ارزدیجیتال

ژاپن خود را برای معرفی ارز دیجیتال آماده می سازد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

در راستای تلاش های چین و سایر کشورها برای راه اندازی ارز دیجیتال، ژاپن هم در حال آماده سازی شرایط در بخش دولتی و خصوصی خود جهت به کارگیری ارز دیجیتال است.

ارز مجازی که توسط بانک های مرکزی کشورهای مختلف صادر شده ” ارز دیجیتال بانک مرکزی” یا CBDC   نامیده شده و برای پرداخت های غیر نقدی از طریق گوشی های تلفن یا کارت های الکترونیکی به کار می رود.

ارز های دیجیتال با کارت های اعتباری یا سرویس های پرداخت غیر نقدی متفاوت است و انتظار می رود یک سیستم پرداخت بدون کارمزد باشد. 

در این راستا بانک مرکزی چین یکی از اولین ارائه دهندگان چنین سرویسی بوده است. در سال جاری تلاش خود را برای ایجاد یوان دیجیتال سرعت بخشید و برنامه های آزمایشی را ارائه داد که ۲۰۰ یوان دیجیتال به هر یک از ۱۵۰ هزار شهروند منتخب قرعه کشی در شنژن در ماه اکتبر و سوژو در اوایل ماه جاری ارائه داد.

هیرومی یامائوکا ، یک مقام ارشد سابق مسئول سیستم های پرداخت در بانک مرکزی ژاپن ، گفت: “چین موجب حرکت به سمت ارز دیجیتال (در سراسر جهان) شده است.” وی افزود: “چین این کار را با سرعت شگفت انگیزی انجام داده است ، زیرا بانک های مرکزی تمایل دارند در مورد سیستم های جدید محتاطانه گام بردارند.” وی اظهار داشت انتظار می رورد چین سال ۲۰۲۲ که میزبان المپیک زمستانی و پارا المپیک است استفاده از یوان دیجیتال را رسما آغاز کند.

وی همچنین در صدد صدور ارز دیجیتال با محوریت بخش خصوصی است  و در حال حاضر ریاست “مجمع ارزهای دیجیتال” را در ژاپن بر عهده دارد ، که یک مطالعه مشترک با حضور حدود ۳۰ شرکت بزرگ از جمله سه بانک بزرگ ژاپنی است.

در پاییز ، گزارش های خبری در مورد ظهور چند ارز دیجیتال دنیای مالی را متحیر کرد. در ماه اکتبر ، بانکهای مرکزی باهاما در دریای کارائیب و کامبوج ارزهای دیجیتال خود را صادر کردند.

 پس از استفاده طولانی مدت از اسکناس های ارزی که اولین معرفی آن در جهان توسط چین هزار سال پیش بوده حال شاهد یک تغییر در تاریخ ارزها هستیم که در یک هزاره یک بار رخ می دهد.

ارز دیجیتال بانک مرکزی می تواند ابزاری مهم برای بانکهای مرکزی برای تحقق سیاستهای عمومی آنها و پیشرفت همزمان با دیجیتال سازی گسترده زندگی روزمره مردم باشد ، اما هنوز هیچ بانک مرکزی به طور رسمی تصمیم به معرفی یک ارز دیجیتال نگرفته است.

 بانک مرکزی ژاپن اعلام کرده است که از ماه آوریل ، مطالعه امکان سنجی درباره ارز دیجیتال خود را در سال مالی ۲۰۲۱ آغاز خواهد کرد. این بانک سعی دارد آمادگی کامل برای پاسخگویی به تغییر شرایط را به نحو مناسبی به دست آورد.

شاید تقاضا در ابتدا بسیار بالا باشد ولی بانک مرکزی ژاپن ترجیح می دهد حساب شده پیش برود. احتمالا چند سال طول بکشد تا بانک مرکزی ژاپن تصمیم بگیرد رسما یک ارز دیجیتال را معرفی نماید همانطور که بانک های مرکزی مهم در سطح جهان نیز اینگونه می کنند.

طراحی ارز دیجیتال بسیار پیچیده و ظریف است و در کشورهای پیشرفته می تواند با سیستم های پرداخت بانکی موجود مغایرت داشته باشد. به عنوان مثال ، اگر مصرف کنندگان و خرده فروشان به سمت ارزهای دیجیتال بروند ، که به فرم های درخواست یا کمیسیون احتیاج ندارند ، مشاغل مرتبط با کارت های اعتباری ممکن است از دست بروند. با ترویج ارز های دیجیتال قاعدتا سپرده های مردم در بانک ها کمتر شده و منابع بانک ها برای اعطای تسهیلات کم می شود.

البته کارشناسان معتقدند یک راه حل می تواند محدود سازی سقف معاملات در استفاده از ارز دیجیتال باشد و با این اقدام بعید است بانک های ژاپنی آسیبی ببینند. تحلیلگران ژاپنی معتقدند اگر ژاپن سیاست انتظار در پیش گیرد از سایر کشورها عقب خواهد ماند و بانک مرکزی ژاپن در این راستا امیدوار است ژاپن نسبت به سایر کشورهای مهم دنیا در زمینه ارز دیجیتال بتواند پیشرو باشد.

منبع: فولاد ایران، jepantimes

ترجمه: م. تابان شمال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: آیا ایران هم می‌تواند صاحب ارز دیجیتال شود؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا