بیت‌کوینتحلیل ارز دیجیتال

آیا بازار خرسی ۲۰۲۲ بدترین بازار خرسی در تاریخ بیت کوین است؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
کوشیار حیدری

شرکت تحلیل داده گلس‌نود، در تحلیل اخیر خود بازار خرسی سال ۲۰۲۲ را بدترین بازار خرسی در تاریخ بیت کوین می‌داند. اما دلایل ارائه‌شده در این تحلیل برای چنین ادعایی چیست؟ آیا بازار خرسی اخیر واقعا بدترین بازار خرسی در تاریخ بیت کوین است؟

در تحلیل اخیر گلس‌نود که با عنوان «یک بازار خرسی با ابعاد تاریخی» منتشر شده است؛ می‌خوانیم: قیمت بیت‌کوین و اتریوم هر دو به سطحی کمتر از ATH (بالاترین سطخ تاریخی) چرخه قبلی رسیده است و این موضوع برای اولین بار در تاریخ بازار رمزارزها اتفاق می‌افتد.

البته این اتفاق تاریخی که تحلیل‌گران بازار را به طور ویژه‌ای نگران کرده است، تنها دلیل نویسندگان برای ادعای خود نیست. اولین و واضح‌ترین نشانه بازار نزولی زمانی است که قیمت بیت کوین به زیر میانگین متحرک ۲۰۰ روزه برسد و در سناریوی شدیدتر، قیمت بیت کوین تا میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای کاهش می‌یابد. تحلیل‌گران گلس‌نود تاکید کردند در طول بازار نزولی ۲۰۲۲، قیمت بیت‌کوین به کمتر از نصف سطح میانگین متحرک ۲۰۰ روزه سقوط کرده است.

تحلیل‌گران گلس‌نود همچنین تاکید کردند سقوط شاخص مِیِر مولتیپل (Mayer Multiple یا به اختصار MM) به زیر ۰.۵، یک موقعیت بسیار نادر است که از سال ۲۰۱۵ اتفاق نیفتاده است. شاخص میر مولتیپل با در نظر گرفتن تغییرات قیمت به بالا و پایین میانگین متحرک ۲۰۰ روزه، سعی می‌کند شرایط خرید بیش از حد یا فروش بیش از حد را شناسایی کند. جالب توجه است که قیمت BTC در تنها ۸۴ روز از ۴۱۶۰ روزی که از عمر معاملات آن می‌گذرد (یعنی کمتر از ۲٪) شاخص میر مولتیپل زیر ۰.۵ را ثبت کرده است. همچنین با توجه به نمودار زیر می‌توان دید که:

برای اولین بار در تاریخ، شاخص میر مولتیپل در بازار خرسی اخیر به حدی (۰.۴۸۷) پایین‌تر از کف بازار خرسی قبل (۰.۵۱۱) رسیده است.

شاخص میر مالتیپل در بازار خرسی فعلی و بازارهای خرسی قبلی
شاخص میر مالتیپل در بازار خرسی فعلی و بازارهای خرسی قبلی؛ منبع: گلس‌نود

همچنین این موضوع که قیمت فعلی بیت کوین پایین‌تر از سطح قیمت تحقق یافته (Realized Price) است؛ به این معنی است که عمده بیت کوین در حال جابجایی، با ضرر در حال جابجا شدن است و این موضوع شدت شرایط خرسی را در بازار نشان می‌دهد.

در تحلیل گلس‌نود تاکید شد مواردی که در آن قیمت‌ بازار به کمتر از قیمت تحقق یافته می‌رسد غیرمعمول هستند، و اشاره شد که این سومین بار در شش سال گذشته و پنجمین بار از زمان عرضه بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد: قیمت‌ خرید لحظه‌ای بیت کوین در حال حاضر حدود ۱۱.۳٪ پایین‌تر از قیمت تحقق یافته است و نشان می‌دهد عمده شرکت‌کنندگان در بازار در ضرر هستند.

با توجه به شاخص MVRV که نشان می‌دهد بیت کوین در تنها ۱۳.۹٪ روز از کل روزهای معاملاتی خود شاهد کاهش قیمت لحظه‌ای به زیر قیمت تحقیق یافته بوده است؛ شدت بازار خرسی اخیر بیشتر آشکار می‌شود:

MVRV برای بیت کوین
MVRV برای بیت کوین؛ منبع: گلس‌نود

البته توجه به نمودار بالا که تحلیل‌گران گلس‌نود و نویسندگان کوین‌تلگراف به آن استناد کرده‌اند؛ نشان می‌دهد شرایط وخیم فعلی حداقل از نظر MVRV به هیچ وجه شرایط بی‌سابقه‌ای نیست و لااقل از نظر این شاخص، هنوز جا دارد قیمت کاهش بیشتری پیدا کند.

باید توجه داشت که این شرایط با تحقق ضرر و ناچار شدن سرمایه‌گذاران به فروش با ضرر تشدید می‌شود. زمانی که قیمت بیت کوین به زیر مرز ۲۰٬۰۰۰ دلار سقوط کرد، گلاس‌نود نوشت:

سرمایه‌گذاران بیت کوین بیشترین ضرر تحقق یافته روزانه بر حسب دلار آمریکا در تاریخ را ثبت کردند.

سرمایه‌گذاران بیت کوین در یک روز مجموعا ۴.۲۳۴ میلیارد دلار ضرر ثبت کردند که نسبت به رکورد قبلی برابر با ۳.۴۵۷ میلیارد دلار که در اواسط سال ۲۰۲۱ ثبت شده بود، ۲۲.۵٪ افزایش داشت.

با جمع‌بندی تمام فاکتورهای منفی، ارزیابی تحلیل‌گران گلس‌نود این است که بازار در «میانه رویداد تسلیم» قرار دارد. امکان دارد بازار رویداد «تسلیم ماینرها» را هم پشت سر گذاشته باشد. چنین رویدادهایی به طور معمول نشان‌دهنده پایین‌ترین سطح قیمت در نیمه نزولی چرخه قیمت بیت کوین هستند.

قیمت بیت کوین در حال حاضر ۷۰٪ نسبت به بالاترین سطح خود در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) کاهش یافته است  در حال حاضر با قیمت ۲۱٬۴۰۵ دلار معامله می‌شود.

  • بازار خرسی بیت کوین از چه نظر بدتر از بازارهای خرسی قبلی است؟
  1. قیمت بیت‌کوین و اتریوم هر دو به سطحی کمتر از ATH (بالاترین سطخ تاریخی) چرخه قبلی رسیده است و این موضوع برای اولین بار در تاریخ بازار رمزارزها اتفاق می‌افتد.
  2. برای اولین بار در تاریخ شاخص میر مالتیپل در یک بازار خرسی به حدی پایین‌تر از کف بازار خرسی قبل از آن رسیده است.
  3. سرمایه‌گذاران بیت کوین بیشترین ضرر تحقق یافته روزانه بر حسب دلار آمریکا در تاریخ را ثبت کردند.
  • آیا قیمت بیت کوین به کف یا حداقل خود رسیده است؟

با وجود اوضاع بد بازار در شرایط فعلی شاخص MVRV هنوز (هرچند اندک) با حداقل بازارهای خرسی قبل فاصله دارد و اگر بتوان به الگوهای تاریخی قیمت استناد کرد، می‌توان انتظار داشت قیمت بیت کوین مدتی را در این محدوده برای MVRV سپری کند. به این ترتیب شاید بتوان گفت در «میانه رویداد تسلیم» قرار داریم.

منبع: میهن‌بلاکچین به نقل از کوین تلگراف،

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا