اقتصاددیجیتالاینترنت و شبکه اطلاعاتدولت دیجیتالگفت و گو

کشور به شبکه ملی اطلاعات نیاز دارد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

اقتصاد دیجیتال لازمه جهش تولید

استاد اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات گفت: در شرایط رکود صنعت ناشی از کرونا، ابزار‌های اقتصاد دیجیتال به کمک اقتصاد کشور آمده و تعداد زیادی از مشاغل خانگی و کسب و کار‌های کوچک ایجاد شده و یا گسترش پیدا کرده‌اند.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از دانشجو دکتر محمد محسن صدر؛ استاد دانشگاه و متخصص اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات  به اهمیت  اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات در راستای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است با توجه به عصر جدید و  اثرات شیوع کرونا در اقتصاد اشاره کرد.

صدر با بیان اینکه وقتی از جهش تولید صحبت می‌شود نباید صرفا به ابعاد سنتی تولید بپردازیم بلکه تحقق جهش تولید در گرو رونق اقتصاد دیجیتال است گفت: تولید ملی در دوره‌های مختلف معانی متفاوتی دارد و وقتی در عصر دیجیتال و اطلاعات زندگی می‌کنیم باید تولید ابزارها فناوری اطلاعات، دانش و محتوای دیجیتال را نیز یکی از ابعاد مهم تولید ملی بدانیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر حمایت مقام معظم رهبری از تسریع در تکمیل زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در کشور افزود: پروژه اینترنت ملی یکی از مهمترین اقداماتی است که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر نهایی شود تا کشور در حوزه دیجیتال به معنی واقعی کلمه تحریم ناپذیر گردد.

وی با اشاره به بررسی الگوی اشتغال جوانان در کشور گفت: اکنون و در شرایطی که صنعت کشور با بحران روبه رو شده است، ابزار‌های اقتصاد دیجیتال به کمک اقتصاد کشور آمده و بخش بزرگی از استارتاپ‌های ایرانی و مشاغل خانگی و کسب و کار‌های کوچک با تکیه به ابزار‌های فناوری اطلاعات ایجاد شده و گسترش پیدا کرده اند.

این متخصص فناوری اطلاعات با تاکید بر خلا‌های قانونی حمایت از کسب و کار‌های مبتنی بر اقتصاد دیجیتال ادامه داد: وقتی روند دنیا دیجیتالی شدن و هوشمند شدن است باید از الان با آینده نگری و برنامه ریزی مشخص برای مواجهه با این روند آماده شد و رویکرد ما در این زمینه باید رویکرد ایجابی باشد نه رویکرد سلبی. ما باید از تغییرات ایجاد شده ناشی از گسترش فناوری اطلاعات به عنوان فرصت بسیار مهمی در جهت شکوفایی تولید و اقتصاد کشور استفاده کنیم و یکی از مهمترین لازمه‌های جهش تولید نیز همین توجه به اقتصاد دیجیتال است.

دکتر صدر ضمن اشاره به برخی از حوزه‌های فناورانه افزود: با توجه به این که کشور ما نسبت به دیجیتال کردن اقتصاد از کشورهای پیشرفته عقب است بنابراین  امکان ایجاد اشتغال و بهره‌وری حداکثری از اقتصاد دیجیتال در ایران بسیار زیاد است. وی با اشاره به سلامت دیجیتال و دوراپزشکی اضافه کرد: حوزه سلامت در کشورهای جهان چیزی معادل ۱۰ درصد کل GDP است که این میزان با کمی تفاوت در ایران نیز قابل مشاهده است و صنعتی‌سازی حوزه سلامت به علاوه دیجیتالیزه کردن آن در کشور می‌تواند بسیاری از مشکلات این بخش را با ورود پول برطرف کند.

همچنین یکی از نکات بسیار مهم حوزه اقتصاد دیجیتال در ایران بحث ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس است که می‌تواند سیل سرمایه‌های موجود در شرایط تب بورسی را به محلی امن و زود بازده وارد کند و در ضمن امنیت‌بخشی به سرمایه‌های بورسی و مشکلات سرمایه در گردش بنگاه‌های بورسی را نیز مرتفع سازد. صدر ادامه داد: نکته‌ی مهم دیگر بحث قانون‌گذاری و رگولاتوری در زمینه اقتصاد دیجیتال است؛ این مسئله همواره از مشکلات اساسی کارآفرینی و تولید در کشور محسوب می‌شده است لکن با ضریبی چند برابری در خصوص فعالین اقتصاد دیجیتال و استارتآپ‌ها قابل لمس است.

این استاد دانشگاه همچنین افزود؛ روز‌های مواجهه با کرونا و محدودیت‌های موجود ناشی از آن بهترین فرصت در خصوص تقویت حوزه اقتصاد دیجیتال است و از دست دادن این فرصت می‌تواند منجر به یک اشتباه بزرگ تاریخی برای کشور شود.

وی در پایان با برشمردن مهم‌ترین مولفه‌های اقتصاد دیجیتال این عرصه را از مهم‌ترین عوامل تحقق جهش تولید عنوان کرد و گفت: مولفه‌ها اصلی اقتصاد دیجیتال در کشور شامل؛ رگولاتوری و قانون‌گذاری، تسریع در ورود شرکت‌های فعال در این زمینه به بورس و توجه وافی و کافی به حوزه‌های مغفول در این زمینه نظیر دوراپزشکی خصوصا در مناظق محروم است.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا