اقتصاددیجیتالکسب و کار هوشمند در ایران

ضرورت ایجاد «اتاق اقتصاد دیجیتال»، اتحادیه کارایی لازم را ندارد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نایب رئیس اول اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی ضمن انتقاد از عملکرد هیات مدیره، راه اندازی «اتاق اقتصاد دیجیتال» را جایگزین مناسب و تخصصی برای اتحادیه مطرح کرد.

حمیدرضا اعتدال مهر  با بیان این که هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در مدت چهار سال فرصتی که داشتند کار خاصی انجام ندادند، اظهار کرد: اقدامات آنها حتی یک بار منتج به این نشد که کمیسیون شکایات نکات مورد نظرش را بتواند در جلسه‌ای برای اعضای هیأت مدیره مطرح کند بنابراین به نتیجه رسیدیم که ساختار غلط است.

نایب رئیس اول اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی افزود: در این تمام این مدت که بیش از سه هزار جواز برای کسب و کارهای اینترنتی صادر شد ولی ما انگیزه‌ای برای استارت آپ ایجاد نکردیم. در اکوسیستم ۳۰۰ هزار کسب و کار ریز و درشت است و ما مطمئن هستیم که سه هزار کسب و کار نسبتاً بزرگ در آن قرار دارد.

  جهت دانلود فایل Pdf و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۲۲، مردادماه۱۴۰۱ اینجا کیلک نمایید.

وی اضافه کرد: خجالت آور است که بگویم اتحادیه کسب و کارهای مجازی در چهار سال کاری، چهار مرتبه به دلیل مسائل مالی جابه جا شده و حتی توانایی پرداخت حقوق پرسنل خود را هم نداشته درحالی‌که در کشور همسایه ما، وزارت هوش مصنوعی تأسیس می‌شود.

اعتدال مهر تصریح کرد: کسانی که با روند فعالیت اتحادیه مخالفت کردند افراد آگاهی بودند اما نمی‌دانستند چگونه چالش‌های پیش رو را مطرح کنند تا کسی نرنجد به همین خاطر برخی دوستان از اظهار نظرها آزرده خاطر شدند.

مدیرعامل مجموعه تجاری منظومه نگاران درباره تفکیک بخش خدمات و توزیع کسب و کارهای اینترنتی هم گفت: برخی از دوستان معتقدند با تفکیک این دو بخش قدرت اتحادیه آنها نصف می‌شود که اشتباه است. هرچند که تفکیک اتحادیه به دو بخش خدماتی و توزیع را تایید نمی‌کنم اما آن را در شرایط فعلی تنها راه حل در بازه زمانی کوتاه می دانم زیرا به نظر می‌رسد پنج نفر اعضای هیأت مدیره اتحادیه نمی‌توانند به تمامی موارد رسیدگی کنند.

اعتدال مهر ادامه داد: بنابراین اگر این اتحادیه به دو بخش خدمات و توزیع تقسیم شود با ۱۰ نفر شاید بتوان اقدامی در جهت ساماندهی و توسعه حوزه اکوسیسم انجام داد. به نظر می‌رسد تفکیک دو بخش خدماتی و توزیع اولین و دم دستی ترین سیگنالی است که بفهمانیم همین تعداد اعضای هیأت مدیره اتحادیه ظرفیتی برای مدیریت و توسعه ۲۰ رده شغلی کاملاً متفاوت را ندارند.

نایب رئیس اول اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی تصریح کرد: پیشنهادم به به تمام دوستان صنفی تأسیس یک اتاق اقتصاد دیجیتال است. اگر این اتاق ۳۰۰ هزار نفر عضو داشته باشد صدای آن به گوش مسئولان خواهد رسید.

وی با بیان این که ساختار اتاق اصناف به هیچ عنوان نیاز اکوسیستم را پوشش نمی‌دهد، گفت: اینجا ظرفیتی دارد که باید به آن بودجه‌ای اختصاص داد تا کارشناس، حقوقدان و تسهیل گر به میزان نیاز استخدام کنند.

اعتدال مهر اظهار کرد: یکی دیگر از مواردی که مشکل ساز شده اینکه برخی افراد مدام در حال جنگیدن با صیانت هستند و دائم در توئیتر مطالبی را در این رابطه منتشر می‌کنند؛ آدم‌هایی که از اتحادیه هویت گرفتند و با صیانت جنگیدند عملاً تلاش کردند تا کسب و کارهای داخلی در اینستا فیلر نشود.

وی بیان کرد: این افراد از اهالی صنف قوت گرفتند و کاری کردند تا اینستاگرام فیلتر نشود درحالیکه باید این سوال را پرسید که چه ارتباطی با اینستاگرام دارند؟ بهتر بود این اتحادیه فضایی را ایجاد می‌کرد تا کسب و کارهای فعال در اینستاگرام بتوانند کسب و کار دائمی داشته باشند و تبدیل به فروشندگان کوله پشتی نشوند که با فیلتر شدن یک شبکه مجازی به جایی دیگر منتقل شوند تا نتوانید رد آنها را بزنند. اگر روال به همین صورت پیش بروند دارک وب در کشور راه می‌افتد که در آن صورت هرنوع تخلفی در آن انجام می‌شود.

منبع مهر

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا