پیشنهاد سردبیرشهر هوشمندفناوری بلاک چینگزارش

۶ روشی که بلاک چین شهر هوشمند را هوشمندتر می کند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

بلاک چین یکی از فناوری‌هایی است که برای ایجاد شهرهایی امن‌تر، شفاف‌تر، کارآمدتر و انعطاف‌پذیرتر ضروری است یکی از تکنولوژی‌های مهم شهر هوشمند است.

 واقعیت این است که ما به سمت توسعه و مدیریت شهرهای بسیار دیجیتالی، پیشرفته و وابسته به فناوری حرکت می کنیم. این شهرهای پیشرفته، نوآور و وابسته به فناوری، شهرهای هوشمند نامیده می شوند. فناوری های پیشرفته نقش مهمی در توسعه و مدیریت این شهرها دارند.

بلاک چین یکی از این فناوری‌ها است که برای ایجاد شهرهایی امن‌تر، شفاف‌تر، کارآمدتر و انعطاف‌پذیرتر ضروری است. استفاده از بلاک چین برای شهرهای هوشمند می تواند نقش مهمی در توسعه و مدیریت شهر، حل مسائل اجتماعی و بهبود عملکردهای روزمره داشته باشد. در اینجا نگاهی می اندازیم به اینکه چگونه استفاده از بلاک چین برای شهرهای هوشمند آنها را حتی هوشمندتر می کند.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

چگونه بلاک چین شهرهای هوشمند را هوشمندتر می کند؟

بلاک چین، همانطور که در ابتدا توسط «ساتوشی ناکاموتو» مفهوم سازی شد، راه طولانی را پیموده است. این فناوری فقط با ارزهای دیجیتال مرتبط نیست. امروزه، فناوری بلاک چین را می توان در هر مکانی به کار برد، به ویژه در جاهایی که به زنجیره ای از اعتماد نیاز است. بنابراین، این فناوری برای شهرهای هوشمند مفید است.

۱.بهبود امنیت سایبری

جرایم سایبری روز به روز در حال افزایش است. یک گزارش نشان می دهد که جرایم سایبری تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱۰ تریلیون دلار برای شرکت ها هزینه خواهد داشت. بلاک چین می تواند در کاهش خطر حملات سایبری مفید باشد. موارد زیر برخی از موارد استفاده از بلاک چین برای شهرهای هوشمند است که به بهبود امنیت سایبری کمک می کند:

امنیت اینترنت اشیا: رمزگذاری سرتاسر، ارتباطات ایمن و احراز هویت که با فناوری بلاک چین ممکن شده است می‌تواند به بهبود امنیت سایبری با دستگاه‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا کمک کند.

دانلود نرم افزار: یکپارچگی به روز رسانی ها را می توان با استفاده از بلاک چین برای جلوگیری از نصب نرم افزارهای مخرب تأیید کرد.

حفاظت از هویت: از تکنیک‌های اعتبارسنجی بلاک‌چین، مانند رمزنگاری، می‌توان برای جلوگیری از سرقت هویت مانند سرقت هویت گواهینامه رانندگی یا سرقت هویت پستی استفاده کرد.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۸، اسفندماه۱۴۰۰

۲.مراقبت های بهداشتی پیشرفته

بلاک چین طیف گسترده ای از کاربردها را در بخش مراقبت های بهداشتی در نظر دارد و در حال حاضر از بسیاری جهات در حال تغییر است. بلاک چین برای ایجاد یک سیستم توزیع شده برای سوابق سلامت بیماران و زنجیره تامین شفاف داروها و همچنین مدیریت شیوع بیماری های مضر استفاده می شود. با افزایش پذیرش فناوری بلاک چین، کل فرآیند تشخیص و درمان، از جمله تراکنش های مالی، می تواند روی یک پلان بلاک چین اتفاق بیفتد.

علاوه بر این، بلاک چین برای شهرهای هوشمند می تواند با سایر فناوری های پیشرفته مانند هوش مصنوعی برای بهبود بیشتر بخش مراقبت های بهداشتی ترکیب شود. به عنوان مثال، ترکیب هوش مصنوعی و بلاک چین می تواند مشکل بیمار را از طریق ابزارهای مشخص تشخیص دهد. سپس مشکل با یک پزشک متخصص به طور ایمن در بلاک چین به اشتراک گذاشته می شود. سپس، بیمار و پزشک می توانند یک قرارداد هوشمند برای درمان بیشتر آغاز کنند. به طور مشابه، قرارداد هوشمند می تواند برای خسارت بیمه استفاده شود. در نهایت، پزشکی از راه دور می تواند بیماران را بدون نیاز به مراجعه حضوری درمان کند.

۳.مدیریت بهتر زباله

بلاک چین می تواند به حفظ محیطی تمیز و بهداشت بالا در شهرهای هوشمند کمک کند. برای مثال، می‌تواند اطلاعات شفاف و تغییرناپذیری در مورد میزان زباله جمع‌آوری‌شده، چه کسی آن‌ها را جمع‌آوری کرده و چگونه زباله‌ها بازیافت یا دفع می‌شوند، ارائه دهد. علاوه بر این، دولت‌ها می‌توانند مدیریت زباله را برای ارتقای پاکیزگی با کمک بلاک چین تشویق کنند. این امر منجر به مشارکت فعال شهروندان و کمک بیشتر به مدیریت بهتر پسماند خواهد شد.

به عنوان مثال، یک کارآفرین ارز دیجیتالی ساخته شده بر روی بلاک چین ایجاد کرده است که به افرادی اعطا می شود که به مدیریت ضایعات کمک می کنند. پروژه‌های مشابهی در سرتاسر جهان وجود دارد که زنجیره بلوکی و مدیریت زباله را ترکیب می‌کند و امیدوار است که تغییرات بسیار مورد نیاز را در رفتار انسان ایجاد کند.

۴.تسهیل روند آموزش

یکی از بهترین موارد استفاده از بلاک چین برای شهر های هوشمند، ساده سازی فرآیندهای آموزشی است. مؤسسات آموزشی باید با حجم عظیمی از داده های دانش آموزان سر و کار داشته باشند. به طور مشابه، انتقال داده ها بین چندین مؤسسه خسته کننده و وقت گیر می شود. بلاک چین می تواند با ایجاد یک پایگاه داده متمرکز و غیرقابل تغییر به حل مشکلات کمک کند. موسسات دانشگاهی مختلف می توانند به راحتی به اطلاعات در سراسر شبکه بلاک چین دسترسی داشته باشند و این اطلاعات را به اشتراک بگذارند. این امر به سهولت وظایف اداری درگیر کمک خواهد کرد.

۵.افزایش صرفه جویی در انرژی

همه ما جهت به حداقل رساندن استفاده از منابع به سمت سیاره ای سبزتر و تمیزتر می کوشیم. حفظ منابع تمرکز اصلی در توسعه شهر های هوشمند آینده با فناوری بلاک چین است. راه های مختلفی وجود دارد که از طریق آن می توان از بلاک چین برای افزایش صرفه جویی در انرژی در شهرهای هوشمند استفاده کرد. برای مثال می توان از یک شبکه مبتنی بر بلاک چین برای نظارت بر مصرف انرژی شهروندان استفاده کرد. شهروندان همچنین می توانند در ازای دریافت مشوق، برق مازاد را با سایر اعضا معامله کنند.

۶.تحرک کارآمد

بلاک چین می تواند به افزایش خدمات حمل و نقل در شهرهای هوشمند کمک کند. این فناوری می تواند به ایجاد یک شبکه خودرو نقطه به نقطه کمک کند. چنین شبکه‌ای می‌تواند ردیابی کارآمد خودرو را فعال کند، بستری امن برای ثبت نام خودرو و راننده فراهم کند و مالکان را از به‌روزرسانی‌های ضروری مطلع کند. به عنوان مثال، استفاده از بلاک چین برای شهرهای هوشمند می تواند به ایجاد ردیابی ایمن داده های مالک وسیله نقلیه برای جلوگیری از موارد سرقت خودرو و بهبود فرآیند فروش خودرو کمک کند.

چندین کشور در سراسر جهان در حال پیاده سازی بلاک چین برای شهرهای هوشمند هستند. ابتکاراتی مانند Blockchain۴cities پذیرش بلاک چین را برای شهرهای هوشمند تسریع می کند. ما قبلاً شاهد پذیرش بلاک چین در افزایش امنیت، بهبود مراقبت های بهداشتی و ساده سازی فرآیندهای آموزشی و سایر موارد بوده ایم. دیر یا زود، بلاک چین در هر حوزه ای از عملکرد شهرهای هوشمند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع: بازار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا