اقتصاددیجیتالگزارش

کشور های برتر در توسعه اقتصاد دیجیتال کدامند؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
 میترا جلیلی

گزارش جدید IMDA نشان می‌دهد امریکا همچنان از نظر شاخص توسعه اقتصاد دیجیتال رتبه برتر کشور جهان را به خود اختصاص داده و پس از آن، سنگاپور قرار گرفته است.

وقتی صحبت از توسعه اقتصاد دیجیتال به میان می‌آید بیشتر مردم، چین را سلطان بلامنازع این موضوع می‌دانند ولی واقعیت این است که اگر بخواهیم نگاهی به ۱۰ کشور برتر در حال توسعه اقتصاد دیجیتال بیندازیم، با وجود نفوذ فناوری در گوشه و کنار چین، این کشور از نظر شاخص توسعه اقتصاد دیجیتال، نه تنها رتبه نخست را ندارد بلکه حتی در جمع ۵کشور برتر هم قرار نگرفته است. چین درحال حاضر به عنوان هشتمین کشور دارای اقتصاد دیجیتال برتر جهان شناخته می‌شود که در توسعه آن موفق بوده‌است، هرچند تلاش‌های چشمگیری برای تغییر این رتبه در سال‌های بعد دارد. یکی دیگر از بخش‌های جالب توجه تازه‌ترین گزارش‌ها درباره توسعه اقتصاد دیجیتال جهان، رشد سریع سنگاپور از نظر این شاخص است.

 رشد ۵برابری اقتصاد دیجیتال سنگاپور

روزنامه چاینادیلی در گزارش جدید خود آورده است: گزارش جدید IMDA نشان می‌دهد امریکا همچنان از نظر شاخص توسعه اقتصاد دیجیتال رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده و پس از آن، سنگاپور قرار گرفته است.

طبق این گزارش، اندازه اقتصاد دیجیتال سنگاپور طی ۵ سال تقریباً دو برابر شده و در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۶ میلیارد دلار سنگاپور (۷۷.۷ میلیارد دلار امریکا) رسیده است که این رقم معادل بیش از ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است.

یکی از مهم‌ترین تأثیرگذاری‌های توسعه اقتصاد دیجیتال در این کشور، اشتغالزایی مناسب آن بوده به گونه‌ای که رشد قوی اقتصاد دیجیتال سنگاپور باعث ایجاد بیش از ۲۰۰هزار شغل فناوری در سال گذشته شده که ناشی از وجود تقاضا در همه بخش‌هاست. سهم متخصصان فناوری به عنوان درصدی از کل اشتغال به ۵.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ رسید که نسبت به ۴.۲ درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش خوبی داشته است. این توسعه، زمینه‌ساز اشتغالزایی در بخش‌های دیگر هم شده که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. گسترش اقتصاد دیجیتال به پشتوانه پذیرش فزاینده فناوری‌های دیجیتال توسط شرکت‌ها صورت گرفته که به نوبه خود به رشد نیروی انسانی فعال در حوزه فناوری کمک کرده است.

 بر اساس این گزارش، افزایش تقاضا برای نیروی انسانی فناوری به نفع کارگران محلی بوده است، به طوری که افراد محلی بیش از ۷۰ درصد مشاغل فناوری در سنگاپور را تشکیل می‌دهند. این مشاغل دستمزد خوبی دارند که به طور قابل توجهی بالاتر از متوسط دستمزد سایر مشاغل است.

بر اساس گزارش جدیدی که توسط سازمان توسعه رسانه IMDA منتشر شد، اقتصاد دیجیتال سنگاپور به دو بخش اطلاعات و ارتباطات و  دیجیتالی شدن تقسیم می‌شود. یک سوم اقتصاد دیجیتال توسط بخش اطلاعات و ارتباطات هدایت می‌شود، در حالی که دو سوم دیگر به دیجیتالی شدن در بخش‌های دیگر اقتصاد مربوط می‌شود.

در این گزارش آمده است که بخش اطلاعات و ارتباطات محرک کلیدی دیجیتالی شدن اقتصاد است و خدمات دیجیتالی مانند مخابرات، برنامه‌نویسی کامپیوتر و مشاوره فناوری اطلاعات، رایانش ابری، توسعه نرم‌افزار و همچنین تولید و توزیع محتوا و رسانه را ارائه می‌دهد.

بخش اطلاعات و ارتباطات سریع‌ترین رشد را در پنج سال گذشته به خود اختصاص داده است به گونه‌ای که رقم آن در سال ۲۰۲۲ به ۳۳ میلیارد دلار سنگاپور (۲۴.۲ میلیارد دلار) رسیده که معادل ۵.۴ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور در ۲۰۲۲ است. این ارقام در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۹ میلیارد دلار سنگاپور (۱۳.۹ میلیارد دلار) بوده که معادل۴.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور محسوب می‌شود.

چین به دنبال پیشتازی در توسعه اقتصاد دیجیتال

طبق گزارش IMDA، کشورهای بریتانیا، آلمان، هلند، ژاپن و فرانسه رده‌های سوم تا هفتم جدول توسعه اقتصاد دیجیتال جهان را به خود اختصاص داده‌اند و چین از نظر این شاخص در جایگاه هشتم جهان قرار گرفته است.

خبرگزاری شینهوا در تازه‌ترین گزارش خود آورده است: چین طی ۱۰ سال گذشته و در بحبوحه توسعه شتابان اقتصاد دیجیتال جهانی، شاهد افزایش قابل توجهی در اندازه اقتصاد دیجیتال خود بوده است. این خبرگزاری به گزارشی که پیش از این، در مجمع اصلی کنفرانس جهانی اقتصاد دیجیتال ۲۰۲۳ در پکن منتشر شد، اشاره‌ای داشته و یادآور شده است که طبق این گزارش، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲، سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی این کشور به اندازه ۴۱.۵ درصد افزایش یافته و آن را به موتور مهمی برای رشد و تحول پایدار تبدیل کرده است. ساخت جاده ابریشم دیجیتال به بخش مهمی از ابتکار کمربند و جاده و پیشرفتی برای همکاری‌های بین‌المللی آینده تبدیل شده و انتظار می‌رود که اقتصاد دیجیتال در آینده به حوزه جدیدی از همکاری‌های بین‌المللی و مسیر رقابتی جدید تبدیل شود.

چین همچنین بتازگی از طرح تقویت قدرت محاسباتی این کشور رونمایی کرده که خود، زمینه‌ساز توسعه سریع اقتصاد دیجیتال خواهد شد.

 هدف چین، افزایش بیش از ۳۰ درصدی توان محاسباتی این کشور تا سال ۲۰۲۵ است و برنامه‌ای جامع برای افزایش زیرساخت‌های دیجیتالی دارد که کلید شکوفایی اقتصاد دیجیتال این کشور و افزایش کیفیت صنایع گسترده است. با اجرای این طرح، چین در زمینه قدرت محاسباتی در سطح جهان، پس از ایالات متحده در رتبه دوم قرار خواهد گرفت. این موضوع خود زمینه‌ساز کاهش فاصله توسعه اقتصاد دیجیتال این کشور با امریکا خواهد بود.

حال باید منتظر ماند و دید آیا چین می‌تواند ازنظر این شاخص از امریکا عبور کند یا خیر، البته محققان معتقدند به دلیل محدودیت‌های چین در زمینه پردازنده‌ها و ریزتراشه‌ها، پیشی گرفتن از ایالات متحده در زمینه قدرت محاسباتی تا سال ۲۰۲۵ برای چین تا حدی دشوار خواهد بود.

«وو هکوان»، یک استاد دانشگاه در آکادمی مهندسی چین گفت که قدرت محاسباتی، موتور جدید اقتصاد دیجیتال است که با هدایت نوآوری، محرک رشد اصلی قدرت اقتصادی چین خواهد بود. به گفته وی، هر یوانی که در قدرت محاسباتی سرمایه‌گذاری می‌شود باعث رشد اقتصادی ۳ تا ۴ یوان در تولید ناخالص داخلی خواهد شد. ازسوی دیگر از آنجا که آموزش هوش مصنوعی به مقدار زیادی محاسبات نیاز دارد، تلاش برای گسترش عرضه قدرت محاسباتی، در میان رقابت جهانی برای رهبری هوش مصنوعی، از اهمیت زیادی برخوردار است.

او افزود: قدرت محاسباتی هوش مصنوعی در حال حاضر بیش از ۲۵ درصد از کل قدرت محاسباتی چین را تشکیل می‌دهد. هدف طرح جدید چین افزایش قدرت محاسباتی هوش مصنوعی به ۳۵ درصد تا سال ۲۰۲۵ است.

یانگ جی، رئیس شرکت مخابراتی چایناموبایل هم گفت: شرکت ما در حال ساخت بزرگ‌ترین مرکز محاسباتی هوش مصنوعی در آسیاست. گفتنی است پس از چین هم سوئیس و کره جنوبی در رده‌های نهم و دهم جدول۱۰ کشور برتر از نظر شاخص در توسعه اقتصاد دیجیتال قرار گرفته‌اند.

منبع: ایران

  • کشور های برتر در توسعه اقتصاد دیجیتال کدامند؟
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا