اقتصاددیجیتالمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالمقالههوش مصنوعی

هوش مصنوعی مولد آینده اقتصاد دیجیتال را تعیین خواهد کرد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
جاناتان مارتین

ترجمه: علیرضا خدائی

همان‌طور که اینترنت زمانی تجارت جهانی را دوباره تعریف کرد، هوش مصنوعی مولد نیز آینده اقتصاد دیجیتال را تعیین خواهد کرد.

به گزارش اقتصاددیجیتال و به نقل از fastcompany؛ مارک اندریسن در سال ۲۰۱۱ جمله مشهوری گفت: «نرم‌افزار در حال بلعیدن جهان است.» نظریه او این بود که با گرایش سازمان‌ها به استفاده از نرم‌افزار و خدمات آنلاین در اداره بخش‌های بیشتری از کسب‌وکارشان، نرم‌افزارها به‌زودی به بخش حیاتی دنیای دیجیتال تبدیل خواهد شد و برنده‌ها و بازنده‌ها را تعیین خواهند کرد.

در طول نیم قرن، پیشرفت صنعت کامپیوتر از کامپیوترهای ابتدایی به میکروپردازنده‌ها و سپس به اینترنت و رایانش ابری رسیده است. این تکامل باعث شد شرکت‌ها بتوانند با سرعت و انعطاف بیشتری رشد کنند و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری به سرعت به بازیگران اصلی تبدیل شدند.

صنعت فناوری که هرگز از هیاهو دوری نبوده است به سرعت واکنش نشان داد، به طوری که مدیران تکنولوژی در سراسر جهان با عبارت «هر شرکت یک شرکت نرم‌افزاری است» ابراز نظر کردند. در نتیجه، مشخص است که چرا ارائه‌دهندگان بزرگ خدمات ابری تقریباً یک‌شبه به اوج شهرت رسیدند؛ زیرا صنایع مختلف به راه‌حل‌های نرم‌افزاری اعتماد کردند که به آن‌ها کمک می‌کرد سریع‌تر و با انعطاف بیشتری مقیاس‌پذیرتر شوند.

بیشتربخوانید: برچسب سفید برای نئوبانک‌ها: راهکاری سریع برای راه اندازی محصولات بانکی دیجیتال

سرعت شگفت‌انگیز پذیرش هوش مصنوعی مولد

شتاب بی‌سابقه پذیرش هوش مصنوعی مولد از دسامبر ۲۰۲۲ با معرفی ChatGPT 3 آغاز شد و به سرعت در فضای عمومی گسترش یافت. یک‌شبه، هوش مصنوعی همه جا بود و وعده تحولات اساسی تجاری و اجتماعی را می‌داد.

کمتر از دو سال بعد، هوش مصنوعی مولد از سایر کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه‌های کسب‌وکار پیشی گرفت. یک مطالعه جهانی توسط S&P Global Market Intelligence با همکاری WEKA، که بیش از ۱۵۰۰ کاربر و تصمیم‌گیرنده هوش مصنوعی را شامل می‌شود، نشان داد که استفاده از هوش مصنوعی مولد تحولات چشمگیری در کسب‌وکار و جامعه ایجاد کرده است:

• اکثریت سازمان‌ها به طور جدی به دنبال هوش مصنوعی مولد هستند.

درصد چشمگیر از سازمان‌ها یعنی حدود ۸۸ درصد می‌گویند که اکنون به طور فعال در حال بررسی هوش مصنوعی مولد هستند، که بسیار فراتر از همه کاربردهای دیگر هوش مصنوعی مانند مدل‌های پیش‌بینی (۶۱٪)، طبقه‌بندی (۵۱٪)، سیستم‌های خبره (۳۹٪) و رباتیک (۳۰٪) است.

• علی‌رغم جوانی آن، پذیرش هوش مصنوعی مولد در حال انفجار است.

۲۴ درصد از سازمان‌ها می‌گویند که «در حال حاضر هوش مصنوعی مولد را به‌عنوان یک قابلیت یکپارچه در سراسر سازمان خود استفاده می‌کنند». در همین حال، ۳۷ درصد آن را به کار گرفته‌اند ولی هنوز مقیاس‌بندی نکرده‌اند. تنها ۱۱ درصد به هیچ وجه در هوش مصنوعی مولد سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

بیشتربخوانید: بلاک‌چین و هوش مصنوعی مولد: تیم رویایی فناوری

• سازمان‌های «بالغ در هوش مصنوعی» قصد دارند سرمایه‌گذاری‌های خود در هوش مصنوعی مولد را افزایش دهند.

سازمان‌هایی که از نظر هوش مصنوعی به بلوغ رسیده‌اند و هوش مصنوعی مولد را پیاده‌سازی کرده‌اند، قصد دارند سرمایه‌گذاری خود را در این حوزه افزایش دهند. آنها انتظار دارند بودجه هوش مصنوعی مولد در ۱۲ ماه آینده به ۴۷ درصد از کل بودجه هوش مصنوعی‌شان برسد که بسیار بیشتر از سازمان‌هایی است که در زمینه هوش مصنوعی کمتر پیشرفته هستند.

• پذیرش هوش مصنوعی مولد در حال تعریف موج جدیدی از رهبران هوش مصنوعی است.

پذیرش هوش مصنوعی مولد به عنوان یک ویژگی مشخص، برای موج جدیدی از رهبران هوش مصنوعی در حال ظهور است. این رهبران ساختارهای داده‌ای را برای هوش مصنوعی آماده و ایجاد کرده‌اند و اکنون موارد استفاده از هوش مصنوعی را به طور گسترده در سراسر سازمان‌های خود پیاده‌سازی می‌کنند.

بیشتربخوانید: ۷ نشانه که مدیران فناوری اطلاعات (CIO) در مسیر تحول دیجیتال نیستند

یک منحنی پذیرش شگفت‌انگیز

یافته مهم این مطالعه، سرعت بی‌سابقه پذیرش هوش مصنوعی مولد و تغییرات عمیقی است که در سازمان‌ها ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال، اینترنت مدرن هفت سال طول کشید تا به ۱۰۰ میلیون کاربر برسد و دو دهه برای رسیدن به بلوغ کامل نیاز داشت. در مقابل، ChatGPT 3 تنها در دو ماه به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال رسید.

رهبران کسب‌وکار باید با هوشیاری به این موج هوش مصنوعی مولد واکنش نشان دهند تا از این تغییرات عقب نمانند و به تاریخ نپیوندند.

مشاهدات کلیدی برای کسب‌وکارها

۱.این لحظه Dial-up هوش مصنوعی است

چه دوست داشته باشید و چه نه، اقتصاد داغ و مبتنی بر هوش مصنوعی سریع‌تر از هر چیزی که تاکنون دیده‌ایم در حال شکل‌گیری است و موج بعدی نوآوری و اختلال را تعریف خواهد کرد. هر شرکتی که خود را با استراتژی هوش مصنوعی سازگار نکند همانطور که در دوران ظهور اینترنت و تجارت دیجیتال شاهد بودیم، با خطر اختلال یا حتی نابودی روبرو خواهد شد.

برای بهره‌برداری کامل از ارزش هوش مصنوعی، اولین قدم حیاتی این است که به زیرساخت داده‌های سازمانی خود نگاهی دقیق بیندازید. معماری بهینه‌شده برای هوش مصنوعی را وارد کنید تا تحویل داده‌ها را ساده‌تر کرده، اصطکاک در خطوط هوش مصنوعی خود را کاهش دهید و جریان‌های کاری هوش مصنوعی را تسریع کنید.

سپس، به این فکر کنید که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند کسب‌وکار شما را متحول کند. موارد استفاده‌ را اولویت‌بندی کنید که با تسریع تحقیقات و کشف‌ها؛ زمان ورود به بازار را کاهش می‌دهند، تجربه مشتری را بهبود می‌بخشند، کیفیت محصول و خدمات را ارتقا می‌دهند و کارایی عملیاتی را افزایش می‌دهند.

بیشتربخوانید: فناوری بانکداری یکپارچه(integrated bank ): آنچه کسب‌وکارها باید بدانند

۲. عملیات پایدار هوش مصنوعی کلیدی است

هوش مصنوعی ممکن است آماده باشد تا آینده را به حرکت درآورد، اما اثرات انرژی و کربن آن یک مشکل بزرگ است. چه زیرساخت داده‌های خود را به‌صورت داخلی، در ابر یا در محیطی ترکیبی اجرا کنید، وارد کردن شیوه‌های هوش مصنوعی پایدار به استراتژی هوش مصنوعی شما می‌تواند تأثیر کربنی آن را کاهش دهد و به طور قابل توجهی هزینه‌های انرژی ماهانه شما را پایین بیاورد.

در فناوری‌های که در انرژی‌ کارآمد هستند سرمایه‌گذاری کنید که کارایی و اثربخشی پردازنده‌های گرافیکی (GPU) و خطوط داده‌ها را بهبود بخشند. تمرکز خود را بر روی حاکمیت، آموزش و دستورالعمل‌های پایداری هوش مصنوعی افزایش دهید. اگر قصد دارید از یک ارائه‌دهنده خدمات ابری استفاده کنید، یکی را انتخاب کنید که متعهد به استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و عملیات پایدار باشد. شما حتی می‌توانید از هوش مصنوعی برای کمک به مدیریت مصرف انرژی سازمان خود استفاده کنید تا منابع مورد نیاز آن را متعادل کنید.

۳. استراتژی ابری هیچ وقت اینقدر مهم نبوده است.

اگر می‌خواهید مدل‌های خود را آموزش دهید و استنباط کنید، استفاده از ابرهای عمومی مقیاس‌پذیر، ابرهای تخصصی هوش مصنوعی و ابرهای GPU می‌تواند به شما کمک کند تا ابتکارات خود را سریع‌تر و با هزینه کمتری مقیاس‌بندی کنید. بسیاری از ارائه‌دهندگان ابری در جهان در حال تغییر به منابع انرژی پایدار و پذیرش استراتژی‌های خنک‌کننده نوآورانه برای کاهش اثرات کربنی و بهبود کارایی انرژی هستندو این صرفه‌جویی‌های هزینه قابل توجهی را به مشتریان خود منتقل می‌کنند.

بیشتربخوانید: دیپلماسی سایبری؛ پیمایش مرز دیجیتال در روابط بین‌الملل

هنگام توسعه استراتژی ابری هوش مصنوعی خود، تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید همه چیز را یک‌جا انجام دهید یا رویکرد ترکیبی و متعادل‌تری را برای پشتیبانی از نیازهای کسب‌وکار خود اتخاذ کنید. نکته مهم این است که اطمینان حاصل کنید که می‌توانید داده‌ها را با سرعت و شتاب بالا منتقل کنید تا ابتکارات هوش مصنوعی شما در مسیر خود باقی بمانند.

نتیجه

صرف نظر از اینکه در کدام نقطه از منحنی بلوغ هوش مصنوعی قرار دارید، کمربند ایمنی خود را ببندید. ما هرگز چنین تغییر پارادایمی را قبلاً ندیده ایم. هوش مصنوعی مولد موجی بی‌سابقه از فرصت‌ها و اختلالات را ایجاد کرده است. آیا شما این موج را سوار خواهید شد یا زیر آن خرد خواهید شد؟

دقیقا همانطور که اینترنت روزگاری تجارت جهانی را بازتعریف کرد، پیش‌بینی می‌کنیم که هوش مصنوعی مولد آینده اقتصاد دیجیتال را تعیین خواهد کرد. کسانی که سازگار شوند، رشد خواهند کرد؛ کسانی که مقاومت کنند ممکن است خود را منسوخ شده ببینند. زمان عمل اکنون است.

بیشتربخوانید: مقابله با دره‌ی عجیب و غریب (uncanny valley) هوش مصنوعی مولد

  • هوش مصنوعی مولد آینده اقتصاد دیجیتال را تعیین خواهد کرد
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا