دولت دیجیتالکسب وکار هوشمند در جهان

پایان فشار چین بر شرکتهای تکنولوژی؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نشانه‌ها حاکی است که چین بعد از دو سال فشار به شرکت‌های تکنولوژی می‌خواهد محدودیت‌های خود بر این بخش را کاهش دهد. 

این کاهش فشار به شرکتهای تکنولوژی خبر خوبی برای شرکتهایی چون علی بابا، تنسنت، دیدی و همچنین بنیانگذاران مشهور این شرکتهاست. این فشارها و محدودیت‌ها طی دو سال اخیر ضربه بزرگی به اقتصاد دیجیتال چین وارد کرده بود. 

سیگنال‌هایی که حالا دولت چین به شرکتهای تکنولوژی ارسال کرده نشان می‌دهد که این کشور قصد دارد از فشار بر این بخش بکاهد تا اقتصاد شماره ۲ جهان بتواند به روزهای خوب خود بازگردد. 

نشانه‌های کاهش فشار بر شرکتهای تکنولوژی

رگولاتورهای چینی موافقت کرده‌اند که با جریمه ۱ میلیارد دلاری برای جک ما بنیانگذار علی بابا به تحقیقات خود از این غول تجارت الکترونیکی پایان دهند. این تحقیقات از سال ۲۰۲۰ آغاز شد و به نوعی نقطه آغاز کمپین دولت علیه شرکتهای فناوری محور و کارآفرینان میلیاردر بود. 

دولت کمونیستی چین همچنین در دیدار با سرمایه‌گذاران مختلف در ماه گذشته به آنها اطمینان دادند که تلاشهای خود را برای تقویت اعتماد بازار و بهبود اقتصاد کشور به کار می‌گیرند. 

رگولاتورهای چینی همچنین مجوزهای بازی‌های کامپیوتری متعلق به شرکت تنسنت و NetEase را تمدید کردند. آنها همچنین به شرکت تاکسی اینترنتی DIDI نیز برای نخستین بار از سال ۲۰۲۱ اجازه دادند تا کاربران جدیدی جذب کند. ممنوعیت دولت پس از آن صورت گرفت که این شرکت بدون اجازه دولت چین در بازار بورس نیویورک لیست شده بود. 

در ماه مارس گذشته علی بابا اعلام کرد که این شرکت را به شش شرکت مستقل تقسیم می‌کند و همچنین بخش کلاد این شرکت را که یک کسب و کار ۱۱ میلیارد دلاری است به طور مستقل به فعالیت ادامه دهد.

این انشعاب نشان میداد که دولت چین موافقت کرده که شرکتها ابتکارات جداگانه وجدیدی را برای رشد خود دنبال کنند. 

همه این‌ها نشان میداد که دولت چین به رغم آنکه به دنبال کاهش قدرت شرکتهای خصوصی تکنولوژی است اما متوجه شده که رشد اقتصاد این کشور تا چه اندازه به رشد شرکتهای خصوصی وابسته است. 

 تجزیه غول تجارت الکترونیکی علی بابا به شش شرکت مستقل

آیا غول‌های تکنولوژی چینی دوباره سربلند می‌کنند؟

کارشناسان تردید دارند که به رغم تسهیل‌گری‌های اخیر شرکتهای تکنولوژی بتوانند به سرعت دوباره به اوج برسند یک دلیل آن این است که دولت کمونیستی چین حفظ ثبات اجتماعی و تسلط آهنین بر اقتصاد را از اهداف اصلی خود قرار داده و بعید است این سیاست به زودی تغییر کند. 

تحلیل‌گران معتقدند که رگولاتورها با این اقدام در دو سال اخیر توانسته‌آند قدرت نظارتی خود را مجددا به رخ شرکت‌های تکنولوژی و بنیانگذاران آن بکشند. 

مشکل دولت چین آنجاست که صدها میلیون کاربر همچنان برای خرید به سایت‌هایی چون علی بابا و برای امور پرداخت به شرکت تنسنت وابسته‌اند. 

چین به خصوص بعد از ظهور چت جی پی تی متوجه این شد که برای رقابت در این عرصه به تلاش‌های شرکتهای بزرگ تکنولوژی خود نیاز دارد. 

در طی این دوران فشار حکومت چین بر شرکتهای تکنولوژی بسیاری از شرکتهای چینی از جمله تیک‌تاک ( متعلق به بایت‌دنس) ، شین گروپ و تنسنت تلاش خود را بر توسعه خارجی متمرکز کردند با این حال این شرکتها در برخی کشورها از جمله آمریکا و هند با موانع نظارتی دولت‌های آن کشورها مواجه شدند.

کارآفرینان مشهور چینی و پایان سخت‌گیری‌ها

برخی کارآفرینان مشهور مانند پونی ما ( تنسنت) و لی ( رییس هیات مدیره شیائومی) از موضع جدید دولت چین حمایت کرده‌اند. جک ما بنیانگذار علی بابا بعد از مدتی بی خبری اخیرا دوباره در مقر این شرکت دیده شده هرچند او دیگر کنترل این شرکت را برعهده ندارد. 

دیگر میلیاردرهای چینی شامل بنیانگذاران بایت‌دنس و PDD هرچند از مسوولیت‌های اجرایی شرکتهای خود کنار رفته‌اند اما به نظر می‌رسد همچنان محتاطانه در شرکتهای خود فعالیت داشته باشند. 

منبع: فردای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا