کسب و کار هوشمند در ایرانیادداشت

کسب و کار الکترونیک؛ انقلاب عصر اطلاعات

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دکتر مهدی کریمی تفرشی

یکی از ابعاد عصر اطلاعات، تغییرات عمیقی است که در روابط اقتصادی بین افراد، شرکت ها و دولت ها به وجود آمده، به طوری که پدیده ی جدیدی به نام کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک را مطرح ساخته است.

در سال های اخیر انقلابی شبیه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته است این انقلاب، جهان را وارد عصر اطلاعات کرده و بسیاری از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حیات بشری را دستخوش تحولی عمیق ساخته است.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.


امروزه حضور در بازارهای جهانی به کمک شیوه های موفق و کارآمد که خود، نمایی از توانمندی اقتصادی کشورها را به تصویر می کشد، از جمله ضرورت های تطبیق با نظام بین المللی کنونی در عرصه های اقتصادی و صنعتی است.

یکی از ابعاد عصر اطلاعات، تغییرات عمیقی است که در روابط اقتصادی بین افراد، شرکت ها و دولت ها به وجود آمده، به طوری که پدیده ی جدیدی به نام کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک را مطرح ساخته است.

یکی از ویژگی های مهم استفاده از این فناوری، روان سازی روش های فعالیت و در نتیجه کاهش هزینه ها است. بدون تردید، بهره گیری خردمندانه از فناوری تجارت الکترونیک می تواند ما را در بهبود کارایی تجاری و حضور فعال تر در عرصه تجارت جهانی یاری داده و به تقویت جایگاه کشور در بازارهای منطقه ای و جهانی کمک کند.

تعدیل قدرت بین تولیدکننده و مصرف کننده، کاهش محدودیت ورود به بازار، افزایش رقابت، کاهش سود انحصاری، صرفه جویی در هزینه، کاهش هزینه مبادلاتی، افزایش کارایی، تغییر فرآیندهای مدیریت از مزایای بهره گیری از تجارت الکترونیک در کسب و کارهاست. به کمک این فناوری رشد تجارت، فروش، درآمد و سرمایه گذاری افزایش می یابد. انعقاد قراردادهای چند جانبه تجاری، صنعتی و اقتصادی سهل تر می شود. استفاده از تجارت الکترونیک می تواند کشورها را تا حد زیادی از قراردادهای دوجانبه بی نیاز و امکان انعقاد قراردادهای چندجانبه را فرآهم کند و موجب می شود، سرمایه گذاران خارجی با رغبت بیشتری در کشور سرمایه گذاری کنند که منجر به حذف واسطه ها و دلالان می شود در این حال ورود به بازارهای فرا منطقه ای در راستای نیل به بازاریابی جهانی ممکن می شود.

البته عوامل سازمانی به عنوان بستری که تجارت الکترونیک می بایستی بر روی آنها به کار گمارده شود، نقشی بسزا در موفقیت یا شکست این تکنولوژی جدید ایفا خواهند کرد.

کارآفرینی از طریق تجارت الکترونیک می تواند شرایط تازه ای به وجود آورد که در آن تولید کنندگان، فروشندگان و مشتریان و تقریباً تمام عوامل دست اندرکار یک چرخه اقتصادی قادر باشند در یک فضای مجازی مشترک با یکدیگر در ارتباط باشند و به تبادل اطلاعات،خدمات،محصولات وپول بپردازند. اینترنت درقالب تجارت الکترونیک تئوری ها ونظریات جدیدی را طرح کرده که یکی از آنها اشتغال پیوسته است.

در این نوع اشتغال فرد شاغل کار خود را به استفاده از امکانات رایانه ای انجام میدهد و حاصل کار را از طریق اینترنت در اختیار کارفرما یا مشتریان قرار میدهد.

جالبتر آنکه دریافت دستمزد یا پرداخت مبلغ نیز با استفاده از اینترنت و از طریق مجاری اعتباری اینترنتی نظیر حسابهای اینترنتی و کارتهای اعتباری صورت می گیرد.

مجموعه این فعالیتها و معاملات می تواند در قالب تجارت الکترونیک توسط کارآفرین بستر سازی شود تا زمینه اشتغال و تولید به وجود آید و کسب وکارهای کوچک اینترنتی انجام پذیرد.

بیشتر از اقتصاد دیجیتال بخوانیم

نبود فرهنگ مناسب رویارویی با پدیده تجارت الکترونیک و تفکر نادرست و جایگزین کردن برخی از پدیده های تجاری دیگر مانند بازاریابی شبکه ای که ارتباط چندانی با پدیده گسترده تجارت الکترونیک ندارد و نیز برخورد منفی تجار ، مانع مهمی بر سر رشد این پدیده به شمار می آید.

منبع: آسیا

بیشتر از کسب و کار دیجیتال در اقتصادالکترونیکی:
کلان داده ها؛ راهگشای کسب‌وکارهای نوآورانه
آیا استارت‌آپ‌های ساختمانی از پس هزینه‌ها برمی‌آیند؟
برزیلی‌ها برای مشاوره خرید آنلاین هوش مصنوعی را ترجیح می‌دهند
بهبود سئو در ۱۰ گام؛ سئوی بهتر کسب و کار با استفاده از نظرات مشتریان
ربات ها چه زمانی جای انسان ها را در بازار کار می گیرند؟
اشتباهات برنامه ریزی بازاریابی در شبکه های‏ اجتماعی
کسب و کارهای الکترونیکی پتانسیل ویژه‌ای برای نوآوری و تطبیق‌پذیری دارند
شرکت‌های تکنولوژی دسته دوم به سرعت درحال رشد هستند
۹ تکنیک افزایش فروش اینترنتی
مزایای مدیریت مجازی کارمندان برای کسب و کارها
نوکیا بازار داده مبتنی بر بلاکچین خود را اعلام کرد
طراحی برنامه بازاریابی برای استارت آپ ها
کسب و کارهای مجازی در دوران پساکرونا
مزایای همکاری با موسسه های تخصصی IT برای کسب و کارها

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 9، خرداد ماه ۱۴۰۰ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا