مقاله کسب و کار دیجیتال

تفاوت های رهبری تجاری و مدیریت کسب و کار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : مارتینا برتوس – کارشناس بازاریابی   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

رهبری تجاری و مدیریت کسب و کار و اصطلاح بسیار پرکاربرد در دنیای تجارت محسوب می شود. این روزها بسیاری از افراد خودشان را مدیر و برخی دیگر رهبر تجاری می نامند. نکته مهم در اینجا فهم تفاوت های میان این دو مفهوم است. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان درک درستی از این مفاهیم نداشته و گاهی نیز آنها را به جای هم استفاده می کنند. اگر شما هم مایل به آشنایی با ویژگی های این مفاهیم هستید، در ادامه برخی از مهمترین نکات را با شما در میان خواهیم گذاشت. این امر به شما برای بهینه سازی شرایط تان کمک کرده و موقعیت تان را نیز بهبود می بخشد. 

افراد در برابر فرآیندها

یک رهبر تجاری بیشتر از اینکه با چارچوب های سازمانی کار داشته باشد، به دنبال تاثیرگذاری بر روی افراد است. این امر شامل تعامل مستقیم با افراد در قالب کارمندان یا مشتریان برند و تلاش برای ترغیب آنها به سوی عملکرد بهتر یا حتی تقویت انگیزه شان است. چنین امری از رهبران بیشتر نوعی مربی دلسوز می سازد. به همین دلیل همکاری با رهبران تجاری همیشه امری لذت بخش است. در این میان رهبران تجاری حرفه ای حتی کوچکترین تغییر وضعیت کارمندان شان را نیز مد نظر قرار داده و به دنبال بهبود وضعیت آنها در این میان هستند. 

در نقطه مقابل رهبران تجاری، مدیران کسب و کار بیشتر با فرآیندها تعامل دارند. این امر می‎تواند به معنای طراحی چارچوب ها و تلاش برای حفظ آنها در تعامل با مخاطب هدف باشد. درست به همین دلیل بسیاری از افراد برای بهینه سازی موقعیت شان به افراد توجه نکرده و فقط به دنبال حفظ موقعیت شان هستند.

بی شک مدیران نیز تعامل با افراد را در دستور کار قرار می دهند، اما نکته مهم در این میان اهمیت چارچوب های سازمانی و تلاش برای دریافت خروجی های مناسب در این میان است. رهبران تجاری همیشه به دنبال توسعه استراتژی های بزرگ هستند. با این حال مدیران همیشه کارها را در قالب فرآیندهای کوچک و قابل اندازه گیری پیش می برند. 

مهارت های مختلف 

مهارت های مورد نیاز برای رهبران تجاری به طور معمول در دامنه مهارت های غیرسخت و روانی توصیف می شود. بسیاری از رهبران تجاری در عمل روانشناس های خوبی نیز هستند. آنها توانایی شناسایی مشکلات افراد را داشته و به خوبی آنها را حل می کنند. شما لازم نیست حتما یک رهبر تجاری درجه یک باشید، اما تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن کارتان را به بهترین شکل توسعه خواهد داد.

در نقطه مقابل رهبران تجاری، مدیران کسب و کار مهارت های سخت افزاری و عملی دارند. این دسته از افراد باید آشنایی بالایی با فناوری های دیجیتال و همچنین شیوه های تعامل آنلاین با دیگران داشته باشند. مهارت های مربوط به مدیریت پروژه نیز برای این دسته از افراد تعریف می شود. درست به همین دلیل شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید همیشه شرایط تان را به بهترین شکل ممکن دنبال کنید. 

ویژگی های شخصیتی

همانطور که می شود حدس زد، رهبران تجاری ویژگی های شخصیتی شبیه به مربی های دلسوز دارند. این امر از آنها اغلب اوقات دوستان بسیار خوبی ساخته و افراد زیادی را به سوی خود جلب می کند. کار با رهبران تجاری از این نظر امر بسیار خوبی خواهد بود. 

مدیران در نقشه مقابل رهبران تجاری بیشتر شخصیتی حرفه ای دارند. این امر به معنای پرهیز مدیران از ایجاد روابط شخصی و دوستانه با دیگران دارد. درست به همین دلیل فعالیت در کنار یک مدیر کسب و کار به معنای حفظ دقیق مرزهای کاری و تلاش برای بهینه سازی موقعیت فعالیت کاری براساس معیارهای بسیار دقیق است. این امر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اهمیت زیادی دارد. 

به طور معمول انتخاب از میان تبدیل شدن به مدیر کاری یا رهبر تجاری بستگی به شرایط یک شرکت و اولویت های آن دارد. درست به همین دلیل تعداد مدیران در دنیای امروز از رهبران تجاری بسیار بیشتر است. این امر امکان ارزیابی دقیق شرایط کسب و کار را به کارآفرینان می دهد. رهبران تجاری براساس ویژگی‎ هایی که دارند، اغلب اوقات در شرکت های بزرگ به چشم می خورند. 

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا