بیت‌کوینتحلیل ارز دیجیتال

بیت کوین تا سال ۲۰۳۰ به کدام سو خواهد رفت؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
 شیما احمدی

بسیاری از مردم تا به امروز درباره اینکه آیا رمزارز بیت‌کوین، یک دارایی مانند سهام فهرست شده یا یک کالای کمیاب مانند طلا است، سردرگم هستند. این ارز دیجیتال که معمولا اولین ارز دیجیتال در نظر گرفته می‌شود، فعالیت خود را در سال ۲۰۰۹ آغاز کرد. تقریبا ۱۳ سال پس از راه‌اندازی آن، شفافیت زیادی درباره آینده بیت‌کوین وجود ندارد.

بسیاری از افراد پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است چند سال طول بکشد تا همه‌چیز درمورد آینده بیت‌کوین و به طور کلی دنیای ارزهای دیجیتال روشن شود. امروز، اجازه دهید تا بررسی کنیم که ممکن است تا سال ۲۰۳۰ چه اتفاقی برای بیت‌کوین بیفتد. با این حال، قیمت بیت‌کوین را پیش‌بینی نخواهیم کرد، چرا که قیمت بیت‌کوین آنقدر غیر قابل پیش‌بینی است که می‌تواند در عرض چندساعت به سرعت تغییر کند.

آیا بیت‌کوین دامنه وسیع‌تری به دست خواهد آورد یا محدودیت‌های بیشتری بر آن  اعمال خواهد شد؟

بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال همتای آن مانند اتریوم و دوج‌کوین هنوز در اکثر کشورها به درستی قانون‌گذاری نشده‌اند. در ایالت متحده، شفافیت کمی درمورد اینکه آیا کمیسیون بورس و اوراق بهادار، کمیسیون معاملات آتی کالا یا فدرال رزرو دارای اختیارات نظارت کلی بر بیت‌کوین دارند یا نه، وجود دارد. زمزمه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه قدرت‌ها را می‌توان بین کمیسیون بورس و اوراق بهادار و کمیسیون معاملات آتی کالا به گونه‌ای تقسیم کرد که یکی از آنها دارایی‌های بزرگتر مانند بیت‌کوین و اتریوم را قانون‌گذاری کند و دیگری بر آلت‌کوین‌های کوچکتر نظارت کند.

بیت‌کوین در حال حاضر دامنه بسیار گسترده‌ای دارد. با این حال، تجارت آن به عنوان یک دارایی سوداگرانه عمدتا به صرافی‌هایی مانند کوین‌بیس و بایننس محدود می‌شود که درگیر کشمکش با قانون‌گذاران هستند. زمانی که نهادهایی مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار در ایالات متحده و کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری در استرالیا، رویکردی دقیق و روشن درباره مقررات ارزهای دیجیتال ارائه کردند، این امکان وجود دارد تا بازیگران اصلی مانند بورس‌های بزرگتر چند ارز دیجیتال بزرگ و مهم را فهرست کنند.

از سوی دیگر، چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از ایالات متحده است، بیت‌کوین را غیرقانونی اعلام کرده است. درسال ۲۰۲۲، فروپاشی رمزارز ترا و ضررهای پیاپی ناشی از آن توسط سرمایه‌گذاران، درخواست را از سایر کشورها برای انجام اقدامات جدی علیه تجارت ارزهای دیجیتال تجدید کرد. تا سال ۲۰۳۰، ممکن است مشخص شود که آیا اکثر کشورها می‌خواهند بیت‌کوین را قانون‌گذاری کنند یا محدودیت‌های شدیدتری بر آن اعمال کنند.

آیا اتریوم از بیت‌کوین پیشی خواهد گرفت؟

یکی از وقایع مورد بحث امسال در دنیای ارزهای دیجیتال موضوع “آپدیت مرج” بود. گفته می‌شود با حرکت به سمت مدل اثبات سهام، شبکه بلاکچین اتریوم انرژی کمتری مصرف می‌شود. از سوی دیگر، بیت‌کوین به عنوان یک ارز دیجیتال، با الگوی اثبات کار عمل می‌کند که برای ثبت تراکنش‌ها در شبکه، برق زیادی مصرف می‌کند. با این حال رویداد آپدیت مرج نمی‌تواند ارزش زیادی به قیمت اتریوم اضافه کند و هیج تغییری در تسلط کلی بیت‌کوین ایجاد نشده است.

تا سال ۲۰۳۰، ممکن است مشخص شود که آیا آلت‌کوینی وجود دارد که بتواند جایگزین بیت‌کوین در رتبه اول در دنیای ارزهای دیجیتال شود یا خیر. حتی با وجود اینکه سهم بیت‌کوین به عنوان رتبه یک ارزهای دیجیتال طی سال‌های گذشته کاهش یافته است، اما این ارز دیجیتال همچنان تا ۴۰ درصد از کل ارزش بازار دنیای رمزارز را در اختیار دارد. همچنین بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که با گذشت زمان، تنها تعداد کمی از رمزارزهای اصلی مانند بیت‌کوین ممکن است باقی بمانند، درحالیکه ارزهای کوچکتر مانند میم‌کوین‌ها ممکن است از بین بروند.

سخن پایانی

تا پایان این دهه، ممکن است چند مطلب مانند نحوه قانون‌گذاری بیت‌کوین و اینکه آیا این رمزارز می‌تواند به ارزی با کاربرد گسترده‌تر در سیستم پرداخت جهانی تبدیل شود، مشخص و شفاف شود. سال گذشته بود که کشور السالوادرو تصمیم گرفت از بیت‌کوین به عنوان یک ارز قانونی استفاده کند. اگر در چند سال آینده، بیت‌کوین نتواند خریداران بیشتری مانند السالوادور را جذب کند، ممکن است که به یک دارایی سوداگرایانه تبدیل شود. همچنین تهدیدی از سوی توسعه ارزهای مجازی بانک‌های مرکزی وجود دارد. در نهایت طی چند سال آینده، ما همچنین می‌توانیم بدانیم که آیا اتریوم یا دارایی دیگری می‌تواند بزرگت‌تر از بیت‌کوین شود یا خیر.

منبع: اقتصاد آنلاین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا