اقتصاددیجیتالپیشنهاد سردبیر

چگونه می‌توان از فناوری‌های نوین در توسعه اقتصاد دیجیتال بهره گرفت

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

یک کارشناس فناوری با اشاره به اینکه منظور از اقتصاد دیجیتال، نحوه به کارگیری فناوری‌های دیجیتال در اقتصاد است، گفت: تحقق اقتصاد دیجیتال بیشتر مربوط به حوزه زیرساختی و یا همان ICT برمی‌گردد و به طور حتم خدمات حوزه فناوری اطلاعات از مرکز داده و سرویس‌های کاملاً دیجیتالی مثل موتور‌های جستجو و شبکه‌های اجتماعی را در برمی گیرد.

امروزه فناوری‌های نوین به ویژه فناوری دیجیتال نقش چشمگیری در توسعه اقتصادی هر کشوری ایفا می‌کند و توسعه این فناوری می‌تواند تحولات عظیمی را در اقتصاد ایجاد کند. یکی از مقوله‌هایی که امروزه بیشتر به آن پرداخته نشده بحث دیجیتالی شدن اقتصاد است که برای تحقق آن نیاز به کاربردی کردن فناوری و تکنولوژی در این حوزه است.

در طی سال‌های اخیر از اقتصاد دیجیتال به عنوان انقلاب چهارم یاد می‌شود؛ بنابراین گسترش نفوذ اینترنت و فناوری‌های نوین دیجیتال به زندگی مردم، اقتصاد‌ها را وارد عصر جدیدی کرده است و این اقتصاد به دلیل ارزش افزوده‌ای که خلق می‌کند هیچ دولت و سرما‌یه‌گذار عاقلی حاضر به چشم‌پوشی از آن نیست. ارزشی که سهم آن در تولیدات ملی کشور‌ها سال به سال در حال افزایش است.

باید یادآور شد که در واقع اقتصاد دیجیتال شبکه‌ای جهانی از فعالیت‌های اقتصادی، مبادلات بازرگانی و تعاملات حرفه‌ای است که به واسطه ارتباطات و فناوری اطلاعات به وجود آمده‌اند. به طور خلاصه می‌توان اقتصاد دیجیتال را اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال نام‌گذاری کرد.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

طی سال‌های روند توسعه اقتصاد دیجیتال به گونه‌ای بوده که رشد متوسط سالانه سهم اقتصاد دیجیتال، نسبت به اقتصاد ملی کشور‌ها به حداقل دو برابر نرخ رشد اقتصادی آن‌ها رسیده است. حتی در برخی از کشور‌ها سهم اقتصاد دیجیتال تا چند برابر نرخ رشد اقتصادی آن‌ها است و سالانه این سهم نیز در حال افزایش است.

هم اکنون در برخی از کشورها، بیش از ۱۵ درصد از سهم اقتصاد ملی به اقتصاد دیجیتال اختصاص دارد. در کشور ما در خوشبینانه‌ترین حالت، سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد ملی، ۶ درصد است. این در حالی است که بنا بر مصوبه شورایعالی فضای مجازی و مصوبه‌ای که در جلسه هیئت وزیران برای تشکیل کارگروه ویژه اقتصادی به تصویب رسیده، سهم اقتصاد دیجیتال باید به حداقل ۱۰ درصد برسد.

در همین رابطه محمدحسین زکی زاده کارشناس فناوری با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که رشد فزایند‌های را در سال‌های اخیر داشته است، دنیای اقتصاد دیجیتال است، اظهار کرد: گسترش و توسعه این پدیده آنقدر سریع و وسیع بوده است که می‌توان ادعا کرد دولت‌ها و ملت‌ها ناگزیر به استفاده از این پدیده هستند؛ اما متاسفانه آنچه که پرواضح است این است که بسیاری از افراد شناخت صحیحی از این پدیده و کاربرد‌های گسترده آن ندارند.

وی تصریح کرد: باید شرایط بستر‌ها برای توسعه اقتصاد دیجیتال و فرهنگ سازی در بین مردم صورت صورت گیرد و این مهم زمانی محقق می‌شود دانش افراد جامعه با ارائه آموزش‌های نوین و متناسب با فناوری روز دنیا صورت گیرد.

در همین رابطه هیات وزیران در هشتم دی ماه سالجاری در راستای تصمیم دولت مبنی بر تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با هدف راهبری و هماهنگی توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور، با تشکیل این کارگروه مرکب از وزرای ارتباطات، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی موافقت کرد.

زکی‌زاده با اشاره به اینکه امروزه IT به یکی از بزرگترین تسهیل کننده فعالیت‌های تجاری در جهان تبدیل شده است، گفت: استفاده از این فناوری سبب بهبود کارآیی، کاهش هزینه، بهبود تصمیم گیری و برقراری ارتباط خوب با مشتری می‌شود که بایستی این مقوله به صورت جد دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه منظور از اقتصاد دیجیتال، نحوه به کارگیری فناوری‌های دیجیتال در اقتصاد است، تأکید کرد: تحقق اقتصاد دیجیتال بیشتر مربوط به حوزه زیرساختی و یا همان ICT برمی‌گردد و به طور حتم خدمات حوزه فناوری اطلاعات از مرکز داده و سرویس‌های کاملاً دیجیتالی مثل موتور‌های جستجو و شبکه‌های اجتماعی را در برمی گیرد.

منبع: نبض بازار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا