گردآورنده: احمد عزیزی
وایتپیپر (به انگلیسی White Paper) یک سند حاوی اطلاعات است که معمولا توسط یک شرکت یا یک سازمان غیردولتی منتشر میشود تا ویژگیهای یک محصول یا سرویس را معرفی یا برجسته کند.
وایتپیپرها اغلب بهعنوان اسناد فروش و بازاریابی به کار میروند که برای جلب توجه یا ترغیب مشتریان بالقوه برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید یک محصول، سرویس، فناوری، یا روششناسی خاص استفاده میشوند.
وایتپیپرها بهگونهای طراحی شدهاند که قبل از فروش بتوان از آنها بهعنوان یک ابزار بازاریابی استفاده کرد، و نه بهعنوان یک کتابچه راهنمای کاربر یا سایر اسناد فنی تهیهشده جهت پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش.
نکته مهم: وایتپیپرها ممکن است اسناد فنی همراه با جزئیات در خصوص اختراع یا محصولی جدید باشند.
معرفی اصطلاح وایتپیپر در ارزهای دیجیتال
هدف از وایتپیپر تبلیغ یک محصول، سرویس، فناوری، یا روششناسی خاص و همچنین تاثیرگذاری بر تصمیمهای حال و آینده مشتریان است.
بسیاری از وایتپیپرها برای اهداف بازاریابی کسبوکار به کسبوکار (B2B یا business to business) طراحی شدهاند، مثل بازاریابی بین تولیدکننده و عمدهفروش، یا بین عمدهفروش و خردهفروش.
وایتپیپر برای آگاهیبخشی و ترغیب شرکتی دیگر استفاده میشود تا پیشنهادی خاص (مانند یک محصول یا فناوری) معرفی شده و نشان داده شود که در حلکردن یک مشکل کاری خاص یا رفع چالشی مشخص برتر از نمونههای مشابه است.
انواع وایتپیپرها در کسب و کار و بازار
- پسزمینهسازها: که ویژگیهای فنی یک پیشنهاد خاص را توضیح میدهند.
- فهرستهای شمارهگذاریشده: که نکاتی را در خصوص یک پیشنهاد برجسته میکنند.
- وایتپیپرهای یک مشکل یا راهکار: که راهکاری را برای یک کسبوکار معمول یا چالش فنی معرفی میکنند.
وایتپیپرها با سایر مواد بازاریابی، از جمله بروشور، فرق دارند. بروشورها و سایر مواد ممکن است براق و پر از تبلیغات آشکار باشند، درحالیکه هدف از یک وایتپیپر ارائه شواهد قانعکننده و واقعی در جهت برتر نشاندادن یک روش برای رویارویی و یا حلکردن یک مسئله یا چالش است. بهطور کلی، وایتپیپرها حداقل ۲۵۰۰ کلمه طول دارند و به سبک آکادمیکتری نوشته میشوند.
وایتپیپرها برای اهداف دولتی و بهعنوان روشی برای ارائه سیاستها و قوانین دولتی و سنجش واکنش عمومی نیز استفاده میشوند.
جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.
نکات مهم وایت پیپر (White Paper) در ارزهای دیجیتال
- هدف از وایتپیپر تبلیغ یک محصول، سرویس، فناوری، یا روششناسی خاص و همچنین تاثیرگذاری بر تصمیمهای حال و آینده مشتریان است.
- بروشورها و سایر مواد ممکن است براق و پر از تبلیغات آشکار باشند، درحالیکه هدف از یک وایتپیپر ارائه شواهد قانعکننده و واقعی در جهت برتر نشاندادن یک روش برای رویارویی و یا حلکردن یک مسئله یا چالش است.
- بهطور کلی، وایتپیپرها حداقل ۲۵۰۰ کلمه طول دارند و به سبک آکادمیکتری نوشته میشوند.
وایت پیپر ارزهای دیجیتال
در دنیای ارزهای دیجیتال، وایت پیپر به سندی گفته میشود که توسط یک استارتآپ با هدف ارائه اطلاعات و تشویق سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در آن پروژه تهیه شده است.
وایت پیپرها همزمان با عرضه اولین کوین (ICO) و سایر فرمهای عرضه یک ارز مانند IEO منتشر میشود.
وایت پیپر شامل جزییات و بررسی عمقی پروژه است. این جزییات میتواند شامل مکانیزم اجماع پروژه، نحوه کارکرد Node ها و کاربرد توکن و… باشد.
با وجودیکه همه وایت پیپرها ساختار یکسانی ندارند اما معمولا این مباحث در آنها یافت میشود:
- معرفی کلی پروژه
- شرح مشکل موجود
- شرح راهحل فنی پروژه
- کاربرد پروژه
- نقشه راه
- جزییات کامل در مورد توکن (ارز دیجیتال)
معرفی پروژه از آن جهت اهمیت دارد که یک چاشنی اولیه از اینکه خواننده از خواندن این وایت پیپر چه انتظاری میتواند داشته باشد ارائه میدهد. این بخش متناسب با پیچیده یا ساده بودن مباحث فنی پروژه و نوع مخاطبینی که وایت پیپر داراست، میتواند متفاوت باشد.
شرح مشکل موجودی که استارتآپ مربوطه قصد حل کردن آنرا دارد، یک پیشزمینه ارائه میدهد که اساسا چرا این پروژه موردنیاز است. هرچقدر شرح مشکل موجود شفافتر و با آمار و ارقام باشد، خوانندگان وایت پیپر بهتر میتوانند نیاز موجود و نفع احتمالی پروژه را ببینند.
راهحل پیشنهادی پروژه برای مشکل ارائه شده، معمولا شامل مباحث فنیتر میشود. این بخش برای ارائه به افراد است تا از امکانپذیر بودن پروژه درک کافی بدست آورند. همچنین در این بخش تلاش میشود تجربه و مهارت تیم در درک تکنولوژی و زمینه موردنظر برجسته شود.
وایت پیپر یک استارتآپ در حوزه بلاکچین به احتمال قوی شرح کاربردهای واقعی پروژه را نیز شامل میشود. برای مثال، کاربرد بیتکوین به عنوان یک پول الکترونیک همتا-به-همتا در وایت پیپر آن شرح داده شده است. یا بطور مثال کاربرد اتریوم به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز که قراردادهای هوشمند روی آن اجرا میشوند. شرح کاربرد واقعی یک پروژه در دنیای واقعی اهمیت زیادی دارد.
نقشه راه، اهداف آتی پروژه و تاریخهای دستیابی به آن اهداف را شامل میشود. از طریق نقشه راه، انتظارات مردم نسبت به پروژه قابل مدیریت است. هرچقدر نقشه راه، واقعبینانهتر باشد مدیریت انتظارات ذینفعان راحتتر خواهد بود. اگر یک پروژه به طور مداوم نتواند مطابق نقشه راه خود پیشرفت کند، موجب نگرانی سرمایهگذاران خواهد شد.
جزییات در مورد توکن و فروش آن، شامل مدت زمان فروش توکن، قیمتهای آن در بازههای مختلف و تخفیفها و سایر پاداشهای احتمالی و نحوه خرید توکن خواهد بود.
منبع: تیتربرتر
بیشتر از ارز دیجیتال در اقتصادالکترونیکی:
این شهر پایتخت رمزارزهای جهان می شود!
آیا ما واقعا به بیتکوین و ارزهای دیجیتال نیاز داریم؟
کلاهبرداری به روش پانزی در کمین سرمایهگذاران ارز دیجیتال
پول یا ارز فیات چیست؟
پیپال امکان برداشت ارز دیجیتال به کیف پولهای دیگر را فراهم میکند
تئوریهای توطئه درباره ارزهای دیجیتال
چرا مردم هنوز ارزهای دیجیتال را درک نمیکنند؟
رایجترین روشهای کلاهبرداری در صرافی یونی سواپ و راههای مقابله با آن
آغوش باز استرالیا به روی معامله گران ارزهای دیجیتالی
توصیه به سرمایهگذاران رمزارز؛ تیغ دولبهای به نام «ارز دیجیتال»
روسیه نمونه اولیه روبل دیجیتال خود را در اواخر ۲۰۲۱ منتشر میکند
نوع جدیدی از اقتصاد در راه است؟/ راه رفتن روی بند رمز ارزها
رشد چندهزار درصدی ارز دیجیتال؛ حباب یا واقعیت
بلاک چین چه تاثیری روی بازارهای مالی میگذارد؟ نظر کارشناسان را بخوانید!
یک نظر
تعقيب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 9، خرداد ماه ۱۴۰۰ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی