صرافی ارز دیجیتالمقالهمقاله ارز دیجیتال

چگونه کیف پول ارز دیجیتال بسازیم؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

اولین قدم برای خرید ارز دیجیتال و ورود به این بازار فوق‌العاده هیجان‌انگیز، داشتن یک کیف پول مناسب است. این کیف ‌پول‌ها، ارزهای دیجیتال شما را نگهداری می‌کنند. حتی در بعضی از آن‌ها می‌توانید آخرین قیمت ترون، تتر و سایر ارزهای دیجیتال را در لحظه مشاهده کنید یا یک ارز دیجیتال را به یک رمز ارز دیگر تبدیل کنید. البته میزان کارمزدی که معمولا از شما بابت این تبدیل کسر می‌شود زیاد است و بهتر است برای تبدیل ارزها به یکدیگر از یک صرافی ارز دیجیتال استفاده کنید.

اولین قدم برای خرید ارز دیجیتال و ورود به این بازار فوق‌العاده هیجان‌انگیز، داشتن یک کیف پول مناسب است. این کیف ‌پول‌ها، ارزهای دیجیتال شما را نگهداری می‌کنند. حتی در بعضی از آن‌ها می‌توانید آخرین قیمت ترون، تتر و سایر ارزهای دیجیتال را در لحظه مشاهده کنید یا یک ارز دیجیتال را به یک رمز ارز دیگر تبدیل کنید. البته میزان کارمزدی که معمولا از شما بابت این تبدیل کسر می‌شود زیاد است و بهتر است برای تبدیل ارزها به یکدیگر از یک صرافی ارز دیجیتال استفاده کنید.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۶، دی‌ماه۱۴۰۰

برای ساخت یک کیف پول ارز دیجیتال، می‌توانید آن را از فروشگاه‌های معتبر اپلیکیشن دانلود کنید. پس از دانلود، اطلاعات لازم را وارد کرده تا کلمات کلید خصوصی به شما نمایش داده شود. این کلمات را به دقت یادداشت کرده و در جای امنی نگهداری کنید. گرفتن اسکرین شات از کلمات روش خوبی برای نگهداری از آن‌ها نیست. پس از وارد شدن به محیط کیف پول، می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را به آدرسی که کیف پول در اختیارتان قرار می‌دهد منتقل کنید. در انتقال ارزهای دیجیتال، به شبکه ارزها دقت کافی داشته باشید.

کیف‌پول‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به ۳ مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کیف‌ پول موبایل

ساده‌ترین راه برای داشتن یک کیف پول، ولت‌ها یا کیف پول‌های موبایلی هستند. این ولت‌ ها در فروشگاه‌های اپل استور و گوگل پلی قابل دانلود بوده و شما می‌توانید آن‌ها را مانند هر اپلیکیشن دیگری روی موبایل خود نصب کنید. از محبوب‌ترین ولت‌های موبایلی می‌توان به تراست ولت و اتمیک ولت اشاره کرد.

  • کیف پول دسکتاپ

بعد از کیف پول‌های موبایلی، کیف‌ پول‌های دسکتاپی بسیار محبوب هستند. این ولت‌ها، روی کامپیوترها نصب شده و تقریبا همان کارکرد کیف پول‌های موبایلی را دارند. از محبوب‌ترین ولت‌های دسکتاپی می‌توان به اتمیک ولت اشاره کرد.

  • کیف پول سخت افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری بر خلاف ولت‌های موبایلی و دسکتاپی به‌صورت یک اپلیکیشن یا نرم‌ افزار نیستند. این کیف‌ پول‌ها، اندازه‌ای در حدود یک فلش بزرگ دارند که به سیستم شما متصل شده و پس از آن، شما می‌توانید به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید. ولت‌های سخت افزاری به دلایل مختلف در مقایسه با ولت های نرم افزاری از امنیت بالاتری برخوردار هستند.

کیف پول سخت افزاری بهتر است یا نرم افزاری؟

کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری به‌صورت کلی از امنیت بالاتری برخوردار هستند. این ولت‌ها یک دکمه فیزیکی دارند و برای انتقال ارزها، باید این دکمه را فشار دهید. به‌عبارتی حتی اگر یک هکر بتواند ولت شما را هک کند، نمی‌تواند به‌جای شما دکمه فیزیکی روی ولت را فشار دهد.

کیف پول‌های موبایل، دسکتاپ و تحت وب همگی در زیر مجموعه کیف پول‌های نرم افزاری قرار می‌گیرند. این کیف پول‌ها از امنیت نسبتا پایین‌تری در مقایسه با ولت‌های سخت افزاری برخوردارند. البته نگران نباشید؛ درصورتی که به درستی از کلید خصوصی خود محافظ کنید، هیچ اتفاقی برای دارایی‌های شما رخ نخواهد داد.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری در قیمت آن‌ها است. شما برای نصب کیف پول‌های نرم‌ افزاری نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید اما کیف پول‌های سخت افزاری رایگان نیستند. ولت Ledger و Trezor دو مدل از محبوب‌ترین ولت‌های سخت افزاری دنیا هستند که برای خرید آن‌ها لازم است چند میلیون تومان هزینه کنید.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

کیف پول بهتر است یا صرافی؟

نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول از جهاتی نسبت به نگهداری آن در صرافی آنلاین ارز دیجیتال بهتر است. کیف پول‌ها از امنیت بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند ارزهای دیجیتال شما را به دور از خطر هک و کلاهبرداری نگهداری کنند. البته نگهداری ارزها در کیف پول، اقدامات امنیتی مخصوص به خود را می‌طلبد. زمانی که شما یک کیف پول را بر روی سیستم خود نصب می‌کنید، به شما ۱۲ تا ۲۴ کلمه نشان داده می‌شود که باید آن‌ها را در جایی امن یادداشت کنید. به‌عبارتی، این کلمه‌ها رمز کیف پول شما هستند که به آن‌ها Private Key یا کلید خصوصی نیز گفته می‌شود.

اگر کسی به کلید خصوصی شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند در کسری از ثانیه و بدون هیچ مانعی، رمز ارزهای شما را سرقت کند. پس می‌توان گفت محافظت از Private Key، مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید.

زمانی که شما در صرافی حساب باز می‌کنید، یک کیف پول اختصاصی برای شما ایجاد می‌شود تا ارزهای دیجیتالی که می‌خرید، در آن نگهداری شود. اما نکته این‌جا است که کلید خصوصی کیف پول شما در صرافی، در اختیار شما قرار نمی‌گیرد. این اتفاق هم می‌تواند برای شما خطرناک باشد و هم می‌تواند باعث افزایش امنیت حساب شما شود.

برای مثال گم کردن کلید خصوصی بدترین اتفاقی است که ممکن است برای هر معامله‌گر رخ دهد. زیرا گم کردن Private Key می‌تواند به‌معنای از دست رفتن کل رمز ارزهای شما باشد. بدتر از همه این‌که هیچ کس هم نمی‌تواند برای شما کاری کند. شاید شما هم در اطرافیان خود کسانی را دیده باشید که چند واحد بیت کوین در سال‌های گذشته خریداری کرده‌اند و اکنون به‌دلیل گم کردن Private Key، قادر به بازیابی آن‌ها نیستند. اما راه حل چیست؟

به‌عبارت دقیق‌تر، اگر سرمایه زیادی ندارید، بهتر است رمز ارزهای خود را در صرافی نگهدارید. زیرا یک اشتباه در انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول ممکن است به قیمت از بین رفتن کل سرمایه شما تمام شود. البته فراموش نکنید که نگهداری رمز ارز در صرافی، باید به یک شرط انجام شود؛ این شرط، معتبر بودن صرافی است. قطعا نگهداری ارز دیجیتال در یک صرافی نامعتبر کار غیرمنطقی است و ریسک از بین رفتن دارایی‌تان را افزایش می‌دهد.

از دیگر ریسک‌های نگهداری ارزهای دیجیتال در صرافی می‌توان به هک شدن صرافی اشاره کرد. برای مثال، صرافی بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان، در سال ۲۰۱۹ هک شد. البته این صرافی تمام دارایی کاربران را بازگرداند.

کیف پول ایرانی یا خارجی؟

تا به امروز هیچ اپلیکیشن مستقلی به‌عنوان کیف پول ایرانی ساخته نشده است که بتوان از آن استفاده کرد. البته تمام صرافی‌های ایرانی یک کیف پول اختصاصی در اختیار کاربران قرار می‌دهند اما همان‌طور که گفته شد، در صرافی‌ها کلید خصوصی دارایی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد. برای استفاده از کیف پول موجود در صرافی‌های ایرانی، باید به فاکتور امنیت و حسن شهرت صرافی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

شاید شما هم بارها شنیده باشید که پروژه‌های مختلف بلاک‌چینی هک می‌شوند و مقادیر زیادی رمز ارز به سرقت برده می‌شود. در یکی از بزرگ‌ترین هک‌های تاریخ، شبکه بلاک چین متمرکز بر بازی رونین که از بازی اکسی اینفینیتی پشتیبانی می‌کند؛ هک شد. در طی این سرقت که در دو مرحله انجام گرفت، هکرها توانستند حدود ۶۲۵ میلیون دلار اتریوم و USDC سرقت کنند.

اما اگر از امنیت بگذریم، یک کیف پول خوب باید از تعداد زیادی رمز ارز پشتیبانی کند. برای مثال کیف پول تراست ولت و اتمیک ولت، از صدها کوین و توکن مختلف پشتیبانی می‌کنند.

منبع: اقتصاد ایران

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا