بانکداری دیجیتالبیاموزیممحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتال

تحول بانکداری دیجیتالی: تغییر اساسی برای کسب و کارها

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

هر گونه فعالیت بانکی که از طریق رایانه، تبلت، تلفن هوشمند یا سایر وسایل دارای اتصال به داده انجام شود، در زیرمجموعه‌ی بانکداری دیجیتالی قرار می‌گیرد.

به گزارش اقتصاددیجیتال و به نقل ازnovo؛ آخرین باری که برای سپرده گذاری چک یا انتقال وجه به بانک مراجعه کردید چه زمانی بود؟ اگر شما هم مانند بسیاری از صاحبان کسب و کار هستید، احتمالا مدت زیادی از آن زمان می‌گذرد. امروزه اکثر موسسات مالی می‌توانند چنین فعالیت‌هایی را به صورت دیجیتالی و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک انجام دهند. این موضوع با دهه‌های گذشته که مراجعه منظم به بانک امری عادی بود، تفاوت چشمگیری دارد.

درک مفهوم بانکداری دیجیتال

بانکداری دیجیتالی شامل خدمات بانکداری آنلاین و همراه (موبایل) می‌شود. به طور کلی، هر گونه فعالیت بانکی که از طریق رایانه، تبلت، تلفن هوشمند یا سایر وسایل دارای اتصال به داده انجام شود، در زیرمجموعه‌ی بانکداری دیجیتالی قرار می‌گیرد.

بانکداری آنلاین زمانی اتفاق می‌افتد که شما با ورود به وب‌سایت بانک شرکت خود، به حساب بانکی‌تان دسترسی پیدا می‌کنید. بسته به امکانات بانکداری آنلاین بانک، شما می‌توانید موجودی حساب خود را بررسی کنید، وجوه را انتقال دهید یا پرداخت انجام دهید. برخی از بانک‌ها به شما امکان می‌دهند تا با استفاده از ابزارهای بانکداری آنلاین، برای دریافت اعتبار یا افتتاح حساب‌های جدید اقدام کنید.

بانکداری همراه به استفاده از یک اپلیکیشن بانکداری روی گوشی هوشمند یا تبلت برای دسترسی به حساب بانکی شما اشاره دارد. بسیاری از بانک‌ها اپلیکیشن‌های اختصاصی بانکداری خود را دارند که مشتریان می‌توانند آن‌ها را دانلود کرده و مستقیما به جزئیات حساب خود متصل شوند. کاربران می‌توانند اقداماتی مشابه با بانکداری آنلاین، مانند انتقال وجه یا پرداخت صورتحساب، انجام دهند. برخی از اپلیکیشن‌ها شامل ویژگی‌هایی مانند پرداخت‌های همتا به همتا (مستقیم بین دو نفر) یا سپرده چک‌های موبایلی هستند.

بیشتر بخوانید: دنیای عجیب عرضه و تقاضا در بازار NFT

خدمات بانکداری دیجیتالی: مکان یابی و مزایای آن‌ها

تقریبا تمام بانک‌ها خدمات بانکداری دیجیتالی را ارائه می‌دهند. مصرف‌کنندگان و کسب و کارها برای برآورده کردن نیازهای مالی روزانه خود، از طریق وب‌سایت‌های بانکداری آنلاین و اپلیکیشن‌های اختصاصی به خدمات بانکداری دیجیتال تکیه می‌کنند.

خدمات بانکداری دیجیتال فراتر از بانک‌های سنتی و فیزیکی شهر یا محل زندگی شما عمل می‌کند. برخی از بانک‌های آنلاین به طور کامل از طریق وب فعالیت می‌کنند و دسترسی فیزیکی به آن‌ها بسیار محدود است یا اصلا وجود ندارد. بسیاری از اتحادیه‌های اعتباری نیز خدمات مشابهی از جمله بانکداری آنلاین و همراه را ارائه می‌دهند.

اگر مؤسسه مالی شما خدمات بانکداری دیجیتال مانند وب‌سایت یا اپلیکیشن همراه ارائه می‌دهد، احتمالا از آن‌ها برای نیازهای تراکنش روزانه خود استفاده می‌کنید. بانکداری آنلاین صرفه‌جویی فوق‌العاده‌ای در زمان شما می‌کند، زیرا دیگر نیازی به رفتن به جایی نیست. شما می‌توانید از دفتر کار، ماشین، خانه یا هر جایی که اتصال به اینترنت دارید، وارد شوید و امور بانکی خود را انجام دهید.

مزایای دیگر بانکداری آنلاین

علاوه بر صرفه‌جویی در زمان که مزیتی آشکار است، بانکداری آنلاین مزایای دیگری نیز به همراه دارد:

دسترسی در هر زمان: وقتی به صورت آنلاین بانکداری می‌کنید، دیگر نیازی نیست نگران انجام تراکنش‌ها در ساعات کاری بانک باشید. شما می‌توانید در هر زمانی که برایتان مناسب است، امور بانکی خود را انجام دهید، چه صبح زود، عصر یا آخر هفته.

بدون معطلی در صف: وقتی برای انجام کارهایتان عجله دارید، انتظار کشیدن برای صحبت با یک نماینده‌ی بانک می‌تواند آزاردهنده باشد. بانکداری دیجیتال به شما امکان می‌دهد از صف عبور کرده و با استفاده از امکانات فناوری، بسیاری از تراکنش‌های مالی اولیه را انجام دهید. در صورت نیاز به کمک شخصی، می‌توانید با شماره‌ی خدمات مشتریان بانک تماس بگیرید.

امکانات متنوع: بانکداری دیجیتال به شما امکان دسترسی به امکانات مختلفی را می‌دهد. در حالی که این امکانات بسته به هر مؤسسه مالی متفاوت است، برخی از ویژگی‌های رایج شامل گزینه‌های پرداخت قبوض، پرداخت‌های همتا به همتا، سپرده‌های موبایلی و انتقالات آسان وجه است. برخی از بانک‌ها به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا از طریق اپلیکیشن خود برای فرصت‌های تأمین مالی درخواست دهند.

امنیت بیشتر: مؤسسات مالی به اهمیت امنیت مشتریان واقف هستند. بسیاری از آن‌ها حفاظت‌هایی مانند تایید هویت چند عاملی ارائه می‌دهند که یک کد برای روش تماس انتخابی شما تولید می‌کند و شما آن را در اپلیکیشن وارد می‌کنید. برخی دیگر برای تأیید هویت کاربر از تایید هویت بیومتریک استفاده می‌کنند.

یکپارچه‌سازی با سایر برنامه‌ها: برخی از بانک‌ها برای دارندگان حساب‌های تجاری، یکپارچه‌سازی‌هایی ارائه می‌دهند که به آن‌ها امکان می‌دهد اطلاعات حساب بانکی خود را با نرم‌افزار حسابداری یا مالیاتی مرتبط کنند. یکپارچه‌سازی‌ها سایر فرآیندهای تجاری را ساده کرده و بستن دفاتر یا ارائه‌ی اظهارنامه‌های مالیاتی را آسان‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه وام‌دهندگان دیجیتال ریسک نکول وام را کاهش دهند

تحول بانکداری دیجیتال: از دهه ۱۹۸۰ تا امروز

تحول بانکداری دیجیتال برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد، زمانی که چندین بانک، از جمله Bank One، Chemical Bank و Chase Manhattan Bank، پلتفرم‌های دیجیتالی با ویژگی‌های اولیه، از جمله امکان مشاهده‌ی مانده حساب و پرداخت قبوض را معرفی کردند. با این حال، هزینه‌های اولیه‌ی بالا و تردید مصرف‌کنندگان برای پذیرش محصولاتی با ویژگی‌های محدود، منجر به پذیرش اندک این خدمات در بین مشتریان بانک‌ها شد.

این روند در دهه ۱۹۹۰ تغییر کرد. تا سال ۱۹۹۵، بسیاری از بانک‌های بزرگ وب‌سایت داشتند و Wells Fargo به اولین بانک بزرگ تبدیل شد که به مشتریان امکان دسترسی آنلاین به جزئیات حساب خود را داد. کاربران می‌توانستند حساب ایجاد کنند، مانده‌ی خود را بررسی کنند و صورت‌حساب‌های بانکی را مرور کنند.

تا اوایل دهه ۲۰۰۰، بیش از ۳۰ درصد از بانک‌های ملی ایالات متحده، قابلیت‌های تراکنشی مشابهی را در وب‌سایت خود ارائه می‌دادند. در سال‌های بعد، مشتریان به انجام تراکنش‌های مالی آنلاین عادت کردند و با آن احساس راحتی پیدا کردند و بانک‌ها به تدریج امکانات موجود را افزایش دادند. با معرفی گوشی‌های هوشمند و دسترسی بهتر به اینترنت پرسرعت و ارزان‌قیمت، استفاده از این خدمات به شدت افزایش یافت.

با این حال، تا زمانی که همه‌گیری کووید-۱۹ فراگیر نشد، پذیرش گسترده‌ی بانکداری دیجیتال به امری غالب تبدیل نشد. مشتریان بانکداری که همچنان به صورت حضوری امور بانکی خود را انجام می‌دادند، از زمان تعطیلی شعب فیزیکی بانک‌ها مجبور به رفتن به دنیای آنلاین شدند. مشتریان با انجام تراکنش‌های مالی به صورت آنلاین احساس راحتی بیشتری پیدا کردند و بانک‌ها شروع به ارائه‌ی امکانات و مزایای بیشتر برای مشتریان شخصی و تجاری کردند.

بانک‌های آنلاین نیز از آنجایی که مدل کم‌هزینه‌تری داشتند، مورد توجه قرار گرفتند و توانستند صرفه‌جویی‌های حاصل را به مشتریان خود منتقل کنند. بسیاری از بانک‌های آنلاین، کارمزد ماهانه‌ی پایین‌تر و گزینه‌های جذابی مانند حساب‌های پس‌انداز با بهره‌ی بالا و وام‌های با کارمزد کمتر ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: چگونه شرکت‌های حسابداری مختلف از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟

تحول بانکداری دیجیتالی: یک تغییر اساسی

به طور واضح، بانک‌ها در ۴۰ سال گذشته مسیر درازی را طی کرده‌اند. دیگر نیازی نیست برای برداشت یا سپرده وجه به بانک محلی خود مراجعه کنید یا برای صحبت با صندوق‌دار در صف بایستید. حتی برای افتتاح حساب هم لازم نیست به بانک مراجعه کنید – بسیاری از موسسات مالی به شما این امکان را می‌دهند که کل فرآیند را به صورت آنلاین انجام دهید.

برای کسب و کارها، روی آوردن به بانکداری دیجیتال بسیار مفید است. صاحبان کسب و کار می‌توانند مانده حساب خود را بررسی کنند، هزینه‌ها را پرداخت کنند و تراکنش‌های مالی را با نرم افزار حسابداری خود ادغام کنند. این فرآیند خودکار است و کارهای پر زحمت ورود دستی اطلاعات که قبلا توسط تیم‌های حسابداری انجام می‌شد را به حداقل می‌رساند.

بسیاری از بانک‌ها به صاحبان مشاغل اجازه می‌دهند تا مستقیماً از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن موبایل خود برای دریافت فرصت‌های تامین مالی درخواست دهند. درخواست آنلاین اغلب زمان پردازش را کاهش می‌دهد و به مؤسسات مالی این امکان را می‌دهد تا درخواست‌ها را بررسی کرده و به سرعت تصمیم‌گیری کنند.

خدمات بانکداری دیجیتال همچنان به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. نسل‌های جوان‌تر در دنیایی با محوریت فناوری بزرگ می‌شوند، جایی که تلفن‌های هوشمند و دسترسی ۲۴/۷ به محصولات و خدمات، به امری عادی تبدیل شده است. آن‌ها انتظار راحتی و دسترسی آنی به حساب‌های بانکی خود را دارند که بانکداری آنلاین آن را ارائه می‌دهد.

در اینجا برخی از ویژگی‌هایی که صاحبان مشاغل ممکن است در آینده انتظار داشته باشند، آورده شده است:

دسترسی سریع‌تر به حساب: اکثر مصرف‌کنندگان و مشاغل به اینترنت ۴G دسترسی دارند که بسیار سریع‌تر از فناوری ۳G یا دایال‌آپ است. مشتریانی که به ۵G دسترسی دارند، متوجه سرعت حتی بالاتر در دسترسی به حساب‌های بانکی آنلاین و انجام تراکنش‌های خود خواهند شد.

هوش مصنوعی: استفاده از هوش مصنوعی با سرعت سرسام‌آوری در حال رشد است و بانک‌ها راهی برای بهره‌گیری از آن به نفع مشتریان خود پیدا خواهند کرد. هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله امنیت سایبری، خدمات مشتری و بازاریابی کمک کند.

اتوماسیون و رباتیک: بانک‌ها می‌توانند برای ساده‌سازی فرآیندهای درخواست و ارسال اعلان‌های خودکار، مانند صورت‌حساب‌های ماهانه، از ابزارهای اتوماسیون استفاده کنند.

بانکداری‌دیجیتال برای ماندن آمده است

بانکداری دیجیتال مزایای زیادی برای صاحبان مشاغل به همراه دارد: راحتی، امکانات اضافی، یکپارچه‌سازی‌ها و امنیت بهتر. با نگاهی به چند دهه‌ی گذشته، این پیشرفت قابل توجه است که بانک‌ها از زمان معرفی گسترده‌ی اینترنت به عموم مردم، تا چه حد پیشرفت داشته‌اند. با پیشرفت فناوری، شاهد خواهیم بود که مزایای بیشتری از طریق بانکداری دیجیتال در دسترس قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی مفهوم کارآفرینی را زیر و رو ‌می‌کند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا