجیتالی آن است که ارزش ملموسی برای شرکت‌‌‌ها ایجاد کرده، جریان‌های جدید درآمدی به وجود آورد، و به شرکت‌ها کمک کند تا سؤالات راهبردی حیاتی را پاسخ دهند. شرکت‌ها با توانمندی‌های فناورانه جدید، انعطاف، چابکی و هزینه کمتر قادر خواهند بود تا سفرهایشان را برای ایجاد دوقلو دیجیتالی با سرمایه‌گذاری کمتر و زمان کوتاه‌تر از همیشه برای کسب ارزش از آنها آغاز کنند. دوقلو دیجیتالی کاربردهای متعددی در سرتاسر چرخه عمر محصول دارد و ‌‌می‌تواند بی‌درنگ به سؤالاتی پاسخ دهد که قبلاً پاسخی برای آنها وجود نداشت، و انواعی از ارزش‌ها را به وجود آورده است که چند سال پیش غیرقابل تصور بود. شاید سؤال این نیست که آیا باید کار دوقلودیجیتالی را آغاز کرد، بلکه سؤال این است که باید کار را از کجا آغاز کرد تا بتوان بیشترین ارزش را در کوتاه‌ترین زمان به دست آورد، و اینکه چگونه ‌‌می‌توان در رقابت پیشرو بود.

 این مقاله با این عبارات به پایان ‌‌می‌رسد که «اولین قدم چه خواهد بود و چگونه کار را آغاز خواهید کرد؟ رسیدن به هدف کار طاقت‌فرسایی است اما سفر با اولین قدم آغاز ‌‌می‌شود.»

لازم به ذکر است که مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران از‌‌ شهریور ماه سال جاری با ماموریت «کمک به تسهیل ورود فناوری به صنایع مختلف» آغاز به کار کرده و قرار است برنامه‌هایی اجرایی برای پیوند کسب‌وکارهای نو با کسب‌وکارهای متقدم طراحی و اجرا کند. این مرکز در راستای تبیین و ترویج مفهوم فناوری با همکاری با روابط عمومی اتاق اقدام به انتشار سلسله محتوای متفاوتی مانند مقاله، اینفوگرافیک، ویدئو کرده است.

متن کامل مقاله «صنعت ۰/ ۴ و دوقلو دیجیتالی» را اینجا دریافت و مطالعه کنید.

در بیشتر ترجمه‌ها “دوقلودیجیتال ” را ” دوقلوی دیجیتال” تامبرده اند

مقالاتی که بیشتر ازدوقلو دیجیتال در پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی:

همه چیز درباره «دوقلوی دیجیتال »
دوقلوی دیجیتال به کمک صنعت می‌آید

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: دانشمندان در حال ساخت "دوقلوی دیجیتال زمین" هستند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا