اقتصاددیجیتالانقلاب صنعتی چهارمگفت و گو

از فرصت انقلاب صنعتی چهارم بهره بگیریم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

حسن فروزان‌فرد رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران و عضو هیات مدیره مرکز مدیریت بهره‌وری ایران بر این باور است که به دلیل گشوده شدن پنجره انقلاب صنعتی چهارم، ایران می‌تواند کاستی‌ها و عقب ماندگی تاریخی خود را در زمینه بهره وری جبران کند.

رئیس کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق تهران با بیان اینکه «روز نخست خردادماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بهره‌‌وری نامگذاری شده و هفته اول خردادماه به عنوان هفته بهره‌وری شناخته می‌شود» توضیح داد: سال‌هاست که در برنامه‌های توسعه‌ای کشور، چنین هدفگذاری شده که دست کم یک سوم از آنچه سالانه به عنوان توسعه اقتصادی حاصل می‌شود، از ناحیه ارتقا و بهبود بهره‌وری باشد. البته مقصود از بهره وری، کار سخت ‌تر و استفاده بیشتر از منابع موجود نیست؛ هرچند که استفاده بهتر از منابع موجود وکار بیشتر نیز ممکن است به بهره وری بینجامد. اما صحبت از  بهره وری در سایه انقلاب صنعتی چهارم، نگاهی وسیع‌تر و عمیق‌تر می‌طلبد.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۷، فروردین ماه ۱۴۰۰

 او افزود: اکنون در زمانه‌ای قرار گرفته‌ایم که ابزارها و توانمندی‌های نوینی در خدمت انسان قرار گرفته و انسان ابزارهایی تولید می‌کند که حتی در حوزه اندیشه و تصمیم‌گیری تواناتر از او عمل کرده و بروز و ظهور این ابزارها و تکنولوژی‌ها، اساسا زیرساخت‌های پیشین را به چالش می‌کشد. در چنین شرایطی، واژه بهره وری لزوما به معنای صرفه جویی یا مصرف بهینه نخواهد بود و در اینجا پای راهکارهای روزآمد بهره وری نیز به میان می‌آید. بر این اساس، مهمترین عاملی که امروز بهره‌وری را تحریک می‌کند تحول دیجیتال است. بنابراین، ایرانیان به اندازه ای که بتوانند با این تحول همراه شده و از آن بهره مند شوند، می‌توانند در بازی بهره وری عصر جدید گامی بردارند.

بیشتر از کاربرد فناوری ‌های هوشمند بخوانیم:

  • آشنایی با مفاهیم انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry)
  • آشنایی با مفاهیم انقلاب صنعت چهارم (بخش دوم)؛ فناوری‌ها، نتایج و آینده تولید
  • توسعه پایدار با پیشرفت‌های انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry)
  • ۵ فناوری مدرن و تاثیرگذار برای تولیدکنندگان صنعتی
  • ۵ دلیل برای پیاده‌سازی فناوری IIoT در کارخانه‌ها
  • سه ملاحظه اخلاقی برای تولیدکنندگان سرمایه‌گذار در هوش مصنوعی

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه فرصت و پنجره جدیدی در حال گشوده شدن در برابر کشور است، در این باره توضیح داد: این پنجره، تحولات ناشی از انقلاب صنعتی چهارم است که اگر با آن ‌‌آشنا شده و ظرفیت های آن را شناسایی کنیم ما هم می‌توانیم به قافله استفاده‌کنندگان از فازهای صفر و یک ظرفیت‌های انقلاب صنعتی بپیوندیم. جمعیت جوان ایران و آشنایی آنها با ابزارهایی از جنس تکنولوژی و IT جزو نقاط قوت کشور در این صحنه خواهد بود؛ به شرط آنکه به درستی در‌مورد آن تصمیم بگیریم.

او تحولات ناشی از شیوع ویروس کرونا را در شتاب حرکت کشورها به سوی تحول دیجیتال را موثر دانست و گفت: این فرصت خوبی برای جهش از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب خواهد بود؛ مشروط بر اینکه در برابر این تحولات مقاومت‌ها کاهش یافته و البته تردیدی وجود ندارد که تسهیل فضای کسب‌وکار، حذف موانع دست وپاگیر، پیش بینی پذیری اقتصاد در چارچوب اقتصاد سیاسی به طور حتم در سرعت وقوع این تحولات در ایران اثر گذار است.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

 فروزان‌فرد بر این باور است که دیدگاه اولیه پیوستن به تحولات انقلاب صنعتی چهارم باید نزد فعالان اقتصادی شکل بگیرد تا  آنها با به کارگیری ظرفیت های موجود بتوانند پروژه تحول دیجیتال را به پیش برانند و اگر این ظرفیت های مورد نیاز در کنار هم قرار نگرفت، آنها بتوانند راهکارهای میانه‌ای را برای عبور از بحران های موجود بیایند.

او افزود: در فضای معمول و با حفظ شرایط موجود، به دلیل فشارهایی که از جوانب مختلف بر فضای کسب و کار و کشور وارد می‌شود، توانایی رقابت پذیری خود را چه به عنوان فعال اقتصادی وچه به عنوان ملت و کشور به زودی از دست خواهیم داد. رقابت پذیری از آن جهت حائز اهمیت است که امروزه، نسبت میان تولید ارزش افزوده و منابعی که صرف می‌شود نشان دهنده بهره‌وری و رقابت پذیری است، نه لزوما میزان تولید یا تنوع فعالیت‌های تولیدی.

منبع: اتاق بازرگانی

بیشتر از انقلاب صنعتی چهارم Industry 4.0 در اقتصادالکترونیکی:
آیا استارت‌آپ‌های ساختمانی از پس هزینه‌ها برمی‌آیند؟
تولید در جهان با اینترنت اشیا
فعالیت‌های حوزه معادن با کمک هوش مصنوعی توسعه می‌یابد
هوش مصنوعی در سنجش از دور ماهواره‌ای
ربات ها چه زمانی جای انسان ها را در بازار کار می گیرند؟
نخستین «هکاتون» صنایع معدنی برگزار می‌شود
اهمیت و جایگاه هوش مصنوعی در زندگی آینده انسان؛ از اتومبیل‌های بدون راننده تا دستیاران مجازی
کسب و کار الکترونیک؛ انقلاب عصر اطلاعات
استفاده از فناوری ۵G در کسب‌وکارهای ساختمانی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا