ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC)

حجم تراکنش یوان دیجیتال (e-CNY) به ۲۵۰ میلیارد دلار رسید

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
حسین عسکری

در حالی که موارد پذیرش و استفاده از یوان دیجیتال e-CNY چین در حال گسترش است، این ارز دیجیتال بانک مرکزی هنوز تنها ۰.۱۶ درصد از عرضه پولی چین را تشکیل می‌دهد.

 رییس بانک مرکزی چین ادعا کرده است که تقریباً ۲۵۰ میلیارد دلار تراکنش با استفاده از یوان دیجیتال چین در یک سال و نیم از آغاز آزمایشی آن انجام شده است.

 در ۱۹ ژوئیه، یی گانگ، رییس بانک خلق چین در کنفرانسی در سنگاپور صحبت کرد و گفت که ارز دیجیتال بانک مرکزی آن تا پایان ژوئن ۱.۸ تریلیون یوان معامله ثبت کرده است.

 یی اضافه کرد که از زمان عرضه اولیه e-CNY در ژانویه ۲۰۲۲، حدود ۹۵۰ میلیون تراکنش از حدود ۱۲۰ میلیون کیف پول به میانگین مبلغ تراکنش حدود ۲۶۰ دلار انجام شده است.

طبق گزارش رویترز در ۱۹ ژوئیه، او ادعا کرد که حدود ۲.۳ میلیارد دلار یا ۱۶.۵ میلیارد یوان چین ((e-CNY در پایان ژوئن در گردش بوده که تنها ۰.۱۶ درصد از عرضه پولی چین را تشکیل می‌دهد.

پذیرش یوان دیجیتال نسبت به جمعیت ۱.۴ میلیاردی چین هنوز بسیار کم است، تا کنون، e-CNY بیشتر برای پرداخت‌های خرده فروشی داخلی به غیر از چند آزمایش در هنگ کنگ استفاده شده است.

 در ۱۸ جولای، ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP) گزارش داد که بانک هنگ کنگ آزمایش یک طرح پرداخت مرزی دیگر را برای مشتریان بانک چین در فروشگاه‌های خرده فروشی منتخب در هنگ کنگ آغاز کرده است.

 به گفته SCMP، این آزمایش در تلاشی برای ترویج بیشتر کاربردهای فرامرزی e-CNY انجام شد و سومین آزمایش فرامرزی یوان دیجیتال در هنگ کنگ است.

در آزمایشی سال گذشته، بانک هنگ کنگ برنامه‌ای را راه‌اندازی کرد که مشتریان را تشویق می‌کرد تا یک کیف پول BOC e-CNY برای دریافت ۱۴ دلار (۱۰۰ یوان) برای استفاده در سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای هنگ‌کنگ U Select راه‌اندازی کنند.

 در ژانویه، بانک مرکزی قابلیت قرارداد هوشمند را در یوان دیجیتال ادغام کرد تا موارد استفاده آن را گسترش دهد.

 ۲۵۰ میلیارد دلار تراکنش‌های e-CNY بیش از ۷۰درصد از تعداد مورد اشاره بانک در آگوست ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

 با این حال، این مقدار هنوز بسیار دور از ارزش پردازش شده توسط برخی از بزرگترین بلاک‌چین‌های عمومی در جهان است.

به عنوان مثال، بر اساس گزارش‌های مختلف، بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲، ۸.۲تریلیون دلار پردازش کرد.

منبع: اقتصادآنلاین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا