امنیت اقتصاد دیجیتالگزارش

کلاهبرداری مالی در ایالات متحده غوغا می‌کند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

درباره تأثیر تقلب‌ و کلاهبرداری مالی در جهان، تحقیقات زیادی صورت گرفته است و نتیجه این بوده که کلاهبرداری مالی در ایالات متحده غوغا می‌کند و مردم آمریکا زیر فشار این کلاهبرداری‌ها در حال له شدن هستند. دلیل این تقلب‌ها هم این است که مردم ایالات متحده برای خرید بیشتر از سایر کشورها از کارت‌های اعتباری و پرداخت‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند.

مسئله این است که با وجود اینکه از طریق فناوری مدرن می‌توان کلاهبرداری را سریع‌تر شناسایی کرد، اما همچنان کلاهبرداری مالی در رأس مشکلات جهانی است. این موضوع برای مردم ایالات متحده آمریکا نگران‌کننده است، چراکه طبق گزارش جدیدی که از سوی IBM انجام گرفته مردم ایالات متحده آمریکا بیشتر از سایر کشورها قربانی شده‌اند. وخامت این مسئله به حدی است که متقلبان مالی سالانه به‌طور متوسط حدود ۲۶۵ دلار آمریکا از طریق کلاهبرداری مالی از جیب هر شهروند آمریکایی کم می‌کنند!

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۷، بهمن‌ماه۱۴۰۰

این تحقیق یک موضوع مهم را نیز یادآوری می‌کند و آن این است که کشورهای مختلف و همچنین نسل‌های گوناگون در میزان کلاهبرداری مالی یا تأثیر این کلاهبرداری‌ها بر زندگی قربانیان متفاوت‌اند. در ادامه مقاله خاطرنشان می‌کنیم که چگونه نسل هزاره، نسل ایکس، نسل زد و نسل بیبی‌بومر از حضور متقلبان مالی متأثر شده‌اند و بیان می‌کنیم که هر کدام از این نسل‌ها تا چه میزان قربانی کلاهبرداری مالی شده‌اند.

نکته دیگر این است که برای برخی از افراد، کلاهبرداری مالی و تهدیدات سایبری چندان هم ناخوشایند نیست، چراکه این موضوع برای مؤسسات مالی جهانی و مشتریان آن‌ها، تهدیدی روبه‌رشد به حساب می‌آید و شرکت‌ها را به تکاپو وا می‌دارد که هرچه سریع‌تر از فعالیت‌های مجرمانه و کلاهبرداری مالی پیچیده پیشگیری کنند.

اما حقیقت این است که تحول اقتصاد جهانی با سرعتی سرسام‌آور به سمت جامعه‌ای پیش می‌رود که مردم ترجیح می‌دهند بدون پول نقد کارهایشان را پیش ببرند و به همین خاطر، بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی باید رسیدن به اهداف مشتریان که البته به نفع خودشان نیز هست، زیرساخت‌های خود را تقویت کنند و به‌روز نگه دارند، تا بتوانند با چالش‌های کلاهبرداری مالی مقابله کنند، چراکه وقتی اکثریت مردم بیشتر از بانک‌ها و کارت‌های اعتباری و پرداخت‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند، چنانچه مشکلی حاد در این خصوص ایجاد شود، در درجه اول همه چشم‌ها متوجه بانک‌ها و مؤسسات مالی خواهد شد که چرا زمینه‌های مناسب را برای ایجاد امنیت فراهم نکرده است.

کشورهای آلمان و سنگاپور نیز جزو ضررمندترین کشورهایی هستند که می‌شود به‌عنوان قربانی کلاهبرداری از آن‌ها نام برد.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

مسئول کلاهبرداری مالی

حال یک سؤال پیش می‌آید که چه کسی مسئول کلاهبرداری مالی است؟

هرچند هر کسی باید مسئول حساب‌های مالی خودش باشد و برای حفظ آن بکوشد، اما بسیاری بر این باورند که این بانک‌ها هستند که باید از تقلب جلوگیری کنند و مسئول کلاهبرداری مالی باشند و به‌طور کلی مسئولیت این نوع تقلب متوجه آن‌هاست. با این حال، در برخی از کشورها مانند چین، این مسئولان دولتی بودند که زیر سؤال رفتند. از طرفی، حدود ۲۲ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که بانک‌ها یا مؤسسات مالی توانایی حل این مشکل و حتی رسیدگی به فعالیت‌های مشکوک مالی و در نتیجه کلاهبرداری مالی را ندارند. چنین طرز تفکری در کشور ژاپن نیز حکمفرماست، به‌طوری که تقریباً نیمی از آن‌ها معتقدند که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نمی‌توانند مشکل بزرگ کلاهبرداری‌ مالی را حل کنند.

قربانیان کلاهبر‌‌‌‌‌داری مالی

بر اساس گزارش‌های انجام‌گرفته این نسل هزاره‌ها (Millennials) هستند که همیشه بزرگ‌ترین قربانیان کلاهبرداری مالی محسوب می‌شوند. برخی صاحب‌نظران بر این باورند که تولّد این نسل تقریباً اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شده و در اوایل دهه ۲۰۰۰ به پایان رسیده است که در ایران برابر با شروع دهه شصت تا آغاز دهه هشتاد است. این نسل بیشترین زمان را صرف این می‌کنند که پول از دست رفته‌شان را بازیابی کنند و در خصوص کلاهبرداری مالی پیگیری کرده، حساب‌هایشان را بررسی کنند.

پس از آن‌ها نسل ایکس (GenXers) هستند که جزو قربانیان کلاهبرداری مالی هستند. نسل ایکس، نسل بعد از اتمام انفجار جمعیت پس از جنگ جهانی دوم‌اند. دوره زمانی این نسل، بین اوایل دهه ۶۰ میلادی تا اواخر دهه ۸۰ است. چیزی که به‌طور تقریبی متولدان دهه‌های ۳۰ و۴۰ و بخشی از دهه ۵۰ ایران را در بر می‌گیرد.

گروه سوم آسیب‌دیدگان و قربانیان کلاهبرداری مالی، نسل زد (GenZers) هستند. نسل زد که با نام‌های نسل نت و نسل اینترنت نیز شناخته می‌شود، نام گروهی از مردم است که از اواخر دهه ۹۰ تا اوایل دهه ۲۰۰۰ زاده شده‌اند. این نسل دومین نسلی است که زمان بیشتری را صرف رسیدگی به فعالیت‌های تقلبی می‌کند. یکی دیگر از نتایجی که از گزارش‌ها می‌توان گرفت این است که نسل هزاره بیشتر از طریق کارت اعتباری مورد حمله کلاهبرداران قرار گرفته‌اند، در حالی که نسل زد از طریق استفاده از برنامه‌های پرداخت دیجیتال ضررمند شده‌اند و کلاهبرداری مالی از این نسل، چندان از طریق کارت اعتباری صورت نگرفته است.

نکته جالب در بررسی این گزارش‌ها این است که کمترین کلاهبرداری مالی از طریق کارت اعتباری یا پرداخت دیجیتال از نسل بیبی‌بوم‌ها (Baby Boomer) بوده است و آن‌ها افرادی بوده‌اند که کمترین زمان را صرف تلاش برای بازیابی پول خود کرده‌اند. این نسل از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ میلادی در طی دوران انفجار جمعیت، پس از جنگ جهانی دوم زاده شده‌اند.

کلاهبرداری مالی به هر شکل که باشد و هر نسلی را که درگیر کرده باشد، گویای جامعه‌ای ناهنجار است که گذشته از اینکه دولت آن کشور باید از این سوءاستفاده جلوگیری کند و جامعه را به سمت امنیت سوق دهد، لازم است مصرف‌کنندگان (چه شهروند باشد چه یک شرکت‌) در مورد فعالیت‌های مالی آنلاین خود هوشیار باشند، چراکه اگر فناوری‌های مدرن هم بتوانند از کلاهبرداری‌ مالی جلوگیری کنند، اما باز هم بسیاری از کلاهبرداران هنوز هم راهی برای فریب قربانیان خود پیدا خواهند کرد.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا