بانکداری دیجیتالپرداخت دیجیتال

خرید تا دو ماه دیگر با طرح کارت هوشمند همراه بانکی (کهربا)

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
جواد نیک‌قلم

محمدرضا مانی‎ یکتا، مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرده که به زودی مردم برای خرید از پایانه‌های فروشگاهی نیازی به کشیدن کارت در دستگاه پوز نخواهند داشت و با اجرایی شدن طرح کارت هوشمند همراه بانکی (کهربا) امکان کپی کردن و سوء استفاده از کارت‌های عابر بانک به حداقل می‌رسد.

محمدرضا مانی یکتا در جریان مصاحبه‌ای با ضمن رد شایعات درباره تجمیع کارت های بانکی در یک کارت یا جایگزینی کارت هوشمند ملی بجای کارت بانکی گفته که بانک مرکزی هیچ‌گونه برنامه ریزی برای استفاده از کارت هوشمند ملی در شبکه پرداخت کشور ندارد، چراکه به لحاظ فنی این موضوع امکان پذیر نیست و دلیل اصلی نیز تفاوت های ساختاری جدی و البته عدم انطباق ظرفیت های تراشه کارت هوشمند ملی با استانداردهای بین المللی شبکه های پرداختی کارتی است.

وی گفت که در عوض بانک مرکزی طرح کارت هوشمند همراه بانکی (کهربا) که به تراکنش‌های حضوری بدون کارت معروف هستند را با هدف ارتقای استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور تا دو ماه آینده در اختیار مردم قرار خواهد داد.

استفاده از گوشی‌ هوشمند به جای کارت بانکی

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت که در حال حاضر ۹ بانک در شبکه بانکی کشور تمام تغییرات لازم برای اجرای پروژه کهربا را عملیاتی کرده‌اند. همچنین از تعداد ۱۲ شرکت پرداخت نیز  هشت شرکت این ظرفیت ها را فعال کردند. در همین لحظه‌ گزارش نیز حدود ۷۰ هزار پایانه فروشگاهی ظرفیت انجام تراکنش ‌های غیرتماسی از طریق برنامک های موبایل را دارند و دو برنامک هوشمند تلفن همراه نیز فعالسازی شده است و آماده ارائه خدمت به مردم هستند.  

وی افزود که در تلاشیم که حدقل با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت شبکه پذیرندگی کشور یعنی بیش از ۲.۵ میلیون پایانه فروشگاهی این خدمت را به مردم ارائه دهیم. مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت، هدف ‌گذاری اصلی پروژه مذکور ارتقای استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور و کارت های بانکی در اختیار مردم عنوان کرد و افزود: در این روش باتوجه به عدم نیاز به حضور فیزیک کارت در زمان انجام تراکنش های حضوری، مخاطره کپی شدن کارت بانکی تقریبا از بین می ‌رود.

مانی یکتا تصریح کرد علاوه بر این تراکنش نیز از آخرین استاندارهای امنیتی روز برخوردار است و روی برنامک هوشمند چندین کارت به صورت الکترونیکی و غیرحضوری امکان استفاده دارد، این ویژگی ها موجب جذابیت هرچه بیشتر این روش پرداخت می شود. در عین حال باتوجه به افزایش ایمنی که اتفاق می افتد، این امکان فراهم است که مشتری خود انتخاب کند که تراکنش از مبلغی پایین تر بدون رمز کارت و تنها با اثر انگشت خود مشتری انجام شود.  

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت در خصوص پروژه کهربا عنوان کرد: کماکان این پروژه با استفاده از کارت های صادر شده در شبکه بانکی کشور فعالیت خواهد کرد ولی در این پروژه برای انجام تراکنش خرید نیازی به همراه داشتن فیزیک کارت در فروشگاه و در کنار پایانه فروشگاهی نیست، بلکه تلفن همراه هوشمند با ایمن‌ترین روش کارت در آن مجازی سازی شده است و این امکان را دارد که به صورت غیرتماسی با پایانه فروشگاهی تعامل برقرار کند و تراکنش خرید را انجام دهد.

منبع: ایسنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا