اقتصاددیجیتال

مهمترین چالش فعلی اقتصاد دیجیتال کشور بازارسازی دیجیتال است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

عطا خلیقی، رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران معتقد است که در حال حاضر بزرگترین چالش اقتصاد دیجیتال، بازارسازی دیجیتال است.

رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در گفتگویی رسانه‌ای پیرامون فعالیت‌های این کمیسیون عنوان کرد: با توجه به مشکلاتی که برای اینترنت رخ داده بود، اولویت اول ما تلاش برای حل مشکلات به وجود آمده در این زمینه بود. باید برای حفظ این حوزه تلاش خود را انجام می‌دادیم. به دلیل مشکلات اقتصادی که رخ داده بود و سایر مشکلاتی که وجود داشت، بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی به شدت متزلزل شده بودند.

خلیقی ادامه داد: از یک طرف برای سرپا نگاه داشتن این کسب و کارها نیاز به تعامل با حاکمیت داشتیم و از سوی دیگر باید با کسب‌وکارهای این حوزه اتحادی شکل می‌دادیم تا با کمک به یکدیگر بتوانند در این شرایط دوام بیشتری داشته باشند.

این مقام نصر تهران درباره اقدامات دیگر کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران، گفت: ما مشکلات اصلی کسب‌وکارهای اینترنتی را در رایزنی با صاحبان این کسب‌وکارها شناسایی کرده و آنها را دسته‌بندی کردیم. کمیسیون این موارد را به کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت ارجاع داد. یکی از مشکلات عمده این کسب‌وکارها موارد مرتبط به مالیات بود. همچنین درخواست مستقل ارگان‌ها برای دریافت داده‌ها از دیگر مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی بود. برای موضوع مالیات تصمیم‌گیری‌هایی در کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت اتخاذ شد. برای مسئله داده‌ها هم لایحه‌ای تهیه و برای تصویب آماده شده است تا از مشکلات این بخش هم کاسته شود.

به گفته خلیقی موضوع فریلنسرها و حمایت از پلتفرم‌های داخلی از جمله مباحث مطرح شده در کارگروه اقتصاد دیجیتال بوده است. او در این رابطه توضیح داد: برای حمایت از پلتفرم‌های داخلی در شرایط فعلی، در کارگروه بحث‌های زیادی انجام و نتایج خوبی هم گرفته شد؛ اما متاسفانه با در نظر گرفتن برخی پارامترها و دستکاری آن‌ها، کمک‌ها تنها به چند سکو محدود شد. اصل پیشنهاد خوب بود اما نتیجه مطلوبی نداشت.

خلیقی درباره مهمترین چالش‌های حوزه تجارت الکترونیک، اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین چالش در بخش بازارسازی دیجیتال است. کانال‌های تبلیغات برای حوزه تجارت الکترونیک بسیار محدود شده است همچنین تمایل مردم برای استفاده از اینترنت به اندازۀ قبل نیست. بر همین اساس کانال‌های دیجیتال خیلی کوچکتر شده‌اند اکنون یکی از بزرگترین چالش‌ها کوچکتر شدن بازارسازی دیجیتال برای کسب‌وکارهای اینترنتی است.

خلیقی گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی، سبد خرید مردم به تامین کالاهای اساسی محدود شده و خرید کالاهای دیجیتال در رتبه‌های بعدی آنها قرار گرفته است. اگر تا پیش از این استفاده از کالاهای دیجیتال زیاد بود اکنون کاهش زیادی داشته است.

رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران درباره تعامل کمیسیون با نهادهای حاکمیتی برای حل مشکلات موجود توضیح داد: در این زمینه تا کنون چند نامه خصوصی و سرگشاده خطاب به مسئولان حاکمیتی ذیربط در این حوزه اعم از قوای مقننه، مجریه و قضائیه ارسال شده است. همچنین نشست‌هایی با آنها داشته‌ایم. در این موارد همه مشکلات مطرح و توضیح داده شده است.

او در پاسخ به این پرسش که تجارت الکترونیک چه اندازه از بازار ایران را تشکیل داده است، گفت: اصلا نمی‌توان برای جواب این پرسش آماری به دست آورد؛ چون تعریف‌های مختلفی برای تجارت الکترونیک وجود دارد به همین دلیل نمی‌توان آمار درستی در این زمینه ارائه داد.

منبع: برنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا