ارزدیجیتال

کدام ارزهای دیجیتال آلودگی زیست‌محیطی بیشتری تولید می‌کنند؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

کوثر ایزک شیریان

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که شبکه بیت کوین تنها در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۷ میلیون تُن دی‌اکسیدکربن تولید کرده است. کارشناسان می‌گویند برای خنثی‌کردن این میزان آلودگی به ۲۸۴ میلیون درخت جدید نیاز است.

به گزارش کریپتو پوتیتو، معمولاً در مباحث مربوط به توسعه صنعت بلاک چین، استخراج ارزهای دیجیتال و حفظ محیط‌زیست کنار هم قرار نمی‌گیرند. اما فقط یک توییت از ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، کافی بود تا جامعه ارز دیجیتال در این فکر فرو برود که ماینرهای بیت کوین و دیگر شبکه‌های مبتنی بر اثبات کار دارند چه بلایی سر این سیاره می‌آورند.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۲، شهریورماه ۱۴۰۰

وب‌سایت فارکس ساجست (Forexsuggest) در یکی از تحقیقات جدید خود با استفاده از داده‌های پلتفرم‌های استاتیسا (Statista)، بیزینس اینسایدر ایندیا (Business Insider India) و لپ‌تاپ مگ (Laptop Mag) میزان آلایندگی ارزهای دیجیتال، مقدار تقریبی انتشار کربن و منابع موردنیاز برای مقابله با اثرات آلودگی تولیدشده را اندازه‌گیری کرده است.

بیت کوین، اتریوم و بیت کوین کش بیشترین آلودگی را تولید می‌کنند

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بیت کوین و اتریوم آلاینده‌ترین شبکه‌های ارز دیجیتال هستند. این دو شبکه بیشترین قدرت پردازشی را هم در مقایسه با سایر بلاک چین‌ها در اختیار دارند.

تنها در سال ۲۰۲۱، بیت کوین حدود ۵۶.۸ میلیون تُن دی‌اکسیدکربن منتشر کرده که ۲.۵ برابر اتریوم است. طبق ارزیابی‌های این شرکت، تأثیرات زیست‌محیطی بیت کوین به‌حدی زیاد است که اگر بخواهیم تمام گازهای آلاینده منتشرشده توسط استخراج‌کنندگان بیت کوین را خنثی کنیم، به ۲۸۴.۱ میلیون درخت نیاز خواهیم داشت.

اتریوم آلودگی کمتری تولید می‌کند اما عملکرد آن هم چندان سالم نیست. در سال جاری، استخراج‌کنندگان اتریوم ۲۲ میلیون تن دی‌اکسیدکربن تولید کرده‌اند. اگر بخواهیم با اثرات این مقدار دی‌اکسیدکربن مقابله کنیم، تقریباً به ۱۱۰ میلیون درخت جدید نیاز داریم.

بیت کوین کش یکی از فورک‌های بیت کوین است که در سال ۲۰۱۷ و با هدف استخراج بلاک‌های بزرگ‌تر ایجاد شد؛ بلاک‌های بزرگ‌تری که البته آلودگی بیشتری هم تولید می‌کنند. این ارز دیجیتال با تولید ۱.۵ میلیون تن دی‌اکسیدکربن در رتبه سوم قرار گرفته است. با این حال، بیشترین نرخ رشد سالانهٔ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، با ۷۴۸ درصد افزایش، متعلق به بیت کوین کش است.

“سبزرسانه” پایگاه خبری در حوزه توسعه پایدار ، محیط زیست و انرژی ‌های تجدیدپذیر

ارزهای دیجیتال
نمودار تغییرات میزان آلایندگی شبکه ارزهای دیجیتال در یک سال گذشته

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد در سال جاری احتمالاً به‌خاطر اینکه ماینرهای بیت کوین از چین و انرژی ترموالکتریکی نیروگاه‌های آن دور شده‌اند و به کشورهایی مانند آمریکا نقل‌مکان کرده‌اند که از منابع انرژی پاک‌تری استفاده می‌کنند، سطح آلایندگی شبکه این ارز دیجیتال هم ۵ درصد کاهش یافته است.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

ارزهای دیجیتال سازگار با محیط‌‌زیست در سال ۲۰۲۱

با وجود آلایندگی برخی از شبکه‌ها، صنعت ارزهای دیجیتال جایگزین‌های سبزتری هم دارد؛ هرچند که متأسفانه این توکن‌های سازگار با محیط‌زیست در مقایسه با ارزهای دیجیتال پرمصرف محبوبیت کمتری دارند.

در این فهرست معتبر که سبزترین ارزهای دیجیتال را معرفی کرده است، نانو (Nano) در رتبه سوم قرار دارد. این ارز دیجیتال از فرایند استخراج استفاده نمی‌کند و به‌جای بلاک چین، با استفاده از فناوری بلاک لتیس (Block Lattice) ایجاد شده است. نانو می‌تواند ۱۲۵ تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند و در هر تراکنش تنها به ۰.۰۰۰۱۱۲ کیلووات ساعت انرژی نیاز دارد. در نتیجه میزان انتشار دی‌اکسیدکربن شبکه این ارز دیجیتال بسیار اندک خواهد بود.

دومین ارز کم‌مصرف بازار، آیوتا (IOTA) است. شبکه این ارز دیجیتال هم به‌جای استفاده از بلاک چین، از فناوری گراف‌های جهت‌دار غیرمدور (Directed Acyclic Graph) و سازوکار اجماع احتمالی (Probabilistic) استفاده می‌کند. این فناوری برای انجام هر تراکنش به حدود ۰.۰۰۰۱۱ کیلووات ساعت انرژی نیاز دارد.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد استلار سازگارترین ارز دیجیتال با محیط‌زیست است. این ارز به‌عنوان رقیب ریپل شناخته می‌شود و برای هر تراکنش فقط به ۰.۰۰۰۰۳ کیلووات ساعت انرژی نیاز دارد. این عدد تقریباً یک‌سوم انرژی موردنیاز برای تراکنش‌های آیوتا است.

استلار در هر تراکنش به ۰.۰۲۰۴ گرم دی‌اکسیدکربن نیاز دارد که در مقایسه با ۴۸۱,۰۳۴.۷ گرم دی‌اکسیدکربنی که برای هر تراکنش بیت کوین تولید می‌شود، تقریباً هیچ است.

منبع: ارز دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا