مقالات فناوری مالیمقاله ارز دیجیتال

کریپتو همچنان جلوتر از فین‌تک و بایوتک بیشترین جذب سرمایه را در تکنولوژی‌های نوپا دارد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

با وجود کاهش قرارداد‌های کریپتو و سال سختی که رمزارزها پشت سر می‌گذارند، وب۳ و دیفای همچنان بزرگ‌ترین حوزه‌ سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های نوپا محسوب می‌شوند و از فین‌تک و بایوتک عملکرد بهتری را به ثبت رسانده‌اند.

گزارش جدیدی نشان می‌دهد با وجود کاهش قراردادها، وب۳ و دیفای همچنان بیشترین سرمایه‌گذاری در فضای سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) را به خود اختصاص داده‌اند و توانسته‌اند ۶.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کنند.

سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌های نوپا در سه‌ماهه منتهی به ماه سپتامبر ۲۰۲۲ نیز دچار کاهش شده است و به این ترتیب شاهد سومین سه‌ماهه نزولی برای سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم. تازه‌ترین گزارش مربوط به شاخص تکنولوژی‌های نوپا از شرکت تحقیقاتی پیچ‌بوک (Pitchbook) نشان می‌دهد ارزش قرارداد‌ها با سقوط به ۴.۷ میلیارد دلار، ۳۲ درصد نسبت به ۶.۹ میلیارد دلار فصل بهار ریزش داشته است.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

با وجود کاهش قرارداد‌های کریپتو و سال سختی که رمزارزها پشت سر می‌گذارند، وب۳ و دیفای همچنان بزرگ‌ترین حوزه‌ سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های نوپا محسوب می‌شوند و از فین‌تک و بایوتک عملکرد بهتری را به ثبت رسانده‌اند.

سرمایه‌گذاری در این بخش در سه‌ماهه سوم ۸۷۹ میلیون‌ دلار بوده که کمترین میزان سرمایه‌گذاری از دومین سه‌ماهه سال گذشته تا به امروز است.

با این حال در طول ۱۲ ماه گذشته مجموعاً ۶.۵ میلیارد دلار سرمایه به این بخش تزریق شده است که نسبت به دومین جایگاه یعنی فین‌تک با ۲.۷ میلیارد دلار سرمایه، عملکرد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

یکی از دلایل عملکرد خوب این بخش، دو پروژه مهم بلاک‌چینی به نام مایستن لبز (Mysten Labs) و اپتوس لبز (Aptos Labs) است که از جمله بزرگ‌ترین قراردادهای این دوره به شمار می‌روند.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در ارزدیجیتال

این دو پروژه به ترتیب با جذب ۳۰۰ و ۲۰۰ میلیون دلاری سرمایه‌ عملکرد بهتری نسبت به تمامی پروژه‌ها به جز استارت‌آپ وی‌ورک (WeWork) از آدام نیومن با جذب ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه داشتند.

دیگر پروژه‌های بزرگ دیفای و وب۳ که در سه‌ماهه سوم سرمایه‌ هنگفتی را جذب خود کردند عبارت‌اند از: پلتفرم مدیریت دارایی دیجیتالی سیف (Safe) که در دور A جذب سرمایه خود ۱۰۰ میلیون دلار جذب کرد و اجتماع NFT پروف (Proof) که این دوره جذب سرمایه را با جذب ۵۰ میلیون دلار پشت سر گذاشت.

محتوی بیشتر از فناوری مالی (فین‌تک):

تحلیلگران پیچ‌بوک معتقدند فروپاشی اخیر FTX احتمالاً به کاهش سرمایه‌گذاری جدید در پروژه‌های کریپتو در سه‌ماهه‌های بعدی منجر می‌شود.

این تحلیلگران می‌گویند: «هرچند قدرت سرمایه‌گذاری در این بخش حاکی از علاقه سرمایه‌گذاران ETI (سرمایه‌گذاری‌های هدفمند اقتصادی) است، اما فروپاشی اخیر پلتفرم معاملاتی FTX و پیامدهای آن در صنعت [کریپتو] احتمالاً بر میزان سرمایه‌گذاری در آینده تاثیر منفی می‌گذارد.»

با این حال تحلیلگران معتقدند حوزه‌هایی که «ارتباط کمتری با فعالیت معاملاتی دارند»، از جمله شرکت‌هایی که روی پروتکل‌های بلاک‌چین کار می‌کنند، تاثیر کمتری می‌پذیرند.

گفتنی است، بخش‌های مهم سرمایه‌گذاری از جمله قراردادهای تکنولوژی درمانی (Healthtech)، نرم‌افزار به عنوان خدمت تجاری (SaaS) و هوش مصنوعی در سال جاری کمتر از طرح‌های وب۳ حمایت کرده‌اند و روندی نزولی را شاهد هستیم.

منبع: گزارش از پیوست Decryp

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا