بازاریابی دیجیتالپیشنهاد سردبیررسانه دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

استراتژی محتوا چیست؟ نقشۀ گنج بازاریابی محتوایی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

روزگاری عده ای از یک صدای سرگردان شنیدند که در جایی دور تخته سنگی وجود دارد، که یک راز روی آن نوشته  شده است؛ این راز می تواند آن ها را به آنچه می خواهند برساند و همینطور از تمام مشکلات رها کند. پس مردم به راه افتادند تا به تخته سنگ رسیدند.

روی این تخته سنگ نوشته شده بود: راز روی سمت دیگر من نوشته شده و اگر می خواهید آن را دریابید باید مرا به طرف دیگرم برگردانید؛ پس مردم با تلاش بسیار، رنج زیاد و حتی با گریه (!) این تخته سنگ را به روی دیگرش برگرداندند، اما وقتی روی دیگر آن را دیدند همگی مات و مبهوت ماندند؛ نوشته بود: راز بر روی دیگر من نوشته شده و اگر می خواهید آن را بفهمید باید مرا به طرف دیگرم بگردانید!

ما هم می خواهیم رازی را با شما در میان بگذاریم: بازاریابی محتوایی می تواند کسب و کار شما را از زمین بلند کند، اما این راز بدون یک استراتژی راهنما و برنامه ای دقیق شما و کسب و کارتان را سرِ کار می گذارد، شما را به دور خودتان می گرداند، وقت و انرژیتان را هدر می دهد و … .

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

اگر به دنبال یک آموزش کامل و کاربردی هستید که امتحانش را پس داده باشد، توصیه می کنیم حتما این مقاله را بخوانید. در این مقاله همه چیز را دربارۀ استراتژی محتوا موشکافی می کنیم، قسمت های مهم استراتژی محتوا را بررسی می کنیم، بهترین روش تدوین یک استراتژی محتوا را بررسی می کنیم. پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید!

استراتژی محتوا چیست؟

۸۸ درصد از شرکت های B2B در ایالات متحدۀ آمریکا برای پروموت کردن کسب و کارشان از بازاریابی محتوایی استفاده می کنند و در نهایت فقط ۳۲ درصد تاثیر بازاریابی محتوایی را در کسب و کارشان می بینند. حتما می پرسید چرا؟ راز کار آن ۳۲ درصد موفق در چیست؟ در حقیقت راز آن ها در داشتن یک استراتژی تولید محتوا است.

آیا محتوایی که تولید می کنید پاسخگوی نیاز مخاطبان هدف است؟ این محتوا در مسیر اهداف شما قرار دارد؟ می خواهید آن را از چه کانالی منتشر کنید؟ اصلا می دانید مخاطبانتان در کدام رسانه ها فعال هستند؟ می دانید که چطور می خواهید محتوایی را که تولید کرده اید، پروموت کنید؟ چگونه می خواهید مشتریانتان را در قیف بازاریابی هدایت کنید؟

در کل می خواهید چه کنید؟ قبل از اینکه کاری را شروع کنید، باید دقیق بدانید می خواهید چه کنید و استراتژی محتوا همین “باید دقیق بدانید می خواهید چه کنید” است.

استراتژی محتوا نقشۀ گنج دنیای بازاریابی محتوایی است؛ برنامه ای است که راه رسیدن به اهداف بازاریابی محتوایی تان را، با تولید محتوای درست و انتشار و توزیع آن در کانال های درست، به کسب و کارتان نشان می دهد.

استراتژی تولید محتوا شبیه به طرح ساخت یک ساختمان است. این طرح باید همه چیز را دربارۀ تولید محتوا ترسیم کند و راهنمای قدم به قدم تولید و ارائۀ محتوای درست، مفید و کاربردی است.

اگر پلن و استراتژی شما یک هدف تجاری را دنبال نکند، یک استراتژی محتوا نیست، چرا که تولید محتوا باید در راستای اهداف بازاریابی محتوایی باشد و در غیر اینصورت تولید محتوا و استراتژی تولید محتوایی در کار نیست و هر چه هست محتوا است.

نکته: در این مقاله تمام دفعاتی که از کلمۀ استراتژی محتوا استفاده می کنیم، منظورمان همان استراتژی بازاریابی محتوایی است.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۳، آبان‌ماه ۱۳۹۹

تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوایی

اگر بازاریابی محتوایی را یک پای سیب در نظر بگیرید، استراتژی بازاریابی محتوایی یکی از شش قسمت آن است.

بازاریابی محتوایی نوعی بازاریابی است که طی یک فرآیند، محتوای ارزشمند و مرتبط با نیاز مخاطبانِ هدف را تولید و منتشر و توزیع می کند. هدف از بازاریابی محتوایی جذب مخاطبی از پیش تعیین شده، ساختن یک رابطه و تعامل دوطرفه با او و در نهایت هدایت این مخاطب به انجام کاری (خرید) است.

استراتژی محتوا یکی از مراحل بازاریابی محتوایی است، برنامه ای که بهترین راه را برای رسیدن به اهداف بازاریابی محتوایی تان مشخص می کند. در استراتژی بازاریابی محتوایی به چراها و چگونه های مسیر فرآیند بازاریابی محتوایی پاسخ می دهید و آن را نشانه گذاری می کنید.


دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۲، مهرماه ۱۳۹۹

چرا طراحی یک استراتژی بازاریابی محتوایی اهمیت دارد؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است که شما بدون یک استراتژی محتوای مشخص مسیر درست را گم خواهید کرد، حتی می توانیم بگوییم بدون داشتن استراتژی محتوا برای شما مسیر درستی وجود نخواهد داشت که بخواهید آن را گم کنید!

استراتژی تولید محتوا به شما کمک می کند به اهدافتان برسید.

در یک حالت ایده آل بازاریابی محتوایی، هر تلاشی که می کنید باید شما را یک قدم به اهدافتان نزدیک کند، اما راه های نادرست باعث از دست رفتن سرمایه، انرژی و وقت شما می شوند.

مثلا ممکن است که محتوا را برای مخاطبان اشتباهی (محتوایی که پاسخ نیاز مخاطبان را نمی دهد) تولید کرده باشید، مخاطبان شما کسانی نباشند که شما تمام مدت تصور می کرده اید. مثلا تصور کنید وبسایتی دارید که مخاطبانش صاحبان کسب و کارها هستند و می خواهند دربارۀ بازاریابی محتوایی بدانند، حالا شما بیایید دربارۀ آموزش نگهداری حیوانات مقاله بنویسید!

به کمک استراتژی تولید محتوا می توانید اهدافتان را اولویت بندی کنید و در مسیر آن ها قدم بردارید. با استفاده از استراتژی محتوا می توانید مطمئن باشید که تلاش هدفمند شما به نتیجه می رسد.

استراتژی محتوا به شما کمک می کند تا میزان پیشرفتتان، در مسیر رسیدن به اهدافی که تعیین کرده اید، را بسنجید.

Key performance indicator یا به فارسی شاخص کلیدی عملکرد که به اختصار به آن KPI می گویند، شاخصی است که میزان عملکرد درست را می سنجد.

در استراتژی محتوا می توانید به کمک KPI و یک سری معیار ارزیابی دیگر، اثربخشی و عملکرد محتوایی که تولید کرده اید را بسنجید و مدام با تجزیه و تحلیل و ردیابی بفهمید که آیا کارهایی که برای رسیدن به اهداف خود انجام می دهید، به نتیجه می رسد یا نه؟

با استراتژی محتوا می توانید فرصت های جدیدی در کسب و کارتان پیدا کنید.

یک استراتژی محتوای خوب تمام راه هایی را که می توانید کسب و کارتان را پروموت کنید به شما نشان می دهد. راه هایی مثل سوارشدن بر موج اخبار روز و ترند ها، یافتن ایده های داستانی، تولید محتوا در قالب های مختلف و متناسب با قسمت های مختلف قیف بازاریابی محتوایی و …

بدون داشتن یک استراتژی محتوا، تلاش برای کشف فرصت های جدید و تولید محتوا در قالب ها و رسانه های جدید، در نتیجه یافتن مخاطبان جدید، ناهماهنگ خواهد بود و این سردرگمی از اثربخشی کارتان کم می کند.


دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱، مرداد و شهریور ۱۳۹۹

استراتژی محتوا هزینه ها را کاهش می دهد.

استراتژی محتوا یک تصویر بزرگ و کلی از مسیری که می خواهید طی کنید را در اختیارتان قرار می دهد و راه را برای شما نشانه گذاری می کند، بنابراین شما هزینه های زیادی صرف پروژه هایی که شما را به بیراهه می برند، نمی کنید. در استراتژی محتوا میزان سرمایۀ لازم و درست (منابع انسانی، وقت، پول) را مشخص می کنید. همینطور می توانید راه هایی برای کاهش هزینه ها بدون آسیب زدن به کلیت کار پیدا کنید.

استراتژی محتوا، فعالیت های تیم بازاریابی محتوایی شما را بهینه می کند.

 استراتژی محتوا، تیم تولید محتوای شما را از سردرگمی نجات می‎دهد. بدون یک استراتژی محتوا تیم شما نمی داند که چقدر باید محتوا تولید کند، نمی داند این محتواها باید در چه قالب هایی باشد و در کدام کانال ها منتشر شود؛ بنابراین، هر کسب و کاری باید یک سند استراتژی محتوا داشته باشد و آن را در اختیار تک تک اعضای تیم محتوا قرار دهد.

در استراتژی محتوا دستورالعمل هایی برای بخش های مختلف تولید و توزیع محتوا تدوین می کنید که به کارآمدترشدن تیم بازاریابی محتوایی تان کمک می کند.

استراتژی محتوا به شما کمک می کند محتوای درست تولید کنید.

محتوای درست، محتوایی است که هم به سوالات مخاطبان پاسخ بدهد و راه حلی برای دغدغه های آن ها داشته باشد و هم شما را یک قدم به اهداف بازاریابی تان نزدیک کند. در استراتژی محتوا برای تولید محتوای درست، یک راهنما می سازید که این راهنما به سوالاتی از قبیل سوالات زیر پاسخ می دهد:

  • مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
  • چه نوع محتوایی برای این مخاطبان مناسب تر است؟
  • بهترین لحن برای تولید محتوا با توجه به پرسونای مخاطب چیست؟
  • رسانۀ درست برای انتشار و پروموت محتوای درستی که تولید کرده اید، کجاست؟

با کمک راهنمایی که طراحی می کنید می توانید زیربنای لازم و استوار برای تولید محتوا از قبل آماده کنید و محتوا را تا انتها یکپارچه و در مسیر اهداف نگه دارید.

تدوین استراتژی محتوا

حالا دیگر می دانید استراتژی محتوا چیست و چرا بخش مهمی از بازاریابی محتوایی محسوب می شود، وقت آن است شما را با مراحل تدوین و تهیه یک استراتژی برای کسب و کارتان آشنا کنیم.

هر کدام از این مراحل مهم و انجام آن ها ضروری است. شما قرار است تمام فرایندهای کسب و کارتان را با استراتژی محتوایی که همان ابتدا می چینید، پیش ببرید.

گام اول: اهداف اصلی و فرعی را تعیین کنید

در ابتدا باید درک درستی از خود داشته باشید تا بتوانید چیزی که هستید را به خوبی نشان دهید. تعریف درستی از برند خود ارائه دهید؛ چه کسی هستید و رعایت چه اصولی برای شما ارزشمند است؟ واضح بگویید، قرار است چه مشکلی را حل کنید؟ آیا محصول و خدمت شما راه  حل دقیقی برای آن است؟ مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

همۀ این موارد را درست تحلیل کنید و درست ترین پاسخ را به آن ها بدهید؛ اینجاست که هدف اصلی شما مشخص می شود.

اهداف بزرگتان را خرد کنید تا بتوانید قدم به قدم به آن ها نزدیک شوید، بعد از تعیین اهداف اصلی کسب و کار زمان آن می رسد که با انتخاب درست، اهداف کوچک تری را در نظر بگیرید که شما را در نهایت به هدف اصلی می رساند.

برای مثال شما می خواهید به مرجعی در صنعت خود تبدیل شوید. برای رسیدن به این هدف در شیش ماه آینده ترافیک ورودی سایت خود را افزایش داده و همزمان روی برندینگ متمرکز می شوید.

گام دوم: همۀ جوانب را بررسی کنید

بعد از اینکه مقصد را مشخص کردید باید ببینید چقدر آمادۀ حرکت به سمت آن هستید. وضعیت کسب و کار خود و رقبا را آنالیز کنید. این قسمت از استراتژی محتواست که به شما یک دید درست از جایگاه فعلی و آینده می دهد.

ببینید چقدر از راه را رفته اید، چقدر از بازار را به دست گرفته اید و محصول شما میان مخاطبان چه جایگاهی دارد. تا کنون در کارتان چه ایراداتی وجود داشته و چه مزیتی نسبت به سایرین دارید؟

به این سوالات دربارۀ رقبای خود هم پاسخ دهید. بررسی کنید آن ها در چه وضعیتی هستند، کدام نقطه از بازار هدف شما را در دست دارند و مشتری های آن ها چقدر به مخاطبین هدف شما شباهت دارند و نزدیک هستند؟

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است، شما حالا چند نوع رقیب دارید، کسب و کارهایی که در تجارت با آن ها در رقابت هستید با برندهایی که در بازاریابی محتوایی سعی دارید آن ها را کنار بزنید تا بیشتر مخاطبان را به خودتان جذب کنید، کمی فرق دارند و نمی توانید یک روند را برای رقابت با آن ها در پیش بگیرید.

با دانستن این موارد قدم های بعدی را استوارتر برمی دارید.

گام سوم: پرسونای مخاطب خود را بسازید

پرسونا تصویری است که شما از مخاطب می سازید و برای او محتوا تولید می کنید، سفر مشتری را طبق خصوصیات و رفتار او می چینید و سعی دارید مشکلات او را حل کنید. در واقع پرسونا نمایندۀ دسته ای از مخاطبان شماست که رفتار و خصوصیات نسبتا مشابهی دارند.

گفتیم در بازاریابی محتوایی باید بازار هدف خود را تعیین کرده باشید. قرار نیست به همۀ مردم دنیا محصولتان را بفروشید. در این مرحله باید مخاطبان خود را مشخص کرده و بگویید با چه نوع ارتباطی می توانید آن ها را جذب کنید. در واقع قبل از اینکه مخاطبی را به مشتری خود تبدیل کنید باید بتوانید او را به خوبی تعریف کنید.

برای این مخاطب یک تصویر بسازید و خصوصیات او را بنویسید.

نام او چیست و چند ساله است؟ زن است یا مرد؟ شغل او چیست؟ کجا زندگی می کند؟ از فضای دیجیتال استفاده می کند؟ در مواجهه با محصول و خدمات شما چه دغدغه هایی دارد؟ چه عواملی روی تصمیمات او اثر دارد؟ چقدر درآمد دارد؟

همۀ این سوالات باید پاسخ داده شود و تحت عنوان پرسونا در اختیار تیم محتوای شما قرار بگیرد.

گام چهارم: شکاف های محتوایی را پیدا کنید

بعد از اینکه اهداف خود را مشخص کردید، به وضعیت خود و رقبا واقف شدید و پرسونای خود را تعریف کردید وقت آن است که موضوعاتی درست برای تولید محتوا انتخاب کنید.

برای این کار از این منابع استفاده کنید:

  • موضوعات و ابهامات مربوط به صنعتتان
  • دغدغه های مخاطبان هدف شما
  • تحقیق کلمات کلیدی

ببینید دربارۀ چه مباحثی صحبت نشده است، از آن ها استفاده کنید. سعی کنید از رقبای خود جلو بزنید و با پاسخ های کاملی که به سؤالات می دهید، جایی برای صحبت بیشتر باقی نگذارید!

از طرف دیگر پیگیری مخاطبان هدف و نیازهای آن ها به شما کمک زیادی می کند. سؤالات مخاطبان خود را پیدا کنید و دغدغه های آن ها را هدف بگیرید.

ایجاد محتوا بر اساس ابهامات صنعت و نیاز مخاطب، ترافیک ارگانیک گوگل را به سمت شما روانه می کند و رتبه تان را بهبود می دهد. لیستی از موضوعات اصلی و ثانویه داشته باشید و با توجه به اهدافی که دارید از آن ها استفاده کنید.

چگونه تحقیق کلمات کلیدی انجام دهیم؟

در حال حاضر ابزارهای خوبی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد، موضوعاتی که می خواهید برای تولید محتوا از آن بهره ببرید باید حساب شده باشد، وقتی ارزش هر کلمۀ کلیدی را بدانید بهتر می توانید برای آن محتوا تولید کنید.

برای تحقیق کلمات کلیدی می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:

۱. گوگل: ساده ترین راه جمع آوری کلمات کلیدی استفاده از عباراتی ست که خود گوگل به شما پیشنهاد می دهد.

این پیشنهادات را می توانید به صورت جستجوی مرتبط (searches related to) در انتهای صفحۀ نتایج یا در حال جستجوی عبارت مورد نظر(google suggestion)  ببینید.

۲. MOZ: در این سایت هر کلمه ای را که سرچ کنید به شما تعدادی عبارت مرتبط پیشنهاد می دهد و لیستی از سایت هایی که در این کلمه رتبه دارند ارائه می دهد.

۳. Google trends: با این ابزار می توانید میزان جستجوی کلمۀ کلیدی را در بازۀ زمانی مشخصی بررسی کنید و حتی دو عبارت مختلف را با هم مقایسه کنید.

۴. KW finder: یک سرویس عالی برای تحلیل کلمات کلیدی است که در کنار پیشنهاداتش، آمار دقیقی هم از وضعیت سایت های رقیب و سختی کلمۀ کلیدی موردنظر می دهد.

۵. Keyword tool: در این سایت می توانید میزان سرچ دقیق کلمات کلیدی را بررسی کنید؛ در کنار آن، عبارات پیشنهادی خوبی هم دریافت می کنید.

گام پنجم: رسانه و نوع محتوای خود را تعیین کنید

مخاطبان شما در چه فضاهایی حضور پررنگ دارند؟ وضعیت وب سایت و دیگر کانال های انتشار محتوای خود را آنالیز کنید تا بهترین بستر را متناسب با نوع محتوا انتخاب کنید.

رسانه های شما به دو دسته تقسیم می شود:

  • رسانه هایی که متعلق به خودتان است. مثل وب سایت و وبلاگ.
  • رسانه های اجتماعی که کنترل تمام اوضاع در آن در دستتان نیست. مثل اینستاگرام، توییتر و لینکدین.

همانطور که گفتیم در رسانه های اجتماعی نمی توانید همه چیز را به صورت جزئی بررسی کنید و تنها ابزاری که برای آنالیز وضعیت دارید همان امکاناتیست که شبکۀ اجتماعی به شما می دهد.
منظور این نیست که این رسانه ها مناسب نیستند، البته که اگر درست و به جا استفاده شوند بسیار مؤثرند، اما این رسانه ها بستر مناسبی برای ارائه محتواهای اصلی شما نیستند. وقتی در سایت خود مطلبی منتشر کنید می توانید تمام جوانب و اقدامات را بررسی کنید و به دید درستی از عملکرد مخاطب برسید.

در شبکه های اجتماعی باید در کنار مفیدبودن، محتواهای جذاب و سرگرم کننده ای ارائه دهید و مخاطب را نگه دارید. اما در سایت و وبلاگ شما قضیه کمی فرق می کند. سایت شما جاییست که مخاطب با برند شما تمام قد روبرو می شود.

نوع محتوایی که تولید می کنید به هدف و مخاطبان هدف شما بستگی دارد. قالب های متنوعی برای تولید محتوا وجود دارد؛ باید نیاز مخاطب را در نظر بگیرید و ببینید با استفاده از کدام نوع محتوا بهتر می‎توانید پاسخ او را  دهید. 

گام ششم: قیف فروش را بسازید

حالا با شناختی که از مخاطبان و رسانه های خود دارید سعی کنید یک مسیر درست و منطقی برای خرید مخاطب ترسیم کنید. این مسیر را می توانید در قالب قیف فروش یا قیف بازاریابی ایجاد کنید.

قیف بازاریابی مسیری که فرد برای خرید محصول طی خواهد کرد را ترسیم می کند. در قیف فروش هرچه به مراحل پایینی می رسید، مسیر باریک تر می شود؛ این یعنی در هر مرحله شاهد ریزش تعدادی از مخاطبان خود هستید. جایی که مخاطب تصمیم به حذف شما می گیرد، همان قسمتی از مسیر است عملکرد خوبی نداشته اید.

در ادامه یک مدل از قیف بازاریابی را با هم مرور می کنیم:

مرحلۀ اول: مخاطب آگاه شده است

در قسمت بالای قیف فروش مخاطبان ما کسانی هستند که تازه با ما آشنا شده اند، در این مرحله هدف ما جذب مخاطب است. در این مرحله باید سعی کنیم با محتوای رایگان و مفید اما کوتاه اعتماد او را جلب کنیم. محتوای رایگان ما می تواند یکی از مقالات آموزشی وبلاگمان یا یک اینفوگرافیک باشد.

مرحله دوم: علاقه دارد بیشتر بداند

در این مرحله تعداد مخاطبان ریزشی نسبی خواهد داشت. مخاطبان شما حالا کسانی هستند که توانسته اید کمی اعتمادشان را جلب کنید و کنجکاوند بدانند در ادامه چه چیزی در دست دارید. هدف این مرحله پرورش مخاطب است. یعنی باید با او ارتباط بگیرید؛ می توانید برای آن ها ایمیل ارسال کنید و محتواهایی که معرف برند شما هستند، ارائه دهید.

مرحله سوم: توجه او جلب شده است

در این قسمت از قیف بازاریابی، مخاطبان شما به سرنخ های باکیفیت تبدیل شده اند، تعداد آن ها کم تر است اما سرمایه گذاری روی این افراد به  شدت جواب می دهد. هدف این مرحله ترغیب مخاطب است، باید با محتوای خود کاری کنید که اقدام مورد نظر شما را انجام دهد. می توانید ایمیل هایی هدفمند تر بفرستید؛ مثلا دعوت به خرید بلیط یکی از وبینارهای مفید یا ارسال چیکدۀ یکی از کتاب های الکترونیکی.

مرحله چهارم: مخاطب تصمیم می گیرد

نقطۀ حساس مسیر جاییست که مخاطب می خواهد تصمیم بگیرد؛ هدف شما در این مرحله این است که به مخاطب القا کنید اگر محصول شما را انتخاب نکند، ضرر کرده است. مثلا مخاطب محصول را در سبد خرید خود گذاشته اما خرید نیمه کاره باقی مانده است. در این مرحله باید محتوایی به او ارائه دهید که عزم او را جزم کند تا دکمه خرید را فشار دهد؛ مثلا می توانید با یک تماس تلفنی به او مشاوره دهید یا نسخه دموی محصول را در اختیارش قرار دهید.

مرحله پنجم: ارزیابی می کند و محصول را می خرد

اینجا مخاطب تردیدهای نهایی خود را با ارزیابی محصول شما کنار می گذارد و هدف شما همین است، کاری کنید مخاطب تردیدی نداشته باشد. این بخش را می توانید با یک تخفیف وسوسه کننده رد کنید یا حتی از نظرات مثبت کاربران دربارۀ محصول کمک بگیرید. کار آخر را مخاطب انجام می دهد، کلیک بر روی گزینۀ خرید.

در ادامه مراحلی هم هست که فراتر از قیف فروش است و در آن بخش تمرکز روی تبدیل خریدار به مشتری وفادار به برند است.

گام هفتم: شاخص های اصلی عملکرد (KPI) خود را تعیین کنید

گفتیم که اهداف مشخص شده باید قابل اندازه گیری باشند تا بعد از انتشار محتوا، بتوانید عملکرد خود را بسنجید. تا زمانی که معیاری نداشته باشید، چطور می خواهید از درستی کار خود مطمئن شوید و یا ایرادات خود را پیدا کنید؟

برای اینکه به اهدافتان برسید باید بدانید چه می کنید، باید در میانۀ راه عملکردتان را بسنجید تا بفهمید کجای کارید. در سند استراتژی تولید محتوا شاخص هایی برای سنجش عملکرد خودتان تعیین کنید تا در مراحل مختلف بازاریابی محتوایی میزان کارآمد بودن و پیشرفتتان را بررسی کنید.

شاخص عملکرد به شما کمک می کند درک بهتری نسبت به عملکرد کسب و کارتان داشته باشید و عوامل موفقیت و شکست را سریع تر پیدا کنید. در شاخص عملکرد یا همان  KPI عوامل مختلفی مثل موارد زیر را بررسی می کنید:

  • فروش — > مثلا اندازه گیری حاشیۀ سود یا تعداد مشتریان
  • بازاریابی — > مثلا تجزیه و تحلیل بازدیدهای روزانۀ وب سایت یا نرخ کلیک
  • منابع انسانی — > مثلا میزان رضایت کارمندان یا مدت زمانی که با شما همکاری می کنند

حالا که راهتان روشن شده است…

وقت آن رسیده که در این مسیر قدم بگذارید. بازاریابی محتوایی رازی است که کسب و کار شما را به اهدافش می رساند اما این راز بدون نقشۀ راه و کار اصولی، شما را به نتیجۀ درستی نمی رساند. بازاریابی محتوایی به کمک استراتژی محتوایی ممکن می شود.

یافتیم که کیفیت محتوایی که تولید می کنید، تا حد زیادی به استراتژی محتوایتان بستگی دارد. همینطور حالا می دانید که چطور استراتژی محتوای مخصوص کسب و کار خودتان را طراحی کنید.

منبع: فرصت امروز

بیشتر از محتوی دیجیتال در اقتصاد الکترونیکی:
چالش بازاریابی B2B در لینکدین
تکنیک های کاربردی بازاریابی ویدئویی در اینستاگرام
بررسی ۷ ترند روابط عمومی برای تغییر در حوزه کسب و کار
چگونه یک تیم محتوای حرفه ای تشکیل دهیم؟
۸ اشتباه فاجعه بار در زمینه تولید محتوا
پرسونای مخاطب چیست؟ راهنمای قدم به قدم طراحی پرسونای مخاطب
چرا سئو سایت در ۲۰۲۱ اهمیت دارد؟
تاثیر بازاریابی محتوا (Content Marketing) و روابط عمومی دیجیتال (Digital PR)

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. بازتاب: بررسی 8 استراتژی دسته بندی مخاطب هدف : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: شاخص های کلیدی ارزیابی کمپین های بازاریابی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: راه‌اندازی پویش ملی محتوای دیجیتال : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: ایده های طراحی استراتژی بازاریابی در کسب و کارهای کوچک : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا