بازاریابی دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

Google Trends، ابزاری که باید از آن استفاده کنید!

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

کمتر کسی را پیدا می کنید که تابه حال از گوگل استفاده نکرده باشد؛ در واقع بیش از ۱.۵ میلیارد نفر در جهان کاربر گوگل هستند و روزانه برای جستجوی موارد مختلف از این موتور جستجوی قدرتمند استفاده می کنند. همین موضوع نشان می دهد که گوگل تا چه اندازه در زندگی روزمره مردم نفوذ کرده و می تواند منبع خوبی برای جمع آوری آمار و اطلاعات باشد. گوگل ترندز (Google Trends) دقیقا همان ابزاری است که برای این کار به شما کمک می کند.

در ادامه این مطلب اطلاعات مفیدی درباره کاربرد Google Trends این ابزار اختصاصی گوگل و نحوه کارکرد آن به شما ارائه می کنیم. اگر می خواهید با موج سواری روی ترندها بازدید سایت و فروش محصولات خود را افزایش دهید، ادامه این مطلب برای شما نوشته شده است.

معرفی Google Trends؛ گوگل ترندز چیست و چه کاربردی دارد؟

Google Trends یکی از ابزارهای آنالیز داده است که روند محبوبیت و میزان جستجوی یک کلمه کلیدی در موتور جستجوی گوگل را نشان می دهد. با استفاده از گوگل ترندز شما می توانید به راحتی بفهمید که جستجوی یک کلمه مثلا بهترین نرم افزار فروشگاه ساز، در بازه های زمانی متفاوت بین کاربران در نقاط مختلف جهان چه روندی را پشت سر گذاشته است.

نام این ابزار که در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شد، تا حدودی کاربرد آن را نشان می دهد. واژه ترند در اصل به معنای روند بوده و این واژه با قرار گرفتن در کنار گوگل روند تغییرات جستجوی این کلمات در موتور جستجوی گوگل را نشان می دهد. با استفاده از Google Trends می توانید به کلمات ترند گوگل امروز یا در بازه های زمانی موردنظر خود دست پیدا کنید.

اقتصادالکترونیکیآخرین و به روزترین محتوی در دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با کاربردهای Google Trends برای سایت های فروشگاهی و شرکتی

بسیاری از افراد کاربردهای Google Trends را محدود به میزان آمار جستجوی یک کلمه کلیدی خاص می دانند؛ به همین دلیل ممکن است هنگام ساخت فروشگاه اینترنتی یا سایت شرکتی، از کاربردهای دقیق این ابزار به نفع کسب وکار خود استفاده نکنند. در ادامه برخی از کاربردهای سودمند Google Trends را بررسی می کنیم:

۱. یافتن محصولات محبوب و پرفروش برای افزایش فروش و کسب سود

یکی از کاربردهای اساسی ابزار Google Trends که برای فروشگاه ها بسیار سودمند تلقی می شود، یافتن محصولات پرفروش است. باتوجه به قیمت طراحی سایت فروشگاهی، این که از محصولات محبوب اطلاع داشته باشید و آن ها را در فروشگاه خود موجود کنید، کاملا هوشمندانه به نظر می رسد.

علاوه بر آن، اگر در آغاز راه فروش هستید و به تازگی سایت فروشگاهی خود را راه اندازی کرده اید، این ابزار واقعا به شما کمک خواهد کرد؛ با استفاده از Google Trends می توانید محصولاتی که در گذشته محبوب نبوده ولی الان جستجوی آن ها سیر صعودی دارد را به راحتی پیدا کنید.

۲. تحقیق کلمات کلیدی برای بهبود رتبه سایت

تحقیق کلمات کلیدی یکی از اقدامات مهم برای سئو سایت محسوب می شود؛ به همین دلیل Google Trends یکی از ابزارهای کارآمد برای سئوکاران به شمار می رود. برای این کار می توانید عبارت موردنظر خود را در Google Trends جستجو کنید و در بخش Related Topics و Related Queries جستجوهای مرتبط با کلمه مدنظر خود را ببینید.

میزان محبوبیت کلمات کلیدی به صورت نمودارهای آماری در بازه های زمانی مشخص نیز در این ابزار قابل بررسی هستند. به این صورت که با سرچ کردن یک کلمه کلیدی در Google Trends متوجه خواهید شد که جستجوی آن کلمه به مرورزمان سیر صعودی یا نزولی داشته است.

۳. یافتن ایده های محبوب برای تولید محتوا و تدوین تقویم محتوایی

یکی دیگر از کاربردهای گوگل ترندز استفاده از این ابزار برای پیدا کردن موضوعات ترند روز است. چنین قابلیتی به شما این امکان را می دهد تا موضوعاتی که در حال محبوب شدن هستند را به سادگی پیدا کنید. بعد از یافتن این عبارات متناسب با حوزه کسب وکار خود، می توانید یک تقویم محتوایی به روز با موضوعات پرجستجو و محبوب را تدوین کنید. این قابلیت برای کسب وکارهایی که زمان و انرژی بسیاری را برای تولید محتوا می گذارند بسیار کارآمد است.

۴. یافتن محبوبیت های فصلی برای افزایش فروش و بازدید سایت

بعضی از کلمه ها و عبارات فقط برای مدت زمان کوتاهی محبوبیت دارند و مردم آن ها را در گوگل جستجو می کنند. با پیدا کردن این عبارات و برنامه ریزی برای تولید محتوا یا فروش محصولات مرتبط با آن ها، فرصت بسیار مناسبی برای دعوت کاربران به سایت خود را پیدا خواهید کرد. برای این کار لازم است در کنار استفاده از این عبارات روی سئو سایت فروشگاهی یا شرکتی خود نیز کار کنید.

۵. یافتن بهترین مناطق هدف برای توسعه کسب وکار

یکی دیگر از کاربردهای ابزار Google Trends پیدا کردن محبوبیت یک محصول، خدمات یا عبارت در یک منطقه خاص است. با این قابلیت به راحتی می توانید میزان سرچ محبوبیت یک عبارت را در یک منطقه خاص پیدا کنید. یعنی با استفاده از این قابلیت می فهمید که عبارت موردنظر در کدام شهر یا کشور بیشترین میزان جستجو و رشد جستجو را داشته است. برای پیدا کردن آمار استانی باید از قسمت Compared breakdown by subregion و برای پیدا کردن داده ها به تفکیک شهر، باید گزینه City را انتخاب کنید.

۶. تولید محتوا در یوتیوب مطابق با ترندهای روز

یکی از سودمندترین کاربردهای Google Trends، گوگل ترندز یوتیوب است. در ابزار Google Trends بخش جداگانه ای برای بررسی آمار سایت Youtube وجود دارد. با استفاده از بررسی آمار جستجو در یوتیوب به کمک Google Trends به راحتی می توانید موضوعات محبوب در این سایت پربازدید را پیدا کرده و نسبت به تولید محتوا اقدام کنید.

استفاده از قابلیت های Google Trends به بالا رفتن آمار جستجو، افزایش فروش و در نهایت کسب سود منجر خواهد شد؛ بنابراین از این ابزار کاربردی گوگل برای بهبود وضعیت کسب وکار خود بهره ببرید.

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

آشنایی با روش استفاده از گوگل ترندز

برای استفاده از گوگل ترندز فقط کافی است به سایت گوگل ترندز با آدرس trends.google.com وارد شوید. موقعیت مکانی را روی کشور ایران (Iran) تنظیم کرده تا برای تحقیق عبارت های فارسی به صورت دقیق با مشکل مواجه نشوید. به شما توصیه می کنیم تب سوم را روی All Categories قرار دهید تا آمارهای دقیق تری به دست آورید. نمودارهای Google Trends میزان محبوبیت و سرچ یک عبارت را بین ۰ تا ۱۰۰ درجه بندی می کنند؛ صفر به معنای میزان جستجوی بسیار پایین و ۱۰۰ به معنای جستجوی بسیار بالا است. علاوه بر کاربردهایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، امکان مقایسه میزان جستجوی حداکثر ۵ کلمه کیدی نیز در این ابزار فراهم شده است.

با استفاده از Google Trends روی ترندها موج سواری کنید

در این مطلب درباره ابزار گوگل ترندز، روش استفاده از این ابزار و کاربردهای آن صحبت کردیم. باوجود آن که گوگل اعلام کرده است که آمارهای Google Trends کاملا دقیق نیستند، باز هم استفاده از این ابزار تا حدود بسیار بالایی به پیدا کردن ترندهای روز کمک خواهد کرد. با استفاده از این قابلیت به راحتی می توانید فروش خدمات یا محصولات سایت خود افزایش دهید.

منبع: شاپفا

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا