اقتصاددیجیتال

اقتصاد دیجیتال نیروی محرکه رشد اقتصادی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه اقتصاد دیجیتال موجب رشد اقتصادی کشور خواهد شد، گفت: اگر به سیاست‌گذاری‌ها و فرصت‌های ایجاد شده توجه ویژه داشته باشیم می‌توانیم سهم اقتصاد دیجیتال در رشد اقتصادی را افزایش دهیم.

نیما نامداری، کارشناس اقتصادی، با اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال به معنای استفاده از هر نوع فناوری دیجیتال در حوزه کسب‌وکار‌ها است، اظهار کرد: استفاده و کاربرد اقتصاد دیجیتال به ۳ دسته تقسیم می‌شود. 

دسته اول تحول در کسب‌وکار‌های سنتی، دسته دوم ایجاد شیوه‌ها و حوزه‌های جدید کسب‌وکار که در گذشته وجود نداشته‌اند مانند گوگل و مایکروسافت و دسته سوم کسب‌وکار‌های کوچک، محلی و خانوادگی است که به واسطه عصر دیجیتال معنای جدید پیدا کرده‌اند که می‌توان به آن اقتصاد غیررسمی دیجیتال نیز گفت.

وی در ادامه افزود: برای اندازه‌گیری سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی و اقتصاد کشور باید مشخص کرد که کدام دسته مدنظر است. 

نامداری با تاکید بر اینکه اندازه‌گیری تاثیر سهم دسته اول و سوم در تولید ناخالص داخلی بسیار سخت است، اظهار کرد: به‌عنوان مثال اگر بخواهید سهم بخش معدن که در دسته اول قرار دارد در اقتصاد دیجیتال را اندازه‌گیری کنید به‌طور مشخص نمی‌توان گفت این سهم چقدر با قابلیت‌های اقتصاد دیجیتال به‌دست آمده است، دسته سوم نیز همین شرایط را دارند. 

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: زمانی که در رابطه با سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور‌ها صحبت می‌شود عمدتا دسته دوم مدنظر است، کسب‌وکار‌هایی که ماهیتی کاملا دیجیتال دارند. 

وی اعلام کرد: براساس آمار‌های منتشر شده سهم دسته دوم در تولید ناخالص ایران ۶ الی ۷ درصد است که در مقایسه با سایر کشور‌ها این عدد، آماری پایین است. 

به گفته نامداری، هدف‌گذاری برای ۲ رقمی‌شدن این سهم در تولید ناخالص داخلی امری امکان‌پذیر و دست‌یافتنی است. 

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه اقتصاد دیجیتال به ۲ شیوه موجب رشد اقتصادی خواهد شد، افزود: در مرحله اول اقتصاد دیجیتال موجب بهبود کارایی بازار‌ها و در مرحله دوم موجب بهبود کارایی در مدیریت منابع انسانی، مالی و تجهیزات و ابزار‌ها توسط بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد.

وی تاکید کرد که زمانی کارایی بنگاه‌های اقتصادی افزایش پیدا کند، زمینه اشتغالزایی برای افراد بیشتری فراهم خواهد شد. رشد اقتصادی به واسطه اقتصادی دیجیتال منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و شکوفایی اقتصادی و رونق خواهد شد. 

نامداری همچنین اعلام کرد: صنعت دیجیتال تنها صنعت در ایران است که دچار عقب‌افتادگی نبوده و یک فناوری تجاری‌شده در کشور است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، صنعت دیجیتال می‌تواند موجب شکوفایی و رشد اقتصادی شود؛ چرا که این صنعت نیاز به سرمایه بالا ندارد و عقب‌افتادگی جهانی آن در کشور پایین است.

وی گفت: اقتصاد دیجیتال یکی از صنعت‌هایی است که می‌تواند موجب رشد اقتصادی شود و این فرصت تاکنون برای کشور از دست نرفته است. در حال حاضر ما بر سر یک ۲ راهی تاریخی قرار گرفته‌ایم و با سیاست‌گذاری‌های درست و شناسایی فرصت‌ها می‌توان به اقتصاد کشور و این صنعت کمک کرد. 

منبع: میزان

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا