اقتصاددیجیتالکسب و کار هوشمند در ایران

ملازاده: حساب امانی جلوی بسیاری از کلاهبرداری‌ها را در اقتصاد دیجیتال می‌گیرد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

سازوکار حقوقی جدید برای حمایت از اقتصاد دیجیتال

مصوبه ی کارگروه اقتصاد دیجیتال می تواند به توسعه ی سرویس حساب امانی کمک کند، اما لازم است ملاحظاتی را مدنظر داشته باشیم. مهمترین موضوع از نظر کارشناسان این است که بانک مرکزی باید به وظایف تنظیم گری و رگولاتوری خود پایبند باشد

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال فناوری ریاست‌جمهوری گفت: حساب امانی در مواردی همچون خرید ملک یا خودرو که مبالغ بالایی رد و بدل می شوند و طرفین همدیگر را می بینند کاربرد دارد. در این سازوکار، مبالغ به حساب سومی واریز می شود و زمانیکه معامله به اتمام رسید، مبلغ به حساب فروشنده منتقل می شود. با این روش می توان جلوی بسیاری از کلاهبرداری ها را گرفت.

حساب امانی به منزله یک شخص امین و مورد اعتماد در یک معامله است که وجه معامله را تا زمان انجام تعهدات طرفین نگاه می­ دارد. این فرآیند از مرحله توافق طرفین معامله آغاز و تا تأیید اصالت کالا و یا خدمات توسط خریدار و پرداخت وجه به فروشنده ادامه دارد. بدین ­ترتیب خریدار وجه را به حساب امانی پرداخت می ­کند؛ پس از ارسال کالا و خدمات مورد نظر توسط فروشنده، خریدار کالا را بررسی و صحت آن و رضایت خود را اعلام می­کند. در پایان و پس از اجرای تعهدات طرفین، حساب امانی وجه را آزاد و به حساب فروشنده انتقال می دهد.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

به ­رغم فرصت ­های ایجاد شده به واسطه رشد تجارت الکترونیک، این حوزه از آغاز فعالیت با چالش­های متعددی روبه­رو بوده است. اهم این چالش­ها را می­توان در چهار محور عدم شناخت طرفین معامله نسبت به یکدیگر، چالش تقلب و تخلف، نقل و انتقال، چالش تحویل و اصالت کالا و چالش امنیت در خدمات پرداخت خلاصه کرد. حساب امانی قرار است از طریق اعتمادآفرینی برای ارائه دهندگان و دریافت کنندگان خدمات و کالاها در کشور به حل و فصل چالش هایی که به آن ها اشاره شد، بپردازد.

مصوبه ی کارگروه اقتصاد دیجیتال کمک به توسعه ی سرویس حساب امانی

به زعم کارشناسان، مصوبه ی کارگروه اقتصاد دیجیتال می تواند به توسعه ی سرویس حساب امانی کمک کند، اما لازم است ملاحظاتی را مدنظر داشته باشیم. مهمترین موضوع از نظر کارشناسان این است که بانک مرکزی باید به وظایف تنظیم گری و رگولاتوری خود پایبند باشد و به هیچ عنوان به عنوان یک ارائه ی دهنده ی سرویس حساب امانی ظاهر نشود.

حسین ملازاده دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال فناوری ریاست‌جمهوری در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا نظرات خود را درباره حساب امانی بیان کرد. 

ملازاده با اشاره به این موضوع که بانک مرکزی می تواند به توسعه ی سرویس امانی کمک کند، تصریح کرد: بانک مرکزی قطعاً می تواند در گسترش سازوکار حساب امانی موثر باشد، اما باید این نهاد به انجام فعالیت های تنظیم گری بپردازد و از ورود به عرصه ی اجرای این سرویس و ارائه ی آن خودداری کند. بانک مرکزی باید اجازه دهد بخش خصوصی اجرای این سرویس را پیش ببرد و همان طور که الان به ارائه ی آن می پردازد، این روند را ادامه دهد.

محتوی مرتبط:

وی در ادامه گفت: سرویس امانی مزایای زیادی دارد و در کشورهای مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این سرویس می تواند مشکل اعتماد را در بین ارائه دهندگان خدمات و کالاها و دریافت کنندگان آن ها حل کند. علت اصلی ای که بسیاری از مردم هنوز به انجام فعالیت های اقتصادی شان به صورت آنلاین روی نیاورده اند، عدم اعتمادی است که به این بستر و طرف مقابل دارند. بحث اعتماد دو طرفه مطرح است. در بسیاری از موارد صاحبان پلتفرم ها مطرح می کنند که خریداران بدون دلایل منطقی خریدشان را لغو می کنند. بنابراین، بزرگ ترین مشکلی که حساب امانی می تواند حل کند، همین موضوع اعتماد است. سازوکار مورد بحث از این طریق می تواند به توسعه ی خریدهای آنلاین کمک کند.

ملازاده در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه حساب امانی سالهاست در جهان گسترش پیدا کرده، در ایران آن طور که شایسته بوده توسعه نیافته است، تصریح کرد: در پاسخ به این سوال نمی توانیم خیلی به دنبال دلایل منطقی باشیم. همان طور که بسیاری از خدمات دیگر در کشورمان توسعه نیافته، این سرویس نیز مورد غفلت واقع شده است. سرویس امانی یک ابزار مهم در زمینه ی اعتمادآفرینی به شمار می رود که به دلایل نامعلومی مورد توجه قرار نگرفته است. چالشی که وجود دارد مربوط به صحت سنجی است، بسیاری از ما وقتی خریدی انجام می دهیم، ممکن است به دلایل مختلف آن را لغو کنیم و احتمالا دارد این دلایل خیلی منطقی نباشند. ممکن است کالایی را مطابق با مشخصات مطرح شده در پلتفرم تحویل گرفته باشیم و سالم هم باشد، اما به هر دلیلی از خرید خود پشیمان شده باشیم. در اینجا ممکن است در بحث حساب امانی عملکرد ضداعتماد به وجود بیاید و طرف ارائه دهنده متضرر شود.

وی ادامه داد: حساب امانی اغلب در مواردی که خریدار و فروشنده یکدیگر را نمی بینند همچون خرید و فروش های آنلاین مصداق پیدا می کند. اما در مواردی همچون خرید ملک یا خودرو که مبالغ بالایی رد و بدل می شوند و طرفین همدیگر را می بینند نیز کاربرد دارد. در این سازوکار، مبالغ به حساب سومی که همان حساب امانی است واریز می شود و زمانیکه معامله به اتمام رسید، مبلغ به حساب فروشنده منتقل می شود. با این روش می توان جلوی بسیاری از کلاهبرداری ها را گرفت.

منبع: برنا

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا