اقتصاددیجیتالامنیت اقتصاد دیجیتالگزارشمقاله کسب و کار دیجیتال

امنیت دیجیتالی، جزء جدید مزایای شغلی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

امروزه بسیاری از کارفرمایان امنیت دیجیتالی را به مزایای شغلی خود اضافه کرده‌اند، تا در مقابل خطرات احتمالی از کارکنان محافظت کنند. همه‌ سازمان‌ها باید در خصوص این مزایا بیاموزند و با شرایط پیاده‌سازی آن‌ها آشنا شوند.

هرچه شرکت‌ها سعی داشته باشند در حوزه‌های بیشتری امنیت کارکنان‌شان را تأمین کنند، گوناگونی مزایای شغلی نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود. خدمات پزشکی، دندانپزشکی و بیمه‌ عمر همواره در این برنامه‌ها حضور داشته‌اند. امروزه ممکن است بیمه‌ حیوانات خانگی، خدمات بهزیستی و از همه جدید‌تر، امنیت دیجیتالی را هم در میان مزایای شغلی ببینیم.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۵، آذر ماه۱۴۰۰

هدف از خدمات امنیت دیجیتالی، محافظت از کارکنان (و خانواده‌شان) در مقابل مزاحمان و متجاوزان آنلاین است که سعی در سرقت هویت، اطلاعات شخصی و حساب‌های کاربری دارند. به گزارش Sontiq.com، جرائمی از این دست باعث از دست رفتن شش ماه و ۲۰۰-۱۰۰ ساعت کاری می‌شوند، کارکنان را برآشفته می‌سازند و به‌صورت میانگین به ازای هر مشتری ۱,۳۴۳ دلار ضرر به شرکت وارد می‌کنند. به همین دلیل، می‌توان گفت که خدمات امنیت دیجیتالی هم برای کارکنان و هم برای سازمان‌ها مفید و سودآور خواهند بود.

فیل آلبینوس، از شرکت Human Resource Executive، به نقل از کریستین لوییس، معاون ارشد راهبرد، محصولات و مزایای کارکنان در شرکت Aura، می‌گوید: «منظور از خدمات امنیت دیجیتالی، اقداماتی محافظتی است که استفاده‌ غیرمجاز از اطلاعات شخصی و قابل‌احراز هویت کارکنان، همچون شماره‌ تأمین اجتماعی، اطلاعات حساب‌های بانکی، پسوردها یا اطلاعات پزشکی را تحت نظارت قرار داده و شناسایی می‌کنند. در این موقعیت‌ها، راهکار امنیت دیجیتالی به کارکنان هشدار می‌دهد که اطلاعاتشان مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. بدین ترتیب، افراد می‌توانند با انجام اقدامات مناسب، به‌عنوان مثال، تغییر پسورد یا رسیدگی به ادعای کذب مبنی بر بیکاری، از امنیت اطلاعات‌شان اطمینان حاصل کنند.»

وی ادامه‌ می‌دهد: «به گزارش شرکت Willis Towers Watson، تا سال ۲۰۲۲، ۷۸ درصد از کارفرمایان محافظت در برابر سرقت هویت را جزو خدمات و مزایای شغلی کارکنان خود قرار خواهند داد.»

به گفته‌ لوییس، خدمات امنیت دیجیتالی به دنبال پسوردهایی می‌گردند که به خطر افتاده‌اند و آن‌ها را تغییر می‌دهند؛ وقتی هویت و اطلاعات فرد به خطر می‌افتد، از طرف او به مؤسسات مالی اطلاع می‌دهند. علاوه بر این‌ها، هزینه‌های ناشی از این کلاهبرداری‌ها و اقدامات نیز به‌وسیله‌ خدمات امنیت دیجیتالی پوشش داده می‌شوند. لوییس خاطرنشان می‌کند: «خطرات ناشی از مهندسی اجتماعی را نباید نادیده گرفت؛ طی این اقدامات، کلاهبرداران سعی می‌کنند خود را جای پرسنل شرکت‌ها جا بزنند، تا قربانیان را قانع سازند که وارد لینک خاصی شده و اطلاعات شخصی خود را وارد کنند؛ سپس از این اطلاعات برای سرقت هویت‌ استفاده می‌کنند.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

اهمیت روزافزون خدمات امنیت دیجیتالی چندین دلیل دارد. با رواج بیشتر مدل‌های دورکاری و ترکیبی (کار حضوری و دورکاری)، کارفرمایان بیش از پیش به این نکته پی می‌برند که محافظت کارکنان‌شان در فضای آنلاین، فارغ از اینکه کجا هستند و از چه دستگاهی استفاده می‌کنند، چقدر مهم است. دسترسی غیرمجاز به حساب‌های کاربری کارکنان یکی از دلایل عمده‌ نشت داده‌های سازمان‌هاست؛ دلیلش هم این است که افراد معمولاً از پسوردهای مشابه برای حساب‌های خصوصی و کاری‌شان استفاده می‌کنند.»

به گفته‌ لوییس، اتصال به وای‌فای غیرایمن، استفاده‌ اعضای خانواده از دستگاه‌هایی که برای مقاصد کاری هم استفاده می‌شوند، دانلود نرم‌افزارهای مختلف و کلیک روی لینک‌هایی که از افراد/ منابع ناشناس ارسال شده‌اند، از جمله دلایل نشت‌داده هستند که می‌توانند کارفرما را در معرض ریسک قرار دهند.

لوییس خاطرنشان می‌کند: «اکنون که حضور آنلاین سهم قابل‌ملاحظه‌ای از فعالیت‌های مشتریان و کسب‌وکارها را به خود اختصاص داده است، نباید از اهمیت احساس امنیت غافل نشویم. باید از این موضوع اطمینان خاطر داشته باشیم که امور مالی، هویت و دستگاه‌هایمان پیوسته تحت نظارت و محافظت قرار دارند.» به عقیده‌ لوییس، خدمات و مزایای شغلی که شرکت‌ها ارائه می‌دهند، از عوامل مهمی‌ است که افراد هنگام انتخاب شغل به آن توجه می‌کنند. بنابراین، تهیه‌ مجموعه مزایایی سودمند می‌تواند به کارفرمایان کمک کند، تا بهترین متقاضیان را جذب کنند.

محتوی بیشتر از اقتصاد دیجیتال:

  • خطرات و تهدیدات امنیت اقتصادی در اقتصاد دیجیتال
  • نابودی صنعت با اقتصاد دیجیتال! چگونه رایانه و داده های آن در طی زمان تغییر کرده اند؟
  • اقتصاد دیجیتال در معرض تهدید
  • ظهور دیکتاتوری دیجیتال

در این قسمت، پیشنهادات لوییس در رابطه با معرفی مزایا و خدمات امنیت دیجیتالی را مرور می‌کنیم:

  • در جست‌وجوی مزایای امنیتی، فروشنده‌ای باید انتخاب شود که بتواند طیف وسیعی از خدمات امنیتی و محافظتی ارائه دهد؛ به‌نحوی که لازم نباشد کارکنان همزمان با چندین راهکار یا نرم‌افزار سروکار داشته باشند.
  • بهتر است ثبت‌نام برای خدمات مذکور طی چند مرحله در سال انجام گیرد، به‌ویژه در برهه‌هایی از زمان که ریسک امنیت آنلاین بیشتر شده و جرائم سایبری شدت می‌گیرند؛ از جمله‌ این موقعیت‌ها می‌توان به سفر و خرید در طول تعطیلات، فصل پرداخت مالیات، تعطیلات تابستانی یا بازگشت به مدرسه اشاره کرد.
  • بهتر است کارفرمایان هزینه‌ خدماتی همچون امنیت دیجیتالی را بپردازند. این امر هزینه‌های بیشتری برای سازمان به بار می‌آورد، اما تعهد کارکنان به مباحث امنیت سایبری را افزایش می‌دهد. محافظت دیجیتالی تنها محدود به داخل شرکت نمی‌شود. به گفته‌ ویلیس تاورز واتسون، عده‌ای از کارفرمایان به این نکته پی برده‌اند که پوشش هزینه‌ این خدمات به دست شرکت، نوعی آرامش خاطر برای کارکنان به همراه می‌آورد و علاوه بر این، در صورت وقوع حوادث، راهکارهای مناسب را در دسترس‌شان قرار می‌دهد.
  • فارغ از ارائه یا عدم ارائه‌‌ خدمات امنیت دیجیتالی، برنامه‌های آموزشی منظم می‌توانند امنیت کارکنان در فضای آنلاین را تضمین کنند. این امر به ارتقای فرهنگ آنلاین ایمن‌تر کمک می‌کند و اجازه می‌دهد کارکنان به‌صورت پیش‌گسترانه و فعالانه از خود، خانواده و سازمان‌شان در برابر جرائم سایبری محافظت کنند. بنابراین، وقتی زمان ثبت‌نام برای مزایای مذکور فرا برسد، راهکارهای امنیتی را با آغوش بازتری می‌پذیرند.
  • خدمات امنیتی باید فراتر از فناوری‌های امنیتی باشند. در شرایطی که شمار حوادث نشت‌داده افزایش می‌یابد و بر عملکرد کارکنان تأثیر می‌گذارد، به‌روزرسانی امنیتی باید الزامی شود. علاوه بر این، ضروری است که از طریق پلتفرم‌هایی همچون IT helpdesk یا CISO organization، منبعی را برای رسیدگی به حوادث امنیتی کارکنان اختصاص دهید.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: خطرات و تهدیدات امنیت اقتصادی در اقتصاد دیجیتال : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: ظهور دیکتاتوری دیجیتال : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا