انقلاب صنعتی چهارماینترنت اشیاپیشنهاد سردبیر

کاهش ضایعات غذایی به کمک فناوری اینترنت اشیا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

کارشناسان معتقدند که به کمک فناوری اینترنت اشیا می‌توان هدر رفتن مواد غذایی را تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش داد.

به گفته سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAOUN)، در حال حاضر هر سال ۱.۶ میلیارد تن غذا، معادل ۱.۲ تریلیون دلار، از بین یا هدر می‌رود. بدین ترتیب، سازمان ملل هدفی را برای کاهش ۵۰ درصدی هدر رفتن مواد غذایی تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است.

با این حال ، شرکت «Eseye» معتقد است که این امر می‌تواند با استفاده از مدارها، باتری‌ها و اتصال سلولی اینترنت اشیا چاپ شده روی برچسب‌های انعطاف‌پذیر زودتر محقق شود. به گفته این شرکت، برچسب‌ها پس از قرارگیری روی مواد غذایی، امکان مشاهده کامل در زمان واقعی کل زنجیره تأمین و نظارت فوری بر داده‌های مکان، دما و رطوبت را فراهم می‌کنند.  

“سبزرسانه” پایگاه خبری در حوزه توسعه پایدار ، محیط زیست و انرژی ‌های تجدیدپذیر

نیک ارل (Nick Earle)، مدیرعامل Eseye گفت : «اینترنت اشیا این قدرت را دارد که به‌طور چشمگیری نحوه رشد و حمل و نقل مواد غذایی جهان را اصلاح کند. با افزایش جمعیت و منابع محدود در زمین، باید کارآمدتر عمل کنیم و به هدر رفتن پایان دهیم. با اتصال هر قسمت از زنجیره تأمین، ما می‌توانیم فقط آنچه مورد نیاز است را پرورش دهیم، حمل و حمل کنیم و سپس از این محصول مراقبت بهتری داشته باشیم تا اطمینان حاصل شود که از آسیب جلوگیری می‌شود.»

کشاورزی هوشمند برای کاهش ضایعات پس از برداشت

سازمان ملل متحد اعلام کرد که حدود ۱۴ درصد از غذای جهان پس از برداشت محصول و قبل از رسیدن به مغازه‌ها و بازارها از بین می‌رود، که بیشتر به دلیل ناکارآمدی در عملکرد کشاورزی است. Eseye گفت که می‌توان از طریق ردیابی داده‌ها در زمان واقعی با استفاده از سنسورهایی برای اندازه‌گیری خواص میوه‌ها و سبزیجات مانند رنگ، اندازه و شکل، در حالیکه هنوز در حال رشد هستند، از این اتلاف پیشگیری کرد.

این اطلاعات به کنترل شرایط رشد مانند تأمین آب کمک و به‌طور دقیق بهترین تاریخ برداشت را تعیین می‌کند. بنابراین داده‌ها می‌توانند مقدار سهام از دست رفته را قبل از ورود به زنجیره تأمین به طور معناداری کاهش دهند.

ارل توضیح داد که اینترنت اشیا به طور سنتی در اقلام بزرگ بلیط مانند ماشین‌آلات و کالاهای مصرفی و وسایل برقی متمرکز شد، اما فناوری‌های جدید باعث تداوم بیشتر سنسورهای کوچک‌تر به‌طور اقتصادی در مقیاس بزرگ خواهند شد.

مناسب نبودن مدل شبکه تلفن همراه فعلی برای هدف

به گفته شرکت Eseye، مانع اصلی قبل از عملکرد مناسب فناوری کشاورزی هوشمند، سیستم شبکه تلفن همراه فعلی است. یک برچسب ردیابی، همانطور که شرح داده شد، باید در چندین کشور جابجا شود و داده‌ها به‌وسیله چندین سازمان قابل دسترسی باشند.

برای اطمینان از ماندگاری این فناوری در طولانی مدت، به اتصال اینترنت اشیای یکپارچه و هوشمند، که امکان جابه‌جایی اتوماتیک بین چندین شبکه تلفن همراه را ممکن می‌سازد، نیاز است. اما دستگاه‌ها در حال حاضر به یک اپراتور شبکه متصل هستند که Eseye اعتقاد دارد برای استفاده گسترده از اینترنت اشیا مناسب نیست.

ارل خاطرنشان کرد : «مدل فعلی شبکه تلفن همراه برای اهداف مناسب نیست. ما به اپراتورهای تلفن همراه نیاز داریم تا با هم کار کنند تا دستگاه‌ها بتوانند صرف‌نظر از ارئه دهنده شبکه، به طور یکپارچه در هر نقطه از جهان به یکدیگر متصل شوند.»

منبع: سایبربان

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. بازتاب: امنیت در اینترنت اشیا : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: چشم‌انداز شهر هوشمند برای انسان عصر حاضر : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: آغاز نخستین اپراتور تخصصی اینترنت اشیاء با پوشش کامل در تهران : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: ارزهای دیجیتال و تشدید آلودگی‌های کربنی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  5. بازتاب: سهم اینترنت در آلودگی هوا : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا