اینترنت اشیا

۸ فناوری در کشور در اولویت، جهت توسعه اینترنت اشیا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

بدیهی است هوشمند شدن اشیا، موجب ارتقای آن‌ها و تحول بازارهای جهانی خواهد شد. اهمیت این امر موجب شده ۸ فناوری در ارتباط با پیشرفت اینترنت اشیا در کشور، در اولویت توسعه قرار بگیرند. توسعه این فناوری‌ها، به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد.

اینترنت اشیا در حال گسترش و اداره بازارهای جهانی است؛ پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، همه اشیا در اطراف ما هوشمند شوند و نیازهای انسان را بدون دخالت او برآورده کنند. صحبت از اشیایی هوشمند است که با وصل شدن به اینترنت موبایل یا کامپیوتر، می‌توانیم آن‌ها را از طریق نرم‌افزار و برنامه کنترل کنیم.

این موضوع شامل روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، کنترل وسایل منزل و… می‌شود. علاوه‌بر ارائه دستگاه‌های هوشمند برای خودکار کردن خانه‌ها، اینترنت اشیا به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که فرایندهای کاری خود را خودکار کنند و هزینه نیروی کار را کاهش دهند.

بدیهی است هوشمند شدن اشیا، موجب ارتقای آن‌ها و تحول بازارهای جهانی خواهد شد. اهمیت این امر موجب شده ۸ فناوری در ارتباط با پیشرفت اینترنت اشیا در کشور، در اولویت توسعه قرار بگیرند. توسعه این فناوری‌ها، به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد.

توسعه این فناوری‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چون پیش‌زمینه ایجاد اینترنت اشیا هستند و در جهان به‌عنوان دستیاران آن شناخته می‌شوند؛ این فناوری‌ها عبارتند از: «هوش مصنوعی»، «رباتیک»، «واقعیت مجازی و افزوده»، «بلاکچین»، «اپلیکیشن موبایل و نرم‌افزار»، «یادگیری ماشینی»، «کلان داده‌ها» و «یارانش ابری». پیشرفت در این زمینه‌ها، ما را با امکان توسعه در بازارهای جهانی پیوند می‌دهد.؛ چرا که از اینترنت اشیا برای تبادل ارزها نیز استفاده می‌شود.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در فناوری‌های هوشمند

اینترنت اشیا اولین‌بار در سال ۱۹۹۹ مطرح شد و پس از کشف قابلیت‌های آن در تحول اقتصاد، اهمیت بسیاری یافت. هدف از اینترنت اشیا علاوه بر هوشمندسازی محیط، تبادل داده بین ماشین‌ها بدون دخالت انسان است؛ بنابراین هر شیئی که بتواند به اینترنت وصل شود و بدون دخالت انسان، به تبادل داده در شبکه بپردازد؛ اینترنت اشیا محسوب می‌شود. به همین ترتیب امکان ایجاد دفترهای کاری هوشمند و در نهایت شهرهای هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا به وجود خواهد آمد. هم اکنون بازار اینترنت اشیا در اختیار کشورهای پیشرفته در جهان است؛ کشورهای توسعه یافته‌ای که در آسیا، آمریکا، اروپا و اقیانوسیه از آن بهره می‌برند و هر روز تعداد بیشتری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها به این بازار افزوده می‌شوند.

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

بدیهی است با وجود اهمیت اینترنت اشیا در اقتصاد جهانی و تلاش برای گسترش آن، پیوستن به این بازار بدون توسعه اینترنت اشیا و فناوری‌های مورد نیاز آن، ممکن نخواهد بود؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، به توسعه زیرساخت‌های لازم برای اینترنت اشیا بپردازد. رفع موانع موجود، موجب گسترش کسب‌وکارها در این عرصه و توسعه اقتصادی خواهد شد.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا