اقتصاددیجیتالدولت دیجیتال

اینترکانکشن پیام رسان های داخلی یا زنگ هشدار برای حریم خصوصی کاربران؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

«اینترکانکشن پلتفرم‌های داخلی» طرحی که ذیل آن پیام رسان های داخلی می‌توانند بین خودشان پیام رد و بدل کنند.

آقاخانی، کارشناس امنیت داده: به نظر می‌رسد دولت قصد دارد طرح‌هایی را پیش ببرد که با دستورات قضایی به راحتی بتواند به داده‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند و اینترکانکشن پلتفرم‌های داخلی نیز از آنجایی که همه داده‌های کاربران را یکجا جمع می‌کند، انجام این کار را برای دولت ساده‌تر می‌کند.

 چندی پیش کلیات لایحه «حمایت و حفاظت از داده‌های شخصی» کاربران که قبل‌تر در کمیسیون ویژه اقتصاد دیجیتال تهیه و تدوین شده بود، برای تبدیل شدن به قانون راهی مجلس شد. لایحه‌ای که طبق نظر زارع پور برای برطرف کردن نگرانی مردم از حفظ حریم خصوصی و داده‌های آنها در پلتفرم‌های داخلی طراحی شده است و بر اساس این قانون باید حقوق و تکالیف دارندگان داده‌های مردم به صورت کاملاً شفاف و مشخص تدوین شود.

حفاظت از داده‌ها یا افزایش کنترلگری؟

وزیر ارتباطات درحالی از حفاظت از داده‌های کاربران سخن می‌گوید که یکی از اهداف این وزارتخانه آماده‌سازی طرحی با عنوان «اینترکانکشن پلتفرم‌های داخلی» است. طرحی که ذیل آن پیام رسان های داخلی می‌توانند بین خودشان پیام رد و بدل کنند. البته دولت مثل همیشه پیرامون چگونگی اجرای چنین طرحی و همچنین جزئیات آن اطلاعاتی نداده است. اما به گفته کارشناسان اجرایی شدن چنین طرحی، تنها کنترل دولت را بر داده‌های کاربران افزایش می‌دهد و فایده‌ای برای کاربران ندارد.

این نکته‌ای است که پیمان گلی، کارشناس فناوری نیز ضمن تاکید آن گفت: «فکر می‌کنم دولت قصد دارد میزان کنترل خود را افزایش دهد و از آنجایی که نمی‌خواهد چندین پیام‌رسان را کنترل کند، سعی دارد همه آنها را در قالب یک پیام‌رسان تحت نظر بگیرد.»

او پیرامون تصمیمات ابهام‌برانگیز دولت نیز افزود:«متاسفانه سخنان دولت مانند جعبه سیاه است. از هر جلسه‌ای که تصمیم‌گیری‌ها در آن صورت می‌گیرند، تنها نکات کوچکی درز می‌کند که اغلب پرابهام‌اند و این مسئله کمی اظهار نظر کارشناسی را سخت می‌کند.»

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

بحث متناسب بودن زیرساخت پیام رسان های بومی نیز از دیگر نکات مورد بحث کارشناسان است. عده‌ای از کارشناسان معتقدند که این پیام‌رسان‌ها توان زیرساختی برای اجرای چنین طرحی را ندارند. عادل طالبی، کارشناس فناوری ضمن تاکید براینکه انجام چنین طرحی درابتدا باید به لحاظ فنی مورد بررسی قرار بگیرد گفت: «به جز بحث فنی بحث اجرایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به عقیده من اگر چنین امکانی وجود داشت، کشورهای پیشرو در صنعت فناوری تا الان این کار را انجام داده بودند.»

وقتی حریم خصوصی بی‌معنا می‌شود

این کارشناس فناوری پیرامون مسئله امنیت داده‌های کاربران درصورت اجرایی شدن اینترکانکشن پیام‌رسان‌ها افزود:«برای اظهار نظر درمورد این موضوع باید دید دولت این طرح را چگونه و با چه قاعده‌ای اجرایی می‌کند.»

با اینحال به عقیده علیرضا آقاخانی، کارشناس امنیت داده اجراشدن طرح اینترکانکشن پیام رسان های داخلی مفهوم حریم خصوصی کاربران را بی‌معنا می‌کند. او با اشاره به اینکه در شرایط کنونی سعی دولت بر این است که اقدامات سخت‌گیرانه‌تری برای دسترسی به داده‌های کاربران انجام دهد گفت: «به نظر می‌رسد دولت قصد دارد طرح‌هایی را پیش ببرد که با دستورات قضایی به راحتی بتواند به داده‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند و اینترکانکشن نیز از آنجایی که همه داده‌های کاربران را یکجا جمع خواهد کرد، انجام این کار را برای دولت ساده‌تر می‌کند. در چنین شرایطی عملا چیزی به نام حریم خصوصی معنایی نخواهد داشت.»

با این تفاسیر به رغم اعمال محدودیت‌های شدید اینترنتی و فیلترینگ پیام رسان های خارجی، آمار افزایشی خریدوفروش فیلترشکن‌ها نشان از بی‌اعتمادی کاربران به پیام رسان های داخلی و ترجیح آنان به استفاده از نمونه‌های خارجی دارد. در چنین شرایطی اما وزیر ارتباطات از مهاجرت بیش از ۶۰ درصد کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی به پلتفرم‌های بومی خبر می‌دهد. آماری که او منبع آنان را جزو اسرار تجاری کشور دانسته و از شفاف‌سازی پیرامون آن خودداری می‌کند.

به گفته عادل طالبی هرکسب‌وکاری نیاز دارد در بازار آزاد ویژگی‌های خود را ارائه کند تا مخاطب با میل و خواسته خود بدون هیچ‌گونه فشاری تصمیم بگیرد که از آن کالا یا خدمات استفاده کند یا نه. دولت اگر پیام‌رسانی می‌سازد، باید اجازه دهد خودش مخاطب خود را پیدا کند. او ضمن اشاره به اینکه پیام رسان های مطرح دنیا مانند تلگرام بدون حمایت دولت و تنها با جذب سرمایه خصوصی رشد کردند، افزود: وقتی یک تصمیم غلط مانند فیلترینگ گرفته می‌شود، تبعات آن باعث بروز اشتباهات دیگری نیز می‌شود که به‌صورت دومینووار تکرار می‌شوند و در نهایت تنها گروهی که از این تصمیمات متضرر می‌شوند، مردم هستند.»

منبع: تجارت‌نیوز

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا