آشنایی با پلتفرم Swoosh نایک (Nike)؛ فصل جدیدی در ورزش!
مرتضی حمزه سرکانی
از سال ۱۹۶۴، کمپانی نایک در حوزههای تجهیزات و پوشاک ورزشی پیشگام و حامی ورزشکاران سرتاسر دنیا بوده است. این حمایت ابتدا با صادرات کفشهای دوندگی خلاقانه فیل نایت (Phil Knight) از ژاپن آغاز شد و اکنون مجموعهای وسیع از برندها، بازارها، محصولات نوآورانه و اجتماع ورزشکاران فعال را شامل میشود. حالا این برند با پلتفرم .Swoosh نایک به دنیای وب ۳.۰ و NFT آمده است.
امروزه نایک با رونمایی از پلتفرم متاورس خود یعنی swoosh. نایک و از طریق وب آنلاین مأموریت اصلی نایت (Knight) را از بیش از ۵۰ سال پیش به دوران بعدی ورزش تجربیات دیجیتال و فناوریهای بلاکچین گسترش داده است. در مقالۀ امروز فکت کوینز اطلاعاتی در مورد Nike Swoosh فراهم کردهایم که احتمالاً برای شما هم جذاب خواهد بود. با ما همراه باشید.
فصل جدیدی در ورزش با پلتفرم NFT نایک
Nike Swoosh نقش خانۀ محصولات مجازی و نیز پلتفرمی برای جمعآوری آیتمهای دیجیتال نایک برای بازیهای آنلاین و تجربههای فراگیر را ایفا خواهد کرد. این پلتفرم فصل کاملاً جدیدی از یادگیری، ساخت و ایجاد فرصتهای تازه برای برندها، محصولات و بازیکنان را فراهم ساخته تا بتوانند با حامیان خود در سرتاسر دنیا ارتباط برقرار کرده و متحد شوند.
بنابراین، Nike Swoosh با گذشت زمان تکامل خواهد یافت تا هواداران و اجتماع نایک بتوانند کالاهای دیجیتال جدید را در ازای کسب درصدی از حق امتیاز (royalty streams)، خرید و فروش و معامله کنند.
نایک از اولین گروه مشارکتکنندگان دعوت کرده تا مدل بتا را امتحان کنند. تمرکز این مدل بر رفع تبعیض و همهپذیری مشتریان محلی تا آنهایی است که معمولاً به فرصتهای ایجادشده از فناوریهای جدید دسترسی پیدا نمیکنند. افراد دارای این دسترسی میتوانند دامنۀ swoosh. خود را ایجاد کنند که نقش هویت آنلاین یا «home» کاربران در متاورس نایک را ایفا میکند.
از سال ۲۰۲۳، swoosh. نایک فروش آزمایشی محصولات و ابزارهای مختلف برای مجموعههایی مانند رویدادهای توکن IRL یا فعالیتهای مجازی را شروع خواهد کرد. درحالحاضر، نایک به کمپلکس (Complex) اعلام کرده که قبل از فروش منظم کالاهای مجازی، آموزش وب ۳ را با تور شش شهر در اولویت قرار میدهد.
این نکته را در ذهن داشته باشید که Nike Swoosh با استودیو وب ۳ تحت مالکیت این شرکت یعنی RTFKT متفاوت است. نایک به عنوان یک برند بومی وب ۲ از Swoosh. برای محصولات منحصربهفرد خود و وصل کردن اجتماع تثبیت شدهاش به اکوسیستم بزرگتر وب ۳ بهره خواهد برد.
ادغام ورزش و فناوری در swoosh. نایک
امروزه نایک بزرگترین برند ورزشی دنیا است. این برند از سال ۱۹۹۹ و با معرفی NikeID با پیشی گرفتن از رقبای خود، همواره نوآوری دیجیتال را در اولویت قرار داده است. پلتفرم NikeID یک سرویس سفارشیسازی برای مشتریان است که با استفاده از آن میتوانند طراحی مجازی انجام داده و کالاهای نایک شخصیسازی شده خود را دریافت کنند.
در سال ۲۰۰۶، نایک با اپل یک تیم تشکیل دادند تا یک حسگر پیشرفتۀ iPod ارائه دهند که ورزش و موسیقی را برای کاربران با هم ترکیب میکند. کاربران با استفاده از آن میتوانند برای اولین بار فعالیتهای فیزیکی خود را با یک پخشکنندۀ موسیقی (track player) قابل حمل ردگیری کنند. نایک در این سه سال قبل از عرضۀ اپل واچ (Apple watch) از گجت پوشیدنی تناسب اندام (fitness wearable) خود یعنی فیول بند (Fuelband) رونمایی کرد که توأم با آیفون کار میکرد و بعدها به پلتفرم اَپ نایک یعنی Nike+ تبدیل شد.
سپس این برند با راهاندازی نایک فیت (Nike Fit) خود را یک شرکت فناوری در حال رشد در سال ۲۰۱۹ میدید. نایک فیت یک راهکار اختصاصی اسکن پا برای اندازهگیری و تطبیق دقیق اندازۀ کف پای افراد برای یافتن محصول متناسب با آن است.
«Just Doing It» در نایک چه مفهومی دارد؟
امروزه با ظهور نسل جدید کاربران و ورزش دوستانِ اهل دنیای دیجیتال، نایک در همین دو سال اخیر و از زمان راهاندازی اولین تجربۀ دیجیتال در دنیای بازی مشهور به نام روبلوکس در نوامبر ۲۰۲۱ در متاورس، در حال «Just Doing It» بوده است.
فناوری بلاکچین در سال گذشته توجه عموم را به سوی خود جلب کرد. نایک با خرید استودیو وب ۳ یعنی RFTKT در اواخر دسامبر ۲۰۲۱، سال ۲۰۲۲ را با قدرت شروع کرده و به سرتیتر اخبار تبدیل شد.
نایک پس از خرید RTFKT، با استفاده از کلکسیونهای دیجیتال و تجربههایش، از طریق کلکسیون اسنیکر NFT، کریپتو کیکس (CryptoKicks) و مشارکت با تاکاشی موراکامی مشهور و هنرمند محبوب NFT یعنی FEWOCiOUS شروع به کاوش متاورس کرد.
در نتیجه، RTFKT با ورود CloneX یک اکوسیستم مجازی بزرگ دارای ۲۰۰۰۰ کاراکتر دیجیتال و یک محیط متاورس ساخت. از آن زمان تاکنون، نایک کمپینهای مختلف وب ۳ را امتحان کرده است. برخی از آنها عبارتند از یک آواتار CloneX که در خانۀ حراجی کریستیز (Christies) حراج شده و لباسهای دارای تراشۀ NFC که یک کپی دیجیتال تأیید شده همراه خود دارند.
مالکان CloneX از طریق Nike Swoosh دسترسی زودهنگام برای ثبت نام دریافت کرده و میتوانند در بازار swoosh. برای کلونهای خود گجتهای پوشیدنی دیجیتال بخرند. نایک به منظور آماده شدن برای بیانیۀ اخیرش در ابتدا نام دامنۀ swoosh. را به قیمت ETH 19/72 خرید که اشارهای به اولین ظهور Nike Swoosh در سال ۱۹۷۲ است.
تجربۀ جدید با swoosh. نایک
نایک در آگوست سال گذشته جایگاه جدیدی را بهعنوان پردرآمدترین برند در فروش NFT به دست آورد. این شرکت رقبایی مانند آدیداس و دولچه و گابانا را که هزاران تراکنش داشتند، شکست داد. در نتیجه، طرفداران نایک با سالها موفقیت در زمینۀ ورزش و صنایع خردهفروشی، و نیز پیروزیهای اخیر در حوزۀ وب ۳، در ماههای آینده در انتظار تجربهای جدید و جذاب با swoosh. نایک هستند. در سایر اخبار متاورس، FFFace.me از متامارکتینگ و مد واقعیت افزوده (AR fashion) بهره میبرد تا برای مشتریانش محتوای برنددار تولید کند.
سوالات متداول
دات اسووش نایک (.Swoosh) چیست؟
نایک اسووش نقش خانه محصولات مجازی و نیز پلتفرمی برای جمعآوری آیتمهای دیجیتال نایک برای بازیهای آنلاین و تجربههای فراگیر را ایفا خواهد کرد. این پلتفرم فصل کاملاً جدیدی از ایجاد فرصتهای تازه برای برندها، محصولات و بازیکنان را فراهم ساخته تا بتوانند با حامیان خود در سرتاسر دنیا ارتباط برقرار کرده و متحد شوند.
نایک ایدی (NikeID) چیست؟
پلتفرم NikeID یک سرویس سفارشیسازی برای مشتریان است که با آن میتوانند طراحی مجازی انجام داده و کالاهای شخصیسازی شده نایک خود را دریافت کنند.
منبع: فکت کوین