بیت‌کوین

گزارش: اوکراین در جنگ با روسیه از بیت کوین استفاده می‌کند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نیما غلامی

داده‌های جدید شرکت تحلیلی الیپتیک (Elliptic) نشان می‌دهد که در یک سال گذشته حجم کمک‌های مالی به گروه‌های غیردولتی اوکراینی که بعضاً فعالیت نظامی هم دارند، به‌شدت رشد کرده است. به‌گفته این شرکت، این کمک‌های مالی به‌احتمال زیاد برای تأمین هزینه‌های جنگ احتمالی با روسیه است.

به گزارش دیکریپت، داده‌های جدید شرکت الیپتیک نشان می‌دهد که با ادامه تشدید تنش‌ها در مرز اوکراین، سازمان‌های غیردولتی این کشور شاهد افزایش قابل‌توجه میزان کمک‌های مالی از طریق بیت کوین هستند.

سازمان‌هایی که در این گزارش به آنها اشاره شده است، مؤسسات خیریه یا نهادهای فعال در زمینه گسترش عدالت اجتماعی نیستند؛ بحث درباره گروه‌های هکری و سازمان‌های نظامی طرفدار اوکراین است که با مقاصد سیاسی فعالیت می‌کنند.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

به‌گفته الیپتیک، سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های دیگر از ارزهای دیجیتال برای تأمین «سرمایه موردنیاز در جنگ» استفاده می‌کنند.

روسیه برای برخورد با حملات احتمالی پیش رو، در مرز خود با اوکراین و بلاروس ۱۰۰٬۰۰۰ تا ۱۳۰٬۰۰۰ سرباز مستقر کرده است. آمریکا، متحد اصلی اوکراین، نیز ۳٬۰۰۰ سرباز را به منطقه منتقل کرده است و ۸٬۵۰۰ نفر دیگر در حالت آماده‌باش هستند.

گزارش: اوکراین در جنگ با روسیه از بیت کوین استفاده می‌کند
نمودار میزان کمک‌های مالی مبتنی بر ارزهای دیجیتال به سازمان‌های غیردولتی اوکراینی

بر اساس این گزارش، در یک دهه گذشته، سازمان‌های غیردولتی اوکراین در واکنش به فساد دستگاه‌های دولتی این کشور، حمایت مالی از سربازان، تأمین تسلیحات نظامی و تجهیزات پزشکی را آغاز کرده بودند. الیپتیک گفته است اهداکنندگان از بیت کوین برای انتقال پول به این سازمان‌ها استفاده می‌کنند و هر بانک و مؤسسه مالی‌ای که ممکن است پرداخت‌ها را مسدود کند، دور می‌زنند.

در این گزارش آمده است: الیپتیک چند کیف پول دیجیتال مورد استفاده این گروه‌های داوطلبانه و سازمان‌های غیردولتی را شناسایی کرده است که مجموعاً بیش از ۵۷۰٬۰۰۰ دلار ارز دیجیتال دریافت کرده‌اند و بخش عمده آن مربوط به سال گذشته بوده است.

برخی از گروه‌هایی که الیپیتک به آن اشاره کرده است و در حال دریافت کمک‌های مالی از طریق بیت کوین هستند، عبارت‌اند از:

  • کام بک الایو (Come Back Alive) – ارائه‌کننده تجهیزات آموزشی، نظامی و پزشکی.
  • مایروت ورتس سنتر (Myrotvorets Center) – گروه وابسته به دولت اوکراین.
  • اتحاد سایبری اوکراین (Ukrainian Cyber Alliance) – گروه هکری با اهداف سیاسی.
  • بلاروس سایبر باتیزانز (Belarusian Cyber-Partisans) – گروه هکری با اهداف سیاسی.

لازم به ذکر است که گروه‌های هکری تاکنون حملاتی را نیز علیه اهداف روسی انجام داده‌اند. الیپتیک گفته است در سال گذشته، اتحاد سایبری اوکراین به‌تنهایی درمجموع نزدیک به ۱۰۰٬۰۰۰ دلار بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و استیبل کوین دریافت کرده است.

به‌گفته الیپتیک این ایده از اوکراین نشأت نگرفته است. نهادها این روش را از گروه‌های طرفدار روسیه یاد گرفته‌اند که از اوایل سال ۲۰۱۴ شروع به استفاده از بیت کوین برای جمع‌آوری سرمایه کرده‌اند.

با این حال، بیت کوین و ارزهای دیجیتال تنها بخش کوچکی از سرمایه‌ای را تشکیل می‌دهند که به اوکراین سرازیر می‌شود. بیشتر وجوه از طریق سیستم‌های پرداخت سنتی، با ارزهای فیات منتقل شده‌اند.

منبع: ارزدیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا