بانکداری‌دیجیتالگفت و گومتاورس

بانک‌های ایران باید از متاورس استفاده کنند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

استاد ایرانی دانشگاه میسوری غربی آمریکا خطاب به بانک‌ها گفت: بانکداری دیجیتال شدیداً روبه‌رشد است و استفاده از هوش مصنوعی و متاورس در آن الزامی است.

رضا حمزه‌ای، استاد ایرانی دانشگاه ایالتی میسوری غربی آمریکا است. وی طی سالهای۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱ رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه ایالتی میسوری غربی بوده و طی سالهای حضورش در این دانشگاه ۷ جایزه بهترین تدریس و تحقیق و نیز دو جایزه استاد برتر (در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴) را از آن خود کرده است.

وی معتقد است، بانکداری دیجیتال شدیداً روبه‌رشد است و استفاده از هوش مصنوعی و متاورس در آن یک مرحله الزامی برای اختصاص منابع بزرگ سرمایه‌گذاری است.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۴، آبان ماه۱۴۰۰

او با توصیه هرچه سریعتر برای ورود به بحث متاورس تأکید می کند: رقابت متاورسی یک رقابت سریع خواهد بود و کسانی که همگام با آن پیش نیایند، جا می‌مانند و ورشکسته می‌شوند.

حمزه ای بر این باور است که متاورس یکی از اجزای بنیادین زیرساخت‌هاست و سرمایه‌گذاری در آن بر رشد اقتصاد و کارآمدی آن تاثیر می‌گذارد.

این اقتصاددان بزرگترین برندگان متاورس در آینده را چنین توصیف می کند: بزرگترین برندگان متاورس در آینده در مسیر توسعه اقتصادی آن دسته از سیاستگذارانی هستند که چه در سطح بخش خصوصی و یا بخش دولتی اقدامات بنیادینی و سرمایه گذاریهای وسیع و هدفمند و دقیقی در ۱۴زمینه داشته باشند.

وی ضمن اشاره به این اقدامات بنیادین، در خصوص متاورس و بانکداری، الزامات بانکی در این زمینه و توصیه به بانک‌ها توضیحاتی ارائه کرده که در ادامه می خوانید.

متاورس چه تاثیراتی در آینده ارزهای دیجیتال و اقتصاد خواهد داشت؟

واژه متاورس از ۲ کلمه متا به‌معنای ماورا و یونیورس به‌معنای دنیا (تمامی کائنات) تشکیل شده‌است و شامل هر آن‌چیزی می‌شود که می‌خواهید در مفهوم بدون‌مرز متاورس طراحی شود. متاورس اساساً چیزی نیست جز ادغام کارآمدترین فناوری‌ها در حوزه پیچیده و رو به رشد خلاقیت در ایجاد و کنترل پول، حمل‌ونقل، سرگرمی، تحصیلات، مدیریت پروژه، تجارت، بانکداری، روابط جهانی، پزشکی،آزمایشگاه‌های علمی، سیاست‌گذاری، بازی‌های جنگی، استراتژی‌های جنگی، تئوری‌های بازی، مهندسی، کنترل جنایت، برنامه‌های رفاهی، توسعه شهری و غیره.

فناوری بدون‌مرز متاورس در واقع یک انقلاب طبیعی تکنولوژیکی است از هوش انسانی که توسط تمام فناوری‌های الکترونیکی، مهارت‌ها، خلاقیت‌ها، اختراعات و اکتشافات انسانی تقویت شده‌است. آژانس‌های دولتی با سیاست‌های آشوبگرانه و بازی‌های سیاسی خود رقابت واقعی و راه توسعه انسانی را سرکوب کرده‌اند. بهترین دولت‌ها هنوز نتوانسته‌اند روند افزایش سریع نابرابری و فاصله طبقاتی در کشورهای خود را از بین ببرند.

شرایط فعلی متاورس تا حد زیادی در اکتشافات و ابداعات جدید و همچنین قرار گرفتن امور، نیازها و مسائل حساس انسانی در زمینه رفاه جمعی در جوامع خلاصه شده‌است. درست است که آینده تقریباً تمام کشورها در استفاده از متاورس ترسیم می‌شود، اما کشورهای هوشمندتر سریع‌تر منابع کمیاب خود را به این اهرم رشد اختصاص می‌دهند، درست مانند تمام فناوری‌های الکترونیکی، مالی و اجتماعی-‌اقتصادی که خیلی قبل‌تر توسط ملت‌های عاقل‌تر و هوشمندتر نسبت‌به دیگران مورد استفاده قرار گرفته‌است.

با توجه به این موهبت ذکاوت بشری، تجربه و ایده‌های خلاقانه‌ انسان و همچنین پیشرفتهای غنی تکنولوژی و فناوری، درماندگی انسان‌های دنیا تنها نتیجه طمع وزیاده‌خواهی، سوء مدیریت و سیاستهای اشتباه است. در غیر این صورت، ناکامی جهان در تأمین رفاه و امنیت و حداقل استانداردهای زندگی برای کشورهای فقیر به‌راحتی قابل‌حل بوده و به‌سادگی می‌شد افرادی را که بزرگ‌ترین ترس آن‌ها فقر، سرمای هوا، تاریکی شب‌ها وادامه آن تاریکی به نوعی دیگردرروزها و گرسنگی بیش‌از یک میلیارد انسان و کودک در سراسر جهان است، نجات داد.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

متاورس مانند خیلی چیزهای دیگر باعث می‌شود به انسان بودن خودمان افتخار کنیم و در یک مسیر بی‌پایان به سمت رشد بیشتر عقلانی و فناوری پیش برویم که زمینه رشد بی‌پایان اجتماعی- اقتصادی را فراهم می‌کند. اما با کمبودهای مذکور خود را در عمق شرم‌ساری میابیم که هیچ‌یک از مهارت‌ها و دانش‌های فنی که با سرعت نجومی رشد یافته و به‌دست‌آمده بشر را به سمت مدیریت بهتر و منصفانه استعدادها، ثروت و دانش سوق نداده‌است تا به این گرسنگی، ناامنی، جنگ، جنایت، بی‌خانمانی، تفرقه و فقر پایان داده شود.

یکی از نوآوریهای مبتکرانه سالهای اخیر در تجلی متاورس که جهان را غافلگیر کرده است – پدیده پولی جدید است. همانطوری که در مصاحبه قبلی اشاره کرده بودم – آغاز ظهور رمز ارزهاو یا کریپتو کورنسی ها را شاهد هستیم. آغاز ظهور رمز ارزها و یا کریپتوکورنسی را در السالوادر و ژاپن ذکر کرده اند. در ابتدا نوعی اعتبار میان چندی از تجار و با اتکاء به مبالغ مشترکی بود که هر یک می پرداختند و تجارت فی مابین را تسهیل می کردند و به تدریج بدون دخالت زیاده از حد بانکها و پی بردن به سرعت نسبی معاملات آنها (آن اعتبارات نوشته شده رایج تر شده و در اثر رشد و تکامل الکترونیکی) با تمهیدات رمز گذاری جهت تأمین ایمنی و حفظ منافع افراد ذینفع به پدیده های جدید و پیچیده تر و پر چالش امروزی تبدیل شده است. کشور السالوادر امروز رمز ارز را به تمامی به پول رایج در معاملات و اقتصاد خود به کار گرفته است. موجودیت کلیه رمز ارزها به شکل نرم افزار است.

در مورد استخراج رمز ارزها شاید به اختصار توضیحاتی لازم باشد. اصطلاح ماینینگ و یا استخراج رمز ارزها و یا کریپتوکورنسی ها به عمل ایجاد یک نرم افزار و برنامه ریزی کامپیوتری اطلاق می شود که جهت مهیا کردن سوخت کارخانه تولیدی رمز ارزها نوشته شده که از آن طریق نوعی پول غیر حقیقی مثل بیتکوین تولید شده و به کامپیوترهای که مبادلات بلوکه زنجیره ای اضافه می کنند اعطا می شود. استخراج کنندگان و یا ماینرز نوعی سخت افزار مخصوص و جمعیتی را که رمز ارزها را معامله می کنند- و نیز نرم افزار ویژه و عاری از کنترل مرکزی که خود نیز مبادلات به بلوکه زنجیره ای اضافه می کنند – مورد استفاده قرار می دهند.

یک مثال ساده برای سهولت درک این فراگرد. تصور کنید که شما یکی از افرادیکه از طریق بلوکه زنجیره ای معامله کننده بیتکوین که توسط یک ماینر و یا استخراج کننده ای که در فرانسه مستقر است – می خواهید بیتکون بخرید. استخراج کننده فرانسوی با استفاده از شش عامل خواسته شما را برآورده می کند: مقداربیتکوین مورد نظر شما که با استفاده از یک نرم افزار و یک سخت افزار متعلق به استخراج کننده که ضمنأ به کامپوتر شما – که در بلوکه زنجیره ای فوق الذکر ثبت شده است وصل میباشد. ایشان نیز به شما در آن بلوکه اجازه وصل می دهد. عامل پنجم نیز همان کارخانه تولید بیتکوین – رمز ارز مورد نظرتان میباشد. عامل ششم واسطه پرداختی شماست که یا از طریق کارت اعتباری و یا انواع پولهای دیجیتال و یا نمایندگی شما – از قبیل شرکتهای مالی واسطه که شما با آنها حساب دارد – که به نوعی شبیه دلالان و یا کارگزاران سهام وساطت می کنند و خود نیز از شما کارمزد دریافت می کنند.

بانک‌های ایران باید از متاورس استفاده کنند

منبع: تسنیم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا