اقتصاددیجیتالگزارش

اینماد، یعنی کشیدن ترمز اقتصاد دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

یک کارشناس کسب و کار اینترنتی گفت: دولت به جای تسهیل برای شروع کسب و کارها و طبق گفته ی مقام معظم رهبری مانع زدایی از آنها، عملا یک مانع بزرگ و غیر قابل عبور برای استارت آپ ها و کسب و کارهای اینترنتی ایجاد کرده است.

مصطفی نقی پورفر در خصوص الزامی شدن اینماد اظهار داشت : متاسفانه مسئولین اینماد چشمانشان را نسبت به فاجعه ای که مسبب آن هستند بسته اند، شکل گیری کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها و رشد آنها سبب پویایی اقتصاد می شود اما مشکلی اصلی این است که، سال ها اینماد که اختیاری بوده، اکنون اجباری شده و این یعنی ایجاد یک مگا مجوز بزرگ برای کسب و کارهای فضای اینترنتی، هر مانع کوچکی،در اقتصاد دیجیتال سبب کم شدن سهولت کسب و کار و ترمز آن می شود. 

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۵، آذر ماه۱۴۰۰

نقی پورفر ادامه داد: اقدام وزارت صمت برای اجباری کردن اینماد قبل از شروع کسب و کارها یک مانع اصلی محسوب می شود، یک کسب و کار نوپا مجازی ورود به این فضا نیاز به درگاه پرداخت دارد که با اجباری شدن اینماد این مساله با مشکل بزرگی روبرو می شود. از سوی دیگر وقتی درگاه پرداخت به اینماد متصل و به هر دلیلی وقتی یک کارشناسی تصمیم به تعلیق اینماد یک کسب و کار مجازی بگیرد درگاه پرداخت هم ناگهان قطع می شود و کسب و کار مجازی با مشکل بزرگی مواجه می شود.

وی در ادامه افزود: در این شرایط دو حالت وجود دارد: در صورتی که کسب و کار پرداخت خرد داشته باشد، تقریبا تعطیل می شود و اگر عدد پرداخت کمی بزرگتر باشد، مجبور به رو آوردن به کارت به کارت می شود، که تاکید می کنم کارت به کارت ابزار پرداخت نیست و استفاده از آن حرکت به سوی غیر شفاف شدن است.پس اینماد به صورت اتوماتیک شرایط را برای فساد فراهم می کند.

نقی پورفر با بیان مطالب فوق در ادامه افزود: دولت به جای تسهیل برای شروع کسب و کارها و طبق گفته ی مقام معظم رهبری مانع زدایی، عملا یک مانع بزرگ و غیر قابل عبور را برای استارت آپ ها و کسب و کارهای اینترنتی ایجاد کرده است.  

این کارشناس کسب و کار مجازی در خصوص روند تسهیل گری و اعتماد سازی سایرکشورها برای کسب و کارهای اینترنتی گفت: در کشور های دیگر تقریبا به ساده ترین شکل ممکن می شود شرکتی را ثبت و یا در صورت تصمیم به تعطیلی،آن را تعطیل کرد، در یکی از کشورها اداره ی ثبت در خود دانشگاه قرار دارد و افراد فارغ التحصیل در دانشگاه و بدون نیاز به رفتن به اداره ای خاص، شرکت خود را ثبت می کنند،از طرفی برای کسب و کارهای نوآورانه به هیچ عنوان مجوزی ثبت نشده و معتقدند، نوآوری باید شکل بگیرد و با حرکت رو به جلو،نظارت مستمر بر آن انجام شود.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

وی ادامه داد: در زمینه ی اعتماد سازی کسب و کارها برای جلب اعتماد کاربران تمام تلاش خود را می کنند تا نشان دهند مورد اعتماد هستند و در کنار آن گزینه هایی مانند تراس لوگو به این موضوع کمک می کند. در کشورهای دیگر از روش های مدرن استفاده می شود و مجوز دهی وایجاد چنین موانعی روش کارایی نیست دنیا به این نتیجه رسیده که باید از نظارت مستمراستفاده کند و دولت ها برای نظارت سالم سازی از خود فعالین کمک می گیرند ومفهومی به اسم خود تنظیمی ایجاد شده است.

نقی پورفر با توجه به تنگ تر شدن فضا برای خلق ایده های نوآورانه در کشور، آینده ی سرمایه ی انسانی جوان را چنین دانست: اگر به طور اتفاقی با یکی از شرکت های فعال در حوزه ی آی تی تماس گرفته و مشکل اصلی آن را جویا شود، قطعا بیش از ۸۰ درصد می گویند مهاجرت نیرو های برنامه نویس! به گفته ی یکی از فعالان در حوزه طی ۳ ماه اول سال۱۷۰۰مورد مهاجرت داشته ایم!

وی اظهار داشت: طی دوسال گذشته که شیوع کرونا سبب از هم گسیختگی اقتصاد سنتی تمام کشورها شد، فضای بخش دیجیتال نجات بخش اقتصاد کشورها بود و در رقابت کسب و کارها در فضای دیجیتال اقتصاد زنده ماند. در این شرایط اینماد، کشیدن یعنی ترمز اقتصاد دیجیتال بزرگترین خیانت است که خسارت آن را می توان با جنگ تحمیلی مقایسه کرد،از دوستان دولتی و هر کس که به فکر ایران هستند، دعوت می کنم جلوی این خسارت را بگیرند.

نقی پورفر در پایان تاکید کرد: اینماد باید به ماهیت اصلی خود بازگردد، یعنی یک تراس لوگوی اختیاری توسط بخش خصوصی اداره شود نه یک مگا مجوز اجباری.

منبع: برنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا