امنیت اطلاعات

گوگل کروم قصد دارد برای افزایش عملکرد، اندازه حافظه کش را افزایش دهد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

گوگل در حال افزایش فضای ذخیره‌سازی حافظه کش مرورگر است تا  اثرات ناشی از حافظه پارتیشن‌بندی شده را کاهش دهد.

قبل از کروم ۸۵، مرورگر از یک فضای ذخیره‌سازی برای ذخیره تصاویر، صوت، فیلم و همچنین محتوای HTML که قبلا بازدید شده بودند، استفاده می‌کرد. هنگامی که کروم یک صفحه وب را باز می‌کند، ابتدا بررسی خواهد شد که آیا منابع درخواستی در حافظه کش ذخیره شده است یا نه، در صورت وجود، منابع را از دیسک محلی بارگیری خواهد کرد.

با این وجود استفاده از یک فضای ذخیره‌سازی مشترک برای همه منابع ذخیره شده، طیف وسیعی از حملات side-channel را باز کرده که می‌تواند به سایت‌ها امکان فعالیت‌های مخرب را بدهد.

Josh Karlin و Shivani Sharma از مهندسان گوگل کروم در سندی در مورد پارتیشن‌بندی حافظه پنهان توضیح می‌‎دهند: ” ویژگی ذخیره‌سازی مشترک، می‌تواند مرورگر را برای حمله side-channel باز کند، که در این صورت یک سایت می‌تواند تشخیص دهد که منابع بارگیری شده توسط سایت‌های دیگری استفاده شده است.”

برای جلوگیری از این حملات، گوگل ویژگی جدیدی به کروم ۸۵  اضافه کرده است که حافظه پنهان دیسک مرورگر را تقسیم‌بندی می‌کند تا هر سایت از حافظه پنهان خود استفاده کند که توسط سایت‌های دیگر قابل خواندن نباشد. پارتیشن‌بندی حافظه پنهان باعث کاهش عملکرد می‌شود.

هنگامی که گوگل این ویژگی جدید را آزمایش کرد، متوجه شد که این ویژگی تاثیر کمی در عملکرد داشته اما مزایای امنیتی آن قابل توجه است. این تاثیرات در عملکرد، ناشی از منابعی است که قبلاً در بین همه سایت‌ها به اشتراک گذاشته شده بود و اکنون باید برای هر سایتی جداگانه بارگیری شود.

برای بهبود عملکرد این ویژگی، گوگل در حال آزمایش افزایش اندازه حافظه کش دیسک است تا از پاک شدن سریع منابع از حافظه پنهان جلوگیری کند.

شارما در پست Chrome Gerrit توضیح داد: ” منطقی است که ببینید افزایش اندازه حافظه پنهان با کم کردن خروج داده‌ها از آن، به جبران برخی از تأثیرات کارایی کمک می‌کند.”

به عنوان بخشی از این آزمون، عملکرد مرورگر در اندازه‌های مختلف حافظه نهان دیسک اندازه‌گیری می‌شود تا مشخص شود که آیا افزایش آن به مقادیر بزرگتر بر عملکرد تأثیر مثبت می‌گذارد یا خیر. در طول این آزمایش، گوگل قصد دارد که فضای ذخیره‌سازی حافظه پنهان را تا ۲x، ۲.۵x و ۳ برابر اندازه حافظه نهان باشد.

گوگل امیدوار است که با افزایش اندازه حافظه پنهان دیسک، تعداد دفعات مراجعه مرورگر را برای پاک کردن موارد ذخیره شده قدیمی کاهش دهد. افزایش فضای ذخیره‌سازی به طور بالقوه باعث افزایش همزمان موارد ذخیره شده در حافظه شده و عملکرد مرورگر وب را بهبود می‌بخشد.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا