بانکداری دیجیتال

نئو بانک چیست؟همیشه در دسترس، همیشه آنلاین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نئو بانک چیست؟ این سوال چند سالی است که ذهن مخاطبان شبکه بانکی کشور را درگیر کرده و همزمان این سوال مطرح است که تفاوت نئو بانک‌ها با بانک‌های سنتی چیست؟ در این مطلب به پاسخ به این پرسش‌ها می‌پردازیم.

ابرازهای دیجیتال بیش از هر زمانی سبک زندگی ما را تغییر داده است و همزمان ورود بانک‌ها به عرصه تحول دیجیتال یک ویژگی جدید را وارد این حوزه کرده است: «خدمات غیر حضوری».
حالا در این شرایط است که نئو بانک‌ها متولد شده اند. بانک‌هایی که هیچ شعبه فیزیکی ندارند، خدمات را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند و تاکید بیشتری بر راحتی مشتری، بهبود تجربه‌های مشتریان از طریق شخصی سازی و سرعت بالای خدمات دارند. در ابتدا به این سوال می‌پردازیم که نئو بانک چیست؟

نئو بانک چیست؟

نئو بانک چیست؟ نئو بانک به زبان ساده بانکی است که خدمات آنلاین ارائه می‌دهد و در نتیجه هیچ شعبه حضوری و فیزیکی ندارد. اما در تعریفی جامع‌تر این بانک‌ها پلتفرم‌های آنلاینی هستند که با ارائه خدمات آنلاین، غیر حضوری و سریع در بستر تلفن‌های هوشمند از طریق خدمات هوشمندی مانند تشخص هویت آنلاین و خدمات سریع نسل جدیدی از مشتریان بانکی را جذب خود کرده‌اند.

آنچه درباره نئوبانک‌ها اهمیت دارد، سرعت همه‌گیری آن در کشورهای توسعه یافته جهان است. تحقیقات بین المللی نشان می‌دهد،‌ اکنون رقمی در حدود ۶۰ میلیون مشتری در آمریکای شمالی و اروپا از طریق موسسات مالی صرفا آنلاین خدمات بانکی خود را دریافت می‌کنند و این عدد تا سال ۲۰۲۴ از ۱۴۵ میلیون مشتری عبور خواهد کرد.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در بانکداری دیجیتال

اما نکته مهم درباره نئو بانک‌ها این است که نباید بانکداری دیجیتالی بر بستر موبایل که اساس شکل‌گیری نئوبانک‌هاست را با سرویس‌های الکترونیکی که بانک‌های سنتی ارائه می‌دهد، را اشتباه گرفت.
نئو بانک‌ها در واقع سکوهایی هستند که بین شرکت‌های فناور، مخاطبان شبکه بانکی و بانک‌های سنتی قرار می‌گیرند و شعبه‌های آنلاین بانک‌های مطرح و سنتی نیستند. بلکه آنها دارای هویت مشخص با ابزارهای فناورانه مختص به خود هستند.

چرا نئو بانک‌ها محبوبیت جهانی دارند؟

درباره استقبال بالایی که از نئوبانک‌ها از سال‌های ۲۰۰۷ به بعد در آمریکای شمالی و کشورهای اروپایی شد، بحث‌های متفاوتی وجود دارد. براساس گزارش exon، تعداد نئوبانک‌ها در کشورهای جهان در سال ۲۰۰۷ تنها ۱۰۰ عدد بود که در پایان سال ۲۰۲۰ به عدد ۳۰۰ نئو بانک رسید.

درباره محبوبیت آنها باید گفت که این نئوبانک‌ها با استفاده از بازوهای فناورانه خود، چند شاخصه مهم دارند:

۱. بانکداری کم‌هزینه و کارمزدهای پایین‌تر
۲. راهکارهای فناورانه
۳. شخصی سازی خدمات برای مشتریان
۴. بهبود تجربه کاربری مشتریان
۵. ارائه خدمات بر بستر تلفن‌های هوشمند
۶. سرعت بالای ارائه خدمات

این ویژگی‌ها به مرور زمان باعث شده، نسل جدید در دو حوزه بیشتر سراغ نئو بانک‌ها بیایند:
۱. نخست مشتریان عمومی که به دنبال تجربه جدید،‌ بهتر و سریع‌تری برای دریافت خدمات بانکی هستند.
۲. دوم گروهی از نسل جدید یا نسل z که وارد فضای کسب و کار و استارت‌آپ‌ها شده‌اند و نمی‌خواهند خود و مشتریان‌شان درگیر بروکراسی‌های مرسوم در بانک‌های سنتی شوند.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

نئو بانک‌ها چه مخاطبانی دارند؟

نئوبانک‌ها را می‌توان محصول تغییراتی دانست که فناوری در سبک زندگی افراد ایجاد کرده است. به این روند توجه کنید.
۱. نئوبانک‌ها در کشورهای اروپایی توسط استارت‌آپ‌های فعال در حوزه تکنلوژی‌های مالی راه‌اندازی شدند.
۲. فعالیت بدون شعبه فیزیکی و صرفا آنلاین به جذابیت آنها کمک زیادی کرد.
۳. در نتیجه جامعه هدف آنها هم بیشتر مشتریانی بودند یا هستند که دنیای دیجیتال بخش جدایی ناپذیر زندگی آنهاست.

از طرف دیگر، به این نکته نیز باید اشاره کرد که همه گیری ویروس کرونا در کشورهای جهان و محدودیت‌هایی که کشورها در رفت‌ و آمد‌ها و انجام فعالیت‌های حضوری اعمال کردند، تاثیر زیادی بر بالا رفتن میزان محبوبیت نئو بانک‌ها داشت.

منبع: نئوبانک فردا

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا