مقاله ارز دیجیتال

انواع مختلف ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ایردراپ یکی از روش‌های بازاریابی و اطلاع رسانی در ارز دیجیتال است. برخی از استارتاپ‌ها و پروژه‌های در حوزه ارز دیجیتال با استفاده از ایردراپ ارز دیجیتال کاربران بیشتری را جذب می‌کنند.

گاهی اوقات یک ایردراپ برای معرفی یک رمزارز اولیه است که به کمک ایردراپ و جذب کاربران بیشتر ارز دیجیتال جدید ریشه‌های خود را محکم‌تر می‌کند. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع ایردراپ و نحوه پیدا کردن آنها توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟

با توجه به مقاله‌های investopedia و Wallex درباره ایردراپ ارز دیجیتال، باید گفت به طور کلی یک روشی است که تیم عرضه کننده یک توکن جدید به بازار، برای تشویق و تبلیغ توکن خود مقداری از آن را به رایگان توزیع می‌کنند.Crypto airdrops یک نوع ابزار بازاریابی است که می‌تواند منجر به دریافت توکن‌های رایگان شود. به بیان ساده‌تر airdrops یک استراتژی است که کاربران و سهام‌داران را برای استفاده از پلتفرم موردنظر تشویق می‌کند.

ایردراپ ارز دیجیتال به روشی گفته می‌شود که یک ارز دیجیتال جدید به کاربران جدید به صورت رایگان یا در ازای یک کار ساده مانند اشتراک‌گذاری یک پست در شبکه‌های اجتماعی، تعلق بگیرد. این روش در عرضه اولیه کوین‌ها (ICO) در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ رایج شد. بسیاری از ارزهای دیجیتال برای تبلیغ عرضه اولیه خود از ایردراپ ارز دیجیتال استفاده کردند.

ایردراپ به افراد این امکان را می‌دهد تا بدون خرید ارز دیجیتال، توکن دریافت کنند. برای شرکت‌های پشتیبان ارز دیجیتال نیز سود دهی بسیاری دارد. چرا که در غیر این صورت هرگز کسی از پروژه خبردار نمی‌شد ولی با یک ایردراپ صحیح همه کاربران می‌تواند سرمایه‌گذار بوده یا حداقل به صورت رایگان برای شرکت تبلیغات انجام دهند.

  ” اقتصادالکترونیکیآخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

انواع مختلف ایردراپ چیست؟

ایردراپ می‌تواند به روش‌های مختلف اتفاق بیفتد. این اصطلاح اغلب برای استفاده از توکن‌های رایگانی است که در ازای ثبت نام با یک آدرس ایمیل به کیف پول کاربر واریز می‌شوند؛ اما این تنها نوع ایردراپ ارز دیجیتال نیست.

ایردراپ استاندارد (Standard Airdrop)

در ایردراپ استاندارد کاربران فقط برای ثبت نام در یک خبرنامه یا امثال آن، توکن‌های رایگان دریافت می‌کنند.

ایر دراپ بونتی (Bounty Airdrop)

ایردراپ‌های بونتی از کاربران می‌خواهند تا یک کار ساده را برای دریافت توکن‌های رایگان انجام دهند. اغلب این کارها شامل توییت کردن مجدد یک پست در مورد پروژه، ایجاد یک پست اینستاگرام و تگ کردن چند دنبال کننده یا پیوستن به یک گروه تلگرامی است.

ایردراپ انحصاری (Exclusive airdrop)

ایردراپ‌های این نوع منحصراً برای افرادی در نظر گرفته شده که سابقه‌ای در پروژه، وب‌سایت یا گروه خاصی دارند. به عنوان مثال، Uniswap در سپتامبر ۲۰۲۰ به کاربران وفادار خود ۲۵۰۰ توکن UNI داد. این رقم در آن زمان حدود ۱۲۰۰ دلار ارزش داشت.

هارد فورک ایردراپ (Hard Fork Airdrop)

هنگامی که یک کوین هاردفورک از بلاک چین اصلی خود خارج می‌شود، یک کوین جدید ایجاد می‌شود و کسانی که کوین اصلی را نگه داشته اند، مقدار مساوی از توکن‌های جدید را در کیف پول خود دریافت خواهند کرد. معروف‌ترین مثال آن، هارد فورک بیت‌کوین کش (BCH) است که در سال ۲۰۱۷ رخ داد. کاربرانی که بیت کوین را نگه داشتند، به‌طور خودکار مقدار مساوی BCH را نیز دریافت کردند.

هلدر ایردراپ (Holder airdrop)

هلدر ایردراپ شبیه یه هارد فورک ایردراپ است. کاربرانی که قبلاً توکن‌های خاصی را در اختیار داشتند، توکن‌های جدیدی دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، EOS و Ethereum گاهی اوقات هنگام ایجاد یک پروژه جدید در یکی از بلاک‌چین‌ها، به کاربران توکن‌های رایگان پرداخت می‌کنند. این هارد فورک‌های کوین‌های اصلی نیستند بلکه پروژه‌های کاملاً جدیدی هستند که در بالای پروتکل EOS یا اتریوم ایجاد شده‌اند.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در ارزدیجیتال

چگونه ایردراپ ارز دیجیتال دریافت کنم؟

  چگونه ایردراپ ارز دیجیتال دریافت کنم؟

ساده‌ترین راه برای یافتن ایردراپ ارز دیجیتال جستجوی ساده «جدیدترین ایردراپ ارز دیجیتال» است. از آنجایی که این رویدادها برای بازاریابی و ارتقای پروژه طراحی شده‌اند، پیدا کردن آنها نسبتاً ساده است. حتی برخی از وب‌سایت‌ها منحصراً به فهرست کردن ایردراپ‌ها اختصاص دارند؛ مانند ایردراپ Coin Airdrops.

اما کلاهبرداری‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال به وفور اتفاق می‌افتد و بهتر است کاربران تا حد ممکن از اطلاعات خود محافظت کنند. در حین جستجوی ایردراپ، ممکن است با ارائه دهنده ایردراپی روبه‌رو شوید که در ظاهر ایردراپ ارائه می‌دهد، اما در واقع در حال فیشینگ اطلاعات شما است.

ورود اطلاعات حساب بانکی یا کلیدهای خصوصی شما در یک وب‌سایت، می‌تواند یک کلاهبرداری باشد. همچنین درخواست برای دانلود نرم‌افزار «ویژه» یا کلیک کردن روی لینک‌های موجود در ایمیل‌ها نیز می‌تواند فیشینگ باشد تا بدافزارها را درون سیستم شما اجرا کند و اطلاعات شما را به سرقت ببرند.

مقالات بیشتر از ارزدیجیتال:

آیا ایردراپ ارزش دارد؟

یک ایردراپ ارز دیجیتال در واقع در ازای هیچ کاری (یا کار کمی) ارز دیجیتال رایگان پرداخت می‌کند. پس عملاً ارزشش را دارد. زمانی که یک پروژه جدید ارز دیجیتال خود را به بازار عرضه می‌کند، باعث بالا رفتن عرضه شود که در نهایت موجب کم شدن قیمت ارز دیجیتال می‌شود. تقریباً همه کاربران بلافاصله پس از دریافت ایردراپ خود آن را نقد می‌کنند. چرا که پس از مدتی قیمت ایردراپ مورد نظر افت شدیدی خواهد داشت.

به عنوان مثال AUR یک ارز دیجیتال بود که در مارس ۲۰۱۴ برای شهروندان ایسلند ارائه شد. همه افراد واجد شرایط ثبت نام این کشور می‌توانستند ۳۱.۸ AUR دریافت کنند که در آن زمان تقریباً ۳۸۰ دلار ارزش داشت. اما در زمان نگارش این مقاله یک AUR حدود ۰.۲۴۴ دلار ارزش دارد. به عبارت بهتر ارزش ایردراپ ۲۰۱۴ در حال حاضر حدود ۳ دلار قیمت دارد.

آیا ایردراپ ارز دیجیتال ایمن است؟

برخی از کاربران نیز در گذشته در دام ایردراپ‌های تقلبی افتاده‌اند. در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ ارزهای دیجیتال جعلی بسیاری در قالب عرضه‌های اولیه ارز دیجیتال کلاهبرداری‌هایی انجام دادند.

برخی از کلاهبرداران، یک کوین ایجاد، و اعلام می‌کردند که در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک ارز اولیه هستند؛ سپس ادعا داشتند که برنامه‌هایی برای ایردراپ ارز دیجیتال دارند.

حتی امروزه، برخی شرکت‌ها از همین روش برای جذب سرمایه گذاران استفاده می‌کنند. اما با توجه به بالا رفتن کلاهبرداری در این زمینه تجربه سرمایه گذاران نیز بالا رفته و آنها نیز در این خصوص احتیاط لازم را دارند.

از طرفی ممکن است برخی ایردراپ‌ها در ازای گرفتن اطلاعات شما یا درخواست انجام کارهای معمولی ارزهای دیجیتال بی‌ارزشی به شما بدهند.

بنابراین پس از دیدن یک ایردراپ ارز دیجیتال، بلافاصله وارد عمل نشوید. ممکن است کلاهبرداری بوده و در ازای گرفتن اطلاعات شما ارزهای دیجیتال بی‌ارزشی به شما بدهد. یا حتی ممکن است اصلاً ارزش زمان گذاشتن را نداشته باشد. در نتیجه قبل از انجام ایردراپ ارز دیجیتال مذکور، تمام جوانب را بررسی کنید؛ تا از قیمت ارزهای دیجیتال پرداختی مطمئن شوید. باید به ایردراپی که ارز دیجیتال غیرمعقول یا ارزانی ارائه می‌دهد شک کنید. می‌توانید با بررسی وایت پیپر ارز دیجیتال مذکور، یا بررسی سابقه اعضا تیم توسعه ارز اولیه مورد نظر از ایردراپ خود مطمئن شوید. همچنین می‌توانید از یک تریدر حرفه‌ای مشورت بگیرید. گرچه بهترین روش پیشگیری، بالا بردن آگاهی کاربران است.

منبع: آی‌تی خبر

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا