پیشنهاد سردبیرکاربرد بلاک‌چینمقاله

چین پروتکل (Chain Protocol) و توکن XCN چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
شهریار قلی پور

چین پروتکل (Chain Protocol)؛ خدمات ساخت بلاک چین‌های سفارشی را برای شرکت‌های توسعه‌دهنده ارائه می‌دهد. تمرکز اصلی چین پروتکل این است که به شرکت‌های مالی ابزاری برای ارتقای کسب‌وکار خود با فناوری بلاک چین ارائه دهد. Chain این کار را از طریق راه‌حل‌های بلاک چین اختصاصی انجام می‌دهد.

بسیاری از پروژه‌های کریپتو تلاش می‌کنند تا مشکلات رایج بلاک چین را حل کنند و راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را در اختیار کاربران قرار دهند. چین پروتکل (Chain Protocol) یکی از این پروژه‌هاست. هدف آن بهبود فناوری بلاک چین و ارائه زیرساخت کارآمد بلاک چینی به کاربران، توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها است.

کارایی بلاک چین در روزهای اولیه رمزارزها نسبتاً پایین بود. شبکه‌های بلاک چینی اولیه می‌توانستند تنها چند تراکنش را به طور هم‌زمان پردازش کنند. آنها خیلی مقیاس‌پذیر یا مناسب برای استفاده در مقیاس بزرگ نبودند. به عنوان مثال، هنگامی که بسیاری از کاربران هم‌زمان تراکنش‌های بیت کوین را ارسال می‌کنند، شبکه شلوغ می‌شود. در این مواقع، پردازش تراکنش‌ها ممکن است بیش از ۱۰ دقیقه طول بکشد و کارمزدهای انتقال نیز بالا می‌رود. در بلاک چین اتریوم (ETH)، کارمزدهای گس (Gas) نیز در دوره‌های ازدحام شبکه افزایش می‌یابد.

هدف از Chain Protocol حل این مشکلات با ارائه سرعت و کارایی بالا به کاربران است. در این مقاله نگاهی دقیق به چین پروتکل داریم تا تمام ویژگی‌های ضروری این پروژه را دریابیم. ضمناً متوجه خواهیم شد که چین پروتکل چگونه کار می‌کند و خدمات ارائه‌شده توسط آن را بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این، هرآنچه از توکن XCN و توکنومیک آن نیاز دارید را نیز گردآوری کرده‌ایم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

چین پروتکل (Chain Protocol) چیست؟

Chain یک پروتکل بلاک چینی است که زیرساخت بلاک چین ابری بسیار کارآمد، سریع و مقیاس‌پذیر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این پروتکل بیشتر برای پروژه‌های حوزه خدمات مالی مناسب است، اما ویژگی‌های اضافی مختلفی را نیز ارائه می‌دهد. چین پروتکل عمدتاً به مشتریانی در سطح تجاری که به دنبال راه‌حل قابل اعتماد بلاک چین هستند، پاسخ می‌دهد.

محبوبیت فناوری بلاک چین در چند سال گذشته به سرعت گسترش یافته است. شرکت‌های متعددی در سرتاسر جهان تشخیص داده‌اند که فناوری بلاک چین می‌تواند عملیات تجاری آنها را تقویت کند. این شرکت‌ها به یک تأمین‌کننده خدمات بلاک چینی قابل اعتماد نیاز دارند تا بتواند بلاکچین‌های سفارشی خود را ایجاد کند. چین پروتکل طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را برای ادغام به این شرکت‌ها ارائه می‌دهد.

این پروژه در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و ۴۰ میلیون دلار بودجه از شرکت‌هایی مانند Pantera Capital، Nasdaq، Visa، Citigroup، Khosla Ventures و غیره دریافت کرد. آدام لودوین (Adam Ludwin)، متخصص سرمایه‌گذاری پرریسک با سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی مانند Vine و Slack، بنیان‌گذار Chain است. در سال ۲۰۱۸، بنیاد توسعه استلار، شرکت پشتیبان رمزارز XLM، چین پروتکل را خریداری کرد.

در سال ۲۰۲۱، شرکت استلار Chain را فروخت و این پروژه اکنون دارای یک تیم جدید برای توسعه پروژه به یک ارائه‌دهنده خدمات مالی بلاک چینی است. با Chain، نهادهایی مانند بانک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت می‌توانند فناوری بلاک چین را ادغام کرده و کارایی عملیات خود را افزایش دهند. هدف Chain این است که پذیرش بلاک چین را در بین شرکت‌های مالی هدایت کند.

هدف چین پروتکل‌ (Chain Protocol) چیست؟

دو مسئله کلیدی وجود دارد که Chain قصد دارد آنها را حل کند. اولین مسئله، مشکلات مختلف سیستم‌های مالی سنتی است. این سیستم‌ها راه‌حل‌های نرم‌افزاری قدیمی را برای تسهیل تراکنش‌ها، ذخیره‌سازی وجوه و ضمانت دارایی‌ها به کار می‌برند. اکثر بانک ها و مؤسسات مالی سنتی از سیستم‌های مالی قدیمی استفاده می‌کنند که دارای نقاط ضعف مشترکی هستند. متمرکزسازی شدید باعث می‌شود که تعداد اندکی از اعتبارسنج‌های متمرکز تمام تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند.

پردازش تراکنش‌ها زمان زیادی می‌برد و دقیقاً به همین دلیل است که نقل و انتقالات بانکی ساعت‌ها یا روزها طول می‌کشد. حتی تراکنش‌های کارت پرداخت نیز تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا به مقصد برسند. سیستم‌های مالی قدیمی همچنین به دلیل دریافت کارمزدهای سنگین تراکنش گران هستند. علاوه بر این، چنین سیستم‌هایی چندان ایمن نیستند و اغلب از پروتکل‌های ایمنی قدیمی استفاده می‌کنند. اگر کسی موفق به رخنه به مکانیسم امنیتی آنها شود، تمام سرمایه و داده‌های کاربران در خطر است.

به طور خلاصه، سیستم‌های مالی قدیمی ‌کند، ناامن، ناکارآمد و گران هستند. چین پروتکل تراکنش‌های سریع، توان عملیاتی بالا و کارمزدهای پایین تراکنش را برای حل این مشکلات فراهم می‌کند.

دومین مسئله‌ای که چین پروتکل با راه‌کارهای خود سعی در حل آن دارد، مشکل معماری بلاک چین عمومی است. بیشتر بلاک چین‌های محبوب، بلاک چین‌های عمومی هستند و از ساختار بدون مجوز استفاده می‌کنند، به این معنی که هر کسی می‌تواند در آنها مشارکت کند. بلاک چین‌های عمومی از هزاران گره غیرمتمرکز استفاده می‌کنند و نسخه‌های بلاک چین را در نودها ذخیره می‌کنند.

این بلاک چین‌ها برای استفاده انبوه عالی هستند اما گاهی اوقات برای مشاغل خصوصی مناسب نیستند. در عوض، Chain برای مشتریان خود بلاک چین‌های سفارشی ایجاد می‌کند. این بلاک چین‌ها شبکه‌های نیازمند مجوز (permissioned) هستند که فقط برای کاربرانی که اجازه دسترسی به آن‌ها را دارند مجاز می‌باشند. آنها در مقایسه با بلاک چین‌های عمومی بسیار متمرکزتر هستند. با این حال، گزینه‌ای امن‌تر و کارآمدتر برای مشتریان تجاری محسوب می‌شوند. شبکه‌های نیازمند مجوز حد وسط بین بلاک چین‌های عمومی و خصوصی هستند.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در ارزدیجیتال

ساختار بلاکچین چین پروتکل (Chain Protocol)

Chain به مشتریان خود بلاک چین‌های سفارشی را متناسب با نیازهای تجاری آنها ارائه می‌کند. کسب‌وکارهای سنتی که می‌خواهند سیستم‌های خود را به‌روزرسانی کنند و به Web3 منتقل شوند، اغلب استفاده از بلاک چین عمومی را خطرناک می‌دانند. در بلاک چین‌های عمومی، شرکت‌ها هیچ کنترلی بر اینکه چه کسی تراکنش‌ها را تایید می‌کند و اینکه آیا همه نقل و انتقالات قانونی هستند، ندارند.

استفاده از بلاک چین عمومی گاهی اوقات می‌تواند مشکلات بیشتری نسبت به مزایای یک شرکت خصوصی داشته باشد. یک بلاک چین عمومی یک راه‌حل عالی برای یک برنامه غیرمتمرکز است. با این حال، یک بانک یا یک شرکت مالی می‌تواند با استفاده از یک زنجیره عمومی کنترل بخش قابل توجهی از تجارت خود را از دست بدهد.

به همین دلیل، چین پروتکل در ایجاد بلاک چین‌های سفارشی نیازمند مجوز تخصص دارد. معماری بلاک چین permissioned، شبکه‌های عمومی و خصوصی را ترکیب می‌کند. کسب‌وکارها از بسیاری از مزایای زنجیره‌های عمومی، مانند کارایی و مقیاس‌پذیری، همراه با امنیت و حریم خصوصی بیشتر بلاک‌چین‌های خصوصی برخوردار می‌شوند.

بلاک چین‌های permissioned می‌توانند از یک مکانیسم اعتبارسنجی تراکنش غیرمتمرکز مشابه بلاک چین‌های عمومی استفاده کنند. با این حال، این ساختار اعتبار سنجی غیرمتمرکز تحت کنترل شرکت است. در عمل، اگر هکرها وارد شبکه شرکت شوند، نمی‌توانند کل شبکه را به خطر بی‌اندازند.

چین کلود (Chain Cloud) چیست؟

چین کلود (Chain Cloud) یکی از محصولات کلیدی چین پروتکل (Chain Protocol) است. Chain Cloud اساساً پروتکل زیرساخت غیرمتمرکز شبکه است. توسعه‌دهندگان می‌توانند از Chain Cloud برای دسترسی به بلاکچین‌های درخواستی و سفارشی‌سازی پروژه‌های خود استفاده کنند. به عنوان مثال، یک شرکت پردازش پرداخت آنلاین می‌تواند از Chain Cloud برای ساده کردن خدمات پرداخت خود با یک شبکه بلاک چین استفاده کند.

Chain Cloud دو نوع API را ارائه می‌دهد. اول API استاندارد است که به کاربران امکان دسترسی به بلاکچین‌های عمومی مختلف را می‌دهد. توسعه‌دهندگان می‌توانند از قابلیت اطمینان و امنیت Chain هنگام ساخت اپلیکیشن‌ها بر روی بلاک‌چین‌های عمومی موجود استفاده کنند. توسعه‌دهندگان بلاک چین می‌توانند از Standard API برای دسترسی به Etherium، Arbitrum، Fantom، Celo، Avalanche و Binance Chain استفاده کنند. Standard API اندپوینت‌های (endpoints) رایگان، سریع و کارآمد را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نوع دوم Premium API هستند. Premium API به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که پروژه‌های بلاک چین سفارشی را در شبکه بسته و نیازمند مجاز چین بسازند. Premium API سریع و امن است. توسعه‌دهندگان به اندپوینت‌های خصوصی و امن دسترسی پیدا می‌کنند و باید تصمیم بگیرند که چه کسی مجوز دسترسی را دارد. مشتریانی که API Premium را انتخاب می‌کنند باید سالانه مقدار مشخصی از توکن‌های XCN را بپردازند.

توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارهایی که از زیرساخت‌های چین پروتکل استفاده می‌کنند، می‌توانند گره‌های سازمانی چین پروتکل را برای مدیریت پروژه‌های خود و پردازش ترافیک شبکه مستقر کنند. مشتریان می‌توانند عملکرد تمام گره‌های خود را در یک پنل نظارت کنند.

چین سیکوئنس (Chain Sequence) چیست؟

چین سیکوئنس (Chain Sequence) ابزاری است که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا یک دفتر کل بلاک چینی ایمن را بر روی یک زیرساخت ابری ایجاد کنند. Sequence همچنین بلاکچین‌های سفارشی‌سازی شده را ایجاد می‌کند. کاربران می‌توانند در حین ایجاد شبکه‌های بلاک چین سفارشی خود، API های چین پروتکل را پیاده سازی کنند. Sequence به جای صرف زمان زیادی برای توسعه یک بلاک چین از ابتدا، یک راه‌حل آماده به توسعه‌دهندگان می‌دهد.

توسعه‌دهندگان می‌توانند دفتر کل Sequence را بر اساس نیازهای خود سفارشی‌سازی کنند و عملکردها و ویژگی‌های جدید برنامه را از طریق قراردادهای هوشمند اضافه کنند. مشتریان می‌توانند هر نوع برنامه‌ای را با استفاده از Sequence راه‌اندازی کنند، از صرافی ها و بازارها گرفته تا برنامه‌های پردازش پرداخت.

اگرچه Sequence میزبان پروژه‌های بلاک چین در زیرساخت ابری چین پروتکل است، اما مشتریان کنترل کاملی بر پروژه‌های خود دارند. هر تراکنش در یک پروژه خاص به کلیدهای مربوطه نیاز دارد و هیچکس جز مشتری به کلیدها دسترسی ندارد. پروتکل چین ابزاری برای دستکاری پروژه مشتریان یا دسترسی به تراکنش‌های آنها ندارد. ترکیب میزبانی ابری و کلیدهای کاربر، امنیت بالایی را برای هر پروژه در Chain تضمین می‌کند.

توسعه‌دهندگان می‌توانند تجربه Sequence خود را با افزودن ویژگی‌های مختلف و مکانیک‌های داخلی سفارشی‌سازی کنند. Sequence در مورد ساختار داخلی پروژه‌ها انعطاف‌پذیر است. علاوه بر این، قابلیت Sequence Explorer به مشتریان امکان دسترسی خوانش و نگارش در بلاک چین سفارشی خود را می‌دهد.

توکن XCN چیست؟

توکن چین (XCN) توکن حاکمیتی و کاربردی پروتکل چین است. دارندگان XCN می‌توانند تغییرات و به‌روزرسانی‌های چین پروتکل را پیشنهاد دهند. علاوه بر این، توکن XCN به عنوان کارمزد سرویس‌های Chain Sequence و Chain Cloud پرداخت می‌شود. علاوه بر این، پیاده سازی گره‌های چین و پرداخت کارمزد برای دسترسی به ویژگی‌های برتر مانند Chain Premium API نیازمند پرداخت توکن‌های XCN است.

توکن XCN دارای سقف عرضه غیرمعمول ۵۳,۴۷۰,۵۲۳,۷۷۹ واحدی است. از این مبلغ، ۱۵ میلیارد XCN به شرکت مادر Chain Protocol اختصاص می‌یابد. پنج میلیارد XCN به تیم توسعه‌دهنده می‌رود و ۱۰ میلیارد XCN دیگر در خزانه‌داری Chain DAO قرار داده می‌شود. سهم تیم و دائو (DAO) با یک قرارداد هوشمند که به تدریج هر ماه ۱۰۰ میلیون توکن XCN منتشر می‌کند تأمین می‌شود. قرارداد هوشمند همچنین ۲۰۰ میلیون XCN در ماه منتشر می‌کند که به شرکت تخصیص می‌یابد.

باقیمانده عرضه توکن XCN به تعداد ۲۳,۴۷۰,۵۲۳,۷۷۹ توکن آزادانه در بازار در حال گردش است.

لانچ‌پد Chain NFTs چیست؟

پلتفرم Chain’s Sequence همچنین به عنوان یک لانچ‌پد NFT عمل می‌کند. Chain فرآیند ساخت، راه‌اندازی و فروش NFT را از ابتدا تا انتها مدیریت می‌کند. مشتریان فقط باید جزئیات مربوط به NFT ها، آنچه را که می‌خواهند انجام دهند و نوع کلکسیون NFT را که می‌خواهند راه‌اندازی کنند، مشخص کنند. Chain حتی فرآیند طراحی را خودش انجام می‌دهد.

چین دائو (Chain DAO) چیست؟

چین پروتکل در ایجاد راه‌حل‌های بلاک چین خصوصی برای شرکت‌ها تخصص دارد، اما حاکمیت پروتکل غیرمتمرکز است. تمام تصمیمات باید از طریق Chain DAO انجام شود که به جامعه کنترل توسعه پروژه را می‌دهد. بخشی از جامعه DAO متشکل از مشتریان چین پروتکل، بزرگ‌ترین دارندگان توکن XCN است. هر توکن XCN دارای یک حق رأی است، به این معنی که اگر یک شخص واحد دارای یک میلیون توکن XCN باشد، یک میلیون رأی دارد. اگرچه تصمیم‌گیری غیرمتمرکز است، اما اگر تعداد کمی از نهادها بیشتر توکن‌ها را در اختیار داشته باشند، حاکمیت می‌تواند نسبتاً متمرکز شود.

جمع‌بندی

پروتکل چین یک ارائه‌دهنده زیرساخت بلاک چین است که بر مشتریان تجاری که به دنبال توسعه راه‌حل‌های Web3 هستند تمرکز دارد. این پروژه به شرکت‌های سنتی پلتفرمی برای ادغام فناوری بلاک چین با کسب‌وکارشان ارائه می‌کند. Chain در ساخت شبکه‌های نیازمند مجوز برای شرکت‌های خصوصی تخصص دارد، اما راه‌حل‌هایی برای پلتفرم‌های بدون مجوز نیز دارد.

چین پروتکل (Chain Protocol) به لطف راه‌حل‌های بلاک چین سفارشی برای مشتریان تجاری، نسبتاً سریع به جمع ۱۰۰ ارز دیجیتال برتر بازار راه یافت. با این حال، رقبای مختلفی وجود دارند که خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند.

سوالات متداول

چین پروتکل (Chain Protocol) چیست؟

بسیاری از پروژه‌های ارزهای دیجیتال تلاش می‌کنند تا مسائل رایج بلاک چین را حل کنند و راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را در اختیار کاربران قرار دهند. پروتکل چین یکی از این پروژه‌ها است. هدف آن بهبود فناوری بلاک چین و ارائه زیرساخت کارآمد بلاک چین به کاربران، توسعه‌دهندگان و کسب و کارها است.

تفاوت بلاک چین و پروتکل چیست؟

به طور خلاصه، یک شبکه بلاک چین، دفتر کل بلاک چین به اضافه همه کسانی است که در آن دفتر مشارکت دارند. پروتکل بلاک چین قوانینی است که بر شبکه حاکم است. ممکن است به نظر برسد که این دو اصطلاح به جای هم استفاده می‌شوند، اما به عنوان یک قاعده نباید استفاده شوند.

منبع: فکت کوینز

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا