خانه / کسب‌وکار دیجیتال / بازاریابی دیجیتال / تازه ترین آپدیت های گوگل ادز: آشنایی با نسل جدید تبلیغات آنلاین
تازه ترین آپدیت های گوگل ادز آشنایی با نسل جدید تبلیغات آنلاین

تازه ترین آپدیت های گوگل ادز: آشنایی با نسل جدید تبلیغات آنلاین

نویسنده : علی آل علی- کارشناس روزنامه فرصت امروز  

زمانی نه چندان دور زندگی روزمره مردم سر میز صبحانه و با گپ های دوستانه شروع می شد، نه با چک کردن مداوم سرویس های رنگارنگ گوگل. از آن زمان تا به حال گوگل روز به روز بخش های بیشتری از زندگی ما را دیجیتالی کرده و به این سادگی ها هم دست بردار نیست. کار به جایی رسیده که بازاریاب ها هم بدون استفاده از سرویس گوگل ادز (Google Ads) این غول آنلاین نمی توانند قدم از قدم بردارند.

البته در این مورد جای اعتراضی نیست، چراکه گوگل هم دسترسی به مخاطب هدف را ساده کرده، هم اینکه با قیمت های بی نهایت پایین حسابی دل اهالی صنعت تبلیغات را برده است؛ درست مانند راننده فرمول یکی که تخته گاز به سمت خط پایان می رود و حتی یک نفر هم نمی تواند چشم از دست فرمون قهرمان قصه بردارد!

وقتی اسم گوگل در دنیای تبلیغات وسط باشد، خیلی از کارآفرینان موفقیت کمپین شان را تضمین شده می دانند. در عین حال نباید فراموش کنید که گوگل بدون حتی یک لحظه خستگی دنبال بهبود کیفیت خدماتش است. این یعنی اگر شما سال قبل با گوگل ادز کار کرده و دیگر پشت سرتان را هم نگاه نکرده باشید، امسال با یک سرویس کاملا جدید رو به رو خواهید بود. فکر می کنم همین نکته برای اینکه شما شب ها از استرس خواب تان نبرد کافی است، مگر نه؟

وضعیت گوگل ادز مثل تیم فوتبالی است که سال به سال در حال جذب بهترین بازیکنان دنیاست تا همه جام ها را درو کند. در این بین هم اگر شما یک لحظه حواس تان به این تیم کهکشانی نباشد، آنقدر زیر و بمش عوض می شود که دیگر آن را به جا نخواهید آورد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم چند تا از مهمترین تغییرات گوگل ادز را زیر ذره بین ببریم. اینطوری دیگر لازم نیست با هزار و یک زحمت دنبال کشف تغییرات جدید گوگل ادز در یک ماجراجویی خطرناک باشید. خب اگر آماده اید، کارمان را شروع کنیم.

آپدیت های گوگل ادز: فهرستی طلایی برای کارآفرینان

بی شک گوگل بزرگترین برند آنلاین در دنیاست که اتفاقا نوستالژی یک عالمه از مردم به آن گره خورده است. شما را نمی دانم، ولی برای من که گوگل همیشه یادآور اولین تجربه ام از اتصال به اینترنت و آن لوگوی کلاسیک قشنگش است. این روزها تا اسم آپدیت های گوگل به میان می آید، همه فکر می کنند قرار است تغییراتی شگفت انگیز را تجربه کنند. اگر نظر ما را بپرسید، به شما می گوییم که اصلا از این خبرها نیست. گوگل دوست ندارد با آپدیت های عجیب و غریب تک تک کاربرانش را در هزارتویی پیچیده رها کند. در عوض مدیران ارشد این برند دنبال بهبود تجربه کاربران از سرویس های مختلف هستند. 

ماجرا درباره گوگل ادز مثل بازی های کامپیوتری است که هرچند وقت یکبار آپدیتی جدید برای شان عرضه می شود. البته در این بین خبری از آپدیت های سنگین مثل وارزون که تا آخرین گیگ اینترنت را می خورد، نیست. در عوض تمام تلاش گوگل ساده سازی رابط کاربری و افزایش امکانات ابزارش است. ما در ادامه سعی می کنیم بعضی از مهمترین تغییرات گوگل ادز در طول ماه های اخیر را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید تا تبدیل به بازاریابی همه فن حریف در استفاده از این سرویس جادویی شوید. 

آپدیت های گوگل شاپینگ: تجربه ای منحصر به فرد از خرید آنلاین

تازه ترین آپدیت های گوگل ادز: آشنایی با نسل جدید تبلیغات آنلاین

شما لازم نیست ۲۴ ساعته در اینترنت مشغول گشت زنی باشید تا تبلیغات فروش گوگل پیش پای تان سبز شود. این روزها از در و دیوار سایت های مختلف چنین تبلیغاتی سر کاربران خراب می شود. در این بین گوگل هم برای درآمدزایی سال هاست شروع به همکاری با برندهای مختلف برای فروش آنلاین محصولات شان کرده است. قبول دارم این تبلیغات تا همین چند سال قبل حسابی کفر آدم را بالا می آورد، اما دیگر از این خبرها نیست، چراکه گوگل با استفاده از نسل جدید هوش مصنوعی رفتار کاربران را تحلیل کرده و فقط پیشنهادهای خرید شخصی سازی شده ارائه می کند. ماجرا جالب شد، نه؟

اگر فکر کرده اید آپدیت گوگل ادز در بخش فروش فقط به استفاده از هوش مصنوعی ختم می شود، سخت دراشتباهید. این سرویس اکنون به کاربران اجازه سفارش محصول به طور مستقیم و بدون نیاز به مراجعه به صفحه سایت فروشنده را می دهد. این یعنی دیگر کابوس گشت و گذار در صفحات مختلف برای خرید محصول مورد علاقه تان در تبلیغات گوگل به تاریخ پیوسته است. به علاوه اگر شما از کاربران گوشی های هوشمند هستید، دیگر کلیک کردن روی تبلیغات گوگل مساوی با تجربه ای شبیه به فیلم های ترسناک نیست، چراکه گوگل تبلیغاتش را به خوبی با تجربه کاربری گوشی های هوشمند هماهنگ کرده است؛ همین قدر جذاب و هیجان انگیز.

آپدیت بعدی گوگل در بخش فروش مربوط به استفاده از واقعیت افزوده (AR) است. از آنجایی که خیلی از مشتریان تا یک محصول را نبینند دل شان راضی به خرید نمی شود، گوگل فورا دست به کار شده و از فناوری واقعیت افزوده برای قرص کردن دل مشتریان استفاده می کند. این یعنی شما دیگر لازم نیست با مشاهده تبلیغات گوگل بی گدار به آب زده و سفارشی پرریسک را تایید کنید. در عوض می توانید به راحتی هرچه تمام تر محصول دلخواه تان را از زوایای مختلف مشاهده کرده و حتی با یک کلیک بر روی دوربین گوشی تان تجربه مجازی استفاده از آن را هم داشته باشید. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید این تغییرات دیگر جایی برای شک و تردید در زمینه خرید از گوگل باقی نمی گذارد، مگر نه؟

آپدیت های گزارشات گوگل (Google Reports): تغییرات تکنیکال تبلیغاتی!

تازه ترین آپدیت های گوگل ادز: آشنایی با نسل جدید تبلیغات آنلاین

کار کردن با گوگل ادز یکی از لذت بخش ترین تجربه های دنیاست، البته تا وقتی که پای تان به بخش گزارش های این سرویس باز نشده باشد. اولین نسخه از گوگل ادز آنقدر گزارش های پیچیده و تکنیکی داشت که خیلی از بازاریاب ها در اولین برخورد فورا کوله پشتی شان را جمع کرده و دیگر پشت سرشان را هم نگاه نمی کردند. مدیران گوگل خیلی زود متوجه گاف بزرگ سرویس شان شدند. از آن زمان تا به حال هم روز به روز روی ساده سازی گزارشات شان کار کرده اند. نتیجه کار در آخرین آپدیت گوگل ادز به لطف اتوماسیون و یادگیری ماشینی (Machin Learning) بی نظیر از آب درآمده است. 

اولین تغییر محسوس گزارشات گوگل ادز اضافه شدن نمودارهای گرافیکی و همین طور انواع و اقسام داده های شخصی سازی شده است. هدف از این کار بی نیاز کردن بازاریاب ها از هر ابزار جانبی دیگری است. راستش را بخواهید، با توجه به آپدیت در لحظه گزارشات این بخش باید گفت گوگل خیلی خوب به هدفش رسیده و کار بازاریاب ها با این تغییر جدید حسابی ساده می شود. 

همانطور که هر تیم ورزشی سال به سال کیت تازه ای برای خودش طراحی می کند، گوگل ادز هم یک منوی کاربری جدید و چشم نواز برای کارآفرینان تدارک دیده است. شما در این رابط کاربری جدید حتی امکان تغییر جای آیکون ها و شخصی سازی داشبورد را هم دارید. به علاوه، مدیران گوگل دستی هم به سر و گوش بخش تگ ها کشیده اند تا دیگر لازم نباشد برای عوض کردن تگ یک محصول بین گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس جا به جا شوید. به زبان خودمانی، الان گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس از یک سیستم یکپارچه و مرکزی برای سرویس دهی به بازاریاب ها استفاده می کنند. 

آخرین تغییر گوگل در بخش گزارشات مربوط به نرخ تبدیل (Conversion Rate) است. گوگل برای اینکه خیال بازاریاب ها نسبت به بازگشت سرمایه شان راحت شود، نسل جدید تست تصادفی نرخ تبدیل را رونمایی کرده است. در این حالت بازدیدکنندگان تبلیغات شما را به دو دسته تقسیم می کند. دسته اول کسانی هستند که یکبار تبلیغ تان را دیده و بعد هم خیلی زود باکس مورد نظر را بسته اند. گروه دوم کسانی هستند که علاوه بر مشاهده تبلیغات شما، کمی کنجکاوی به خرج داده و سراغ لینک های جانبی تان رفته اند. گوگل با اعلام تعداد هر کدام از این کاربران و ارائه گزارشی دقیق درباره شان به شما کمک می کند تا قلق مخاطب تان را پیدا کنید و تخته گاز به سوی طراحی تبلیغات بی عیب بروید. 

نوآوری های تعاملی در تبلیغات: گوگل ادز دیگر جاده ای یکطرفه نیست!

تجربه شما از مشاهده تبلیغات در گوگل چیست؟ احتمالا بهترین جواب برای این سوال اشاره به نمایش تبلیغاتی کوچک در کنار صفحه یا پیدا شدن سر و کله یک کادر در وسط ویدئوهای یوتیوب است. در چنین وضعیتی کاربران فقط دو تا گزینه دارند. اول اینکه تبلیغات را دقیق مشاهده کنند یا اینکه فورا آن را بسته و خیلی بی تفاوت از کنارش عبور کنند. گوگل بعد ۱۵-۱۰ سال استفاده از چنین شیوه کلاسیکی حالا با آپدیت جدید گوگل ادز سراغ فضایی تعاملی رفته است. اگر بخواهیم دور اصطلاحات پیچیده را خط بکشیم، باید گفت تبلیغات گوگل چند ماهی هست که حالت تعاملی به خودش گرفته و کاربران می توانند نظرات شان درباره هر تبلیغ را درج کنند. اشتباه نکنید، شما مشغول مطالعه گزارشی درباره یک فیلم علمی- تخیلی نیستید، بلکه این گوگل است که بار دیگر با ایده ای تازه همه را شگفت زده کرده است. 

دنیای تبلیغات از خیلی جهات شبیه یک میزگرد است. در این میز بزرگ شما نمی توانید انتظار تبدیل شدن به تنها سخنران مجلس را داشته باشید. خب هرچه باشد مشتریان هم نظرات خاص خودشان را دارند و گاهی اوقات صحبت کردن با برند مقابل شان بهترین هدیه ممکن محسوب می شود. دنیای تبلیغاتی دیگر یک جاده یکطرفه نیست، بلکه مسیری دوطرفه است که اتفاقا صحبت های مشتریان در آن اهمیت بیشتری نسبت به تبلیغات برندها دارد. نسخه جدید آپدیت های گوگل ادز به کاربران اجازه می دهد تا بدون هیچ دردسر اضافه ای و فقط از دل تبلیغات برندها با آنها ارتباط برقرار کنند. مثلا اگر شما تبلیغ فروش یک خودروی الکتریکی را در گوگل درج کرده اید، کاربران می توانند خیلی راحت از شما درباره مشخصات و جزیئیات این خودرو سوال کنند؛ به همین سادگی!

تبلیغات در یوتیوب شُرتز (YouTube Shorts): فرصتی جدید برای بازاریاب ها

تازه ترین آپدیت های گوگل ادز: آشنایی با نسل جدید تبلیغات آنلاین

گوگل به استفاده از تک تک فرصت های موجود در بازار مشهور است. اجازه دهید با هم روراست باشیم، چنین شهرت هایی در دنیای کسب و کار الکی به برندها داده نمی شود. بنابراین اعتبار و شهرت گوگل هم پشتوانه ای قوی در تجربیات موفق مدیران آن دارد. یکی از تازه ترین فرصت هایی که گوگل مثل مهاجمی خبره تبدیل به گل سه امتیازی کرده است، ظرفیت تبلیغاتی سرویس شُرتز در یوتیوب است. این سرویس همین یکی دو سال قبل برای رقابت با تیک تاک معرفی شد. اگرچه خیلی ها فکر می کردند این آپدیت چندان به مذاق کاربران خوش نمی آید، اما این روزها کمتر یوتیوبری است که ویدئوهایی به سبک تیک تاک در سرویس شرتز منتشر نکند. 

حالا که سرویس شورتز این همه بین کاربران شهرت پیدا کرده است، دست اندکاران گوگل سراغ درآمدزایی از آن رفته اند. خب انتظار ندارید که گوگل از خیر چنین فرصتی بگذرد و خدمات کاملا رایگان به شما ارائه کند؟ قبل از اینکه حسابی نگران نمایش تبلیغات طولانی شوید، باید خیال تان را از این بابت راحت کنیم. واقعیت این است که گوگل تبلیغات بی نهایت کوتاه و خودمانی در این بخش آماده کرده و معجون تبلیغاتی اش آنقدرها شور نیست که کاربران را ناامید کند. پس اگر دفعه بعد هنگام مشاهده ویدئوها در سرویس شرتز با تبلیغات جدید رو به رو شدید، خیلی تعجب نکنید. به علاوه، خودتان هم می توانید نیم نگاهی به استفاده از فرصت تبلیغاتی این بخش برای بهبود اوضاع بازاریابی تان داشته باشید. 

تبلیغات گوگل در تلویزیون های هوشمند: ورود گوگل به زمین بازی تازه اش!

تازه ترین آپدیت های گوگل ادز: آشنایی با نسل جدید تبلیغات آنلاین

تبلیغات گوگل دیگر فقط محدود به دنیای گوشی های هوشمند یا کامپیوترها نیست، بلکه کم کم جای خودش در تلویزیون ها را هم باز کرده است. البته منظور ما از تلویزیون نسل جدید تلویزیون های هوشمند است که تا بن دندان مجهز بوده و آخرین ورژن اندروید را هم دارند. اگر شما هم چند وقتی هست که وسوسه خرید تلویزیون هوشمند راحت تان نمی گذارد، با خرید این محصول تبلیغات جدید گوگل را هم مشاهده خواهید کرد. 

اگرچه هنوز جزییات زیادی از ایده اصلی گوگل برای تبلیغات در تلویزیون های هوشمند منتشر نشده است، اما به طور آزمایشی در بعضی از کشورها این تبلیغات نمایش داده شده است. نکته جالب اینکه چنین تبلیغاتی همان حس و حال آگهی های یوتیوب را دارد. شاید پیش خودتان فکر کنید الان بهترین فرصت برای شروع سرمایه گذاری در این مدل از تبلیغات است. در این صورت باید از شما بخواهیم پای تان را روی ترمز بگذارید، چراکه هنوز تلویزیون های هوشمند در خیلی از کشورها جا پای محکمی ندارد و تبلیغات در آنها ریسک بزرگی محسوب می شود. 

تبلیغات تلویزیونی گوگل قرار نیست شبیه تبلیغات در کانال های پرطرفدار باشد. در عوض کاربران وقتی با تلویزیون هوشمندشان مشغول مشاهده ویدئوهای یوتیوب یا حتی وبگردی هستند، تبلیغات ریز و درشتی را مشاهده می کنند. اگر به این نکته هوش مصنوعی گوگل و نمایش تبلیغات شخصی سازی شده را اضافه کنیم، آن وقت معجون جدید این برند بی نظیر از آب درمی آید. 

تبلیغات مسافرتی (Travel Ads): گشت و گذار دور دنیا با گوگل

تازه ترین آپدیت های گوگل ادز: آشنایی با نسل جدید تبلیغات آنلاین

صنعت توریسم یکی از اولین قربانی های همه گیری کرونا محسوب می شود. دست اندرکاران این صنعت تا همین چند ماه قبل حتی خواب دیدار دوباره با مسافران را هم نمی دیدند، چه برسد به اینکه دوباره برندهای شان به سوددهی برسد. از آنجایی که دنیا بالا و پایین زیاد دارد، الان وضعیت آژانس های مسافرتی از این رو به آن رو شده است. گوگل هم در این بین برنامه ویژه ای برای همکاری دوباره با کارآفرینان این حوزه در سر دارد. 

اجازه دهید این بخش را اندکی متفاوت تر از بقیه موارد شروع کنیم. فرض کنید شما قصد دارید برای یک سفر کاری به کلمبیا بروید. بی شک وقتی پای چنین سفر طولانی در میان باشد، آدم کمی هم به فکر خوشگذرانی در حین کار خواهد بود. این یعنی شما علاوه بر یک بلیت اکونومی، به هتلی نزدیک محل کارتان نیاز دارید که اتفاقا خیلی هم از جاذبه های گردشگری مقصدتان دور نباشد. اگر آدم اهل سفری باشید، خیلی خوب می دانید زیر و رو کردن گوگل برای یک بلیت و هتل ارزان قیمت دست کمی از آپولو هوا کردن ندارد. دقیقا به همین خاطر گوگل با شکل تازه ای از تبلیغات به استقبال گردشگران آمده است. داستان مان به بخش حساسش رسید، نه؟

تبلیغات مسافرتی گوگل در واقع نوع تازه ای از گزینه های نمایش تبلیغات برای آژانس های مسافرتی است. بر این اساس شما وقتی دنبال خرید بلیت یا رزرو در گوگل هستید، این موتور جست وجو به جای فهرست کردن هتل های مختلف، کادری مخصوص هر هتل برای رزرو سریع و بی دردسر اتاق جلوی چشم تان می گذارد. اینطوری شما می توانید در یک چشم به هم زدن اتاق دلخواه تان را رزرو کرده و سراغ بستن چمدان تان بروید؛ به همین سادگی!

ترکیب تبلیغات مسافرتی گوگل با نمایش تبلیغات محلی برای کاربران برای خیلی از هتل ها و آژانس های مسافرتی گزینه جذابی از آب درآمده است. این طوری شما دیگر لازم نیست تبلیغات تان را برای همه نمایش دهید و کلی هزینه اضافی روی دست تان باقی بماند. در عوض تبلیغ هتل یا آژانس مسافرتی شما فقط و فقط برای مشتریان بازار محلی تان نمایش داده خواهد شد. خب مگر یک کارآفرین حوزه گردشگری یک ابزار تبلیغاتی پیشرفته تر از این هم می تواند تصور کند؟

سخن پایانی

گوگل ادز سال هاست انتخاب اول بازاریاب ها برای تعامل با مشتریان در دنیای آنلاین است. این ثبات مثال زدنی در بازار به هیچ وجه اتفاقی نیست، بلکه ریشه در عملکرد بی عیب و نقص گوگل دارد. مدیران گوگل ادز روز به روز در تلاش برای بهبود کیفیت خدمات شان هستند. در این بین هم آپدیت های جدید ابزار اصلی آنها برای غافلگیری کاربران و صدالبته بازاریاب هاست.  

منابع: 

https://www.wordstream.com
https://www.searchenginejournal.com

حتما ببینید

سه استراتژی تا نوآوری استراتژیک در خدمات مشتری

سه استراتژی تا نوآوری استراتژیک در خدمات مشتری

نویسندگان: Jonathan Byrnes / John Wassمترجم: مریم مرادخانی خدمات مشتری در ظاهر یک مفهوم ساده است: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.