بانکداری دیجیتال

۴ دلیل اهمیت و تحول بانکها در بانکداری دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

آیا متوجه شده‌اید که بانک‌های کمتری در جامعه خود باز می‌شوند یا شعبه‌های محبوبی را دیده‌اید که برای همیشه بسته می‌شوند؟ جهان در حال گذر از یک تحول بانکداری دیجیتال است، تا حدی به این دلیل که بسیاری از افراد از نسل هزاره و نسل Z ترجیح می‌دهند به صورت دیجیتالی بانکداری کنند تا از طریق شعب فیزیکی. بیایید برخی از عوامل ایجاد این تغییر را بررسی کنیم.

۱. مردم آزادی را می خواهند که یک حساب بانکی دیجیتال به ارمغان می آورد

محدودیت های جغرافیایی یکی از نقاط ضعف اصلی بانک های فیزیکی است. هنگامی که در سفر هستید یا نمی توانید به بانک فیزیکی انتخابی خود مراجعه کنید، استفاده از دستگاه خودپرداز برند دیگری ممکن است هزینه های اضافی را در پی داشته باشد.

روش سنتی واریز چک های کاغذی در بانک مستلزم مراجعه حضوری است. با این حال، اکنون بسیاری از بانک‌ها هنگام گرفتن چک با دوربین گوشی هوشمند خود، سپرده‌گذاری موبایلی را مجاز می‌دانند.

با دسترسی آنلاین بیشتر، بسیاری از مردم ترجیح می دهند دیگر به هیچ وجه با بانک های فیزیکی سروکار نداشته باشند. این امر به ویژه برای مشتریانی که اغلب سفر می کنند یا در چندین کشور زندگی می کنند صادق است. اکنون که افراد می توانند به طور کامل یا جزئی از راه دور کار کنند، می توانند با اتصال به اینترنت در هر مکانی کار کنند. بسیاری به طور قابل درک می خواهند آزادی های مشابهی با گزینه های بانکی خود داشته باشند.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در فین‌تک (فناوری مالی)  

بانک های تلفن همراه معمولاً نرخ ارز ارزی مطلوبی را ارائه می دهند که برای مسافران مکرر جذاب است. به علاوه، انجام تراکنش‌های حضوری با کارت بانکی‌تان اغلب هزینه‌های اضافی را که در غیر این صورت می‌تواند منجر به خرید چیزهایی خارج از خانه شود، حذف می‌کند.

یک بانک تمام دیجیتال شعب فیزیکی را حذف می کند و به مشتریان این امکان را می دهد که همه کارها را با تلفن های هوشمند خود یا از طریق یک پورتال وب انجام دهند. این راحت است زیرا فرهنگ مدرن در حال حاضر بسیار متحرک است. مردم می توانند همه کارها را از چت تصویری با پزشک گرفته تا ملاقات با همکاران در سراسر جهان صرفاً با استفاده از تلفن های هوشمند خود انجام دهند. آن‌ها می‌خواهند بانک‌ها این انعطاف‌پذیری را نیز به آنها بدهد.

۲. بانکداری تمام دیجیتال با پیشرفت همسو می شود

تنها چند دهه پیش، بسیاری از مردم چک های فیزیکی دریافت می کردند و برای پرداخت صورتحساب خود برای ارائه دهندگان خدمات چک می فرستادند. هر دو احتمال در حال حاضر بسیار کمتر رایج است. اکثر شرکت ها به طور کلی توزیع یا پذیرش چک را متوقف کرده اند. در عوض، کارگران از طریق سپرده مستقیم حقوق می گیرند. علاوه بر این، آنها می توانند برای رسیدگی به قبوض برق، پرداخت های کارت اعتباری و موارد دیگر ثبت نام کنند، با پرداخت های خودکار از حساب های بانکی خود در زمان های صحیح.

بانک‌های تمام دیجیتال همچنین به مردم کمک می‌کنند تا امور مالی خود را بر اساس یک برنامه زمانی انتخاب شده انجام دهند. اگر علاقه مند به درخواست وام یا افتتاح حساب جدید هستید، برخی یا همه این مراحل اغلب می توانند به راحتی و به راحتی مشتری به صورت آنلاین انجام شوند.

مطالعه دیلویت در سال ۲۰۲۲ در مورد بانک‌های جهانی با گزینه‌های دیجیتال نشان داد که ۸۰ درصد از نهادهای دارای پیشرفته‌ترین خدمات بانکداری دیجیتال به مردم اجازه می‌دهند تا حساب‌های خود را به‌طور کامل آنلاین با گوشی‌های هوشمند خود یا از طریق پورتال‌های وب باز کنند.

این پیشرفت ها بانکداری را برای هر مشتری انعطاف پذیرتر می کند. به عنوان مثال، برنامه های بسیاری از افراد اجازه نمی دهد که در ساعات کاری معمولی یک بانک فیزیکی قرار ملاقات بگذارند. علاوه بر این، مشتریان اغلب تمایلی به برقراری تماس تلفنی ندارند و برای چند دقیقه منتظر می مانند. در حال حاضر، آنها اغلب می توانند اطلاعات لازم را از طریق یک چت زنده یا با ارسال یک بلیط مبتنی بر ایمیل دریافت کنند.

این مزایا احتمالاً به همین دلیل است که نسل‌های جوان به‌ویژه مشتاق پذیرش بانکداری دیجیتال هستند. نظرسنجی نوامبر ۲۰۲۲ از ارائه‌دهنده فناوری FIS نشان داد که ۳۲ درصد از هزاره‌ها احتمالاً در سال آینده از خدمات بانکی یک شرکت فین‌تک یا بانک دیجیتال استفاده خواهند کرد. این برای کاربران Gen Z 22٪ بود، اما فقط ۵٪ از بچه های بوم این پاسخ را دادند.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در بانکداری دیجیتال

۳. مردم از حریم خصوصی بانکی و امنیت شدیدتر قدردانی می کنند

هنگامی که شخصی تراکنشی را در بانکی با خدمات دیجیتال انجام می دهد، باید چک های امنیتی مختلفی را برای کاربران غیرمجاز پاس کند. از آنجایی که بانکداری دیجیتال به اطلاعات شما متکی است، ایمن تر از اقداماتی است که افراد غیرمجاز می توانند از نظر تئوری با سرقت اموال فیزیکی مانند کارت های بانکی یا کارت شناسایی انجام دهند.

همه موسسات مالی باید داده ها و اطلاعات در حال انتقال را رمزگذاری کنند. فراتر از آن، برخی از بانک ها مشتریان را ملزم به تعیین شماره شناسایی شش رقمی می کنند. سپس، آنها باید سه مورد از شش درخواست سیستم بانکی را به صورت تصادفی در هر تلاش برای دسترسی ارائه کنند. اگر فرد چند بار پاسخ اشتباه بدهد قفل می شود. از آنجایی که پاسخ صحیح هر بار متفاوت است، یک مجرم دارای یک پنجره هک محدود است.

بانک‌هایی که به طور جزئی یا کاملاً آنلاین فعالیت می‌کنند ممکن است به افراد اجازه دهند با استفاده از اثر انگشت‌خوان گوشی‌های هوشمند به حساب‌های خود دسترسی داشته باشند. از آنجایی که اثر انگشت منحصربه‌فرد است، روش تأیید مطمئن‌تر و قوی‌تری نسبت به گذرواژه‌ها است که اغلب شامل جزئیات قابل حدس زدن آسان یا استفاده مجدد در سایت‌ها می‌شوند. بنابراین، امنیت بانکی معمولاً زمانی قوی‌تر است که بانک‌ها حضور دیجیتالی داشته باشند.

بسیاری از بانک‌های تمام دیجیتال، همراه با بانک‌های سنتی که برخی از خدمات دیجیتالی را ارائه می‌دهند، به افراد اجازه می‌دهند تا از برنامه‌هایی برای مسدود کردن یا بازگشایی خودکار کارت‌های بانکی خود استفاده کنند و از استفاده غیرمجاز جلوگیری کنند. علاوه بر این، اغلب اعلان‌های فشار لحظه‌ای تراکنش‌ها را دریافت می‌کنید که به شما امکان می‌دهد هر چیزی مشکوک را فوراً تشخیص دهید.

خدمات دیجیتال همچنین دارای حریم خصوصی بانکی برتری هستند زیرا می‌توانید تراکنش‌ها را از تلفن هوشمند خود و در خانه انجام دهید. مردم می توانند در یک شعبه فیزیکی از کسب و کار شما استراق سمع کنند یا در حالی که از دستگاه خودپرداز استفاده می کنید از روی شانه شما نگاه کنند. با این حال، اگر یک حساب بانکی دیجیتال دارید، همه چیز از طریق یک برنامه اتفاق می افتد، از جمله هرگونه تعامل با نمایندگان.

۴. پشتیبانی مشتری هنوز در دسترس است

برخی از افرادی که با بانک‌های تمام دیجیتالی آشنا نیستند، ممکن است نگران باشند که اگر مشکلی پیش بیاید، شانس بیاورند. خوشبختانه، کمک هنوز وجود دارد، اما شما بدون مراجعه به شعب فیزیکی آن را دریافت می کنید.

یکی دیگر از جنبه های مفید این است که اکثر وب سایت های بانکی بدون در نظر گرفتن نام تجاری، به طور مشابه عمل می کنند. بنابراین، همان مراحل برای حل مشکلات دسترسی برای اکثر وب سایت های بانکی اعمال می شود. این بدان معناست که می‌توانید قبل از تماس با نماینده خدمات مشتری، مشکلی را برطرف کنید.

سپس، اگر همچنان به کمک بیشتری نیاز دارید، دریافت آن به آسانی تایپ کردن جزئیات درخواست خود در یک پنجره چت یا فرم پشتیبانی است. بسیاری از درگاه‌های بانکداری آنلاین به شما این امکان را می‌دهند که پس از ورود به سیستم، این کار را انجام دهید، و شما را از تایپ نام، آدرس ایمیل یا سایر جزئیات شناسایی قبل از برقراری ارتباط با یک نماینده نجات می‌دهد.

شتیبانی بانکداری دیجیتال لزوماً یک گزینه ۲۴ ساعته نیست. با این حال، ساعات دریافت کمک اغلب بیشتر از آنچه بانک‌های فیزیکی ارائه می‌دهند است.

آینده بانکداری دیجیتال روشن به نظر می رسد

دلایل زیادی وجود دارد که امروزه بسیاری از مردم بانکداری دیجیتال را ترجیح می دهند. البته، بیشتر این مزایا برای بانک‌های تمام دیجیتال و بانک‌هایی که فقط برخی از گزینه‌های دیجیتالی دارند اعمال می‌شود. با این حال، می‌توانید انتظار داشته باشید که کسب‌وکارهای دسته دوم به تدریج ویژگی‌های دیجیتال اول یا فقط دیجیتال را ارائه دهند. ارائه این قابلیت ها همه بانک ها را به سمت بهتر شدن تغییر خواهد داد.

  • ۴ دلیل اهمیت و تحول بانکها در بانکداری دیجیتال

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا