ترافیک ارگانیک (Organic Traffic) چیست و چطور به دست می آید؟
نویسنده : علی آل علی؛ فرصت امروز
هر بازاریابی دوست دارد سایتی جذاب و پرمخاطب داشته باشد تا طوری در بازار خوش بدرخشد که انگار هیچ رقیب دیگری وجود خارجی ندارد. اولین راهی هم که برای تعبیر این رویای شیرین به ذهن آدم می رسد، ولخرجی های بی حساب و کتاب برای پروموت کردن محتوای سایت است. اینطوری شما حس و حال تهیه کننده سینمایی را خواهید داشت که تمام شبکه های تلویزیونی تیزر فیلمش را تبلیغ می کنند. بی شک چنین روشی بی نهایت هیجان انگیز است، اما برای تحققش باید یک شرط مهم را به خاطر داشته باشید. این شرط مهم دسترسی به یک بودجه بی حساب و کتاب است؛ از آن بودجه هایی که انگار قرار نیست هیچ وقت تمام شود.
از آنجایی که حتی برندهای بزرگ دنیا هم سر بودجه با کسی شوخی ندارند، معمولا بودجه های تمام نشدنی برای افزایش ترافیک سایت بیشتر به کتاب های داستان تعلق دارد تا دنیای واقعی. یک میانبر خوب در چنین گیر و داری استفاده از استراتژی ترافیک ارگانیک است. خب از قدیم گفته اند هر چیزی طبیعی اش بهتر است؛ حتی ترافیک سایت!
کارآفرینان باید با سختگیری تمام پول شان را خرج کنند. وگرنه حتی ثروت ایلان ماسک هم برای شان کم خواهد بود. از آنجایی که این دست نصیحت ها بدون یک شیوه عملی مفت هم نمی ارزد، در این مقاله سراغ استراتژی ترافیک ارگانیک رفته ایم. اگر شما هم دوست دارید سایت تان رتبه اول گوگل باشد و برای این موفقیت حتی یک دلار هم خرج نکنید، این مقاله یک نقشه گنج دست نخورده برای تان دارد. ما در ادامه کارمان را با یک تعریف خودمانی از ترافیک ارگانیک شروع می کنیم. سپس فرق آن با بقیه الگوها و مزایایش را زیر ذره بین خواهیم برد. در نهایت هم با بررسی تکنیک های اجرای استراتژی ترافیک ارگانیک ماجراجویی مان را به پایان خواهیم رساند.
ترافیک ارگانیک چیست؟
هر مفهومی در این دنیا یک معنای مشخص دارد؛ حتی اگر در ابتدای کار همه چیز بی نهایت عجیب و غریب به نظر برسد. راستش را بخواهید، خیلی از کارآفرینان به تعاریف نامشخص درباره استراتژی های مختلف عادت کرده اند؛ چراکه هر کسی از راه رسیده یک تعریف به دنیای کسب و کار اضافه کرده و رفته است. نتیجه چنین معجونی هم کلی تعریف بی سر و ته است. به همین خاطر خیلی از کارآفرینان وقتی سراغ ترافیک ارگانیک می آیند، با کلی تعریف متضاد غافلگیر خواهند شد. شما را نمی دانم، ولی من که اینطور وقت ها ترجیح می دهم راهم را بکشم و بی خیال آشنایی با یک استراتژی تازه شوم.
اگر بخواهیم دور اصطلاحات پیچیده را خط بکشیم، ترافیک ارگانیک در ساده ترین شکل به بازدیدکنندگان یک سایت اشاره دارد که بدون صرف هزینه جذب محتوا شده اند. مثلا سایت فیفا را در نظر بگیرید. این نهاد عالی رتبه فوتبالی اصلا میانه خوبی با تبلیغات در اینترنت ندارد. در عوض کاربران فقط به خاطر عشق و علاقه شان به فوتبال سراغ چنین سایتی می روند. این مثال ساده به خوبی تفاوت ترافیک ارگانیک با بقیه الگوها را نشان می دهد. به زبان خودمانی، در ترافیگ ارگانیک شما بدون اینکه پولی خرج کنید و فقط با چندتا تکنیک ساده کاربران را به سوی سایت تان می کشانید؛ به همین سادگی!
ترافیک ارگانیک از وقتی که هزینه های بازاریابی و تبلیغات در موتورهای جست وجو سر به فلک کشید، حسابی طرفدار پیدا کرد. هرچه باشد ولخرجی های بزرگ از عهده اکثر برندها خارج است. پس چرا یک راه ساده و صدالبته ارزان تر را انتخاب نکنیم؟ قبول دارم ترافیک ارگانیک در اولین نگاه استراتژی بی ثباتی به نظر می رسد. هرچه باشد اینجا پای برندهایی با هزینه های چند میلیون دلاری در گوگل وسط است و ماجرا اصلا شوخی بردار نیست. با این حال درصورت استفاده از تکنیک های مطمئن در یک چشم به هم زدن ترافیک ارگانیک سایت تان طوری افزایش پیدا می کند که نگو و نپرس.
ترافیک ارگانیک از خیلی جهات شبیه تیم فوتبال کوچکی است که میانه خوبی با خرید بازیکنان بزرگ ندارد. در عوض طوری روی آکادمی اش سرمایه گذاری کرده که هر سال از خجالت غول های پولدار مثل منچستر سیتی یا پاریسن ژرمن درمی آید. اگر شما هم دوست دارید با هزینه ای کم در بازار گرد و خاک کنید، تا اینجای مسیر را درست آماده اید و باید همین طور به راه تان ادامه دهید.
ترافیک ارگانیک VS ترافیک مستقیم: به وقت مقایسه تفاوت ها
آیا تا به حال برای تان پیش آمده دو محصول شبیه به هم را با یکدیگر اشتباه بگیرید؟ بی شک هر کسی در این دنیا دست کم یکبار هم که شده چنین اشتباه غیرعمدی را انجام داده است. به همین خاطر هم برندهای بزرگ معمولا خیلی زود از دست شرکت هایی که از روی محصولات شان کپی می زنند، شکایت می کنند؛ چراکه در بازاری که همه محصولات شبیه هم است، عملا رقابت معنای خودش را از دست می دهد. اشتباه نکنید، ما اصلا از بحث اصلی منحرف نشده ایم، بلکه قصد داریم تفاوت ترافیک ارگانیک با یکی از رایج ترین الگوهای دیگر در این زمینه را بررسی کنیم.
وقتی صحبت از ترافیک ارگانیک می شود، مردم معمولا آن را با ترافیک مستقیم اشتباه می گیرند. نتیجه چنین اشتباهی هم بی توجهی به اهمیت ترافیک ارگانیک است. ما در این بخش قصد داریم به داد ترافیک ارگانیک برسیم و نشان دهیم آنقدرها هم استراتژی بی معنایی نیست.
در حالی که ترافیک ارگانیک بر محور موتورهای جست وجو مثل گوگل یا یاهو جریان دارد، در ترافیک مستقیم خبری از پلتفرم های واسطه نیست. اجازه دهید قبل از اینکه شما را در دنیایی از اصطلاحات عجیب سرگردان کنیم، یک مثال ساده بزنیم. وقتی یک کاربر آدرس سایت شما را در مرورگر درج می کند یا از طریق ایمیل بازاریابی سر از سایت تان درمی آورد، ترافیک مستقیم همه کاره است. شما اینجا کلی هزینه کرده اید تا مشتریان اسم سایت تان را حفظ شده یا دست کم ایمیل بازاریابی تان را باز کنند. از طرف دیگر در ترافیک ارگانیک اصلا خبری از هزینه های بازاریابی نیست. بلکه کاربران با جست وجوی کلیدواژه ها در گوگل سایت شما را بالاتر از بقیه رقبا مشاهده خواهند کرد. اینطوری شما بدون تمام کردن بودجه تان نظر مشتریانی که شاید حتی یکبار هم در زندگی شان اسم تان را نشنیده باشند، جلب می کنید.
اگر بخواهیم از مثال های جذاب استفاده کنیم، باید گفت ترافیک مستقیم بیشتر شبیه فیلم پر سر و صدایی است که با هزاران تکنیک تبلیغاتی مردم را به سالن های سینما می کشاند، اما در ترافیک ارگانیک اصلا از این خبرها نیست. در عوض در ترافیک ارگانیک این تماشاگران هستند که با تعریف و تمجید از فیلم شما بقیه را به خرید بلیت تشویق می کنند. همانطور که می شود حدس زد، در روش دوم هزینه بی نهایت کمتری روی دست تهیه کننده برای تبلیغ فیلمش باقی می ماند. پس تعجبی ندارد در دنیای کسب و کار موج استفاده از ترافیک ارگانیک تا این حد محبوبیت پیدا کرده باشد!
چرا ترافیک ارگانیک مهم است؟
وقتی یک شرکت خطوط هوایی با پیشنهاد خرید هواپیماهای جدید بوئینگ مواجه می شود، قبل از اینکه سر کیسه را شل کند، احتمالا کلی درباره مزایای هواپیماهای جدید تحقیق خواهد کرد. هرچه باشد هیچ کس پولش را از سر راه نیاورده که الکی در بازار خرج کند. به همین خاطر کارآفرینان کارکشته مثل کارآگاه های حرفه ای مو را از ماست بیرون می کشند.
از آنجایی که اجرای استراتژی ترافیک ارگانیک زمان به نسبت زیادی از شما می گیرد، بد نیست قبل از اینکه بی گدار به آب بزنید کمی درباره مزایای آن فکر کنید. این روزها زمان حتی از طلا هم باارزش تر است. پس الکی سرمایه اصلی تان را به فنا ندهید. در عوض با ما همراه باشید تا ببینیم ترافیک ارگانیک واقعا ارزش اجرا دارد یا نه.
نتیجه پایدار در طولانی مدت
بعضی از خواننده ها در دنیای هنر فقط یکی دو سال حسابی گرد و خاک به پا می کنند. بعد هم طوری از کانون توجه گم می شوند که انگار از اول هم هنرمندی به اسم آنها وجود خارجی نداشته است. در نقطه مقابل گروه های موسیقی هم به چشم می خورند که بعد از ۵۰-۴۰ سال همچنان طرفدارهای درجه یک خودشان را دارند. بی شک مواجهه با چنین گروه هایی در دنیایی که ترندها و مدها هر روز عوض می شود، هر کسی را متعجب خواهد کرد. چنین استثناهایی درباره برندها هم مصداق دارد. مثلا همین برند نایک از ۶۰ سال قبل تا حالا محبوب ترین تولیدکننده کفش دنیا باقی مانده است؛ بدون اینکه حتی کسی به گرد پایش هم برسد!
اولین مزیت ترافیک ارگانیک تبدیل کردن برند شما به یک قهرمان همیشگی در بازار است. از آنجایی که در این الگو شما با سعی و تلاش واقعی اعتماد مشتریان را جلب می کنید، حتی اگر هزار سال هم بگذرد، بازهم تغییری در وضعیت تان ایجاد نخواهد شد. فکر می کنم لازم به گفتن نیست که در الگوی پروموت محتوای سایت به محض اینکه شما دست از تزریق پول بیشتر بردارید، سایت تان با سر به زمین خواهد خورد، مگر نه؟
تکنیک های ترافیک ارگانیک به شما برای تغییر الگوی محبوبیت تان در بازار کمک می کند. اینطوری از یک برند ولخرج که همه عاشق زرق و برق تبلیغاتش هستند، تبدیل به برندی سختکوش می شوید که کیفیت محصولات و خدماتش حرف اول و آخر را می زند.
کاهش هزینه ها
چه کسی دوست دارد در بازار مدام پول خرج کند؟ بی شک هر جوابی به غیر از یک «هیچ کس» قاطعانه مشکوک به نظر می رسد. کافی است همین الان از سرمایه گذارهای بزرگ دنیا درباره نظرشان در این مورد سوال کنید. آن وقت متوجه می شوید حتی برندهای بزرگ هم دوست دارند با هزینه کمتر سودهای چند میلیارد دلاری به جیب بزنند. ترافیک ارگانیک در چنین گیر و داری به داد برندها می رسد. وقتی شما محتوای بهتری در سایت تان بارگذاری کنید، کم کم کاربران جذب کیفیت کاری تان می شوند. آن وقت دیگر توپ هم اعتبارتان در بازار را تکان نخواهد داد.
یادتان باشد دست به جیب شدن در بازار همیشه ساده ترین کار دنیاست. هنر اصلی بازاریابی جلب مشتری بدون ریخت و پاش های کلان است. خب تا وقتی استراتژی ترافیک ارگانیک هست، چرا الکی خودتان را بین روش های مختلف سردرگم می کنید. اگر دنبال کاهش هزینه های بازاریابی هستید، این استراتژی در یک چشم به هم زدن شما را از هزارتوی بی پایان بازاریابی پولی نجات خواهد داد.
افزایش میزان وفاداری به برند
فروشنده ای را در نظر بگیرید که با هزار زحمت ساعت های گران برند کاسیو را به مشتریانش فروخته و هر سرویسی که فکرش را بکنید در اختیار آنها قرار داده است. احتمالا فروشنده قصه ما انتظار دارد بعد از مدتی دوباره همان مشتریان قدیمی اش را ملاقات کند و دوباره چند تا ساعت بفروشند. حالا اگر دیگر سر و کله مشتریان اطراف چنین فروشنده ای پیدا نشود، چه احساسی خواهد داشت؟ شما را نمی دانم، ولی من که اینطور وقت ها حسابی از کارم ناامید می شوم و شاید حتی حرفه ام را هم تغییر دهم.
مثال بالا به خوبی وضعیت روحی بازاریاب ها وقتی بعد از کلی تبلیغات سایت شان را بدون بازدیدکننده می بینند، توضیح می دهد. تازه بخش ترسناک ماجرا وقتی شروع می شود که پای مدیران بالادستی و سرمایه گذارهای عصبانی به بحث باز شود؛ چراکه این دسته از افراد به هیچ چیز جز سود بیشتر فکر نمی کنند. پس اصلا بعید نیست شما با دست خالی در جلسه با آنها هدف حملات بی رحمانه قرار بگیرید!
استراتژی ترافیک ارگانیک با ایجاد پیوندهای عمیق میان برندها و مشتریان نوعی وفاداری را خلق می کند. اگر شما هم سال های سال است با حسرت به مشتریان وفادار برندهای بزرگ نگاه می کنید، دیگر وقت دست به کار شدن فرا رسیده است. کافی است از تکنیک های ترافیک ارگانیک استفاده کنید تا در یک چشم به هم زدن اوضاع تان تغییر کند و کلی مشتری وفادار داشته باشید.
مزیت رقابتی همیشگی
قهرمان بوکسی را در نظر بگیرید که با سعی و تلاش خودش به مدال طلای المپیک رسیده و کلی طرفدار در سراسر دنیا پیدا کرده است. بی شک چنین ورزشکار خودساخته ای نه تنها یک عالمه مدال رنگارنگ دارد، بلکه تا سال های سال هم محبوب دل مردم باقی می ماند. باور کنید یا نه، مردم آدم ها و حتی برندهای خودساخته را بی نهایت دوست دارند. در عوض کسب و کارهایی که به زور ولخرجی سری میان سرها درمی آورند، همیشه مورد شک و تردید باقی می مانند.
هرچه برندها بی سر و صداتر کارشان را پیش ببرند و اجازه دهند کیفیت کارشان حرف آخر را بزند، وضعیت بهتری خواهند داشت. پس به جای اینکه با وعده های بی سرو ته دل مشتریان را به دست بیاورید، کمی بلندمدت فکر کنید. ترافیک ارگانیک به شما کمک می کند تا به مشتریان نشان دهید اعتبارتان یک شبه به دست نیامده و سال ها زحمت پشتش خوابیده است. خب وقتی مشتریان چنین سعی و تلاشی را ببینند، به نظرتان جایی برای رقبا باقی خواهد ماند؟
ترافیک ارگانیگ در عمل: تکنیک هایی برای اجرای بی دردسر!
تا اینجای کار شما کلی نکته کلیدی درباره ترافیک ارگانیک یاد گرفته اید. با این حال هنوز حتی یک کلمه هم درباره شیوه اجرای این استراتژی دوست داشتنی حرفی به میان نیامده است. از این نظر شما شبیه پارکور کاری هستید که کلی کلاس درباره این رشته ورزشی پشت سر گذاشته، اما هنوز حس بی نظیر انجام این حرکات ورزشی را تجربه نکرده است. ما در این بخش سعی می کنیم به شما برای برداشتن اولین قدم های تان در دنیای ترافیک ارگانیک کمک کنیم؛ آن هم با بهترین تکنیک های دنیا.
شاید بعضی از کارآفرینان سختگیر به ما اعتراض کنند که ترافیک ارگانیک برای همه کسب و کارها به یک صورت اجرا نمی شود. قبول دارم این اعتراض کمی حق به جانب به نظر می رسد، اما راستش را بخواهید برای گوگل اصلا فرقی ندارد شما چه کسب و کاری دارید. همین که محتوای سایت تان به درد کاربران بخورد، رتبه برترتان در گوگل تضمین شده خواهد بود. به زبان خودمانی، هر کسی در هر حوزه کاری می تواند از تکنیک های مورد بحث در این مقاله به خوبی استفاده کند. پس سختگیری های بی مورد را کنار گذاشته و با ما همراه شوید.
استفاده از کلیدواژه های طولانی: خداحافظی با کلیدواژه های تکی
رمان های بزرگ دنیا معمولا علاوه بر متنی بی نهایت دلنشین، اسم قشنگی هم دارند. بی شک کتاب بازهای حرفه ای هیچ کتابی را از روی جلدش قضاوت نمی کنند، اما در دنیای بازاریابی ۹۹ درصد کاربران یک محتوا را با تیترش زیر تیغ نقد می برند. بنابراین اگر محتوای شما تیتر جذابی نداشته باشد، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
خیلی از کارآفرینان فکر می کنند کلیدواژه های مختصر و مفید بهترین روش برای جلب نظر کاربران در گوگل است. قبول دارم تا همین چند سال قبل این ایده مو لای درزش نمی رفت، اما در دنیایی که هر لحظه در حال تغییر است، شما نمی توانید دل تان را به این نکات خوش کنید. اجازه دهید قبل از اینکه کاخ آرزوهای تان را کاملا از بین ببریم، یک مثال کاربردی بزنیم. فرض کنید شما دنبال خرید یک تلویزیون از فروشگاه های آنلاین هستید. در این صورت احتمالا کلیدواژه «خرید تلویزیون» را سرچ نخواهید کرد. در عوض کمی اطلاعات دقیق تر به کار می برید. مثلا عبارت «خرید تلویزیون ۴۲ اینچ سامسونگ» کلیدواژه بهتری است. هرچه باشد این روزها مشتریان معمولا ایده های دقیقی پس ذهن شان برای خرید دارند. پس مشاهده کلیدواژه های طولانی در گوگل ترندز یا کی وردز نباید شما را حیرت زده کند.
وقتی درباره کلیدواژه های طولانی حرف می زنیم، منظورمان عبارت هایی با بیش از سه کلمه است. این کلیدواژه ها معمولا منظور دقیق کاربران را منعکس کرده و صدالبته کار بازاریاب ها برای تولید محتوا را هم راحت می کند. پس منتظر چه هستید؟ از دفعه بعد کلیدواژه های تان را کمی طولانی تر از قبل انتخاب کنید؛ به همین سادگی.
همکاری با اینفلوئنسرها: ایده ای همیشه جذاب و کاربردی
اینفلوئنسرها همیشه بین کاربران در شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای اینترنت شهرت بالایی دارند. دلیل آن هم تخصص یا مهارت این دسته از افراد در حوزه های خاص است. قبول دارم اینفلوئنسر مارکتینگ خودش یک استراتژی کاملا مستقل است و می شود تا صبح درباره اش حرف زد، اما اینجا کار ما چیز دیگری است. همین که این دسته از افراد تاثیرگذاری زیادی روی مشتریان شما دارند برای شروع یک همکاری سازنده کافی خواهد بود. این روزها بیشتر برندها از اینفلوئنسرها به عنوان سفیر کسب و کارشان استفاده می کنند. از آنجایی که اینفلوئنسرها همینطور الکی تبلیغ یک کسب و کار را نمی کنند، شما باید حداقل استانداردهای لازم برای اثرگذاری بر روی مشتریان را داشته باشید. وگرنه هیچ اینفلوئنسر بزرگی حتی اطراف برندتان هم آفتابی نمی شود.
همکاری با اینفلوئنسرها مثل یک شمشیر دو لبه است. اگر بلد باشید چطور از پس این ماموریت مهم بربیایید، برندتان یک شبه عزیز دل همه خواهد شد. با این حال اگر در انتخاب تان اشتباه کنید، طوری با سر زمین می خورید که دیگر حتی شانس بلند شدن هم پیدا نکنید. پس قبل از اینکه با عجله سراغ یک اینفلوئنسر بروید، مطمئن شوید مهارت و تخصص لازم در حوزه کاری شما را دارد. وگرنه فقط پول تان را دور ریخته اید.
همانطور که باشگاه های فوتبال برای همکاری با سرمربی یک قرارداد دقیق تنظیم می کنند، شما هم باید برای همکاری با اینفلوئنسرها یک قرارداد حرفه ای داشته باشید. اینطوری دیگر جای هیچ بهانه یا اختلاف نظری باقی نخواهد ماند. نکته کمدی ماجرا بی توجهی خیلی از کارآفرینان به این بخش مهم از کار است. نتیجه هم نارضایتی هر دو طرف و صدالبته کلی مشتری است که دیگر حتی از نزدیکی برند شما هم عبور نخواهند کرد!
افزایش سرعت صفحات سایت: چه کسی وقت اضافه دارد؟
در دنیایی که سرعت حرف اول و آخر را می زند، شما نمی توانید سایتی بی نهایت کند داشته باشید و انتظار استقبال بی نظیر کاربران را بکشید؛ چراکه نه شما تنها برند حاضر در بازار هستید، نه حتی مشتریان حوصله انتظار را دارند. فکر می کنم حالا خیلی خوب متوجه دلیل ترافیک پایین بعضی از سایت های تجاری شده باشید، مگر نه؟
وقتی سرعت بارگذاری سایت شما حلزونی باشد، کاربران خیلی زود حوصله شان سر می رود. آن وقت شروع می کنند جست وجو برای برندهایی شبیه شما تا اعصاب شان راحت تر باشد. اگر هنوز هم اهمیت سرعت بالای بارگذاری صفحات را باور ندارید، کافی است به گزارش موسسه WP Swings نیم نگاهی داشته باشید. این موسسه در گزارش خود ضرر سالانه خرده فروشی های آنلاین به خاطر سرعت پایین بارگذاری صفحات را ۲.۶ میلیارد دلار ارزیابی کرده است. از آنجایی که گوگل همیشه بهترین ها را برای کاربرانش می خواهد، وقتی سرعت بارگذاری صفحات سایت شما پایین می رود، به تدریج دیگر گوگل دیگر خیلی تحویل تان نخواهد گرفت. حتی کار به جایی می رسد که دیگر در بین ۱۰ صفحه اول نتایج گوگل هم نخواهید بود. پس تا دیر نشده آپدیت صفحات سایت و تست سرعت شان را در دستور کار قرار دهید.
یادتان باشد یکی از دلایل اصلی افت سرعت صفحات سایت حجم بالای قالب و تصاویر است. اگر شما دوست دارید کاربران خیلی زود صفحات شما را مشاهده کنند، باید تصاویر را فشرده کرده و حجم شان را کمتر از ۱۰۰ کیلوبایت کنید. وگرنه اوضاع تان خیلی زود به هم خواهد ریخت. به علاوه، قالب سایت تان هم لازم نیست کلی زرق و برق داشته باشد. این روزها طرح های مینیمال یا به زبان خودمانی، ساده کلی طرفدار در سراسر دنیا دارد. پس سعی کنید کمی هم که شده کارتان را باب میل نسل جوان پیش ببرید. اینطوری نه دیگر خبری از شکایت های بی پایان کاربران خواهد بود، نه الگوریتم گوگل حرف های شما را پشت گوش می اندازد.
خبر خوش برای کارآفرینان فعالیت کلی سایت مختلف در زمینه چک کردن سرعت سایت های مختلف است. اینطوری شما بدون اینکه نیاز به عبور از هفت خان رستم داشته باشید، وضعیت سرعت سایت تان را چک می کنید. اگر هم این وسط مشکلی پیش آمده بود، مثل آب خوردن با همکاری یک کارشناس متخصص قبل از اینکه ماجرا خیلی حاد شود، حلش خواهید کرد. خب وقتی سایت شما یکی از سریع ترین ها باشد، مگر می شود در کورس رقابت بر سر ترافیک بیشتر شکست بخورید؟
توجه به جست وجوی صوتی: ترندی جدید در دنیای سئو
پیدا کردن محتوای مورد نیاز در هزارتوی گوگل دیگر فقط با تایپ کردن چندتا کلیدواژه صورت نمی گیرد؛ چراکه در دنیا همه چیز در حال تغییر است و گوگل هم از این موج خروشان در امان نمانده است. شاید تا همین چند سال قبل حتی فکر کردن به جست وجوی محتوا در گوگل بدون تایپ کلیدواژه هم خنده دار به نظر می رسید، اما حالا به لطف دستیارهای هوشمند بدل به واقعیتی انکارناپذیر شده است.
اشتباه نکنید، ما درباره سناریو فیلم های علمی- تخیلی حرف نمی زنیم. بلکه منظورمان دستیارهایی مثل سیری یا الکساست. این دستیارها با هوش مصنوعی بالایی که دارند، خیلی از کارها را ساده کرده اند. مثلا دیگر لازم نیست برای خرید یک محصول خودتان را بین هزاران سایت مختلف گم کنید. در عوض الکسا با یک اشاره این کار را انجام خواهد داد. به علاوه، در گوگل هم دکمه جست وجوی صوتی برای بهبود تجربه کاربران تعبیه شده است. کافی است دکمه مورد نظر را انتخاب کرده و کلیدواژه تان را بیان کنید. اینطوری هم در وقت تان صرفه جویی می شود، هم کمی به انگشتان تان استراحت خواهید داد.
اگرچه موج جست وجوی صوتی همه کسب و کارها را شامل شده است، اما هنوز هم کارآفرینانی هستند که سرشان را زیر برف کرده اند. شاید شما هم هنوز زیادی به آینده کلیدواژه های متنی خوشبین هستید. در این صورت باید به شما اخطار دهیم که خطر همین نزدیکی هاست. هرچه باشد مردم همیشه دنبال ساده ترین راهکارهای دنیا هستند. تا وقتی هم می شود با بیان یک جمله ساده محتوای مورد نیازمان را پیدا کنیم، اصلا چرا کسی باید زحمت تایپ کردن به خودش بدهد؟
ما در همین چند بخش قبل درباره اهمیت کلیدواژه های طولانی حسابی با شما گپ زدیم. حالا که کار به کلیدواژه های صوتی رسیده، باید همان عبارت های طولانی را با شرایط جدید سازگار کنید. البته منظور ما تهیه فرمت صوتی از کلیدواژه ها نیست، بلکه فقط باید به تفاوت زبان گفتار و نوشتار توجه داشته باشید. به زبان خودمانی، وقتی مردم کلیدواژه ها را به زبان محاوره بیان می کنند، معمولا خیلی از ساختارهای رسمی زبان نوشتاری را نادیده خواهند گرفت. پس در کنار کلیدواژه های رسمی یا اداری تان کمی هم از زبان محاوره استفاده کنید. این طوری دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت.
همانطور که یک مجری تلویزیونی باید همیشه مطابق سلیقه مخاطب برنامه اش را اجرا کند، شما هم باید صفر تا صد کلیدواژه های مربوط به جست وجوی صوتی را از روی دست مخاطب تان کپی کنید. پیشنهاد ما برای چنین کاری استفاده از سایت «AnswerThePublic.com» است. این ابزار به شما امکان پیدا کردن داغ ترین موضوعات مورد بحث مردم در شبکه های اجتماعی را می دهد. این طوری مثل آب خوردن امکان تعامل با مخاطب تان را پیدا کرده و دیگر هیچ کس به گرد پای تان هم نخواهد رسید.
به روز رسانی مداوم محتوا: ایدهای ساده و کاربردی
تولید محتوا هر چقدر هم که راحت باشد، باز هم هزینه ای روی دست تان خواهد گذاشت. تازه این به جز وقت باارزشی است که باید صرف این ماموریت مهم کنیدهمیشه آپدیت محتوای قدیمی را توصیه می کنیم. ماجرا به بخش جذابش رسید، نه؟
شما لازم نیست یک سئوکار یا بازاریاب حرفه ای باشید تا متوجه آرشیو غنی محتوای سایت ها شوید. چنین محتوایی حتی اگر بهترین تکنیک های سئو و شیوه های نگارشی را هم رعایت کرده باشد، باز هم بعد از چند هفته به دست فراموشی سپرده می شود. آن وقت دیگر به جز مصرف اضافه هاست هیچ سودی برای برندها نخواهد داشت. توصیه ما برای افزایش ترافیک ارگانیک در این بخش بی نهایت ساده است. کافی است شما هر از چندگاهی سری به محتوای قدیمی سایت تان زده و با چاشنی اطلاعات جدید آنها را به روز رسانی کنید. قبول دارم این تکنیک خیلی آماتور به نظر می رسد، اما براساس گزارش هاب اسپات با این دست فرمان ترافیک ارگانیک سایت ها تا ۱۰۶ درصد افزایش خواهد یافت.
معمولا خیلی از محتواهای قدیمی سایت شما ساختار درستی دارند. با این حال گرد و غبار زمان چهره شان را حسابی پیر کرده است. تنها کاری که باید انجام دهید، کمی خلاقیت بیشتر در به روز رسانی چنین محتواهایی است. آن وقت خیلی خوب متوجه معجزه این تکنیک در افزایش ترافیک سایت می شوید؛ آن هم بدون اینکه حتی یک سنت اضافه خرج کرده باشید.
بعد از اینکه کار شما در آپدیت اطلاعات محتوای قدیمی تمام شد، باید دستی هم به سر و گوش بقیه بخش های آن بکشید. مثلا اگر جملات محتوای تان بی نهایت طولانی است، باید آنها را با نمونه های کوتاه تر جایگزین کنید. این طوری دیگر حوصله کاربران هنگام مطالعه محتوای تان سر نخواهد رفت. به علاوه، حواس تان به کاربران موبایل هم باشد؛ چراکه این روزها دیگر عصر سلطه کاربران رایانه به پایان رسیده و این گوشی بازها هستند که چهار گوشه دنیا را تسخیر کرده اند!
آخرین نصیحت ما در این بخش توجه به ارجاعات یا ایجاد بک لینک (Back Links) در سایت است. این لینک ها به کاربران برای دسترسی به سایر محتوایی که ممکن است مورد علاقه شان باشد، کمک می کند. نتیجه کار هم ترافیک بالاتر صفحات مختلف سایت تان خواهد شد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا شروع به آپدیت محتوای سایت تان کرده و حتی یک لحظه هم دست روی دست نگذارید.
بهینه سازی سایت برای کاربران موبایل: مهمترین بخش در استراتژی ترافیک ارگانیک
زمانی نه چندان دور همه کاربران با رایانه های شخصی وارد دنیای اینترنت می شدند. آن وقت ها نه خبری از گوشی های آیفون بود، نه حتی سامسونگ به فکر ماجراجویی با اندروید افتاده بود. حتی فیس بوک و توییتر هم فقط نسخه وب داشتند. بی شک از آن زمان تا به حال کلی از معادلات دنیای کسب و کار تغییر کرده است. یکی از این تغییرات هم عادت وبگردی کاربران است. این روزها گوشی موبایل حتی یک لحظه هم از دست مردم نمی افتد. پس اگر شما دوست دارید ترافیک ارگانیک سایت تان سر به فلک بکشد، چاره ای به غیر از بهینه سازی سایت برای کاربران موبایل ندارید. این کار خیلی زود شما را در کانون توجه کاربران قرار خواهد داد.
بی شک صحبت درباره بهینه سازی سایت ها برای کاربران موبایل خیلی راحت تر از اجرای این تکنیک است. برای بهینه سازی سایت شما باید اول از همه به زبان کدنویسی HTML5 مهاجرت کنید. این شیوه کدنویسی به شما برای طراحی سایتی سازگار با تجربه کاربران موبایل کمک خواهد کرد. در مرحله بعد باید رابط کاربری سایت تان را هم زیر تیغ تیز نقد ببرید؛ چراکه با یک رابط کاربری پیچیده کاربران موبایل خیلی زود دورتان را خط خواهند کشید. آن وقت شما می مانید و تعدادی انگشت شمار کاربران قدیمی کامپیوتر!
اگر فقط چند دقیقه در اینترنت گشت و گذار کنید، احتمالا خیلی زود تبلیغات پاپ آپ امان تان را خواهد برید. این تبلیغات دقیقا مثل موانعی بزرگ سر راه دوندگان سرعت است که آنها را با سر به زمین می زند. اگر دوست دارید برندتان همیشه محبوب مشتریان باشد، باید دور این تبلیغات را خط بکشید؛ چراکه تبلیغات پاپ آپ شاید برای کاربران کامپیوتر نمای جذابی داشته باشد، اما همه صفحه کاربران موبایل را اشغال کرده و نفس شان را می برد. پس یک لطفی به خودتان و کاربران تان کرده و یکبار برای همیشه دور این تبلیغات را خط بکشید. قول می دهم تاثیرش بر روی ترافیک ارگانیک سایت شگفت زده تان خواهد کرد.
شروع وبلاگ نویسی: ایده ای واضح اما کمتر مورد توجه!
یکی از اشتباهاتی که اغلب کارآفرینان در تله اش گیر می افتند، تلاش برای تولید محتوا در سایت و افزایش ترافیک فقط با همین یک کار است. قبول دارم سایت یک برند دارایی اصلی و به نوعی ویترین آن محسوب می شود، اما قرار نیست همه بار ترافیک ارگانیک تان روی دوش آن باشد. اینطوری دیر یا زود سایت تان زیر این همه انتظار و توقع بالا کم می آورد؛ دقیقا مثل قهرمانی که بعد از چند سال تحمل فشار کسب مدال در مسابقات المپیک را نخواهد داشت.
برای اینکه خیلی به سایت رسمی برندها فشار وارد نشود، یک راه حل بی نهایت ساده برای جذب ترافیک ارگانیک پیدا کرده ایم. این فرمول طلایی شروع وبلاگ نویسی است. قبل از اینکه شروع کنید به استدلال درباره مرگ وبلاگ نویسی، اجازه دهید کمی فرمول مان را بیشتر توضیح دهیم. این روزها سایت رسمی برندها بیشتر نقش خبررسانی را ایفا می کند. یعنی در بهترین حالت، اخبار مهم حوزه کاری را با کمی تفسیر اضافه تحویل مخاطب می دهد. بی شک چنین سایتی به تنهایی کمتر ترافیکی را به خودش جذب می کند؛ چراکه کلی خبرگزاری حرفه ای در سراسر دنیا این اخبار را بهتر از من و شما پوشش می دهند. درست در چنین موقعیت خطرناکی اهمیت نگاه انتقادی و تفسیرهای عمیق خودش را نشان می دهد.
وقتی قیمت بیتکوین از سال قبل شروع به ریزش ناگهانی کرد، همه سایت های کریپتوکارنسی فقط به پوشش اخبار کمی این رویداد اکتفا کردند. راستش را بخواهید، کمتر کسی حتی دلیل این ریزش عجیب را میدانست. اگر یکی در این گیر و دار پیدا میشد و در وبلاگش دلایل این ریزش و مدت زمان ادامه این روند را توضیح میداد، بی شک یک شبه بدل به قهرمان تریدرها میشد. ما اینجا قصد نداریم از شما یک تریدر بسازیم، بلکه در عوض تمام انتظارمان راه اندازی یک وبلاگ تخصصی در کنار سایت تان و شروع فرآیند تولید محتوای کاربردی است. این محتوا باید از سطح اخبار خشک و خالی فراتر رفته و طوری مخاطب را جذب کند که حتی فرصت تکان خوردن هم نداشته باشد. اینطوری ترافیک ارگانیک تان طوری افزایش پیدا می کند که نگو و نپرس!
سخن پایانی
افزایش ترافیک سایت یکی از آرزوهای همیشگی کارآفرینان محسوب می شود. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با ترافیک ارگانیک آشنا کنیم؛ روشی که در آن به جای تاکید بر روی ولخرجی های بی حساب و کتاب روی تکنیک هایی کلیدی با بودجه اندک بحث می شود. از اینجا به بعد شما دیگر همه ابزارهای لازم برای افزایش ترافیک ارگانیک سایت تان را دارید. کافی است همین امروز دست به کار شده و تکنیک های این مقاله را مو به مو اجرا کنید.
منابع:
https://wpswings.com
https://useinsider.com
https://www.nexcess.net
https://www.articulatemarketing.com