رسانه دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

۴ راه اثرگذاری کلان‌داده بر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

با ظهور و رونق اینترنت، رسانه‌های اجتماعی تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره انسان شده‌اند. از این رسانه‌ها فقط برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده نمی‌شود، بلکه علاوه بر آن، کسب‌وکارهای مختلف نیز از طریق این سامانه‌ها به‌طور مؤثری مخاطب خود را پیدا می‌کنند. با پیدایش کلان‌داده، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به سطحی کاملاً جدید رسید. برآورد می‌شود که حجم کل کلان‌داده تا سال ۲۰۲۰ به ۴۴ تریلیون گیگابایت رسیده است. بازاریاب‌ها می‌توانند با دسترسی به چنین حجم عظیمی از داده، برای صورت‌بندی راهبردهای بازاریابی مؤثر در رسانه‌های اجتماعی، به نگرش‌های عملی دست یابند.

تمام استوری‌ها، عکس‌ها و فیلم‌هایی که کاربران در صفحات مجازی خود بارگذاری می‌کنند، حاوی اطلاعات ارزشمندی راجع به ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، علایق آن‌ها و مواردی از این دست است. کسب‌وکارها از این اطلاعات به روش‌های متعددی استفاده می‌کنند و برای کسب مزیت رقابتی، آن‌ها را مدیریت و تحلیل می‌کنند. بازاریاب‌ها با استفاده از کلان‌داده هر آنچه را که لازم است، از مشتریان بالقوه خود و راه‌های نزدیک شدن به آن‌ها بدانند، می‌آموزند و از آن برای برنامه‌ریزی کارزارهای آینده خود در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. در این یادداشت به برخی از کاربردهای کلان‌داده در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی اشاره و وضعیت حال و آینده آن را بررسی می‌کنیم.

شخصی‌سازی

کلان‌داده امکان انجام فرایند شخصی‌سازی را فراهم می‌کند و برندها این‌گونه می‌توانند به روشی شخصی‌سازی‌شده و بر اساس انتخاب‌ها و علایق مشتریان‌شان به آن‌ها نزدیک شوند. شخصی‌سازی، نگرشی عمیق و جامع از مخاطب به دست می‌دهد و در نتیجه آن، کسب‌وکارها می‌توانند ارتباطی مناسب با مشتریان خود داشته باشند، آن‌ها را حفظ و اعتمادشان را نسبت به خود بیشتر کنند.

کلان‌داده، به برندها کمک می‌کند، تا فقط تبلیغاتی را به مخاطب نشان دهند که برایش جذاب است و این‌گونه تبلیغات را به تجربه‌ای خوشایند برای مشتری تبدیل می‌کنند. تبلیغات، بر اساس مطالبی که کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌فرستند، تماشا می‌کنند یا به اشتراک می‌گذارند و روش‌هایی از این دست، انتخاب می‌شوند. با استفاده از تبلیغات شخصی‌سازی‌شده، بازاریاب‌ها می‌توانند ارتباط خود را با کاربران شبکه‌های اجتماعی تقویت کنند و بعد از اینکه مؤثرترین و بهترین سامانه، زمان و نوع تبلیغات برای آن‌ها را شناختند، آن‌ها را مشتری خود کنند.

تصمیم‌گیری

کلان‌داده به بازاریاب‌ها کمک می‌کند که ترندهای شبکه‌های اجتماعی را بشناسند و در این زمینه اطلاعاتی به دست آورند. با استفاده از این اطلاعات می‌توانند درباره تعامل‌های خود تصمیم بگیرند، به‌عنوان مثال، با کدام کاربر ارتباط برقرار کنند، برای کدام گروه از کاربران باید ایمیل‌های بازاریابی را ارسال کنند و غیره. همچنین این امر، پیگیری ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و در نتیجه تصمیم‌گیری درباره رسانه اجتماعی هدف را آسان‌تر می‌سازد.

کسب‌وکارها به‌راحتی می‌توانند از طریق کلان‌داده، احساسات بازار را درک کنند و این امر آن‌ها را قادر می‌سازد، تا راهبردهای موفقیت‌آمیزی طراحی کنند. کلان‌داده به آن‌ها کمک می‌کند، به جای اینکه برای تعیین ارتقای کیفیت موردنیاز محصولات، فقط بر عملکرد گذشته متکی باشند، تصمیم‌های آگاهانه بگیرند و نیازهای آینده و انتظارات مشتریان را بهتر برآورده کنند.

اثربخشی کارزار

کلان‌داده برای بررسی عملکرد کارزارهای رسانه‌های اجتماعی و درک تغییرات تدریجی در نرخ بازگشت سرمایه (ROI)، مفید است. همچنین به بازاریاب‌ها امکان می‌دهد که قبل از راه‌اندازی کارزار خود، آن را بیازمایند؛ نتایج را تحلیل کنند؛ در صورت نیاز، تغییراتی در کارزار ایجاد کنند و دوباره آن را در معرض آزمایش قرار دهند. کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از ابزارهای تحلیلیِ پیش‌بینی‌کننده، برای اجتناب از ضرر و زیان، زمان توقف کارزار را تعیین کنند.

کسب‌وکارها با استخراج نگرش‌های قابل‌اجرا از کلان‌داده، درباره زمان‌‌های اوج خرید مشتریان، علایق و رفتار آن‌ها و غیره، ایده‌هایی می‌گیرند که منجر به افزایش اثربخشی کارزار رسانه‌های اجتماعی می‌شود. بازاریاب‌ها می‌توانند اطلاعات مهمی در خصوص فرایندی که مشتریان از مرحله اول چرخه خرید، تا تعامل پس از خرید طی می‌کنند، به دست آوردند و در نتیجه می‌توانند در هر مرحله از چرخه، کارزار را اصلاح کنند.

ایده‌های مرتبط با محصول

بازاریاب‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به‌طور مؤثری از کلان‌داده برای قضاوت درباره الگوها و روندهای خرید آینده استفاده کنند. کلان‌داده میزان اطمینان از خواسته مشتری، زمان و چگونگی آن را افزایش می‌دهد. این امر به کسب‌وکارها درباره اینکه محصول جدیدشان باید چگونه باشد، ایده می‌دهد.

کسب‌وکارها می‌توانند برای تحلیل انتخاب‌های افراد، شکایت‌های آن‌ها، کمبودها و کاستی‌های محصولات و غیره، از کلان‌داده استفاده کنند. در این صورت می‌توانند محصولات فعلی را تغییر دهند و محصولات خلاقانه جدیدی تولید کنند.

نتیجه‌گیری

تعداد افرادی که در رسانه‌های اجتماعی با برندها تعامل می‌کنند، به‌طور مداوم در حال افزایش است. بنابراین ضروری است که کسب‌وکارها از دانش عملی لازم در زمینه داده بهره‌مند باشند، تا بتوانند در عرصه رسانه‌های اجتماعی بروز و ظهور قابل‌قبولی داشته باشند. با وجود حجم انبوه داده‌هایی که رسانه‌های اجتماعی تولید می‌کنند، ضروری است که در کارزارهای بازاریابی خود در این سامانه‌ها، از کلان‌‌داده استفاده کنند.

کلان‌داده به آن‌ها امکان می‌دهد که رفتار خریداران را تحلیل کنند و افراد درستی را هدف قرار دهند. کلان‌داده با فراهم کردن بینش عمیق، به اصلاح پیام‌های بازاریابان در شبکه‌های اجتماعی و انتخاب سامانه درست برای تعامل با خریداران، کمک می‌کند. هرچه بازاریابان اطلاعات بیشتری از مشتریان کسب کنند، بهتر می‌توانند از طریق کارزارهای رسانه‌های اجتماعی آن‌ها را هدف قرار دهند.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا