بیاموزیمپیشنهاد سردبیرمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

کسب و کار دیجیتال چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

کسب و کار دیجیتال چیست؟ این یکی از سوالات پرتکرار در اینترنت است. دیجیتالی شدن به معنای تغییر هر کسب و کاری به یک کسب و کار دیجیتال با استفاده از فناوری های دیجیتال است. هدف اصلی دیجیتالی شدن، ایجاد درآمد بالاتر و فرصت های جدید با ارزش افزوده است. در حال حاضر، بسیاری از شرکت ها در حال دیجیتالی شدن هستند. کسب و کارهای برتر قبلاً این کار را انجام داده اند و از نظر اقتصادی، مالی و رضایت مشتری بسیار موفق بوده اند.

به گزارش اقتصاددیجیتال و به نقل از simplilearn؛ برای هر کسی که می خواهد کسب و کار خود را راه اندازی کند یا کسب و کار خود را به یک کسب و کار دیجیتال تبدیل کند، بسیار مهم است که با آخرین به روز رسانی ها و حقایق مربوط به دیجیتالی شدن همراه باشد. برخی از محبوب ترین فناوری های دیجیتال عبارتند از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA)، رایانش کوانتومی، رایانش لبه، بلاکچین، ۵G، اینترنت اشیاء (IoT) و غیره.

بیش از ۲ میلیارد وب سایت در جهان وجود دارد. اینترنت چیز عظیمی است، بنابراین اندازه واقعی آن را به راحتی نمی توان اندازه گیری کرد. با این حال، غول های فناوری اطلاعات، یعنی مایکروسافت، آمازون، گوگل و فیس بوک به تنهایی حدود ۱.۵ میلیون ترابایت داده را ذخیره می کنند.

در این مقاله آموزشی، بیایید ببینیم که کسب و کار دیجیتال چیست و هر چیزی را که به آن مرتبط است و فرآیند دیجیتالی شدن را مورد بحث قرار دهیم.

بیشتربخوانیم: چگونه سیستم‌های رتبه‌بندی رفتار کاربران را در اقتصاد گیگ شکل می دهند؟

کسب و کار دیجیتال چیست؟

در دنیای امروزی به نظر می رسد همه کار یک کسب و کار دیجیتال از خانه اداره می شود. اما واقعیت این است که رهبران کسب و کارهای برتر، تعاریف متفاوتی از “دیجیتالی شدن” دارند. در نتیجه، اولویت ها در زمان پذیرش و تحول فناوری متفاوت است.

به طور کلی، کسب و کارهای دیجیتال برای فعالیت و رشد خود به فناوری متکی هستند. بسته به صنعت شما، این موارد ممکن است به نظر برسد:

  • استفاده از برنامه های بهره وری و سیستم های مدیریت وظیفه برای خودکار کردن گردش کار
  • استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری
  • جمع آوری داده برای بهبود هوش تجاری
  • یا برای شرکت های صرفا آنلاین، انجام ۱۰۰ درصد کار شما از طریق پلتفرم های دیجیتال

اما فقط دانلود چند برنامه شما را به یک کسب و کار دیجیتال تبدیل نمی کند. تحول دیجیتال واقعی، فرآیند کندی است که از فرآیندهای دستی به سمت یک مدل کسب و کار مبتنی بر مشتری و فناوری محور حرکت می‌کند.

تبدیل شدن به یک کسب و کار دیجیتال بر تمام بخش های سازمان شما تأثیر می گذارد، از تجربه کارمندی تا خدمات مشتری تا نگهداری و مدیریت بک-اند.

بیشتربخوانیم: فرصت‌های تجاری جدید با ترکیب بلاک‌چین و هوش‌مصنوعی

نمونه هایی از کسب و کار دیجیتال

یک نمونه از کسب و کار دیجیتال Amazon.com است. Amazon.com به عنوان یک کتابفروشی آنلاین شروع به کار کرد، اما از آن زمان به یک پلتفرم قدرتمند تجارت الکترونیک تبدیل شده است. Amazon.com از فناوری دیجیتال برای اتصال خریداران و فروشندگان و تسهیل تراکنش ها استفاده می کند. نمونه دیگر از کسب و کار دیجیتال Uber است.

مزایای کسب و کار دیجیتال

کسب و کار دیجیتال چیست و مزایای آن چیست؟ برای پاسخ به این سوال: مزایای زیادی برای تبدیل یک تجارت به یک تجارت دیجیتال وجود دارد. این باعث بهبود اثربخشی و کارایی سازمان ها می شود. جدا از آن، بهره وری را نیز افزایش می دهد. در زیر برخی از مزایای تجارت دیجیتال آورده شده است:

۱-افزایش بهره وری

خودکارسازی فرآیندهای دستی تأثیر زیادی دارد. به عنوان مثال، تصور کنید که بخش مونتاژ را در صنعت خود خودکار کنید. اکنون، برای کار نیروی کار دستی در آن بخش خاص به حداقل نیاز وجود دارد زیرا همه چیز با کمک ربات ها انجام می شود. بنابراین، فقط حداقل اشتباه وجود خواهد داشت. جدا از آن، فرآیند نیز سریعتر است.

بیشتربخوانیم: هوش مصنوعی و بیت‌کوین چگونه دنیا را تغییر می‌دهند؟

۲-کاهش هزینه های عملیاتی

اهداف اصلی هر کسب و کاری صرفه جویی در زمان و هزینه است. انجام فرآیندهای دستی و کارها بسیار وقت گیر و نسبتاً کندتر از تکنیک های خودکار است. علاوه بر این، شما باید ماهانه یا ساعتی به کارگران حقوق پرداخت کنید که هزینه زیادی را در بر خواهد داشت.

ثابت شده است که فرآیندهای ناکارآمد می توانند تا ۲۵ درصد از درآمد شرکت ها را به خود اختصاص دهند. هنگامی که فرآیندها به صورت دستی انجام می شوند، احتمال اشتباه بیشتر است. در چنین مواردی، دیجیتالی کردن سازمان کارآمدتر و کم هزینه تر خواهد بود.

یک واقعیت جالب در مورد دیجیتالی شدن این است که می تواند تا ۹۰ درصد از هزینه های عملیاتی شرکت ها را کاهش دهد.

۳-کیفیت و ثبات بالا

یکی از مزایای اصلی داشتن یک کسب و کار دیجیتال این است که می تواند تضمین کند که تمام عملیات به طور مداوم انجام می شود. این خروجی با کیفیت بالا را ارائه می دهد.

به عنوان مثال، خودکارسازی بخش خدمات مشتری، به مصرف کنندگان آن بخش اطلاعات و پشتیبانی با کیفیت بالا ارائه می دهد.

۴- حکمرانی و قابلیت اطمینان

خدمات خودکار بسیار سازگار هستند و به کاربر امکان تکیه بر آنها را می دهند. این به روش های زیر کمک خواهد کرد:

  • کسب و کار خود را اداره کنید.
  • به ارائه رویه ها و روش های قابل اعتماد به مشتریان کمک می کند.

۵. تصمیم گیری بهتر

مدیریت اطلاعات و دیجیتالی شدن ارتباط نزدیکی با هم دارند. هنگامی که اطلاعات تحلیل می شود، به تبدیل آن به دانش کمک می کند. دانش به تصمیم گیری بهتر یاری می رساند.

بیشتربخوانیم: ۵ روش برای ترکیب بازاریابی سنتی و دیجیتال

۴ مفهوم کسب و کار دیجیتال

تبدیل شدن به یک کسب و کار دیجیتال، یک تغییر اساسی است، بنابراین مهم است که مفاهیم کلیدی راهنمای تحول خود را در نظر بگیرید.

کسب و کارها با روی آوردن به دنیای دیجیتال به دنبال دستیابی به چه چیزی هستند؟ اکثر سازمان ها به چهار مفهوم زیر اشاره می کنند:

۱. انعطاف پذیری

دنیای ما دائماً در حال تغییر است و شرکت ها به دنبال الگوی کسب و کاری هستند که به آنها امکان انعطاف پذیری بیشتری بدهد. برای مثال، طی همه‌گیری کووید-۱۹، کسب‌وکارها متوجه شدند که فناوری می‌تواند به آنها کمک کند تا بدون ایجاد کابوس لجستیکی، از حالت حضوری به دورکاری و بالعکس تغییر وضعیت دهند. روی آوردن به دنیای دیجیتال به شما امکان می دهد تا بدون داشتن بار اضافی فرآیندهای دستی وقت گیر، به سرعت با تغییرات سازگار شوید.

۲. مقیاس پذیری

با قابلیت ارتقاء، فرآیندها با نوسانات حجم کاری شما مطابقت پیدا می کنند. کسب و کارهای دیجیتال می توانند به سرعت برای پاسخگویی به نیازهای سازمان، ارتقاء یافته یا تنزل پیدا کنند. به عنوان مثال، یک کسب و کار قابل ارتقاء می تواند در دوره های رشد، کارمندان جدید را به طور کارآمد جذب کند یا هنگام پذیرش یک مشتری بزرگ، فضای ذخیره سازی داده خود را گسترش دهد.

۳. فرهنگ

کسب و کار دیجیتال مستلزم تغییر نحوه عملکرد شماست و این کار با تغییر طرز فکر شما آغاز می شود. برای اینکه واقعاً به یک کسب و کار دیجیتال تبدیل شوید، به همراهی کارکنان خود نیاز دارید. اگرچه رهبران فناوری در سازمان شما ممکن است در خط مقدم این کار باشند، اما ایجاد فلسفه ای مبتنی بر بهره وری، کارایی و اتوماسیون در ماموریت هر بخش برای موفقیت حیاتی است.

۴. کیفیت

آخرین مفهوم کسب و کار دیجیتال ما ساده به نظر می رسد، اما مهم است به خاطر داشته باشید که کیفیت در هنگام ایجاد تغییرات بزرگ، حرف اول را می زند. ما اغلب به خاطر نوآوری، گرفتار خودِ نوآوری می شویم. اما این به کسب و کار شما ارزش افزوده ای اضافه نمی کند. اگر فرآیندهای جدید شما کیفیت را افزایش نمی دهند، باید استراتژی خود را دوباره ارزیابی کنید.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا